Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt fra avd.leder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kan bli noe langt og knotete, men håper virkelig noen har tid til å lese innlegget og gi meg noen gode råd i en vanskelig situasjon.

 

For et år siden ble kjæresten til min beste venninne avdelingsleder for en arbeidsplass. Jeg jobbet innen samme bransje men i en annen sektor. Han maset mye på meg om at jeg måtte komme å jobbe for han istedet. Etter mye om og men bestemte jeg meg for å prøve. Jeg hadde på forhånd gitt beskjed om at det kom til å bli noe fravær på meg siden jeg skulle i gang med prøverørsforsøk i løpet av året. Det var ikke noe problem og jeg skulle ikke bekymre meg for det, forsikret han meg om. 

Jeg startet i januar som tilkallingsvikar. Jeg hadde nok av vakter og det å jobbe som vikar passet meg bra på dette tidspunktet. 

I mai startet jeg opp med prøverørsforsøk. Jeg betrodde meg til min leder om dette både på jobb og privat, da vi hang mye sammen på dette tidspunktet. Både venninnen min og min leder viste at dette var et sårt tema for meg og at veldig få viste om det. Jeg sa at jeg var bekymret for hva mine kollegaer ville si siden jeg ble sykemeldt etter bare 5 mnd i arbeid. Det skulle jeg ikke tenke på, det hadde ikke de noe med, sa han.

Etter ca en uke fra jeg ble sykemeldt fikk jeg mld fra en kollega hvor hun fortalte at min leder hadde under et møte på jobb fortalt mine kollegaer hvorfor jeg var sykemeldt og at jeg var i gang med prøverørsforsøk da jeg slet med å få barn.  

Dette kom som et sjokk på meg og på dette tidspunktet var jeg på sykehuset med mange bekymringer. Jeg hadde ikke overskudd til å ta dette videre akkurat da. 

Jeg lot være å gi lyd fra meg på en stund da jeg trengte ro. Etter noen dager tok venninnen min kontakt. Jeg fortalte hva jeg hadde hørt fra min kollega og at jeg derfor ikke hadde gitt lyd fra meg. Hun ble rasende på kjæresten sin og tok dette opp med han. 

Han nektet. Han navnga en annen kollega av meg og sa at det var hun som hadde fortalt det. Han var kjempeskuffet over dette og syntes det var ubehagelig at hannes ansatte kunne anklage han for dette. 

Jeg lot det gå, med sterke tvil om han snakket sant, men jeg orket ikke å lage noe sak av det da.

Jeg ble gravid og sykemeldt de 3 første mnd. Jeg gruet meg til å komme tilbake på jobb da alle viste hvorfor jeg hadde vært borte. 

Da 3 mnd var gått kontaktet jeg leder og sa at jeg var klar til å begynne å jobbe igjen. Han svarte bare med et "?". 

Jeg fikk noen få vakter men på langt nær nok til en grei månedslønn. Det var somregel mine kolleger som leide meg inn på vakter. Leder ga lite lyd fra seg.

Jeg fikk fellesmeldinger fra leder av og til med en rekke ledige vakter. Jeg svarte ofte at jeg kunne jobbe men fikk ingen respons. Jeg måtte ofte purre på i løpet av dagen for å høre om jeg hadde fått vakten. Nei, noen andre er leid inn, fikk jeg alltid til svar. 

Plutselig ble det helt stille. Ingen meldinger, ingenting. Jeg måtte i 5. Graviditetsmåned begynne å lete etter ny jobb. Jeg kontaktet min gamle arbeidsplass å fikk jobb på dagen, heldigvis.

Etter 1 mnd hvor det har vært helt stille begynte jeg å undersøke. Jeg kontaktet en kollega som hadde blitt beskylt av leder for å fortelle hvorfor jeg hadde vært sykemeldt. (Hun viste ikke grunnen i utgangspunktet). Hun ble helt sjokkert og forsikret meg om at dette var løgn fra leder. Hun fortalte samme historie som den første kollegaen hadde fortalt meg i begynnelsen. Leder hadde fortalt under et møte hvorfor jeg var sykemeldt og at jeg slet med å få barn.

Det viste seg også at han hadde slettet meg fra fellesmeldingene og alle ledige vakter fikk jeg nå ikke tilbud om.

Jeg har heldigvis bildebevis fra samtalen der hvor leder legger skylden over på en annen ansatt. 

Jeg står selv i en sårbar situasjon da jeg trodde jeg var trygg på arbeidsplassen min og at jeg ville få nok jobb før jeg går ut i permisjon. Jeg lever nå på gjennomsnittlig 2 vakter i uken i min andre jobb, jeg er psykisk utslitt, jeg er gravid og ønsker bare å ha et stabilt liv å tilby min lille baby. Dette ble da ødelagt da jeg sluttet i min første jobb til fordel for å være tilkallingsvikar for min venninnes kjæreste. 

Hva kan jeg gjøre for at dette skal få konsekvenser for han? Hvilken rettigheter har jeg egentlig?  Dette er svært vanskelig da jeg kjenner denne mannen privat også. 

Anonymkode: af051...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har ikke taushetsplikt. Han har derimot plikt til å behandle sine ansatte med integritet og verdighet. 

Anonymkode: 81bb7...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt tillitsvalgt. Dette er ikke greit. 

Anonymkode: 9b2cd...ac3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Har sjefen virkelig lov til å fortelle alle hva en ansatt har fortalt ham i fortrolighet??

 

 

Anonymkode: ac269...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hva ønsker du å straffe han for?

Anonymkode: ba51e...f35

For å ha brettet ut sårbare opplysninger om mitt privatliv, anklage en annen arbeidstaker for noe hun ikke har gjort.. eller synes du det er helt greit av sjefen å gjøre det uten å få konsekvenser for sine handlinger?

Anonymkode: af051...a77

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

For å ha brettet ut sårbare opplysninger om mitt privatliv, anklage en annen arbeidstaker for noe hun ikke har gjort.. eller synes du det er helt greit av sjefen å gjøre det uten å få konsekvenser for sine handlinger?

Anonymkode: af051...a77

Du får uansett ikke tatt han for dette. Hvorfor ikke bare nyte graviditeten og livet?

Anonymkode: ba51e...f35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du får uansett ikke tatt han for dette. Hvorfor ikke bare nyte graviditeten og livet?

Anonymkode: 

Det er ikke så enkelt da jeg er avhengi av inntekt skjønner du. 

Anonymkode: af051...a77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke så enkelt da jeg er avhengi av inntekt skjønner du. 

Anonymkode: af051...a77

Men du får ikke mer inntekt av å gå til sak mot ham? Mer jobb har du jo uansett ikke krav på, så lenge du bare var tilkallingsvikar. 

Jeg ville nok prøvd å legge hele saken bak meg, fokusert på meg selv og å finne en annen/mer jobb inntil babyen blir født. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke så enkelt da jeg er avhengi av inntekt skjønner du. 

Anonymkode: af051...a77

Jeg skjønner det, men det vil jo ikke hjelpe på inntekten å ta han?

Anonymkode: ba51e...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg skjønner det, men det vil jo ikke hjelpe på inntekten å ta han?

Anonymkode: ba51e...f35

Tror det sitter mer i hodet egentlig.. jeg føler meg så sveket og lurt av han.. han hadde lovet meg jobb fram til permisjon og etter denne "brøleren" er jeg plutselig fri for jobb.. Jeg synes heller ikke det er greit at han anklager andre ansatte for noe de ikke har gjort. Hele situasjonen er bare vanskelig

Anonymkode: af051...a77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nå i all former neppe jobber der mer så er beste håpet å gi bevisene til den som ble beskyldt slik at hun kan ta det videre med tillitsvalgt eller leder over avdleder. 

Anonymkode: b3c95...13a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der  noen leder over han? I så fall ville jeg kontakten den. Ingen leder bør få lov til å gjøre noe slikt uten at han får en smekk på labben.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok skrevet dette ned, så saklig og overbevisende som mulig og lagt til at du selv har lagt dette bak deg så synes du det er ille at en leder opptrer slik, og vil ikke at andre skal oppleve noe tilsvarende. Få gjerne hjelp til å se over at du har ordlagt deg riktig. 

Du kan sende til sjefen over ham, eller til HR, eller begge deler. Evt. kan du spørre kollegaen du har hatt kontakt med som ble beskyldt for å angi deg, hun vet sikkert hvem du kan henvende deg til.

(Jeg har hatt uprofesjonelle ledere selv der jeg ikke har gjort noe med det, mest fordi jeg var ung og lett gikk videre. Idag hadde jeg nok tatt tak. Er ikke noen skikket til å være leder, så skal de ikke være det).

Anonymkode: 8413d...a5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Han har ikke taushetsplikt. Han har derimot plikt til å behandle sine ansatte med integritet og verdighet. 

Anonymkode: 81bb7...dc5

Det er klart han har taushetsplikt! Hvordan kan du mene at han ikke har det? Vi som er ledere skal aldri si noe om de ansattes privatliv til andre i teamet, dersom ikke man spesifikt har sagt det er Ok eller bedt leder informere. Jeg har hatt mange ansatte med ulike problemer, folk som har gjennomgått samlivsbrudd, som har slitt psykisk og folk som har vært gravide og jeg har visst det tidllg. Det hadde blitt månelyst om jeg hadde sagt noe til andre som var sagt til meg i fortrolighet. 

Anonymkode: 61107...518

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trasig å høre historien din. Enda mer fordi du satte deg i en dårlig situasjon da du byttet jobb mens du planla graviditet. 

Oftest er det ikke en god ide å blande roller om man kan unngå det. Ikke ha en kompis som sjef. Selv familiedrevne firmaer (der ting har vært som de er i årevis) er vanskelige miljøer å jobbe i og ofte gjennomsyret av konflikter. 

Ja, det var høyst uproffesjonelt av han å brette ut om prøverørsforsøket ditt på jobbmøtet. Om det er straffbart er jeg imidlertid ikke sikker på. Uansett får du ingen økonomisk kompansasjon for å "ta" han for dette. 

Hvis du er fagorganisert ville jeg hørt med fagforeningen. Men samtidig, du jobbet som tilkallingsvikar. Du har ingen rett til vakter! Det går på trynefaktor, var jo derfor du fikk denne jobben. 

Det er trolig ikke mye mer å gjøre her enn å dra lærdom av saken og komme seg videre. Jobb det du greier, og kjemp deg videre. Ikke la deg lure og lokke igjen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier bare Personopplysningsloven/GDPR. Rapporter ham til Personvernombudet der du jobber, de skal ta dette videre med ledelsen - det kan hende han får en smekk over fingrene hvis han er heldig at ledelsen over ham tar tak i dette. I motsatt fall er Personvernombudet lovmessig pliktig til å ta kontakt med Datatilsynet og rapportere både ham og bedriften. Bedriften kan da vente seg et overtredelsesgebyr på 4 millioner Euro eller mer. Og avd.leder får et tilsvarende gebyr som han må dekke personlig(han blir gjeldslave). Trolig vil nok ledelsen(de er nok redde for gebyret fra Datatilsynet(enten det norske eller EUs Datatilsyn)) over ham gi ham en streng skriftlig advarsel om at slike ting ikke vil bli tolerert og vil kunne få konsekvenser for hans ansettelsesforhold om ting skulle gjenta seg, og skjer utlevering av personopplysninger en gang til så vil bedriften ikke ha noe valg annet å rapportere vedkommende til Datatilsynet. De slipper unna gebyret, mens den nå tidligere avd.lederen som nå er uten jobb har plutselig 4 millioner Euro i ekstra gjeld han skal betale på(med dagens kurs så er det ca 40millioner kroner). Denne gjelden vil følge ham og ev ektefelle/barn selv etter han er død 

Anonymkode: e192d...f1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg sier bare Personopplysningsloven/GDPR. Rapporter ham til Personvernombudet der du jobber, de skal ta dette videre med ledelsen - det kan hende han får en smekk over fingrene hvis han er heldig at ledelsen over ham tar tak i dette. I motsatt fall er Personvernombudet lovmessig pliktig til å ta kontakt med Datatilsynet og rapportere både ham og bedriften. Bedriften kan da vente seg et overtredelsesgebyr på 4 millioner Euro eller mer. Og avd.leder får et tilsvarende gebyr som han må dekke personlig(han blir gjeldslave). Trolig vil nok ledelsen(de er nok redde for gebyret fra Datatilsynet(enten det norske eller EUs Datatilsyn)) over ham gi ham en streng skriftlig advarsel om at slike ting ikke vil bli tolerert og vil kunne få konsekvenser for hans ansettelsesforhold om ting skulle gjenta seg, og skjer utlevering av personopplysninger en gang til så vil bedriften ikke ha noe valg annet å rapportere vedkommende til Datatilsynet. De slipper unna gebyret, mens den nå tidligere avd.lederen som nå er uten jobb har plutselig 4 millioner Euro i ekstra gjeld han skal betale på(med dagens kurs så er det ca 40millioner kroner). Denne gjelden vil følge ham og ev ektefelle/barn selv etter han er død 

Anonymkode: e192d...f1a

Tull, bare tull fra ende til annen.Les selv hva du skriver. Ikke jobber hun lenger på dette stedet heller 

Anonymkode: 7fd0c...950

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 18.45, AnonymBruker skrev:
 

Han har ikke taushetsplikt. Han har derimot plikt til å behandle sine ansatte med integritet og verdighet. 

Anonymkode: 81bb7...dc5

Trodde ledere hadde taushetsplikt eg?? For jeg irriterer meg over min leder som små visker til de andre kollega hvorfor den og den er sykemeldte. 

Men jeg betror meg aldri til min lederen. Visst jeg er sykemeldt så sier jeg ikke grunnen. De har heller ikke lov å spør. Jeg spør aldri en kollega hvorfor han eller hun er sykemeldt. Har bare vært sykemeldt i en periode i denne jobben. 

Anonymkode: a83dd...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎08‎.‎10‎.‎2018 den 18.45, AnonymBruker skrev:
 

Han har ikke taushetsplikt. Han har derimot plikt til å behandle sine ansatte med integritet og verdighet. 

Anonymkode: 81bb7...dc5

En leder har taushetsplikt. Man utleverer ikke sensitive opplysninger om ansatte.

Anonymkode: d40a6...808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...