Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved sist fødsel hadde jeg hinnerester som ikke kom ut ved fødsel. Hvor vanlig er dette, hvorfor skjer det og er det sannsynlig at det vil skje ved neste fødsel? Kan jeg be om ultralyd etterpå for å sjekke?

Anonymkode: 4e76e...78a

Skrevet

De skal sjekke morkaken nøye når den kommer ut så jeg antar det er nok? Sier jeg uten noen som helst helsefaglig bakgrunn altså.

Anonymkode: 45ce2...f21

Skrevet

De mistenkte hinnerester hos meg også etter første fødsel, de var å kjente på livmoren flere ganger mens jeg var på barsel, men det eneste jeg fikk beskjed om var at det så greit ut. Ble du dårlig da? Vil tro det ikke er uvanlig, de sjekker alltid morkaken etter den er kommet ut om den ser hel ut. Tror ikke du får ultralyd uten medisinsk indikasjon. 

Anonymkode: b4b43...aba

Skrevet

Jeg hadde mye tester etter første fødsel. De så det når de sjekket morkaken og jeg ble derfor satt opp til ultralyd før jeg fikk reise hjem. Andre fødsel (og tredje) var det ikke rester. 

Anonymkode: 6fab3...a0f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mye tester etter første fødsel. De så det når de sjekket morkaken og jeg ble derfor satt opp til ultralyd før jeg fikk reise hjem. Andre fødsel (og tredje) var det ikke rester. 

Anonymkode: 6fab3...a0f

Så jeg kan spørre om ultralyd om de ser at det "mangler " noe? Og de vil være helt sikre på om den er hel? 

Skrevet (endret)

Det er ikke så veldig uvanlig, hinnerester er mye mer vanlig enn morkakerester. Morkakerester ser man gjerne veldig lett fordi morkaken sjekkes grundig, men er den veldig opprevet kan det være vanskelig å vite sikkert. Hinnene blir også sjekket men kan være vanskelig å oppdage at mangler en bit, sammenlign med en ballong som sprekker og biter til alle kanter, det kan være vanskelig å se om det mangler en liten bit. Det kan skje hvis man ikke er nøye med forløsning av morkaka eller det kan være morkake/hinner som lettere faller fra. Helt vilkårlig med andre ord.

Rester kan føre til store blødninger, smerter, infeksjon og at melken kommer senere igang. Det viktigste man kan gjøre selv er å hjelpe til med å hoste mens morkaka føder og amme hyppig og regelmessig i tiden etterpå. Når man ammer skiller man ut hormonet oxytocin som har flere funksjoner, blandt annet fører det til sammentrekninger i livmoren (oppleves som etterrier). Dette vil bidra til at rester og blod presses ut av livmoren og er gunstig for å kvitte seg med uvelkomment. 

Man kan sjekke rester ved ultralyd. Det er ingen økt fare for at dette vil skje igjen. Lykke til!

Endret av Miss.Wildfox
Skrevet
1 minutt siden, Miss.Wildfox skrev:

Det er ikke så veldig uvanlig, hinnerester er mye mer vanlig enn morkakerester. Morkakerester ser man gjerne veldig lett fordi morkaken sjekkes grundig, men er den veldig opprevet kan det være vanskelig å vite sikkert. Hinnene blir også sjekket men kan være vanskelig å oppdage at mangler en bit, sammenlign med en ballong som sprekker og biter til alle kanter, det kan være vanskelig å se om det mangler en liten bit. Det kan skje hvis man ikke er noe med forløsning av morkaka eller det kan være morkake/hinner som lettere faller fra. Helt vilkårlig med andre ord.

Rester kan føre til store blødninger, smerter, infeksjon og at melken kommer senere igang. Det viktigste man kan gjøre selv er å hjelpe til med å hoste mens morkaka føder og amme hyppig og regelmessig i tiden etterpå. Når man ammer skiller man ut hormonet oxytocin som har flere funksjoner, blandt annet fører det til sammentrekninger i livmoren (oppleves som etterrier). Dette vil bidra til at rester og blod presses ut av livmoren og er gunstig for å kvitte seg med uvelkomment. 

Man kan sjekke rester ved ultralyd. Det er ingen økt fare for at dette vil skje igjen. Lykke til!

Takker for informativt og langt svar! 

Da satser jeg på at det skal gå fint denne gangen. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at alt var ute etter fødsel. På 6-ukers kontroll (ultralyd) kom det frem at jeg hadde masse rester igjen, og måtte få det ut med «abortpille». Hadde følt meg kvalm og uggen, og ble helt fin etter restene kom ut. Skal være mer påpasselig neste gang. 

Anonymkode: 3b5c7...d77

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for informativt og langt svar! 

Da satser jeg på at det skal gå fint denne gangen. :)

Ser litt skrivefeil, ny telefon med autocorrect på bærtur. Uvelkomment var egentlig uvedkomment, men det var heldigvis ikke den værste autocorrecten 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...