AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #21 Skrevet 9. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å advare mot det, hvis en hund trenes opp til å aldri bjeffe så vil den heller aldri bjeffe. Da kan den angripe, helt ut av det blå. Uten knurring, uten bjeffing, som ellers ville vært naturlig. Bare et plutselig jafs. Det er en sak å venne en hund ved at en ringeklokke ikke er farlig. Det er noe ganske annet å venne av en hund med kommunikasjon i form av bjeffing. Anonymkode: 57949...07f Jeg tror jeg skjønner litt hva du mener. Vi ønsker jo ikke at hun aldri skal bjeffe, for det er jo en del av hennes språk, og i mange situasjoner selvfølgelig helt naturlig. Det er bare dette plutselige og uforutsigbare som er så slitsomt. Og det kommer ikke alltid en serie med bjeff, liksom, gjerne bare ett, skikkelig høyt og skingrende, før hun farer sammen, og når man er i dyp konsentrasjon, slapper av, eller kanskje sover, så skvetter man jo så innmari av det at det er fysisk ubehagelig. Og det skjer mange ganger pr dag. Det som er så vanskelig med dette er jo uforutsigbarheten, for vi hører gjerne ikke lyden hun bjeffer på. Da blir det kanskje sånn at hun oppfatter at bjeffing ikke er lov uansett situasjon, siden vi ikke greier å knytte det til noe bestemt, eller hva? Anonymkode: 8b976...d67 1
Tabris Skrevet 9. oktober 2018 #22 Skrevet 9. oktober 2018 54 minutter siden, AnonymBruker said: Bare for å advare mot det, hvis en hund trenes opp til å aldri bjeffe så vil den heller aldri bjeffe. Da kan den angripe, helt ut av det blå. Uten knurring, uten bjeffing, som ellers ville vært naturlig. Bare et plutselig jafs. Det er en sak å venne en hund ved at en ringeklokke ikke er farlig. Det er noe ganske annet å venne av en hund med kommunikasjon i form av bjeffing. Anonymkode: 57949...07f Bra du nevner det. Hvis man kjefter på en hund, eller bruker annen form for ubehag, når den knurrer eller bjeffer mot hunder/folk, så kan man få dette. Man straffer bort språket og kan da lage en tikkende bombe. 1
Tabris Skrevet 9. oktober 2018 #23 Skrevet 9. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror jeg skjønner litt hva du mener. Vi ønsker jo ikke at hun aldri skal bjeffe, for det er jo en del av hennes språk, og i mange situasjoner selvfølgelig helt naturlig. Det er bare dette plutselige og uforutsigbare som er så slitsomt. Og det kommer ikke alltid en serie med bjeff, liksom, gjerne bare ett, skikkelig høyt og skingrende, før hun farer sammen, og når man er i dyp konsentrasjon, slapper av, eller kanskje sover, så skvetter man jo så innmari av det at det er fysisk ubehagelig. Og det skjer mange ganger pr dag. Det som er så vanskelig med dette er jo uforutsigbarheten, for vi hører gjerne ikke lyden hun bjeffer på. Da blir det kanskje sånn at hun oppfatter at bjeffing ikke er lov uansett situasjon, siden vi ikke greier å knytte det til noe bestemt, eller hva? Anonymkode: 8b976...d67 En hund vil aldri lære at noe ikke er lov, bare at ulike atferder kan få ulike konsekvenser. Men hunden vil ikke slutte å bruke bjeffing som språk om man motbetinger usikkerhet med godbiter. 2
Gjest Skrevet 9. oktober 2018 #24 Skrevet 9. oktober 2018 Jeg pleier å linke til denne når noen spør om bjeffehalsbånd. Mye gode tips fra Tabris, men der kan man se hvordan en rett og slett ikke reagerer, og en som faktisk ble livredd og vi avbrøt på sekundet etter den reaksjonen. https://www.tv2.no/a/8093369/
Gasellen Skrevet 9. oktober 2018 #25 Skrevet 9. oktober 2018 Dresser den heller. Når vår bjeffer får han tilsnakk. Når han har vært stille noen sekunder får han ros og godbiter. Hører han ikke etter etter tre/fire beskjeder sender vi han ned i gangen. Han vil helst være sammen med oss så det synes han er kjipt. Da ligger han der å skammer seg litt før han får komme opp igjen. Det er ingen vits i å skaffe hund hvis man ikke gidder å holde på med dem. Bjeffehalsbånd er en uting. Du skal bruke tid på hunden. Det er naturlig for dem å bjeffe på ting, men de skal ikke bjeffe på ALT. Nabobikkja ser spøkselser og bjeffer hele døgnet. Slitsomt for alle sammen igrunn.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #26 Skrevet 9. oktober 2018 12 minutter siden, Tabris skrev: En hund vil aldri lære at noe ikke er lov, bare at ulike atferder kan få ulike konsekvenser. Men hunden vil ikke slutte å bruke bjeffing som språk om man motbetinger usikkerhet med godbiter. Ok, det var betryggende! 10 minutter siden, Ann Christin skrev: Jeg pleier å linke til denne når noen spør om bjeffehalsbånd. Mye gode tips fra Tabris, men der kan man se hvordan en rett og slett ikke reagerer, og en som faktisk ble livredd og vi avbrøt på sekundet etter den reaksjonen. https://www.tv2.no/a/8093369/ Uff,det der så ikke ålreit ut. Jeg fikk helt vondt inni meg. 8 minutter siden, Gasellen skrev: Dresser den heller. Når vår bjeffer får han tilsnakk. Når han har vært stille noen sekunder får han ros og godbiter. Hører han ikke etter etter tre/fire beskjeder sender vi han ned i gangen. Han vil helst være sammen med oss så det synes han er kjipt. Da ligger han der å skammer seg litt før han får komme opp igjen. Det er ingen vits i å skaffe hund hvis man ikke gidder å holde på med dem. Bjeffehalsbånd er en uting. Du skal bruke tid på hunden. Det er naturlig for dem å bjeffe på ting, men de skal ikke bjeffe på ALT. Nabobikkja ser spøkselser og bjeffer hele døgnet. Slitsomt for alle sammen igrunn. Som sagt i startinnlegget, så har vi forsøkt det meste, og jeg synes det ikke det er ok å si til meg at det ikke er vits i å skaffe hund hvis man ikke gidder å bruke tid på den. Du vet jo ikke hvor mye tid vi bruker på hunden vår? Vi bruker masse tid med den, og vi har forsøkt mye for å få bukt med dette problemet, uten å greie det. Nå har vi gått tom for idéer og råd, og google førte meg til dette antibjeff-halsbåndet, som er litt annerledes enn antibjeff-halsbånd jeg har sett før. Kanskje dét kunne være en harmløs variant, tenkte jeg, og besluttet å spørre noen som kanskje hadde mer peiling enn meg. Tilsnakk hjelper ikke, for hun stopper jo av seg selv, og neste gang hun hører en lyd som ingen andre hører, så setter hun igang igjen. Det virker som det er en refleksreaksjon. Straff ville jeg i hvert fall ikke brukt, overfor en veldig usikker hund, som vår, når adferden ganske åpenbart bunner nettopp i usikkerhet. Anonymkode: 8b976...d67 3
kjøttkaker Skrevet 13. november 2018 #27 Skrevet 13. november 2018 På 8.10.2018 den 20.21, Tabris skrev: Tusen takk, dere! Utrolig kjekt å høre. Jeg brenner for dette, og det er så kjekt å kunne inspirere og dele av det jeg kan og har erfart sånn at jeg kan hjelpe andre. 😄 Hei! Jeg trenger din hjelp - husker du la ut en video om å få hunden din til å plukke opp ulike gjenstander (mynt?). Men jeg finner den ikke igjen på YouTube-kanalen din😞 Er dette samme type trening som apport? Altså å få hunden til å komme med ting til deg?
Tabris Skrevet 13. november 2018 #28 Skrevet 13. november 2018 20 minutter siden, kjøttkaker said: Hei! Jeg trenger din hjelp - husker du la ut en video om å få hunden din til å plukke opp ulike gjenstander (mynt?). Men jeg finner den ikke igjen på YouTube-kanalen din😞 Er dette samme type trening som apport? Altså å få hunden til å komme med ting til deg? Mener du videoen hvor jeg trener hunden til å søke etter en gjenstand? Jeg kan ikke huske at jeg la ut en video der han plukker ting.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #29 Skrevet 13. november 2018 Tenk også på hvor mye tur og trening hunden får. Min erfaring er at hunder reagerer mye sterkere på lyder de dagene det har blitt mindre tur. I treningsperioden kan det kanskje hjelpe å slite ut hunden litt ekstra så den ikke blir fullt så var for lyder. Anonymkode: 3bb51...69c 2
kjøttkaker Skrevet 13. november 2018 #30 Skrevet 13. november 2018 51 minutter siden, Tabris skrev: Mener du videoen hvor jeg trener hunden til å søke etter en gjenstand? Jeg kan ikke huske at jeg la ut en video der han plukker ting. Jaa, det var det nok!
Tabris Skrevet 13. november 2018 #31 Skrevet 13. november 2018 1 hour ago, kjøttkaker said: Jaa, det var det nok! Her er den. 1
kjøttkaker Skrevet 13. november 2018 #32 Skrevet 13. november 2018 Tuuuusen takk, @Tabris og beklager avsporingen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå