Million Skrevet 6. oktober 2018 #1 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Hunden min har forstoppelse, og har slitt siden torsdag morgen. Hun står og presser og presser så lårene hennes dirrer av anstrengelsen, men alt som har kommet ut på to dager er et par klinkekule-små bæsjer. Jeg står og venter i f.eks en halvtime mens hun kontinuerlig står og presser og presser, men ikke får ut noe. Nå er jeg lei. Bæsjen må ut! Det er helg, og veterinærkontoret er stengt. Det står heller ikke om liv og helse, så jeg drar ikke på noen dyr akuttvakt. Da jeg var liten, altså for 40 år siden, hadde vi hund som av og til fikk forstoppelse. Veterinæren lærte oss da et kjerringråd. Ta en tom og ren ketchup-spruteflaske og bland Zalo-vann i den. Ta med ut og ta med hunden. Sett spissen på flasken inn i anusåpeningen på hunden og sprøyt skikkelig opp i rumpa på hunden. Dette rådet fulgte vi flere ganger, og det fungerte som bare det. Bæsjen kom ut i rekordfart. Fortalte en jeg kjenner om dette siden hunden min nå har forstoppelse, og han mente det hørtes rart ut at man skulle kunne gjøre noe sånn. Er det det? Det funket jo? Er det innafor å gi hunden et hjemmelaget klyster på denne måten i "nødens stund"? Hva gjør dere andre hundeeiere når hunden har forstoppelse? Endret 6. oktober 2018 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #2 Del Skrevet 6. oktober 2018 Lactulose. Dette er råd fra vetrinær da jeg har en gammel hund som ikke er flink til å drikke nok. Hvis en vetrinær har tipset om zalo i rompa, ja så ville jeg aldri gått til den igjen. Anonymkode: 0aced...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvie Skrevet 6. oktober 2018 #3 Del Skrevet 6. oktober 2018 Zalo i rompa? Du kan ikke være riktig rett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lactulose. Dette er råd fra vetrinær da jeg har en gammel hund som ikke er flink til å drikke nok. Hvis en vetrinær har tipset om zalo i rompa, ja så ville jeg aldri gått til den igjen. Anonymkode: 0aced...fb0 Det er mange, mange år siden vi fikk det tipset av veterinæren 🙂 Bor ikke der lenger heller. Det var når jeg var barn. Men jeg skal ta en tur på apoteket. Er Lactulose klyster? Eller gis det gjennom munnen og tar tid før det virker? Hvor lenge etter at middelet er inntatt, virker det? Må jeg stå klar med skoene på og løpe ut med hunden, liksom? Huff, hun er helt klart ukomfortabel med dette, hun ligger og peser og flytter seg hele tiden. Endret 6. oktober 2018 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #5 Del Skrevet 6. oktober 2018 Jeg ville ikke brukt zalo, heller matolje av noe slag. Anonymkode: 90d11...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #6 Del Skrevet 6. oktober 2018 Lactulose er en olje man drikker, så det er ikke noe som virker øyeblikkelig. Anonymkode: 81c57...229 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 6. oktober 2018 19 minutter siden, Salvie skrev: Zalo i rompa? Du kan ikke være riktig rett. Det var ikke jeg som fant på det. Det var en veterinær i Oslo som sa det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 6. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke brukt zalo, heller matolje av noe slag. Anonymkode: 90d11...887 Som klyster, eller oralt? Har olivenolje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #9 Del Skrevet 6. oktober 2018 36 minutter siden, Million skrev: Det er mange, mange år siden vi fikk det tipset av veterinæren 🙂 Bor ikke der lenger heller. Det var når jeg var barn. Men jeg skal ta en tur på apoteket. Er Lactulose klyster? Eller gis det gjennom munnen og tar tid før det virker? Hvor lenge etter at middelet er inntatt, virker det? Må jeg stå klar med skoene på og løpe ut med hunden, liksom? Huff, hun er helt klart ukomfortabel med dette, hun ligger og peser og flytter seg hele tiden. Det smører tarmene og gjør avføringen myk, tar ca6-8 timer, men er avføringen veldig hatd kan det tenkes du bør gi dette flere dager i strekk. Og finne ut hvorfor forstoppelsen oppstår. Som min hund, som pga alder drikker mindre og får derfor laktulose 3 dager pr uke for forebygging. Lactulose er "sukker" og helt ufarlig å gi hver dag. Anonymkode: 0aced...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #10 Del Skrevet 6. oktober 2018 33 minutter siden, Million skrev: Som klyster, eller oralt? Har olivenolje. oralt. Olivenolje har ikke samme effekt. Anonymkode: 0aced...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #11 Del Skrevet 6. oktober 2018 Er avføringen for hard til å komme ut, så er det viktigeste å få den mykere. Anonymkode: 0aced...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #12 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det smører tarmene og gjør avføringen myk, tar ca6-8 timer, men er avføringen veldig hatd kan det tenkes du bør gi dette flere dager i strekk. Og finne ut hvorfor forstoppelsen oppstår. Som min hund, som pga alder drikker mindre og får derfor laktulose 3 dager pr uke for forebygging. Lactulose er "sukker" og helt ufarlig å gi hver dag. Anonymkode: 0aced...fb0 Jeg har en god anelse om hvorfor hun har fått forstoppelse. Jeg byttet fôr-sekk, kjøpte en ny. Det var samme merke, og den var også ment for hunder som har lett for å legge på seg. Forskjellen er imidlertid at den nye kjennes så knusktørr ut og ta på, så det ante meg at det er mye fiber i den. Den gamle typen heter "Sterilized" (for kastrerte hunder som har lett for å legge på seg) og den nye heter Light Weight, begge er Royal Canin. Jeg tenkte de var så like, begge er for samme sak (hindre vektoppgang), så jeg trodde ikke det skulle bli problemer av det. Har allerede bestilt opp en ny sekk av det gamle fôret. Får ikke hjelpe at jeg kaster bort hundrevis av kroner på den nye fôrsekken, den kan jo ikke brukes hvis bikkja får forstoppelse av den. Kanskje jeg får gitt den bort på Finn.no eller noe. Endret 6. oktober 2018 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #13 Del Skrevet 6. oktober 2018 Prøv noe annet enn RC. Min hund dreit blod når hun gikk på RC sitt rasefôr, ble for hard i magen og sprengte flere blodkar på veien ut. I mellomtiden har jeg dessverre ingen kjappe råd annet enn olje.. Anonymkode: 43151...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvie Skrevet 6. oktober 2018 #14 Del Skrevet 6. oktober 2018 46 minutter siden, Million skrev: Det var ikke jeg som fant på det. Det var en veterinær i Oslo som sa det. For 40 år siden. Såpe har ingenting der å gjøre. Her står det at man kan sette klyster selv på hund, med middel kjøpt på apotek. Jeg har også hørt noen skjeer olje er fint. Uansett skal man ta kontakt med veterinær dersom det ikke opphører etter et par dager. https://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/forstoppelse-hos-hund/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #15 Del Skrevet 6. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville ikke brukt zalo, heller matolje av noe slag. Anonymkode: 90d11...887 Enig. Gi også matolje i maten, 1-3 ss. etter hvor stor hunden er. Er den liten er halv ts. nok. Forvent diare og hold deg klar. Men kontakt veterinær. Zalo har ingenting verken i endetarmen eller i magen å gjøre. Anonymkode: edf6f...9fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #16 Del Skrevet 6. oktober 2018 Hunden din har det vondt og du vil vente til mandag med vetrinær!!? De fleste har telefonvakt så man kan ringe og høre hva du skal gjøre. Stakkars hund Anonymkode: 383ab...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. oktober 2018 #17 Del Skrevet 6. oktober 2018 2 timer siden, Million skrev: Hunden min har forstoppelse, og har slitt siden torsdag morgen. Hun står og presser og presser så lårene hennes dirrer av anstrengelsen, men alt som har kommet ut på to dager er et par klinkekule-små bæsjer. Jeg står og venter i f.eks en halvtime mens hun kontinuerlig står og presser og presser, men ikke får ut noe. Nå er jeg lei. Bæsjen må ut! Det er helg, og veterinærkontoret er stengt. Det står heller ikke om liv og helse, så jeg drar ikke på noen dyr akuttvakt. Da jeg var liten, altså for 40 år siden, hadde vi hund som av og til fikk forstoppelse. Veterinæren lærte oss da et kjerringråd. Ta en tom og ren ketchup-spruteflaske og bland Zalo-vann i den. Ta med ut og ta med hunden. Sett spissen på flasken inn i anusåpeningen på hunden og sprøyt skikkelig opp i rumpa på hunden. Dette rådet fulgte vi flere ganger, og det fungerte som bare det. Bæsjen kom ut i rekordfart. Fortalte en jeg kjenner om dette siden hunden min nå har forstoppelse, og han mente det hørtes rart ut at man skulle kunne gjøre noe sånn. Er det det? Det funket jo? Er det innafor å gi hunden et hjemmelaget klyster på denne måten i "nødens stund"? Hva gjør dere andre hundeeiere når hunden har forstoppelse? Jeg har selv en hund som tidvis sliter med dette og beskjeden fra veterinær er at alvorlig forstoppelse kan gi varige skader på tarmen. Å la hunden gå i flere døgn uten å få gjort fra seg er derfor helt uaktuelt for min del. Alle som har prøvd selv vet også hvor ulidelig vondt det kan være å ha forstoppelse. Den gamle dyrlegenes råd er ikke helt på viddene selv om det kan høres slik ut i våre dager. Tidligere var det vanlig å bruke såpeklyster både på folk og dyr. På et hvilket som helst apotek kan du imidlertid kjøpe klyster som du kan sette selv på hunden. Du må da være helt sikker på at forstoppelsen skyldes fôret og ikke for eksempel en gjenstand som sitter fast i tarmen og kan gjøre mer skade på vei ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #18 Del Skrevet 6. oktober 2018 (endret) 8 minutter siden, Leo skrev: Jeg har selv en hund som tidvis sliter med dette og beskjeden fra veterinær er at alvorlig forstoppelse kan gi varige skader på tarmen. Å la hunden gå i flere døgn uten å få gjort fra seg er derfor helt uaktuelt for min del. Alle som har prøvd selv vet også hvor ulidelig vondt det kan være å ha forstoppelse. Den gamle dyrlegenes råd er ikke helt på viddene selv om det kan høres slik ut i våre dager. Tidligere var det vanlig å bruke såpeklyster både på folk og dyr. På et hvilket som helst apotek kan du imidlertid kjøpe klyster som du kan sette selv på hunden. Du må da være helt sikker på at forstoppelsen skyldes fôret og ikke for eksempel en gjenstand som sitter fast i tarmen og kan gjøre mer skade på vei ut. Hunden har nettopp byttet fôr, og det oppsto en dag eller to etter at vi startet på dette. Jeg antok at de to fôrtypene var relativt like og ikke skulle gi noe trøbbel, siden både hensikten (ikke øke i vekt) og merket er det samme, to varianter av samme sak altså. Men jeg merket når jeg tok i det nye fôret at det var tørt og litt "sagflisaktig" å ta i, i motsetning til det gamle fôret som føles litt "fetere" å ta i. Det er nok mye fiber i det, for å øke metthetsfølelsen til hunden. Jeg er sikker på at det skyldes fôret, for hunden har ikke leker etc liggende som hun kan tygge i seg biter av. Hun leker ikke med pinner eller kongler etc ute heller (aldri gjort). Nå har jeg uansett vært på apotek, som tilrådet her i tråden, og kjøpt Laktulose. Det må jeg vente med å gi til i morgen, så hun ikke må på do midt på natten. Hun sier ikke fra (vekker meg ikke), så jeg har tenkt å gi det i morgen tidlig, så jeg kan observere henne og gå ut med henne så fort som mulig når det tar effekt. Endret 6. oktober 2018 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #19 Del Skrevet 6. oktober 2018 Lengre du venter med laktulose, jo hardere kan avføringen bli, og lengre tid for å myke den opp. Hadde gitt med 1 gang, selv om det medførte dritt inne hvis det kom i natt. Anonymkode: 0aced...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvie Skrevet 6. oktober 2018 #20 Del Skrevet 6. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lengre du venter med laktulose, jo hardere kan avføringen bli, og lengre tid for å myke den opp. Hadde gitt med 1 gang, selv om det medførte dritt inne hvis det kom i natt. Anonymkode: 0aced...fb0 Enig. Gi med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå