Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Har hørt så mye forskjellig, må bare spørre. 

Hvilke rettigheter har man om man vil ha ulønnet permisjon i forhold til baby? 

Kan noen forklare meg også hvordan man gjør det da? Må man ta det rett etter permisjonen sin før den andre forelderen tar over sin? 

Mvh nysgjerrig

Anonymkode: 1b113...46d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt usikker på om du må ta det rett etter permisjon eller ikke. Bare vær veldig klar over at du mister sykepengerettighetene dine om du har ulønnet permisjon i over 4 uker. Tror også du mister sykepengerettighetene dine i arbeidsgiverperioden om du har ulønnet permisjon i over 2 uker.

Anonymkode: f564d...e96

Skrevet

Den må tas i direkte sammenheng med foreldrepermisjon. F.eks. Du tar mødrekvote og hele fellesdel, far tar sin kvote og så kan du ta ut 12 mnd ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 1fe4d...87a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på om du må ta det rett etter permisjon eller ikke. Bare vær veldig klar over at du mister sykepengerettighetene dine om du har ulønnet permisjon i over 4 uker. Tror også du mister sykepengerettighetene dine i arbeidsgiverperioden om du har ulønnet permisjon i over 2 uker.

Og for pensjon! Særlig om man jobber i kommunen.

Anonymkode: a7a8b...fde

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den må tas i direkte sammenheng med foreldrepermisjon. F.eks. Du tar mødrekvote og hele fellesdel, far tar sin kvote og så kan du ta ut 12 mnd ulønnet permisjon. 

Det stemmer ikke. Jeg tok mødrekvote + fellesperioden, så 3 mnd ulønnet. Faren tok sin kvote gradert i løpet av barnets første 3 leveår, Ikke sammenhengende med min permisjon og ikke alt på en gang (en uke her, to uker der osv.).

Anonymkode: 6ce98...84d

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Jeg tok mødrekvote + fellesperioden, så 3 mnd ulønnet. Faren tok sin kvote gradert i løpet av barnets første 3 leveår, Ikke sammenhengende med min permisjon og ikke alt på en gang (en uke her, to uker der osv.).

Hehe. Da er den jo tatt i direkte sammenheng ;) 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og for pensjon! Særlig om man jobber i kommunen.

Anonymkode: a7a8b...fde

Hvordan da? Nytt for meg.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Nytt for meg.

Man får lavere pensjonsopptjening 

Skrevet

Det er absolutt verdt tap av pensjonspoeng ihvertfall. Barndommen har man én gang og barna vokser så fort. Ikke kan man vite noe om fremtiden heller.

Anonymkode: c3afb...980

• Liker 5
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Da er den jo tatt i direkte sammenheng ;) 

Hva mente du med "i direkte sammenheng". Jeg ville påpeke at det ikke trengte å tas ut sammenhengende. Mulig jeg misforstod.

Jeg tok lønnet og ulønnet permisjon i mai 2015 - juli 2016. Pappaen tok to uker pappapermisjon i juletiden 2016, to uker i mars 2017 og resten høsten 2017. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal han 2 måneder ulønnet permisjon etter foreldre permisjon. Vil jeg da miste sykepenger rettigheter i de 2 månedene? Eller i 1 år? Hvor lenge mister man rettigheterheter ved å ulønna permisjon?

Skrevet
6 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Jeg skal han 2 måneder ulønnet permisjon etter foreldre permisjon. Vil jeg da miste sykepenger rettigheter i de 2 månedene? Eller i 1 år? Hvor lenge mister man rettigheterheter ved å ulønna permisjon?

Når du begynner å jobbe igjen så har du ikke krav på sykemelding før etter 4 uker og egenmelding etter 8 uker.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Du står helt uten sykepengerettigheter både fra arbeidsgiver og Nav, og må jobbe i fire sammenhengende uker for å tjene deg opp nye rettigheter på sykepenger. Det kan med andre ord være en stor risiko å ta. Det står litt om det her.

Hvis du skulle bli alvorlig syk før du har opptjent nye sykepengerettigheter, kan du ha rett på arbeidsavklaringspenger. Men vilkårene for å få dette har blitt strengere, og satsene er lavere enn sykepenger.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt verdt tap av pensjonspoeng ihvertfall. Barndommen har man én gang og barna vokser så fort. Ikke kan man vite noe om fremtiden heller.

Anonymkode: c3afb...980

Jeg tenker det samme som deg. Samtidig så har jeg lest(husker ikke hvor) at om man tjener under 300 000 så mister man ikke pensjonspoengene sine om man ulønnet permisjon pga barn, men har desverre ingen kilde. Men takk for svar. 

Skrevet

Det er lurt å avslutte ulønnet permisjon med 4 uker ferie, slik at du opparbeider deg rettigheter til sykepenger i ferien. Det står skrevet over her at det er 4 ukers opparbeiding for å få sykepenger og 8 uker for egenmelding (Og sykt barn), men jeg er ganske sikker på at det er et unntak i regelen når man har vært hjemme i ulønnet foreldrepermisjon, og at det da er 4 uker på alt. 

Anonymkode: 242f4...334

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mente du med "i direkte sammenheng". Jeg ville påpeke at det ikke trengte å tas ut sammenhengende. Mulig jeg misforstod.

Jeg tok lønnet og ulønnet permisjon i mai 2015 - juli 2016. Pappaen tok to uker pappapermisjon i juletiden 2016, to uker i mars 2017 og resten høsten 2017. 

Den må tas i sammenheng med foreldrepermisjon. http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-12-5-foreldrepermisjon/

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt å avslutte ulønnet permisjon med 4 uker ferie, slik at du opparbeider deg rettigheter til sykepenger i ferien. Det står skrevet over her at det er 4 ukers opparbeiding for å få sykepenger og 8 uker for egenmelding (Og sykt barn), men jeg er ganske sikker på at det er et unntak i regelen når man har vært hjemme i ulønnet foreldrepermisjon, og at det da er 4 uker på alt. 

Har du kilde på dette?

• Liker 2
Skrevet
På 10.10.2018 den 18.29, AnonymBruker skrev:

Har du kilde på dette?

Det er bare å lese på nav det :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å lese på nav det :)

Har du link til dette? Kan ikke finne noe om det selv på nav.no, men skulle gjerne hatt mer info. Er i tilsvarende situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...