Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er at grøten i seg selv blir ofte anbefalt når "ting skjer" - barne våkner mer om natten, går ikke opp i vekt, osv, når faktisk grøten kanskje ikke er svaret på spørsmål helsesøstrene kan ikke svare på.  

Jeg bryr meg fint lite hva ts gjøre egentlig- helt opp til henne om hun vil begynne med grøt og det er null dømming fra meg.  Men grøt i seg selv kommer ikke til å øke vekten - det er mye mindre kalorier i grøt en det er i en flaske mme.  Men om barnet drinker da den daglige inntekt av mme og viser at den er fortsatt sulten da er det tydelig at barnet må begynne med fast føde.  

Anonymkode: 9575a...c95

Hallo? Dette du skriver her har jo ikke hold i virkeligheten. Såklart legger barnet mer på seg når de begynner med fast føde. Leser du ikke hva Ts skriver? Barnet er sulten, da hjelper det fint lite hva utviklingssprang gjelder. Man skal heller ikke gi mme i ubegrensede mengder. Hvordan kan du vite at barnet ikke våkner pga sult? Snakk om å være påståelig.. 

• Liker 1
Skrevet

og en ting til-  ingen vet hvor mye mme barnet til ts får.  Om den får 100ml hver time hele natten (noen jeg sterk tviler på) er det for mye ja og må være noe andre problemer.  MME har langt flere kalorier enn grøt, så det er merkelig hvis barnet har begynt å gå ned i vekt at de anbefaler å erstatte kaloririk mme med grøt som er tomme kalorier.  MEN, om hun drikker ca 887ml hver dag, da skjønner jeg det. 

Skrevet
3 minutter siden, Chrissy22 said:

Hallo? Dette du skriver her har jo ikke hold i virkeligheten. Såklart legger barnet mer på seg når de begynner med fast føde. Leser du ikke hva Ts skriver? Barnet er sulten, da hjelper det fint lite hva utviklingssprang gjelder. Man skal heller ikke gi mme i ubegrensede mengder. Hvordan kan du vite at barnet ikke våkner pga sult? Snakk om å være påståelig.. 

Sa jeg noen ting om ubegrenset mengder?  4 måneder babyer skal få ca 740-887ml mme per dag.  Det er selvfølgelig noen unntak.  Ingen vet hvor mye den babyen får i løpet av 24 timer.  Og nei, per serving er mme/morsmelk høyest på kalorier og fett enn alt annet du kan gi i form for fast føde.  Det er bare at folk introdusere fast føde fordi det er vanskeligere å fordøye og da går barnet lengre mellom måltidene.  Kanskje du skal lese litt om tema før du 

• Liker 1
Skrevet

kritisere andre som vet hva de snakker om. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kritisere andre som vet hva de snakker om. 

Så du mener du altså vet bedre enn Ts sin helsesøster? Som faktisk er utdannet på området? Rart at mitt barn la mer på seg etter vi begynte med grøt da, man slutter jo ikke med amming/mme av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, Chrissy22 said:

Så du mener du altså vet bedre enn Ts sin helsesøster? Som faktisk er utdannet på området? Rart at mitt barn la mer på seg etter vi begynte med grøt da, man slutter jo ikke med amming/mme av den grunn. 

Nei- men jeg er ikke en som tar alt helsesøstre sier uten å stille spørsmål heller. Mange som anbefaler skrikekur for barn som ikke sover hele natten og en del som har null peiling på mme og mating med mme.  Jeg bare kommer med info og bakgrunn og som jeg har sagt tidligere, jeg dømmer ingen for å begynne med fast føde eller grøt.  Men en del blir anbefalt dette fordi det er mer enkelt å anbefale fast føde når småbarn våkner oftere.  

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sa jeg noen ting om ubegrenset mengder?  4 måneder babyer skal få ca 740-887ml mme per dag.  Det er selvfølgelig noen unntak.  Ingen vet hvor mye den babyen får i løpet av 24 timer.  Og nei, per serving er mme/morsmelk høyest på kalorier og fett enn alt annet du kan gi i form for fast føde.  Det er bare at folk introdusere fast føde fordi det er vanskeligere å fordøye og da går barnet lengre mellom måltidene.  Kanskje du skal lese litt om tema før du 

Min baby får mer appetitt på melk når hen har fått grøt og annen mos. Så her blir det totalt mer mat i magen. 

Og det er ikke bare å gi en flaske ekstra på dagen, for hen er totalt uinteressert utenom når hun er sulten. Men grøt og mos har hen lyst på utenom melkemåltidene. 

Tenke seg til at grøt var så kontroversielt! 

Anonymkode: 7bcca...43b

Skrevet
1 hour ago, Chrissy22 said:

Ja, og de går opp i vekt selvfølgelig hvis de fortsetter med samme vanlig mme/morsmelk mengden men også ekstra kalorier med fast føde i tillegg.  Det som kan være farlig er hvis høy kalorier og fettrik mme blir erstattet med grøt.  Grøt skal være i TILLEGG til høyeste mengden av mme som anbefalt, ikke istedenfor. Eller mener du at grøt har mer kalorier og fett en morsmelk/mme?   

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei- men jeg er ikke en som tar alt helsesøstre sier uten å stille spørsmål heller. Mange som anbefaler skrikekur for barn som ikke sover hele natten og en del som har null peiling på mme og mating med mme.  Jeg bare kommer med info og bakgrunn og som jeg har sagt tidligere, jeg dømmer ingen for å begynne med fast føde eller grøt.  Men en del blir anbefalt dette fordi det er mer enkelt å anbefale fast føde når småbarn våkner oftere.  

Fint at du ikke dømmer, men nå var det jo slik at barnet til Ts ikke var fornøyd med kun mme. Det er jo anbefalt å begynne med fast føde ved 4 mnd hvis man føler mme/mm ikke er tilstrekkelig, så jeg ser ikke helt nødvendigheten med å dra inn mulige andre årsaker til at barnet våkner. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og de går opp i vekt selvfølgelig hvis de fortsetter med samme vanlig mme/morsmelk mengden men også ekstra kalorier med fast føde i tillegg.  Det som kan være farlig er hvis høy kalorier og fettrik mme blir erstattet med grøt.  Grøt skal være i TILLEGG til høyeste mengden av mme som anbefalt, ikke istedenfor. Eller mener du at grøt har mer kalorier og fett en morsmelk/mme?   

Hvor har jeg skrevet at det blir erstattet med grøt? Det var dine ord det! Ingen som har skrevet at man skal gi mindre mme/mm fordi man begynner med fast føde? 

Skrevet
Just now, Chrissy22 said:

Fint at du ikke dømmer, men nå var det jo slik at barnet til Ts ikke var fornøyd med kun mme. Det er jo anbefalt å begynne med fast føde ved 4 mnd hvis man føler mme/mm ikke er tilstrekkelig, så jeg ser ikke helt nødvendigheten med å dra inn mulige andre årsaker til at barnet våkner. 

nei - ts sier at babyen drakk, hva hun synes, var for mye melk.  Det er mer info som må til for å få hele bilde.  Drakk babyen fortsatt når flasken var tomt etter 100ml?  Øke til 200ml da.  Hvor mye fikk babyen i løpet av 24 timer?  Men å si at babyen våknet hver time hele natten og spiste 100ml melk hver gang i over en måned tviler jeg sterk på.  

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Min baby får mer appetitt på melk når hen har fått grøt og annen mos. Så her blir det totalt mer mat i magen. 

Og det er ikke bare å gi en flaske ekstra på dagen, for hen er totalt uinteressert utenom når hun er sulten. Men grøt og mos har hen lyst på utenom melkemåltidene. 

Tenke seg til at grøt var så kontroversielt! 

Anonymkode: 7bcca...43b

Grøt er ikke kontroversielt.  Anbefalinger bare for å anbefale er.  Jeg snakker her om ts sin situasjon, som er totalt annerledes enn din, så beklager, men at ditt baby var uinteressert i mer melk er litt urelevant her.  

Skrevet
2 minutter siden, Chrissy22 said:

Hvor har jeg skrevet at det blir erstattet med grøt? Det var dine ord det! Ingen som har skrevet at man skal gi mindre mme/mm fordi man begynner med fast føde? 

Jeg ser at dette må inn med t-skje.  

Å introdusere grøt, som er mettende, kan ofte resultere i mindre inntekt av mme, evt amming, da babyen blir mett lengre.  Jeg kan ikke svare på ditt erfaring da alle babyer er forskjellige.  Det er ganske mange som får barn som drikker mindre når de begynne med fast føde- det er jo riktig - fast føde erstatter evt melk jo mer barn spiser.  

Eller mener du at jo mer fast føde du introduserte, jo like mye barna fikk mme/morsmelk? Tviler. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at dette må inn med t-skje.  

Å introdusere grøt, som er mettende, kan ofte resultere i mindre inntekt av mme, evt amming, da babyen blir mett lengre.  Jeg kan ikke svare på ditt erfaring da alle babyer er forskjellige.  Det er ganske mange som får barn som drikker mindre når de begynne med fast føde- det er jo riktig - fast føde erstatter evt melk jo mer barn spiser.  

Eller mener du at jo mer fast føde du introduserte, jo like mye barna fikk mme/morsmelk? Tviler. 

Ikke nødvendigvis. Hvorfor anbefaler de mødre som feks har lite melk å starte med fast føde fremfor mme hvis barnet er 4 mnd da? Hvis det er så feil å starte med fast føde isredenfor å gi max mengder med melk? 

Etterhvert skal jo barna spise mer og mer fast føde, og drikke mindre og mindre melk. Det er jo naturlig.  Skjønner ikke hvorfor du kverulerer sånn på akkurat dette? Dette er jo offisielle råd som gjelder for alle? Baby til Ts er faktisk 4 mnd og da er det helt greit å begynne med fast føde hvis behovet er der. Ferdig grøt er uansett tilsatt mme-pulver så forstår virkelig ikke problemet hva gjelder kaloriinnhold. 

Endret av Chrissy22
Skrevet

Ab...c95:

Babyer som får mme skal introduseres for fast føde fra 4 mnd. Hvis de stagnerer på vekt eller viser tegn til mer sult er det ENDA viktigere at de får fast føde fra 4 mnd. 

Babyer som fullammes skal også tilbys fast føde hvis vekt stagnerer. Fra 4 mnd er det IKKE slik at løsningen er å pøse på med enda mer mme. Hva som gir mest kalorier er ikke så sort/hvitt som du presenterer, det kommer helt an på HVA man gir, og hvilke mengder man gir. Men når vekt stagnerer og barnet er gammelt nok er altså den første løsningen man går for fast føde. Dette ER nasjonale retningslinjer, og hvis du mener de er feil får du komme med kilder på det, i tillegg helst fortelle Helsedirektoratet om det. Det er ikke akkurat en gjeng idioter som har funnet på dette. 

Skrevet
2 minutter siden, Albbas skrev:

Ab...c95:

Babyer som får mme skal introduseres for fast føde fra 4 mnd. Hvis de stagnerer på vekt eller viser tegn til mer sult er det ENDA viktigere at de får fast føde fra 4 mnd. 

Babyer som fullammes skal også tilbys fast føde hvis vekt stagnerer. Fra 4 mnd er det IKKE slik at løsningen er å pøse på med enda mer mme. Hva som gir mest kalorier er ikke så sort/hvitt som du presenterer, det kommer helt an på HVA man gir, og hvilke mengder man gir. Men når vekt stagnerer og barnet er gammelt nok er altså den første løsningen man går for fast føde. Dette ER nasjonale retningslinjer, og hvis du mener de er feil får du komme med kilder på det, i tillegg helst fortelle Helsedirektoratet om det. Det er ikke akkurat en gjeng idioter som har funnet på dette. 

Amen! Dette er jo virkelig ingenting å diskutere. Det er offentlige anbefalinger som tydligvis noen har vanskelig for å forstå. 

Skrevet
1 minutt siden, Chrissy22 said:

Amen! Dette er jo virkelig ingenting å diskutere. Det er offentlige anbefalinger som tydligvis noen har vanskelig for å forstå. 

Man må jo gjerne være uenig, men å bastant hevde at rådene er dårlige og skremme ts fra å følge offisielle råd og råd fra helsepersonell er jo faktisk potensielt farlig! Jeg syns noen av innleggene her rett og slett er litt skremmende, hvis de skremmer ts fra å gi barnet fast føde. 

Skrevet
13 minutter siden, Albbas skrev:

Man må jo gjerne være uenig, men å bastant hevde at rådene er dårlige og skremme ts fra å følge offisielle råd og råd fra helsepersonell er jo faktisk potensielt farlig! Jeg syns noen av innleggene her rett og slett er litt skremmende, hvis de skremmer ts fra å gi barnet fast føde. 

Nettopp! Det er mange måter å være uenig på. Hør på helsesøster Ts. Ikke uvitende folk fra forum! 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Albbas said:

Nei, du tolker det slik, men det er to separate setninger. Er dette konstruktivt å kverulere på? Jeg gidder ikke å bite på. 

Men da sier du jo selv at den ene setningen er feil? Det er ikke mer næringsrikt?  Men jeg skal ikke si noe mer på det.

Anonymkode: a8f0c...163

Skrevet
2 hours ago, Albbas said:

Og da er det i tillegg et barn m påvist melkeproteinallergi folk uttaler seg om. Bastant. 

Livsfarlig! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...