Gå til innhold

Strikkehjelp garn og pinner😊


Strikkejente

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå begynne å strikke votter fra Sandnes garn. Men jeg kan bare kjøpe garn i Nille. I tillegg må jeg bekrefte hvilke pinner jeg må kjøpe, før jeg kjøper "feil" pinnestørrelse

På oppskriften spør de etter Sandnes fritidsgarn. Men jeg har tenkt å kjøpe fritidsull fra Lindegarn. Jeg har lagt noen vedlegg som dere kan se på (strikkeoppskriften, lindegarn strikkefasthet, Sandnesgarn strikkefasthet).

Tror du jeg kan bruke fritidsull fra Lindegarn med pinne 6mm til å strikke denne?

Tusen takk!!

20181008_073307.jpg

Screenshot_20181008-073242_Samsung Internet.jpg

900-kit_93__Marius-tova-votter-voksen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten kjøpe samme tykkelse/garngruppe eller strikke prøvelapp. Sistnevnte bør du uansett alltid gjøre for å vite at målene blir riktig i forhold til oppskriften.

Anonymkode: c170e...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal strikke votter og tove dem, så kan du ikke bruke Linde hobbygarn. Det er syntetisk og tover ikke. 

Du kan bruke Linde Fritidsull, men resultatet vil ikke bli helt likt som garnet i oppskriften, da Linde Fritidsull er tykkere enn Sandnes Fritidsgarn. Antakelig vil du også trenge mer garn enn det som står i oppskriften, for det er færre meter på nøstet. 

Det fine med tova votter, er at det meste kan justeres i tovinga. Litt avhengig av hvor fast du strikker, ville jeg gått for pinne 6 eller 6,5 og strikket et par for å prøve. 

Alle garn og alle vaskemaskiner tover forskjellig! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strikkejente skrev:
 

Jeg skal nå begynne å strikke votter fra Sandnes garn. Men jeg kan bare kjøpe garn i Nille. I tillegg må jeg bekrefte hvilke pinner jeg må kjøpe, før jeg kjøper "feil" pinnestørrelse

På oppskriften spør de etter Sandnes fritidsgarn. Men jeg har tenkt å kjøpe fritidsull fra Lindegarn. Jeg har lagt noen vedlegg som dere kan se på (strikkeoppskriften, lindegarn strikkefasthet, Sandnesgarn strikkefasthet).

Tror du jeg kan bruke fritidsull fra Lindegarn med pinne 6mm til å strikke denne?

Tusen takk!!

20181008_073307.jpg

Screenshot_20181008-073242_Samsung Internet.jpg

900-kit_93__Marius-tova-votter-voksen.pdf

Å kjøpe riktige strikkepinner og garn tilpasset et passende mønster er som å kjøpe passelige sko til føttene skoene skal brukes på. 

Finner du først oppskrift så må du se på strikkefastheten både i bredden og i høyden. 

Skal du velge et annet garn så må strikkefastheten være den samme på garnet og på oppskriften med de anbefalte strikkepinnene på både magebåndet til garnet og til oppskriften. Det er grunnregelen for et vellykket strikkeprosjekt. 

Mer strikkefastheten kan variere litt med strikkefastheten, da må og kan en gå opp eller ned en størrelse i strikkepinner. (Noen strikker løst og andre strikker fast på pinnene.)

Anonymkode: 1826d...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, skal du tove strikkeprosjekter så må du ha 100 % ubehandlet ren ull. Er ullen supervash behandlet kan den ikke toves. Garn som inneholder andre ting enn 10å % ull kan heller ikke toves. Toving er en egenskap man bare kan gjøre med ullgarn av 100 % ubehandlet ull. 

Anonymkode: 1826d...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske å se på antall meter på nøstet også.

Svært ofte, så blir det faktisk billigere å bruke sandnes sitt fritidsgarn, en å prøve ut til billigere merker - fordi en ender opp med å trenge flere nøster enn oppskrifta.

Dette fordi pga slik fritidsgarn er spunnet, er det et veldig lett og luftig garn, så det gir mange flere meter garn i hvert nøste, enn tilsvarende tykkelse i billiggarn. Og dette sier jeg ikke fordi jeg har noe som helst imot å bruke rimelig garn, bruker haugevis med det selv :) men akkurat fritidsgarn er det bare ikke lett å bytte ut, både fordi det finnes ikke billigmerker med tilsvarende egenskaper - og fordi det som oftest blir dyrere

Anonymkode: 8b790...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er helt nybegynner på å strikke, vil jeg nok generelt anbefale å gjøre akkurat som det er beskrevet i oppskriften. Man kan kjøpe Sandnesgarn flere steder på nett, hvis det ikke finnes i den lokale butikken du handler i.

Hvis du bytter til annet garn bør du uansett strikke en prøvelapp først, for å se at størrelsen blir det samme som i oppskriften. Så justerer du eventuelt pinnestørrelsen dersom det er behov. Men å bytte garntype er alltid litt risikoprosjekt, spesielt hvis du ikke strikker prøvelapp ( jeg tror de fleste av oss som strikker mye har vært der ehh.... _noen_ .... ganger :-))

Noen over her nevner oss antall meter på nøstet. Dette påvirker hvor mange nøster du trenger dersom du bruker et annet garn enn oppskriften. Men i de aller fleste seriøse garnbutikker kan du bytte garn senere, dersom de fortsatt har fargen, garnet har magebåndet på og du har kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...