Kristin S Skrevet 20. mars 2005 #1 Skrevet 20. mars 2005 Er det vanlig at hundene forandrer seg i 1 års alderen? Blir SLITSOMME? Har aldri hatt hund før den jeg har nå. Og nå går han rundt å piper og er fryktelig slitsom hele tiden...Selvom vi går lang tur med han, så vil han ikke legge seg ned å slappe av. Skal skje noe hele tiden. Er det vanlig?
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #2 Skrevet 20. mars 2005 Jepp. Bølleperiode er det også, noe ala "jeg vil ikke høre hva du sier", derfor man ser så mange hunder som blir gitt bort og omplassert ved 1 års alder også. Sant, men trist. Have fun
Cherie Skrevet 20. mars 2005 #3 Skrevet 20. mars 2005 Tisper har slike perioder med jevne mellomrom til de er ca 2 år og hanner til de er ca3 år..det finnes selvfølgelig unntak. Er det en hannhund du har kan pipingen skyldes en begynnende interesse for tisper. Kanskje er det ei med løpetid i nabolaget? Men sånne bølleperioder er trasige da.. man er så fornøyd når man ENDELIG har fått til hunden sin ...dagen etter er hunden som om den aldri har lært noe som helst... Ikke mist motet.. de blir så fine så..
Kristin S Skrevet 20. mars 2005 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2005 Var det jeg regnet med ja. Slitsomt er det, men aldri i verden om jeg gir opp så lett! Han skal ingen steder nei. Har man skaffet hund får en ta ansvaret. Men hvor lenge pleier en sånn periode å vare da? (Så jeg vet hva jeg har i vente...hehe)
Brunhilde Skrevet 20. mars 2005 #5 Skrevet 20. mars 2005 Det er ikke en tispe med løpetid i nabolaget da? Det sies jo at tisper har løpetid to ganger året - hannene har det hele tiden!
Gjest gotthard Skrevet 22. mars 2005 #6 Skrevet 22. mars 2005 har blanding han på 10 mnd, og her er en beskrivelse av de siste dagene. søndag starter med en maltraktert dukke spred utover stua og en sofapute full av hår , klokken ti er hunden i bilen og vi er klare for tur, pipingen begynner og den varer til vi er fremme. vi går i nesten 3 timer i dyp snø (ca 20 cm ) jeg er svett som f og må nesten dra hunden bort til bilen.kommer hjem og hunden maser om tur eller noe , piper og klager , hopper og bjeffer... tokk snuserunden på kvelden (ca 20-30 min) det er en kvelds tur hvor det hovedsakelig skal snuses , tises , svires og mases. mandag beit den i stykker noen uteleker og nektet og høre uanseth hva jeg ba den om , sitt sier jeg og hunden legger seg ,,ok , ligg og den begynner og hoppe osv. i dag "angreip" den meg på tur så jeg måtte ta den lit , gikk bortover da den plutselig begyner og bite meg i honden (ikke hardt men bestemt)det betyr vist at den prøver og ta makta hørte jeg et sted..... ja vi har en fin alder på dyra våre , men trøster meg med at de blir gamle de også en gang , det er da de koselige turene kommer:-)
Cherie Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 Om hunden din prøver seg er det viktig at det er du som vinner kampene. Rang du vet. Du driver ikke hunden din litt hardt? Hunden min får kjempe lange turer relativt ofte den også, men den er fire år og voksen.... kjører du hunden hardt fra dag 1 vil den forvente et høyt aktivitetsnivå. Videre skal den ikke slites ut for mye mens den er i vekst. Særlig om det er en stor rase kan den komme til å få ad eller hd ..eller begge deler.
Gjest Violetta Skrevet 22. mars 2005 #8 Skrevet 22. mars 2005 Det er ganske vanlig at hunden bruker litt tid på å roe seg etter en lang og livlig tur. De er ikke utslitt og siger ned i sofaen sånn som oss, men er gira og kommer ikke "nedpå" på en stund etterpå.
Gjest gotthard Skrevet 23. mars 2005 #9 Skrevet 23. mars 2005 rasen er midels , hunden må jo få trim , om ikke herper den hele huset og jager alt den ser. 1 time tilsamen hver dag holder dårlig for det dyret ja , da ser stua ut som krigsområde neste morgen,han hopper rundt og skal leke med meg og ungen midt på natta osv. så jeg har vel ikke annet valg enn og slite den ut lit noen ganger , en dag roer den seg vel lit ned. når den prøver og stige lit i gradene så tar jeg han,da viser jeg hvem som bestemer..så er vi lykelige i noen dager før han prøver igjen. begynner på dresurkurs nå i mai så vi for se om det hjelper,,leser 2 bøker om lydighet og hvordan man skal oppdra en hund nå så får vi se hva det blir ut av mit lille monster.....
smidja Skrevet 23. mars 2005 #10 Skrevet 23. mars 2005 rasen er midels , hunden må jo få trim , om ikke herper den hele huset og jager alt den ser. 1 time tilsamen hver dag holder dårlig for det dyret ja , da ser stua ut som krigsområde neste morgen,han hopper rundt og skal leke med meg og ungen midt på natta osv. så jeg har vel ikke annet valg enn og slite den ut lit noen ganger , en dag roer den seg vel lit ned. når den prøver og stige lit i gradene så tar jeg han,da viser jeg hvem som bestemer..så er vi lykelige i noen dager før han prøver igjen. begynner på dresurkurs nå i mai så vi for se om det hjelper,,leser 2 bøker om lydighet og hvordan man skal oppdra en hund nå så får vi se hva det blir ut av mit lille monster..... Hvilken hunderase er det? Du skal være klar over at det er slitsomt akkurat sånn som den er nå. Men å slite den ut som du sier er en veldig dårlig løsning på lang sikt. Tro meg, jeg snakker av erfaring. Den er vilter akkurat nå, og om du klarer å konsekvent forsette med det aktivitetsnivået du VIL at hunden skal ha fremover, så får du igjen for det siden. For ja, om du forsetter sånn som du gjør nå, så vil hunden automatisk forlange samme tempo også fremover. Det er mye mer slitsomt, tro du meg. Jeg har som sagt vært der. En annen ting som vi ofte glemmer er at hodet skal også slites ut, ikke bare kroppen. Dette gjør faktisk hunden mye mer sliten enn en lang tur. Måter du kan trene så hunden får brukt hodet er f.eks å lære den å søke. Dette er relativt enkelt, de lærer som oftest fort. Gjem godbiter forskjellige steder. Først inne kanskje om den ikke er vant til det fra før. Bruk ordet søk mye. Eller du kan bruke en leke den er ekstra glad i. Når den har lært dette kan du ta det ut og fortsette der. Om du bruker en time på å gå tur med den, og en time på hodetrening for å kalle det det, så har du tifold igjen for det, garantert. Og det er faktisk kjempemorsomt å trene også, både for deg og hunden! Hvor gammelt er barnet ditt? Dette kan også være gøy for h*n. Når hunden har lært søket, kan barnet gjemme seg, og hunden finne. Kjempegøy for begge to. Og husk, hold ut! Hunden er snart seg selv igjen, men ikke lær den å være opptrekt. Lykke til
Gjest gotthard Skrevet 23. mars 2005 #11 Skrevet 23. mars 2005 gode råd som skal prøves ut,,takk er foresten blanding av irsk terrier og boxer,ser ut som en irsk terier på størelse med en boxer
Cherie Skrevet 23. mars 2005 #12 Skrevet 23. mars 2005 Oh! da har du fått deg energibunt. Enig med forslag om hodetrening. Du får jo også kjøpt kuber som man kan putte godbiter inn i og som hunden skal prøve å skjønne hvordan den skal få dem ut. Å stappe godbiter i melkekartonger o.l esker kakn også være en ide... men det er bare det at dette siste alternativet innrbærer litt mye papir som kan flyge veggis....
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2005 #13 Skrevet 23. mars 2005 Sånn var ikke min bastard nei..He he.Ikke meningen å skryte her, men han var faktisk aldri sånn. vært rolig i huset helt siden han var valp. Men jeg har hatt flere hunder (Airedalesterrier, Whippet, Strihåret Vorster) og de var litt mere bøllete i den perioden da, kanskje ikke Whippeten, men da var jeg fem årt når vi fikk den ,så jeg husker rett og slett ikke. Tror nok hunden vil bli roligere etterhvert.. Om ikke så lenge tenkte jeg å kjøpe en hund til... så da blir det vel mye å styre med for meg også. Men det er litt artig også. Valpe tiden og bølletiden blir litt artig å tenke på når hunden er gammel og rolig...
Gjest Leola Skrevet 23. mars 2005 #14 Skrevet 23. mars 2005 Min hund er 2 år, den er kjemperolig og harmonisk. Går en kort tur med den hver dag (ca. en halvtime) - i helgen går jeg lengre turer. Da tar vi han i bilen og kjører til et fint turområde. Når turen er over og vi kommer i bilen så legger den seg rolig i buret og sover hele veien hjem. Mulig at hunden min trenger mye søvn - den er alene hjemme flere timer hver dag og da bruker han tiden på soving. Det er aldri noe ødelagt i hjemmet - selvom han har tilgang til store deler av huset. Idag når jeg har fri fra jobben så bryr han seg ikke stort om det - var ute med ham så han fikk tisse i morges - etter det har han lagt og sovet på plassen sin.
Gjest gotthard Skrevet 23. mars 2005 #15 Skrevet 23. mars 2005 har bare hat hunden i 3 uker snart så det er mye vi må lære om hverandre , men den har et høyt nivå på turgåingen virker det som ja...vel, fikk noen gode tips her nå både ang mengde trim og at det ikke bare er musklene som skal trimes. lærer noe nytt hele livet
Cherie Skrevet 26. mars 2005 #16 Skrevet 26. mars 2005 Min hund er 2 år, den er kjemperolig og harmonisk. Går en kort tur med den hver dag (ca. en halvtime) - i helgen går jeg lengre turer. Da tar vi han i bilen og kjører til et fint turområde. Når turen er over og vi kommer i bilen så legger den seg rolig i buret og sover hele veien hjem. Mulig at hunden min trenger mye søvn - den er alene hjemme flere timer hver dag og da bruker han tiden på soving. Det er aldri noe ødelagt i hjemmet - selvom han har tilgang til store deler av huset. Idag når jeg har fri fra jobben så bryr han seg ikke stort om det - var ute med ham så han fikk tisse i morges - etter det har han lagt og sovet på plassen sin. En velstimulert hund sover ca 20 timer i døgnet. Min hund er også som en "på og av knapp". Full fres ute og inne har jeg ikke hund om jeg ikke kaller henne til meg. Herlig
Cherie Skrevet 27. mars 2005 #18 Skrevet 27. mars 2005 en måte å slite ut hunden i hue er dressur! Og det er jo noe du får igjen for siden.
Hu i Svingen Skrevet 27. mars 2005 #19 Skrevet 27. mars 2005 har blanding han på 10 mnd, og her er en beskrivelse av de siste dagene. .... vi går i nesten 3 timer i dyp snø (ca 20 cm ) jeg er svett som f og må nesten dra hunden bort til bilen. Du skal være klar over at tre timers tur er alt for mye for en så ung hund! Spesielt i dyp snø! Jeg ville strukket meg til maks en times tur om dagen (på en gang, gjerne ektra tisseturer i tillegg) frem til hunden er minst halvannet år gammel. Unngå også å jogge eller sykle med den i det samme tidsrommet - ikke la den få trekke heller. For å stimulere hunden er det mye bedre å legge spor som det nevnes over (les gjerne en bok om enkel sporing eller søk på nettet). Det er gøy både for hunden og for deg selv! Du kan også slenge en neve tørrfor over et litt stort område utendørs og la hunden finne frem selv - det funker litt som sporsøk. I tillegg er det supert å leke masse med den - bare pass på at det er du som tar initiativ til leken, og at du stopper den ved å vise at nå er du ferdig. Da slipper du at hunden maser for mye om å få leke med deg. Tyggebein er også bra hjernetrim - pluss leker du kan putte godbiter inni så hunden må jobbe for å få tak i dem. Hvis hunden ikke lærer seg å være rolig inne er bur en super løsning! Da får den også sin egen lille hule hvor den kan være i fred når den vil det. Dessuten er det lurt å oppsøke andre med hund sånn at den får lekt fra seg litt. Bra og viktig sosialisering er det også - spesielt i den alderen hunden din er i... Lykke til!!! :-)
Gjest gotthard Skrevet 27. mars 2005 #20 Skrevet 27. mars 2005 har tatt hintet og de lange turene får vente lit til men , man lærer så lenge man lever veit du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå