Gå til innhold

Den strålende grønne elbil-arrogansen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over et debattinnlegg jeg synes inneholdt mye interessant angående elbiler versus dieselbiler, og respekt for at man har ulike behov, liv og interesser.

Tesla er blitt et symbol på en økonomisk klasse som har råd til å være grønn. De får attpåtil privilegier andre bare kan drømme om. Slikt skaper motsetninger og gjør overgangen til grønn energi upopulær blant dem som ikke har noe valg.

Jeg liker elbiler. Men jeg liker ikke politikere som ønsker å bestemme hva jeg skal kjøre fordi de tror at de vet bedre enn meg hva jeg har behov for. Og minst av alt liker jeg arrogante politikere som er like uvitende om barnefamiliers trange økonomi som de er om teknologi og realfag. Da ender man nemlig opp med et samfunn hvor de som styrer, rett og slett ikke forstår ordet «blakk» eller begrepet «dårlig råd». Det er på tide at noen sier noe pent om dieselbilen.

Nordmenn er rike. Så rike at de ikke lenger forstår hvor rike de er. Så rike at det har blitt en selvfølge at man har råd til hus under konstant oppussing, ny bil, hytte, ferieturer, spa, restauranter og julegaver til tusenlapper. I Norge ser folk rart på deg hvis du sier du ikke har råd til merkeklær til barna, og hvor «gebyrer» i skole og helsevesen eskalerer hurtig fordi «alle har råd til noen hundrelapper». I landet hvor gambling er forbudt, fyller nå reklame for gambling halve reklametiden, og salget av nye elbiler er brennhett. Det er jo så mye å spare … for dem som har råd til å bruke 800.000 kroner på luksus. Det har ikke jeg. Nordmenn er så rike at regjeringen uttrykker bekymring for «Forskjells-Norge», samtidig som de lar usosiale avgifter eksplodere. Dét er ikke en god måte å drive et land på.

Som familiefar med sosial samvittighet har jeg en genuin bekymring for Norges barnefamilier og enslige forsørgere. Knapt noen snakker for dem lenger, selv om det er de som sørger for at landet vårt har en fremtid (uten babyer ingen skattebetalere). Norge nærmer seg nemlig en status hvor det offentlige har null forståelse for fattigdom. Når hvert legebesøk med ungen din koster 225 kroner, og hver henting i barnehagen med familiens gamle dieselbil koster 58 kroner, da har rikfolks arroganse overtatt hele samfunnsføringen.

Denne utviklingen ser man særlig tydelig under kjøpefesten på elbil. For hvis det er for dyrt å ha den gamle dieselbilen, så er det jo bare å kjøpe seg en splitter ny elbil, ikke sant? Med forbruk skal jorden reddes! Slik snakker bare ekte solkonge-fjols med kakesmuler over hele trynet. Nei, det er ikke bare å kjøpe. La meg forklare med teskje overfor våre kjære miljøhysteriske friskus-politikere hvordan det er å ha ansvar for litt mer enn seg selv og sin egen nytelse:

Dieselbilen er barnefamiliers beste venn 

For rundt kr 170.000 får du en godt brukt Ford S-Max du kan eie uten altfor store verkstedsregninger de neste seks årene. Det er det meste mange har råd til når huslån, studielån, klær, sko, forsikring, avgifter og alt det andre skal betales. En slik bil har plass til sju personer, og du kan hekte på takboks og tilhenger og faktisk få med det ubegripelige flyttelasset som skal til for 14 dagers ferie på hytta. Bilen kan tankes på tre minutter og kjøre 1000 kilometer på én tank, så man faktisk kommer frem i tide og får lagt ungene. Den bruker ubegripelig beskjedne 0,6 liter diesel på mila og har partikkelfilter som fjerner det meste. Likevel er ikke dét bra nok lenger for de arrogante miljøhyklerne. Du skal BLØ!

Alternativet til den billige S-Max-en er å kjøpe en splitter ny elbil. Men utvalget av 7-setere er heller tynt, og valgmulighetene er enda færre hvis man har behov for å bruke takboks og tilhenger og vil ha 1000 kilometers rekkevidde (slik at bilturen kan gjennomføres uten at spørsmålet «Er vi fremme snart?» gjentas mer enn tusen ganger). Investeringen ryker fort opp i en halv million eller dobbelt så mye. I tillegg kommer kostnader for å legge opp ladesystemer hjemme og på hytta, hvis det overhodet er mulig. Familiebudsjettet sier nei. Kreditt-renten sier nei. Banken sier nei. Men den rike arroganse-eliten som hersker i Norge i dag, forstår rett og slett ikke begrepet «pengemangel». De aksepterer det ikke. Derfor dobler de prisen på bompenger og skal ha dyrere diesel. Du SKAL gjøre som jeg sier, for jeg er grønn! Well f… you!

Vis litt mer respekt for andre menneskers behov!

Elbil er en løsning. Bensinbil er en annen løsning. Dieselbil er enda en løsing. Noen har råd til ny bil, andre har det ikke. Noen har behov for motorveicruisere med firehjulstrekk, andre trenger lettparkerte bybiler. Politikere har ingen som helst peiling på hvilke behov folk har, og derfor bør de vise litt mer respekt for andre menneskers valg. Å tvinge hele Norge over på en teknologi som egentlig er i startfasen, er nok en smule prematurt, siden det krever en helt ny infrastruktur og en teknologisk revolusjon som så langt bare er ønsketenkning. Men nå appellerer jeg til fornuften og ber miljøeliten om å bruke hodet, selv om det muligens er helt fånyttes: Det er lenge siden den slags
var populært i den grønne pissekonkurransen. Nå har de begynt å drømme om passasjerfly som går på batteri. Herregud!

Folk velger løsningen som er best for dem – ha respekt for det!

Det er ikke det at familien min ikke kunne kjørt elbil. Men slik situasjonen er nå, er den gode, gamle, trofaste dieselbilen vår en mye, mye bedre løsning for oss, og det er derfor vi velger nettopp den. Forstått? Vi sykler ikke til jobb om vinteren, for T-banen er en mye bedre løsning. Vi tar ikke buss på handlerunden, for bil er en mye bedre løsning – for oss. Dette må miljøeliten akseptere. Og respektere. Det er fortsatt lov å kjøre bil i Norge.

Vi barnefamilier har ikke tid eller penger å kaste bort på upraktiske miljøtiltak som er klekket ut på indre Grünerløkka. Ok? Det gjør oss ikke til miljøsvin, det betyr bare at vi prioriterer på en annen måte enn miljøeliten. Slik er situasjonen for svært mange der ute i det lange, rare landet vårt. Hvorfor er det så inn i granskauen vanskelig å vise den minste lille skygge av respekt for dette? Eliten babler om å stå på miljøets side. Men hva med å ta hensyn til vanlige folks behov? Kunne ikke dét være noe å prøve?

Dagens elbiler er bra for noen. Ikke for alle. For mange er de rett og slett utenfor rekkevidde, både praktisk, plassmessig og økonomisk. Det er på tide at politikerne aksepterer at det finnes forskjeller. Og de som lever barnløst, må ikke late som om de forstår hva det vil si å drive stordrift med tre barn, bikkje og tidsklemme – men skru av arrogansen og vise litt respekt for oss som produserer nye skattebetalere. Si takk i stedet for å lage problemer.

Dieselbilen vår er mer enn miljøvennlig nok. Vi er glad i den, vi betaler avgifter og bidrar til fellesskapet. Dét gjør ikke elbil-eierne. Så finn noen andre å plage. Det er nok hets nå!

https://www.document.no/2018/01/17/den-stralende-gronne-elbil-arrogansen/

Hva tenker dere? Er dere enige med artikkelforfatter?

Anonymkode: e07d7...a70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det der var en både presis og elegant avkledning av det motbydelige miljøsnobberiet. 

Anonymkode: bdf0c...4e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk politikk er ikke kunnskapsdreven, men ikler seg en kåpe av bedreviten som til tider kan være nokså irriterende. Vi må passe oss for motreaksjoner av typen Sverige, Tyskland, Ungarn.

Et annet eksempel er byggeforskriftene. Nå skal du bygge så tett at alle nye hus er sopplaget. Aktiv ventilasjon som blir så grusomt ekkelt etter få år at det eneste alternativet blir å flytte. Vet ikke hva politikerne tenker på med dette.

Anonymkode: db552...853

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
Hva tenker dere? Er dere enige med artikkelforfatter?

Anonymkode: e07d7...a70

Han har mange gode poenger, men han er samtidig en av mange som setter likhetstegn mellom elbil og en splitter ny Tesla (til 800.000).

Det fins et bruktmarked.

Om man så bare har en brukt elbil som bil nr 2, så sparer man penger. Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det. Artikkelforfatter har bestemt seg for å forbli på bakbeia. Hans tap.

Anonymkode: b85cd...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
Artikkelforfatter har bestemt seg for å forbli på bakbeia. Hans tap.

Anonymkode: b85cd...641

Document.no er vel ABB sitt talerør også?

Anonymkode: db552...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjøre Tesla for miljøet er som "Raping for virginity" Begge deler er forfengelig og virker mot sin hensikt.

Anonymkode: 95e8e...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver er jo bruktbil. Og bruktbiler kommer jo ikke til å forsvinne fra markedet fordi folk slutter å kjøpe nye dieselbiler. Elbiler synker jo også i pris etterhvert som de blir eldre (dog foreløpig endel saktere enn dieselbiler) og da vil de bli kjempefine bruktbiler for de som ikke har råd til eller ønsker nybil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Document.no er vel ABB sitt talerør også?

Anonymkode: db552...853

Og det er relevant fordi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husholdning1 skrev:
 

Og det er relevant fordi?

Kildekritikk er noe som er vesentlig for all debatt. Du vil gjerne ikke menges med nazister, selv om en nazist av og til kan si ting som er sanne også.

Anonymkode: db552...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kildekritikk er noe som er vesentlig for all debatt. Du vil gjerne ikke menges med nazister, selv om en nazist av og til kan si ting som er sanne også.

Anonymkode: db552...853

Altså er det ikke relevant med mindre ABB er kilden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UANSETT så kommer folk til å lage en debatt. Det er et tegn på at vi har det veldig bra her til lands. Så lenge vi er såpass rike i Norge, vil det være depatt om et eller annet. Det ALLTID noen som ikke passer inn, ikke strekker til. 

Anonymkode: ad91e...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg ser el-biler som passerer bomringen gratis, eller alle de gratis parkeringsplassene for el-bil i sentrum som stort sett står tomme, ser jeg for meg det schtøgge trynet til det arrogante, priviligerte miljø-fjolset her:

standard_Rasmus_Hansson.jpg

Disse folka er virkelig vår tids Marie Antoinetter. "Let them eat cake". Nei, ta og tørk vekk den størkna kremen rundt ditt eget jævla mathull, og klapp igjen!

Anonymkode: bdf0c...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Tesla eiere er så søte når de gang på gang kaster inn på avkjøringene og akselerer bortover, presser seg inn i rundkjøringene og drar på bortover neste påkjøring for å komme inn i køen igjen ved siden av samme bil som de sto ved siden av før de begynte med grisekjøringsmanøveringen sin. 

Det er sååååå miljøvennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Tba skrev:
 

Jeg syns Tesla eiere er så søte når de gang på gang kaster inn på avkjøringene og akselerer bortover, presser seg inn i rundkjøringene og drar på bortover neste påkjøring for å komme inn i køen igjen ved siden av samme bil som de sto ved siden av før de begynte med grisekjøringsmanøveringen sin. 

Det er sååååå miljøvennlig.

Elbil = Tesla?

Anonymkode: b85cd...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo overhodet ikke om at staten vet hva du behøver. Staten vet hva staten behøver for å ikke overstige 2-gradersmålet. Grønne tak som å lette skatter og avgifter for dem som kan velge elektrisk bil er ett av mange tiltak.

Jeg har aldri sett noen bli tvunget til å kjøpe elektrisk bil. At man blir så forbanna for at el-bileiere (enn så lenge) får kjøre gjennom bommer, parkere og ta ferjer til redusert pris, sier meg ingenting annet enn at du oser av misunnelse. Du måtte betalt uansett, så hva er problemet ditt egentlig?

Nei, jeg har ikke el-bil selv, og vil heller ikke investere i det, men det får da være grenser for hva man skal bli provosert av.

Anonymkode: 6ce71...72f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt av når det ble påstått at det kostet 225 kr hos legen. Det er feil for barn under 16. Når det er en slik åpenbar feil tør jeg ikke tro på resten.

Anonymkode: 4ff24...442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det handler jo overhodet ikke om at staten vet hva du behøver. Staten vet hva staten behøver for å ikke overstige 2-gradersmålet. Grønne tak som å lette skatter og avgifter for dem som kan velge elektrisk bil er ett av mange tiltak.

Jeg har aldri sett noen bli tvunget til å kjøpe elektrisk bil. At man blir så forbanna for at el-bileiere (enn så lenge) får kjøre gjennom bommer, parkere og ta ferjer til redusert pris, sier meg ingenting annet enn at du oser av misunnelse. Du måtte betalt uansett, så hva er problemet ditt egentlig?

Nei, jeg har ikke el-bil selv, og vil heller ikke investere i det, men det får da være grenser for hva man skal bli provosert av.

Anonymkode: 6ce71...72f

I bunn og grunn en positiv holdning, men det mangler noe her. Støtte til privatbilisme som undergraver inntekter til det felles gode har store opportunitetskostnader. Alle de pengene som ikke blir tjent av staten (engangsavgift, moms, bommer og fergebilletter med mye mer) mangler på inntektssiden, og er med på å betale et gode som mister omtrent all verdi på 15 år.

Hadde de samme midlene gått til enøktiltak ved hus, hadde de blitt investert i et gode som har stigende verdi og som kommer til å generere inntekt og ha en funksjon for kanskje 100 år.

Og, ja, når vi opplever et samfunn som er i så stor grad styrt av det offentlige, men opplever offentlig fattigdom, da er det grunnlag for å bli irritert på at nybilkjøpere - som stort sett har god økonomi, uansett om bilen koster 400000 eller 1 million - får svært stor støtte fra det offentlige. Med tvilsom effekt. Elbiler reduserer lokal luftforurensning og that's it. Det er ikke flere miljøfordeler med det.

Anonymkode: db552...853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært spennende å høre hvor mange av de spydige menneskene i denne tråden som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer.

Anonymkode: 7c4d4...7c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis "andre menneskers" behov er viktigere enn å redusere forgiftningen med kreftfremkallende luftforurensning så er det på tide med hellig miljøkrig mot slike arrogante bilbøller. Alle kan kjøre elbil. Ingen argumenter er gode nok. Heller ikke offerstempelet som ts prøver å skape.

Anonymkode: 83cb4...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

hvis "andre menneskers" behov er viktigere enn å redusere forgiftningen med kreftfremkallende luftforurensning så er det på tide med hellig miljøkrig mot slike arrogante bilbøller. Alle kan kjøre elbil. Ingen argumenter er gode nok. Heller ikke offerstempelet som ts prøver å skape.

Anonymkode: 83cb4...f73

Så begrunn hva som er så bra med elbil da, hvis du mener at alt i hovedinnlegget er tull fra ende til annen. Føler du deg truffet kanskje, sidne du tar den irriterte tonen der?

Anonymkode: e07d7...a70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...