Gå til innhold

ONS!


Gjest xfs367

Anbefalte innlegg

Kan vi vær så snill få inn noen norske ord og uttrykk for "ONS", eller "ons", eller "o.n.s.", eller "one night stand"? Det er ikke det at jeg har så veldig mye imot bruken av engelske ord og uttrykk i et debattforum - selv om jeg mener vi bør strebe etter å ha norske ord og utrykk for alt - men dette uttrykket er bare så utrolig tungvint å håndtere:

Det er selvfølgelig ikke aktuelt å skrive "one night stand" helt ut, det er bortkastet når forkortelsen allikevel er vel så kjent. Så den er grei, men så starter problemene: Det neste riktige å skrive blir jo da "o.n.s.", men igjen så blir det for tungvint å drive og styre på med tre punktumer på den måten. Så hva nå? Jeg kan skrive "ONS". Jeg antar det er lurt å tydeliggjøre forkortelsen med tre store bokstaver på rad, men samtidig ser det skrikete ut sånn som det. Så da sitter jeg igjen med "ons", men det liker jeg heller ikke, for da blir det for lite "forkortelse", og for mye "ord".

Så hva kan være et sunnere, mer norsk alternativ til dette marerittet av et uttrykk? Og kjenner du til flere fremmedspråklige ord og uttrykk som er irriterende på den måten? 

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 9 måneder senere...

For noen år siden var det en bruker på Kvinneguiden  som kjempet for at ONS skulle kalles partyknull. Det er jo ikke 100% norsk, men 50% er jo bedre enn 0 % så sånn sett er det jo bedre enn ONS. Festknull, fylleknull, osv kan være alternativer om man ønsker mer norsk alternativ. 

Selv ønsker jeg et uttrykk hvor om det er satt sammen av to ord så skal forbokstaven være den samme i begge ordene. Bokstavrim er jo en måte å gjøre uttrykket lettere å huske. 

 

Anonymkode: 89714...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...