AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 Min sønn har startet på 8. trinn denne høsten. Siden 6. klasse har han hatt IOP med vedtak om spesialundervisning i norsk, matte og engelsk. Sakkyndig rapport fra PPT slår fast at han har til dels store språkproblemer og generelle lærevansker. Jeg sitter sammen med han hver eneste kveld med leksene, og for at han skal ha mulighet til å få med seg noe som helst av stoffet i de teoretiske fagene har jeg vært nødt til å lese alt stoffet høyt mens han følger med på ordene i boka. Med økt leksemengde, småsøsken, periodevis høyt arbeidspress og en mann som tidvis er mye borte, begynner det å tære på både krefter og kvalitet på høytlesing. Det hadde hjulpet utrolig mye om gutten kunne fått lærebøkene på lydfil sånn at han kunne blitt mer selvstendig, og i alle fall fått lyttet til stoffet før jeg trår til med hjelp på oppgaveløsning og annet. Dessverre fikk han i dag beskjed av lærer at det ikke er aktuelt med lydbøker i denne omgang (jeg har lagt inn forespørsel om dette). I morgen skal jeg i møte med skolen for å snakke om dette. Hvor «ille» skal det være før man kan få lærebøkene på lydbok? Er det ulemper med dette som jeg ikke klarer å se nå som situasjonen føles litt håpløs? Jeg vil jo det beste for han, så hvis lydbøker er mer ulempe enn hjelp så får vi jo bare prøve å brette opp ermene litt til. Anonymkode: 3a8de...b77
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 Vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men kanskje denne appen kan være aktuell? https://www.dinside.no/mobil/ta-bilde-av-teksten-og-hor-den-bli-lest-pa-mobilen/67558156 Anonymkode: 3032d...71c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 Denne vil være en grei engangsinvestering for skolen, om jeg forstår artikkelen riktig. https://www.digi.no/artikler/lager-lydboker-rett-fra-papir/279868 Anonymkode: 3032d...71c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg vil tro at de vurderer hvert enkelt tilfelle, og at det ikke nødvendigvis er en regel om hvor ille det må være. Jeg fikk selv flere lærebøker på lydbok (for ti år siden riktignok, men det var strengt da også). Jeg hadde ikke lærevansker, snarere tvert imot, men jeg hadde andre ting i livet som gjorde det vanskelig å konsentrere seg. For min den var det en stor fordel å få det, så jeg ville helt klart presset mer på skolen. Anonymkode: 4754f...39a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #5 Skrevet 10. oktober 2018 Skulle tro at han hadde rett på det? Det er du som foresatt som må søke om dette, men læreren skal kunne gi deg informasjon om hvilke ressurser som er tilgjengelige for elever med språkvansker. Dersom han har dysleksidiagnose er det enda enklere å få tak i disse ressursene. Anonymkode: f7d50...703
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skulle tro at han hadde rett på det? Det er du som foresatt som må søke om dette, men læreren skal kunne gi deg informasjon om hvilke ressurser som er tilgjengelige for elever med språkvansker. Dersom han har dysleksidiagnose er det enda enklere å få tak i disse ressursene. Anonymkode: f7d50...703 Han har ikke dysleksi, men generelle språk- og lærevansker. Etter 1,5 år med spesialundervisning har lesehastigheten begynt å nærme seg nedre kritiske grense (ca 100 ord i minuttet, mener jeg de sa). Det er vi veldig fornøyd med, så klart. Problemet er at det har gått på bekostning av leseforståelsen, og han bruker all energi og konsentrasjon på å lese ett og ett ord framfor å få med seg meningen med setningene han leser. Når man da har 8 sider historie å lese i lekse sier det seg selv at ting går trått. Vi har opplevd så mye forsinkelser i prosessen mot IOP og skikkelig hjelp fra PPT, og jeg kjenner at jeg blir ganske fortvilet over at det nok en gang ser ut til å være en «vent og se»-holdning hos skolen. Jeg trenger ikke vente og se lenger, jeg er der hver dag og ser hvor ille ting er. TS Anonymkode: 3a8de...b77
AryaUnderfoot Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Just now, AnonymBruker said: Han har ikke dysleksi, men generelle språk- og lærevansker. Etter 1,5 år med spesialundervisning har lesehastigheten begynt å nærme seg nedre kritiske grense (ca 100 ord i minuttet, mener jeg de sa). Det er vi veldig fornøyd med, så klart. Problemet er at det har gått på bekostning av leseforståelsen, og han bruker all energi og konsentrasjon på å lese ett og ett ord framfor å få med seg meningen med setningene han leser. Når man da har 8 sider historie å lese i lekse sier det seg selv at ting går trått. Vi har opplevd så mye forsinkelser i prosessen mot IOP og skikkelig hjelp fra PPT, og jeg kjenner at jeg blir ganske fortvilet over at det nok en gang ser ut til å være en «vent og se»-holdning hos skolen. Jeg trenger ikke vente og se lenger, jeg er der hver dag og ser hvor ille ting er. TS Anonymkode: 3a8de...b77 Har han fått IOP eller dialogverktøy for dette skoleåret? Endret 10. oktober 2018 av AryaUnderfoot
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 2 minutter siden, AryaUnderfoot skrev: Har han fått IOP eller dialogverktøy for dette skoleåret? Ja, han har IOP dette året, og fått innvilget spesialundervisning i alle norsk-, matte- og engelsktimer. Usikker på hva du mener med dialogverktøy? TS Anonymkode: 3a8de...b77
AryaUnderfoot Skrevet 10. oktober 2018 #9 Skrevet 10. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Ja, han har IOP dette året, og fått innvilget spesialundervisning i alle norsk-, matte- og engelsktimer. Usikker på hva du mener med dialogverktøy? TS Anonymkode: 3a8de...b77 Da ville jeg snakket med spesialpedagogen hans om at dere ønsker å sjekke ut om han kvalifiserer for forskjellige leseverktøy. Han kan feks få lærebøkene på en lydbok-app på mobilen som han kan bruke både på skolen og hjemme. Dialogverktøy er et skjema som blir skrevet om elevene ved slutten av skoleåret. Noen ganger får eleven dialogverktøy i stedet for IOP dersom spesialundervisning ikke er innvilget enda (ved starten av skoleåret). Dialogverktøy sier også noe om behovet for videre spesialundervisning før overgangen til nytt skoleår.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #10 Skrevet 10. oktober 2018 2 minutter siden, AryaUnderfoot skrev: Da ville jeg snakket med spesialpedagogen hans om at dere ønsker å sjekke ut om han kvalifiserer for forskjellige leseverktøy. Han kan feks få lærebøkene på en lydbok-app på mobilen som han kan bruke både på skolen og hjemme. Dialogverktøy er et skjema som blir skrevet om elevene ved slutten av skoleåret. Noen ganger får eleven dialogverktøy i stedet for IOP dersom spesialundervisning ikke er innvilget enda (ved starten av skoleåret). Dialogverktøy sier også noe om behovet for videre spesialundervisning før overgangen til nytt skoleår. Kan PPT hjelpe oss med dette selv om skolen sier nei til slike leseverktøy? Vi har blitt møtt på en veldig god måte av vår kontaktperson hos PPT, så det er kanskje mer håp om å nå fram hos henne enn skolen slik det ser ut nå. TS Anonymkode: 3a8de...b77
Leanne Skrevet 10. oktober 2018 #11 Skrevet 10. oktober 2018 Du finner det meste av skole-lydbøker her: http://www.nlb.no/ er gratis å bruke for de som har behov for det. 3
AryaUnderfoot Skrevet 10. oktober 2018 #12 Skrevet 10. oktober 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Kan PPT hjelpe oss med dette selv om skolen sier nei til slike leseverktøy? Vi har blitt møtt på en veldig god måte av vår kontaktperson hos PPT, så det er kanskje mer håp om å nå fram hos henne enn skolen slik det ser ut nå. TS Anonymkode: 3a8de...b77 Det er jeg litt usikker på da PPT sitt hovedansvar er kartlegging/utredning/tilrådninger og de vil nok henvise til skolen for spesifikke tiltak. Dersom dere har ansvarsgruppemøter eller andre møter der både skole og PPT er tilstede er det jo en mulighet for deg å ta opp disse tingene. Du skal føle at det er mulig å snakke med spesialpedagog om dette. Er det en grunn til at du ikke tenker at de ikke er så enkle "å nå frem til"?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #13 Skrevet 10. oktober 2018 Hei! Jeg er lærer og det er til tider håpløst for oss å få tak i lydhør og lydbøker til elevene, ting tar så vanvittig lang tid og ikke alle får innvilget. Skjønner at det er frustrerende at ting at ting tar tid, men dessverre tar ppt lang tid, og det er pga det er ikke nok folk, fordi det ikke er innvilget nok penger fra kommunen som igjen får pengene fra staten. Alle burde fått lydbøker, uansett nivå og utfordring. Til og med de ‘normale’. Dette kan bare gjøre læringen bedre. Anonymkode: fa125...d00
Daria Skrevet 10. oktober 2018 #14 Skrevet 10. oktober 2018 Hvis skolen ikke kan/vil hjelpe, kan dere låne via statped selv.Jeg vet ikke hva slags krav de har til dokumentasjon av behov, når jeg har lånt inn bøker til elever har det holdt at vi, dvs skolen, bekrefter at eleven har behov. Men jeg ville snakket med skolen først, det er enklere. Nå koster det heller ikke skolene noe, så det er strengt tatt ingen grunn til at de ikke skal hjelpe dere med å ordne dette.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #15 Skrevet 10. oktober 2018 NLB! Kjemperart at skolen setter seg på bakbena her... Anonymkode: 164b3...c45
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #16 Skrevet 10. oktober 2018 16 minutter siden, AryaUnderfoot skrev: Det er jeg litt usikker på da PPT sitt hovedansvar er kartlegging/utredning/tilrådninger og de vil nok henvise til skolen for spesifikke tiltak. Dersom dere har ansvarsgruppemøter eller andre møter der både skole og PPT er tilstede er det jo en mulighet for deg å ta opp disse tingene. Du skal føle at det er mulig å snakke med spesialpedagog om dette. Er det en grunn til at du ikke tenker at de ikke er så enkle "å nå frem til"? Jeg har ikke møtt spesialpedagogen, og heller ikke tenkt på å be om det før du sier det nå. Det er uansett i fag som ikke omfattes av IOP’en at behovet for lydbøker er størst. I norsk for eksempel er undervisningen lagt opp etter hans nivå og behov (4. - 5. trinn), mens det forventes at han skal følge klassen i mengde, nivå og progresjon i naturfag, RLE, samfunnsfag, hisorie osv. Det er helt åpenbart at det er umulig for en elev som ligger flere år etter de jevnaldrende, og som er veldig forsinket i språk- og leseutvikling. Men hvis spesialpedagog i et annet fag kan hjelpe med dette så skal jeg så klart prøve å få kontakt med vedkommende! 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er lærer og det er til tider håpløst for oss å få tak i lydhør og lydbøker til elevene, ting tar så vanvittig lang tid og ikke alle får innvilget. Skjønner at det er frustrerende at ting at ting tar tid, men dessverre tar ppt lang tid, og det er pga det er ikke nok folk, fordi det ikke er innvilget nok penger fra kommunen som igjen får pengene fra staten. Alle burde fått lydbøker, uansett nivå og utfordring. Til og med de ‘normale’. Dette kan bare gjøre læringen bedre. Anonymkode: fa125...d00 Vi har heldigvis endelig kommet gjennom nåløyet hos PPT, så den biten er i orden. Er skolens vilje til å sette inn tiltak tidligere heller enn senere det stopper opp på nå. Jeg klarer virkelig ikke å se et eneste argument for hvorfor mitt barn ikke skal få lydbøker. 9 minutter siden, Daria skrev: Hvis skolen ikke kan/vil hjelpe, kan dere låne via statped selv.Jeg vet ikke hva slags krav de har til dokumentasjon av behov, når jeg har lånt inn bøker til elever har det holdt at vi, dvs skolen, bekrefter at eleven har behov. Men jeg ville snakket med skolen først, det er enklere. Nå koster det heller ikke skolene noe, så det er strengt tatt ingen grunn til at de ikke skal hjelpe dere med å ordne dette. Tusen takk! Da kommer vi til å prøve på det om skolen fortsetter å sette seg på bakbeina. Hjertelig takk for alle innspill, tips og råd, det føles ikke like håpløst nå. TS Anonymkode: 3a8de...b77 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #17 Skrevet 10. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn har startet på 8. trinn denne høsten. Siden 6. klasse har han hatt IOP med vedtak om spesialundervisning i norsk, matte og engelsk. Sakkyndig rapport fra PPT slår fast at han har til dels store språkproblemer og generelle lærevansker. Jeg sitter sammen med han hver eneste kveld med leksene, og for at han skal ha mulighet til å få med seg noe som helst av stoffet i de teoretiske fagene har jeg vært nødt til å lese alt stoffet høyt mens han følger med på ordene i boka. Med økt leksemengde, småsøsken, periodevis høyt arbeidspress og en mann som tidvis er mye borte, begynner det å tære på både krefter og kvalitet på høytlesing. Det hadde hjulpet utrolig mye om gutten kunne fått lærebøkene på lydfil sånn at han kunne blitt mer selvstendig, og i alle fall fått lyttet til stoffet før jeg trår til med hjelp på oppgaveløsning og annet. Dessverre fikk han i dag beskjed av lærer at det ikke er aktuelt med lydbøker i denne omgang (jeg har lagt inn forespørsel om dette). I morgen skal jeg i møte med skolen for å snakke om dette. Hvor «ille» skal det være før man kan få lærebøkene på lydbok? Er det ulemper med dette som jeg ikke klarer å se nå som situasjonen føles litt håpløs? Jeg vil jo det beste for han, så hvis lydbøker er mer ulempe enn hjelp så får vi jo bare prøve å brette opp ermene litt til. Anonymkode: 3a8de...b77 Det finnes talesyntese til å installere på pc, mulig dette også er utviklet for brett og mobil? Der finnes også en slags penn du drar over teksten og så så leser teksten høyt. Mange av disse hjelpemidlene ble utviklet for blinde men brukes i dag også av dyslektikere og andre som trenger tale og ikke tekst dor å kunne fungere i undervisning og hverdag. Har du vært i kontakt med blindeforbundet for å høre hvilke hjelpemidler som finnes og dysleksiforeningen for samme spørsmål? Jeg forstår ikke helt hvilket problem barnet ditt har utover at lesing er et problem og har svar på den bakgrunn.. Du kan også undersøke på nlb.no hvilke bøker som finnes og om bøker ha bruker på skolen alt er innlest. Uansett han skal være berettiget til å låne vanlige lydbøker hos nlb. http://nlb.no/bli-laner/hvem-kan-laane Anonymkode: 26f17...9b1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #18 Skrevet 10. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke møtt spesialpedagogen, og heller ikke tenkt på å be om det før du sier det nå. Det er uansett i fag som ikke omfattes av IOP’en at behovet for lydbøker er størst. I norsk for eksempel er undervisningen lagt opp etter hans nivå og behov (4. - 5. trinn), mens det forventes at han skal følge klassen i mengde, nivå og progresjon i naturfag, RLE, samfunnsfag, hisorie osv. Det er helt åpenbart at det er umulig for en elev som ligger flere år etter de jevnaldrende, og som er veldig forsinket i språk- og leseutvikling. Men hvis spesialpedagog i et annet fag kan hjelpe med dette så skal jeg så klart prøve å få kontakt med vedkommende! Vi har heldigvis endelig kommet gjennom nåløyet hos PPT, så den biten er i orden. Er skolens vilje til å sette inn tiltak tidligere heller enn senere det stopper opp på nå. Jeg klarer virkelig ikke å se et eneste argument for hvorfor mitt barn ikke skal få lydbøker. Tusen takk! Da kommer vi til å prøve på det om skolen fortsetter å sette seg på bakbeina. Hjertelig takk for alle innspill, tips og råd, det føles ikke like håpløst nå. TS Anonymkode: 3a8de...b77 ... tror virkelig ikke skolen setter seg på bakbena. Men den søknaden tar ofte tid og det er sånn at de må få et positivt svar. Det er ikke skolen som bestemmer om eleven skal få dette eller ei. Anonymkode: fa125...d00 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #19 Skrevet 10. oktober 2018 https://www.mv-nordic.com/no/produkter/skannerpenn/ Dette er en billig utgave av en scannepen. Det finnes bedre og dyrere penner. Jeg har en som jeg bruker nå jeg legger inn kid nummer i nettbanken. Anonymkode: 26f17...9b1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #20 Skrevet 10. oktober 2018 http://dysleksinorge.no/datahjelpemidler-2/ link med nyttig info. Anonymkode: 26f17...9b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå