Gjest olive Skrevet 20. mars 2005 #1 Skrevet 20. mars 2005 Er det ok at en 10-åring legger seg alene mens foreldrene jobber, flere ganger i uken? Ville du latt din 10-åring være alene hjemme på kvelden slik?
Dagoberta Skrevet 20. mars 2005 #3 Skrevet 20. mars 2005 Det hadde vel kommet mye an på tiåringen, men hvis det ikke går an å gjøre på andre måter, og tiåringen ser ut til å trives alene og klarer å passe på seg selv, så burde det vel gå bra? Men det er neppe en ideell løsning, tror jeg..
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2005 #4 Skrevet 20. mars 2005 Har du en tiåring, Dagoberta? Eller barn....?
Mette Skrevet 20. mars 2005 #5 Skrevet 20. mars 2005 Nei, det hadde jeg ikke. Har ikke en 10 åring selv men er tante til en, og han er langt fra klar til og være alene om kveldene og ta ansvar for seg selv.
Dagoberta Skrevet 20. mars 2005 #6 Skrevet 20. mars 2005 Har du en tiåring' date=' Dagoberta? Eller barn....?[/quote'] Har barn, men ikke ti år enda. Om du er bekymret for dem, så kommer jeg neppe til å innrette meg sånn at jeg må jobbe på kveldene Men jeg passet selv andres barn på kveldstid da jeg var ti år, og det er vel neppe så stor forskjell fra å være hjemme alene..?
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2005 #8 Skrevet 20. mars 2005 Jeg har ikke barn, men har jobbet mye med barn.. Jeg ville ha valgt en barnevakt jeg.. :oops: For en 10 åring er fremdeles et barn, og han/hun trenger noen som er der. Få han/henne i seng, passse på at sekken er pakket til dagen etter osv osv.
loop Skrevet 20. mars 2005 #9 Skrevet 20. mars 2005 10 åringen min er hjemme alene 1-2 timer etter skolen, men har mulighet til å ringe meg og jeg jobber 5 min unna. Om natten? Aldri i livet!
Mamma1 Skrevet 20. mars 2005 #10 Skrevet 20. mars 2005 Jeg har en som snart blir ti år og han er aldri alene hjemme. (Kanskje viss jeg bare skulle på butikken, men det har ikke skjedd)
Gjest Madeline Skrevet 20. mars 2005 #11 Skrevet 20. mars 2005 Ikke tale om at jeg hadde latt en 10 åring være alene om kvelden/natta. Det ville ha vært direkte uansvarlig.
Gjest Embla s Skrevet 20. mars 2005 #12 Skrevet 20. mars 2005 Det er jo forskjell på barn, så det kan godt hende jeg ville latt en 10-åring være alene hjemme noen timer en enkeltstående gang. Men ikke på fast basis og ikke hvis det innebar å legge seg.
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2005 #13 Skrevet 20. mars 2005 Min prinsesse har vært hjemme alene flere ganger, fra hun var ni-ti år. Men absolutt aldri om kvelden!
Gjest Hilde K S Skrevet 20. mars 2005 #14 Skrevet 20. mars 2005 Mine barn er elleve, åtte og fire. Jeg ville ikke latt elleveåringen lagt seg alene en gang. Åtteåringen er enda med på barneparkeringen når jeg trener på kveldstid. Etter skoletid er både åtteåringen og elleveåringen alene hjemme. Både min mann og jeg jobber ti minutter hjemmefra. Når det er på kvelden og når det er snakk om å legge seg¨alene, er jeg ikke i tvil om at de hade kommet til å klare det helt fint. Samvittigheten min, derimot, hadde ikke klart det fint. Det handler om at våre barn ofte har behov for kos og en pratestund når de skal legge seg.
Laina Skrevet 20. mars 2005 #16 Skrevet 20. mars 2005 Jeg syns ikke det er forsvarlig i det hele tatt! Husker tilbake da jeg var liten. Min mor var alenemor, og da jeg var 9 og min bror 10, sluttet hun å skaffe barnevakt når hun skulle ut. Vi hadde alltid noen vi kunne ringe til, men jeg ringte aldri. Hva skulle jeg si? Kan du komme hit, for jeg er mørkredd? Min mor jobbet også som brannmann, og hadde vakt i 3 uker om gangen. De periodene våknet jeg ofte på natten, snek meg inn til henne for å se om hun var der. Hvis hun ikke var der, var hun ute og slukket en brann. Skummelt! Men denne redselen ga jeg aldri uttrykk for. Mange grunner til det. Uansett var jeg ikke moden til å være alene hjemme. (Hvilket jeg ikke var, for broren min og hunden vår var jo der. Men for meg var ikke det noen trygghet.) Hvem vet hva denne gutten mener om dette innerst inne?
Amanja Skrevet 20. mars 2005 #17 Skrevet 20. mars 2005 Søsteren min på 10 år (snart 11) har lagt seg alene flere ganger (jeg har da alltid vært tilgjengelig for henne på tlf, samt kjørt innom et par ganger i løpet av kvelden) Dette har aldri vært noe problem, hun gjør lekser, lager seg kveldsmat, rydder litt i huset, og så legger hun seg til fast tid. Men så er hun ganske voksen til å være 10 år da.
Amanja Skrevet 20. mars 2005 #18 Skrevet 20. mars 2005 Må bare legge til at det alltid bare er snakk om å være alene noen timer, ikke hele natten.
Gjest Madeline Skrevet 20. mars 2005 #20 Skrevet 20. mars 2005 Det hjelper ikke at det blir sagt at 10 åringen er ganske voksen. En 10 åring er ikke voksen nok til å være alene på kveld/ natt. Det er ikke greit at h*n må legge seg alene. Selv om 10 åringen sier at det er greit, så er det ikke sikkert at det stemmer. Kan tenkes at h*n sier det for å gjøre foreldrene til lags. Jeg kommer aldri til å vurdere å la mine barn være alene på kveld/nattestid før de er oppe i tenårene. De foreldrene som lar barn være alene slik er uansvarlige! Det hjelper ikke at foreldrene trenger å komme seg ut. Da må de skaffe barnevakt. Barna trenger en ansvarlig person tilstede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå