Gå til innhold

Oppbevaring av åpnet rødvin med skrukork


Million

Anbefalte innlegg

Jeg drikker ikke rødvin selv, men det hender jeg kjøper en flaske for å ha en skvett rødvin i en hjemmelaget gryterett. 

Jeg bruker da ikke på langt nær hele flasken, og det blir en del igjen å oppbevare til neste gang jeg evt får gjester som drikker rødvin eller neste gang jeg skal lage gryterett med vin i sausen.

Har kjøpt en flaske rødvin nå som heter noe med Diablo, og det er skrukork på den. Skal bruke av den til helgen i mat. Kan jeg da etterpå bare skru på korken og sette flasken i vitrineskapet der jeg har et par spritflasker stående? Eller må den stå kaldt i kjøleskapet etter at forseglingen er brutt på korken? 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å fryse den ned i mindre poser? Da kan du opp den mengden du trenger hver gang du trenger til sauser/gryter etc. Om den står i ukesvis etter åpning, vil den bli dårlig til slutt. 

Anonymkode: c877a...147

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin oksiderer ila et par dager hvis du ikke pumper ut luften, så jeg ville nok ikke servert det til gjester et par dager etter at du åpnet flasken. Vinen smaker kjipt og jeg hadde smakt det hvis jeg var gjesten din. Jeg hadde nok tenkt mitt i mitt stille sinn, men jeg ville nok vært alt for veloppdragen og likevel smilt pent og takket til deg ;) 

Det er noe helt annet å bruke et par dager gammel vin i mat, enn å servere vin som er åpnet for flere dager siden, til gjester som er glade i vin.

Kjøp vin i mindre bokser til bruk i mat (0,25), eller kjøp sånn sak som gjør at du kan pumpe ut luften i finflasken så vinen holder seg bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så vin kan fryses? Det var jeg ikke klar over. Det kan jeg prøve! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Høna79 skrev:
 

Rødvin oksiderer ila et par dager hvis du ikke pumper ut luften, så jeg ville nok ikke servert det til gjester et par dager etter at du åpnet flasken. Vinen smaker kjipt og jeg hadde smakt det hvis jeg var gjesten din. Jeg hadde nok tenkt mitt i mitt stille sinn, men jeg ville nok vært alt for veloppdragen og likevel smilt pent og takket til deg ;) 

Det er noe helt annet å bruke et par dager gammel vin i mat, enn å servere vin som er åpnet for flere dager siden, til gjester som er glade i vin.

Kjøp vin i mindre bokser til bruk i mat (0,25), eller kjøp sånn sak som gjør at du kan pumpe ut luften i finflasken så vinen holder seg bedre. 

Rødvin varer i sånn 6 måneder åpnet. Har aldri opplevd at det blir til eddikk.

1 minutt siden, Million skrev:
 

Ok, så vin kan fryses? Det var jeg ikke klar over. Det kan jeg prøve! Takk for tips!

Selvsagt. Selv vodka kan fryses dersom du har kald nok fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fryse den ned, men den egner seg bare til sauser etterpå, etter min mening. Skal du servere gjester; åpne en ny flaske.

For øvrig vil jeg anbefale deg å kjøpe halvflasker eller enda mindre når du bare skal ha en skvett til sauser/gryter. Da sparer du lett mange slanter som ellers ville blitt ødelagt, og det sparer du også penger på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ullvott skrev:
 

Du kan fryse den ned, men den egner seg bare til sauser etterpå, etter min mening. Skal du servere gjester; åpne en ny flaske.

For øvrig vil jeg anbefale deg å kjøpe halvflasker eller enda mindre når du bare skal ha en skvett til sauser/gryter. Da sparer du lett mange slanter som ellers ville blitt ødelagt, og det sparer du også penger på. 

Jeg er totalt uvitende om viner egentlig, og visste ikke at det fantes småflasker også. Da skal jeg velge det neste gang. Får se meg litt bedre rundt på polet. Nå har jeg bare tatt en av de første flaskene jeg så på en hylle innenfor døra, spurt den ansatte "Passer denne til matlaging?" og fått "ja" på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million skrev:
 

Jeg er totalt uvitende om viner egentlig, og visste ikke at det fantes småflasker også. Da skal jeg velge det neste gang. Får se meg litt bedre rundt på polet. Nå har jeg bare tatt en av de første flaskene jeg så på en hylle innenfor døra, spurt den ansatte "Passer denne til matlaging?" og fått "ja" på det.

Jeg lever sammen med en avholdsmann, og er temmelig måteholden selv, men det tok tid før jeg oppdaget at de finnes også. Utvalget er ikke av det største, og vinene er slett ikke eksklusive, men det fungerer helt fint både til matlaging og for meg som vil kose meg med 2-3 glass i løpet av en helg en sjelden gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Rødvin varer i sånn 6 måneder åpnet. Har aldri opplevd at det blir til eddik.

En vin varer kanskje i 6 mnd etter du har åpnet den, men den holder seg ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Rødvin varer i sånn 6 måneder åpnet. Har aldri opplevd at det blir til eddikk.

 

Du har vel aldri hatt en vin i 6 mnd etter åpning? Mente du 6 timer?

Jeg har testet det ut og vil si at 7-8 dager er maks, men ville uansett servert nyåpnet til gjester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Rødvin varer i sånn 6 måneder åpnet. Har aldri opplevd at det blir til eddikk.

Selvsagt. Selv vodka kan fryses dersom du har kald nok fryser.

Hvor har du det fra at åpnet rødvin varer i 6 mnd??   Det blir eddiksmak selv i kjøleskap etter 2-3 dager.  Pappvin kan holde i 3 uker.  Jeg lover deg at en åpnet flaske rødvin er helt udrikkelig etter 6 mnd!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru på korken og sett den i kjøleskap, da holder den en ukes tid. Skal du fryse ned, egner den seg kun til matlaging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Rødvin varer i sånn 6 måneder åpnet. Har aldri opplevd at det blir til eddikk.

Selvsagt. Selv vodka kan fryses dersom du har kald nok fryser.

Nå har jeg aldri hatt en åpen vinflaske i 6 mnd, så strengt tatt vet jeg ikke om den har blitt eddik, overhodet er flytende eller hva ;) 

Det jeg derimot er helt sikker på er at de fleste vinflasker jeg kjenner til har både luktet og smakt rart noen dager etter åpning, selv når de har hatt på kork og vært i kjøleskap. Skal en åpnet vinflaske serveres til andre enn deg selv et par dager eller mer etter åpning, MÅ du ha fått ut luften før du satt på korken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...