Gå til innhold

Anbefalinger av ost

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ser etter anbefalinger av ost dere liker. Navn/merke! 
Alle typer! Men mest til snacks, tapas, vin eller sånt, ikke hverdagsost til brødskiva à la Norvegia/Jarlsberg. 

Jeg har prøvd mange typer brie og camembert og 90% smaker så å si ingenting. Nøytral mild og kremet smak? Skuffende!  Tips om noen du liker med mer smak? Navn! 

Jeg har smakt flere blåskimmerost og det smaker KUN beskt. OK hvis man skjærer bort muggen, men det er vel ikke helt vitsen med osten. Så nei til blåsimmerost. Ridderost vil jeg si har en kraftig smak som jeg liker. Prøvde nylig Castello White. Omtrent null smak. Castello Golden: Mye bedre! Men fremdeles hva jeg vil kalle mild.

Chevre og manchego vil jeg si har en kraftig, syrlig smak. Av geit/sau. Flott til tapas. Cheddar er også ganske smakfull. Så egentlig, ost som ikke er hverdagsost eller chevre, chedder eller manchego.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle ostene fra Den blinde ku, elsker de!

Anonymkode: 652fb...795

Skrevet

Västerbottenost 😍

• Liker 2
Skrevet

Syntes rambol med pepper er ganske så god. Eller le roule med hvitløk vist du liker det. Brie reverend har en del mer smak enn av vanlig brie. 

Virker som om du har smakt mye forskjellig ost og vet hva du ikke er på utkikk etter. Eg ville da tatt en tur til en dagligvare butikk som fører håndskåret ost og snakket med de. Fortell hva du har smakt og hva du ser etter. Spør også etter smaksprøver. Veldig mange er villig til og kutte av en liten bit slik at du kan få smake. 

Skrevet (endret)

Hvis du liker Ridderost har du kanskje sansen for Tilsiter. Morbier er litt i samme gata, men mildere. Taleggio kan du prøve, og Brebis Rousse. En Epoisse kan også kanskje være i din gate.

Endret av Viktualia
Skrevet

Jeg anbefaler Brillat-Savarin.

Anonymkode: a3bdc...a50

• Liker 2
Skrevet

All ost som selges er for ny. Du må la de ligge i kjøleskapet å modnes. Uåpnet oster kan ligge i flere måneder og modnes. Både camembert og brie får mye mer smak om de ligger langt over datostempling, og det samme med forskjellige muggost. Ja, det gjelder også all brødskiveost også. La de ligge leeeeeenge, uåpnet, da får de en helt annen smak! 

Anonymkode: e69fe...88e

• Liker 1
Skrevet

Manchego :hjerte:

Anonymkode: 1b96e...7a8

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Manchego :hjerte:

Så nå at den var en du likte, men ønsket andre tips. Hmm, da vil jeg anbefale deg å prøve forskjellige typer pecorino-oster. De er også en favoritt.

Skrevet

Har en kompis som spiser melkeprodukter og kjøtt, men som liker vegansk ost bedre enn dyreost. 

Synes denne er j god. Denne smaker nesten som pomfri med ost. Violife har generelt mange bra oster

85808_Violife_foods_Violife_Mediterranea

Anonymkode: 27fe0...24a

Skrevet
14 timer siden, Hadley skrev:

Hei! Jeg ser etter anbefalinger av ost dere liker. Navn/merke! 
Alle typer! Men mest til snacks, tapas, vin eller sånt, ikke hverdagsost til brødskiva à la Norvegia/Jarlsberg. 

Jeg har prøvd mange typer brie og camembert og 90% smaker så å si ingenting. Nøytral mild og kremet smak? Skuffende!  Tips om noen du liker med mer smak? Navn! 

Jeg har smakt flere blåskimmerost og det smaker KUN beskt. OK hvis man skjærer bort muggen, men det er vel ikke helt vitsen med osten. Så nei til blåsimmerost. Ridderost vil jeg si har en kraftig smak som jeg liker. Prøvde nylig Castello White. Omtrent null smak. Castello Golden: Mye bedre! Men fremdeles hva jeg vil kalle mild.

Chevre og manchego vil jeg si har en kraftig, syrlig smak. Av geit/sau. Flott til tapas. Cheddar er også ganske smakfull. Så egentlig, ost som ikke er hverdagsost eller chevre, chedder eller manchego.

Du har jo egentlig oppsummert all ost jeg kan foretrekke eller kjenner til. 

Hvis du lager en salat med blåskimmerost, valnøtter, druer og ruccola. Da tror jeg du får en annen smak av osten. Du må lære deg å samle de rette smakene, sammen. Hvis ikke smaker det som du sier, beskt. 

Anonymkode: 4a476...c7b

• Liker 1
Skrevet

Oster som er laget på råmelk og/eller lagret lenge er som regel smaksrike. Prøv upasurisert brie de meaux, det er noe helt annet enn hverdagsbrie fra Rema. Hvis du liker harde oster er en vellagret Gruyere, parmesan eller pecorino nydelige oster. 

Vær også obs på hva du velger å spise eller drikke til ost! Karamelliserte nøtter, tørket frukt etc passer ofte godt. Te er nesten alltid bra, men mange bommer veldig på viner! Ikke all vin passer til all ost og mange feilkombinasjoner ødelegger smaken på både osten og vinen. 

Anonymkode: 0755d...e11

Skrevet

Edamer. Port Salut. 

Anonymkode: d08cc...997

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet

Saint albray! Og chaumes.

og du må prøve dansk ost, av typen danbo, myyye smak!

Anonymkode: f5c13...bd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...