Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine to eldste er åtte og ti, og de er ikke alene på kveldene, selvom de er to stykker.

Hvis det skjer, så er det fordi jeg kjører en av de til og fra trening. Men nå bor mine foreldre vegg i vegg og jeg hører om de er hjemme.

Tiåringen er veldig selvstendig og voksen for alderen, men det er ikke grunn til og la han være hjemme alene.

Han hadde sikkert klart seg fint og likt seg godt han (elsker og være hjemme alene), men min samvittighet ville ikke tillatt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har en på 10 år, snart 11. Han og broren på 9 1/2 klarer seg fint et par timer etter skolen, men det er fordi jeg har naboer som ser til dem.

Selv om min eldste er "voksen" for alderen sin, vil han aldri måtte legge seg alene. Selv om han er "stor" er han bare et barn. Jeg synes det er uforsvarlig av foreldre å la de være alene på kvelden, legge seg selv og kanskje også være alene om natten. Hva om det skulle skje noe?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kunne nok latt en tiåring være hjemme alene på dagtid, men ikke om kvelden, og ialle fall ikke hele natten!

Skrevet

Jeg har en jente på 12 1/2 år. Hun hadde ikke skulle behøvd å legge seg alene om kvelden. Det hadde ikke kommet på tale!

Gjest olive
Skrevet

Takk for alle svar, det var godt å se dere er enige med meg. Spørsmålet gjalt barnet til en bekjent av meg, og jeg synes heller ikke det er forsvarlig å la 10åringen legge seg alene flere ganger i uken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Uff nei jeg ville ikke latt 10 åringen min være alene.

Hva vet de om hva som skal gjøres om det skjer noe.

Tenk på brann,innbrudd osv.

Selv om det med stor sannsyneslighet ikke skjer så er unger på 10 år ikke mentalt klare for å være alene på kveldene.

Min 10 åring er mørkredd til tider og da er jeg den viktigste i hennes liv.

jeg må være der å gi trygghet.

jeg vill ikke innrettet meg slik at jeg måtte la la henne være alene.

Da er det en barnevakt kommer inn i bildet.

10 åringer er jo ikke store da,de er fortsatt barn.

• 2 uker senere...
Skrevet
Min prinsesse har vært hjemme alene flere ganger, fra hun var ni-ti år. Men absolutt aldri om kvelden!

Samma her!! Ho er aleine fra etter skoletid, til vi er ferdig på jobb om ettermiddagen. Men da har ho som regel venninner med heim eller er oppe hos nabojentene.

Og telefonen er en kjekk oppfinnelse!! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, nei og atter nei.

Min datter er 9 år, og har vært hjemme alene en time eller så på dagtid, men aldri om kvelden.

Jeg er medlem av Engstlige Mødres Forbund...

Gjest Starya
Skrevet

11-åringen min kan en gang i blant være alene på kveldene, men legger seg ikke før jeg kommer (det liker han ikke). Så, skal jeg noe bestemt og kommer sent hjem (22-22.30), så kan han ordne seg og sitte oppe til jeg kommer inn døra.

Skrevet

Har en gutt som blir 10 i år. hm...ville nok ikke gått på jobb og latt ham legge seg selv. Jobber en del kveld, men får hjelp av familie til legging. Føles mye tryggere for meg selv også, om det skulle skje noe :roll: Men om ett par år, så går det nok greit å la ham klare seg litt selv på kveldene.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har ikke barn selv, men opplevde aldri å måtte legge meg alene da jeg var så liten. Tror kanskje det er en forskjell om det er en sjelden gang, hvis man ikke har klart å skaffe barnevakt (bør jo være mulig, da..), og det å være borte flere kvelder i uka. Det siste tror jeg kan være direkte skadelig for barnet. Når man er så liten har man behov for kontakt og trygghet i tillegg til at leggerutinen helt sikkert betyr noe for om man får sove/sover godt osv.

Skrevet

Nesten 10åringen vår er hjemme alene en sjelden gang et par timer. Det synes hun er spennende. men ikke lenge og ikke sent.

Om jobben hadde holdt meg borte fra henne i den grad, hadde jeg sluttet der. Barna kommer foran jobben.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nesten 10åringen vår er hjemme alene en sjelden gang et par timer. Det synes hun er spennende. men ikke lenge og ikke sent.

Om jobben hadde holdt meg borte fra henne i den grad, hadde jeg sluttet der. Barna kommer foran jobben.

Unødvendig kommentar syntes jeg!!!!!! Barna kommer nok også foran jobben for de som må jobbe kveld, men faktisk er det mange som ikke har mulighet til andre løsninger! :evil:

(Selv om jeg startet å jobbe 100% når barnet mitt var 1 år, betyr ikke dette at hun ikke kommer foran alt. Stortrives i jobb, og karriere er viktig for meg. Man må trives med andre roller enn morsrollen for å kunne være en god mor også!)

Skrevet

Det er helt urimelig å pålegge en 10-åring å være hjemme alene om kvelden og deretter gå å legge seg selv uten foreldrene i huset.

Dette mener jeg ikke har noe med "modenhet" å gjøre.

10-åringen er enkelt og greit for ung.

Skrevet
Det er helt urimelig å pålegge en 10-åring å være hjemme alene om kvelden og deretter gå å legge seg selv uten foreldrene i huset.

Dette mener jeg ikke har noe med "modenhet" å gjøre.

10-åringen er enkelt og greit for ung.

Sier meg enig med deg her.

Koldbruna

Skrevet

Min sønn på snart 11, er ganske mye alene hjemme på dagen/ettermiddagen.

Men kvelden er sjelden, og jeg ville aldri vurdert å si han skulle legge seg alene!

Man er liten og redd enda, selv om man ser stor ut!

Skrevet
Er det ok at en 10-åring legger seg alene mens foreldrene jobber, flere ganger i uken?

Ville du latt din 10-åring være alene hjemme på kvelden slik?

Aldri i livet!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...