Gå til innhold

Dagens kopp med te

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 timer siden, Monstrum skrev:

blabaer-roobois.gif

Denne fikk jeg i gave for en stund siden, og skulle smake den i kveld. Malte rooibosblader, tilsatt blåbæraroma. Luktet mugg, og smakte mugg. :spy: Sannsynligvis ikke godt nok tørket. Går i søpla.. 

Rooisbos-te smaker veldig spesielt da.  Prøvd det et par ganger men aldri klart å drikke opp. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, Peonjenta skrev:

Rooisbos-te smaker veldig spesielt da.  Prøvd det et par ganger men aldri klart å drikke opp. 

Har drukket en del Rooibos, og det er noe man må bli vant til ja. Men denne var rett og slett vond, og ikke sånn som rooibos skal smake i det hele tatt. Skuffa :( 

• Liker 1
Gjest Raptuza
Skrevet

I dag har eg brygga meg ei kanne med Earl Grey frå Wissotsky. 3 posar til ein liter nesten kokande vatn, må trekka 5-10 min for full smaksstyrke. Søtar med sukettar frå Natreen. Ingen mjølk i for min del.

thumbnail.jpg

Gjest Raptuza
Skrevet

I dag har jeg kost meg med en kopp pu erh te, som jeg kjøpte på ferie i utlandet for ikke så lenge siden. Interessant smak. Men sannsynligvis ikke noe jeg vil kjøpe igjen. Jeg søter som sedvanlig med 2 suketter. 

2008-cooked-pu-erh-mini-cakes_loose-tea_gallery_v2.jpg

Skrevet

Prøvde en annen grønn te i dag.

en-productShot-GRGL-267x400.png

På pakken står det at man skal bruke 100°C og 5 min. Leser litt rundt omkring på nettet om temperaturer og bryggetid, om at man egentlig ikke skal bruke kokende vann til noen typer te, og den andre typen grønn te jeg hadde, stod det 90°C og 2min på, så da gikk jeg for det. Vet ikke om det ble full klaff, gitt :fnise: Det var uansett en prøvepose.

Gjest Raptuza
Skrevet

Teer som ikke er sort te er en fordel om de trekker en god stund for å få full smak. Mellom fem og ti minutter. 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

English Breakfast Tea fra Lipton.

Bruker løsvekt-te og skyller den i kaldt vann før bruk for å bl.a. få bort "te-støv". Tilsetter ei teskje sukker og ei halv teskje ferskpresset sitron på ca. 3 dl te. 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Dagens te-kopp var litt spesiell: Te-smaking med en utsending fra te-attacheen i Yame-regionen i Japan. Vi smakte gyukuro-te. Først tradisjonell måte, som er 20 cl vann over tebladene. Deretter sammnelignet vi med sencha-te. Neste steg var å spise de våte tebladene med pinner. Til slutt fikk hver person en kopp med iste, som hadde blitt brygget under seansen ved at 4 isbiter smeltet over tebladene.

78C407AA-4455-4288-802B-8F4DE525BFFE.jpeg

Endret av Overrasket
Skrevet
4 minutter siden, Overrasket skrev:

Dagens te-kopp var litt spesiell: Te-smaking med en utsending fra te-attacheen i Yame-regionen i Japan. Vi smakte Gyukuro-te. Først tradisjonell måte, som er 20 cl vann over tebladene. Deretter sammnelignet vi med Sencha-te. Til slutt fikk hver person en kopp med iste, som hadde blitt brygget under seansen ved at 4 isbiter smleltet over tebladene.

78C407AA-4455-4288-802B-8F4DE525BFFE.jpeg

Så spennende!

Gjest Overrasket
Skrevet
8 minutter siden, Regn said:

Så spennende!

Skikkelig nam! Det var litt rart å drikke en te-kopp basert på bare 20 cl vann, det er jo ikke mye. Men filosofien bak er besnærende, nemlig at det er opplevelsen man vil ha, ikke handlingen. Handlingen er å drikke en svær kopp te, kanskje for å våkne el. Men opplevelsen er å kjenne på lukt og smak, og man trenger ikke en svær kopp for å sikre den fulle opplevelsen. Litt sånn kvasi-filosofisk var det, men det er jo en del av te-kulturen i Japan, det rituelle og sermonielle rundt det.

Skrevet
23 minutter siden, Overrasket skrev:

Skikkelig nam! Det var litt rart å drikke en te-kopp basert på bare 20 cl vann, det er jo ikke mye. Men filosofien bak er besnærende, nemlig at det er opplevelsen man vil ha, ikke handlingen. Handlingen er å drikke en svær kopp te, kanskje for å våkne el. Men opplevelsen er å kjenne på lukt og smak, og man trenger ikke en svær kopp for å sikre den fulle opplevelsen. Litt sånn kvasi-filosofisk var det, men det er jo en del av te-kulturen i Japan, det rituelle og sermonielle rundt det.

Ja, har alltid villet være med på noe slikt. Morfar serverte alltid te i små kopper, og sa at sjelen lå i drikken.

Skrevet

Halloween-te! Ghostly Grey Tea fra Spooky Box Club. Sort te med tørket appelsin, sitron, roseblader, maismel og kanel. Vldig god :) Og sjekk det passende te-egget :) 

1835436490_ghostlygreytea.thumb.jpg.5b76c49da8415ea5c1a0babf71b0a6c1.jpgteegg.thumb.jpg.4c1ec06765b919ded7b53e46e2e7f121.jpg

• Liker 3
Gjest Raptuza
Skrevet

Har brygget meg en kanne Earl Grey fra Clipper Organic.

clipper-organic-earl-grey-tea-20-bags_1.jpg

Skrevet (endret)

Jeg drikker 9/10 ganger asiatisk te og foretrekker som regel løse blader, men jeg liker også Twinnings sin ''Prince of Wales Tea''. Jeg elsker grønn te så drikker mange typer av det. Nå til dags drikker jeg matcha eller camellia sinensis grønn te fra ChaTraMue hver morgen, og svart te (jijunmei) etter middag. Jasmin, sencha og oolong te er jeg veldig glad i og. Dessverre er det vanskelig å få tak i noen av te-variantene :( 

Oolong te
Image result for oolong tea brand

Matcha te fra Ocha & Co
Image result for matcha tea ocha and co

Jasmin grønn te
Related image

Camellia sinensis grønn te
Image result for chatramue green tea

Jijunmei svart te
Image result for jinjunmei black tea

Endret av kimchi wasabi
  • Liker 1
Skrevet

Her går det i Pukka om dagen, ettersom jeg gikk tom for Clippers. Helt ok med pukka. Liker best te på urter/frukt/bær. Kaffe om mårran. Urtete om kvelden. 

Anonymkode: 0f034...34b

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Kvelden ble avsluttet med en kopp Kusmi Bouquet of Flowers °108

Skrevet

Har fått dilla på Supreme Matcha Green fra Pukka :rodmer:  Drikker både til frokost og kvelds! 

Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Glemte en e, ja.
Gjest Raptuza
Skrevet
14 minutter siden, alltid presis skrev:

Siden jeg plutselig ikke tåler kaffe så godt mer har jeg gått til innkjøp av ulike teer. Jeg har nok ikke blitt noen kjenner ennå, men her er de jeg har i skapet:

- to koffeinfrie teer, Celestial med kamille, honning og vanilje, og Pukka Love.

- favoritten min fra butikk, Twinings Lady Grey

- en Darjeling te, svart.

Jeg er glad i alle disse. :) 

Darjeeling te er veldig godt...lenge siden jeg har hatt det nå...!

Skrevet

Nå på høsten/vinteren liker jeg godt chai med ei lita skje honning oppi. Evt så steamer jeg litt melk som jeg blander inn..Åh så godt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...