Gå til innhold

Noen her som rir?

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

eg har drive med hest i mange år, men no har eg litt "pause" for å studere..

har solgt min nydelige hannoveraner, men skal kjøpe ny så fort eg e ferdig utdanna:)

har for det meste drive med dressur, men tenke eg skal satse meir på sprang seinare..

Videoannonse
Annonse
Gjest borghild
Skrevet

Og et hestehold uten horsemanship kunne jeg aldri tenkt meg... Horsemanship er viktig ! :)

Skrevet

Jeg er den lykkelige eier av en nyyyyyyydelig Islandsvallak. Har eid han i snart 10 år. Han er svart og hvit og 5-gjenger, men har alltid blitt ridd som 4-gjenger. Gjør livet til en fest - ri islandshest!

Gjest Anonymous
Skrevet

Haha..Borghild, du har misforstått meg :) Jeg kan engelsk jeg og, så jeg vet meget godt hva horsemanship på engelsk er. At jeg mente naturlig hestevett forsto du jo , så jeg forstår ikke hvorfor du spiller dum og later som jeg mente noe annet. :)

Tradisjonelt hestehold i nordeuropa går ut på å bruke de klassiske engelske metodene. Man setter på masse utstyr, og straffer hesten om den gjør feil. Man forsøker å løse problemer ved å sette på mere utstyr, istedenfor å ta det ved roten.

Horsemanship/naturlig hestevett derimot bruker en metode som er mye eldre enn den engelske... horsemanship er å komunisere med hesten på DENS språk (Etablere lederskap og tillit ved å bruke kroppspråk som hesten forstår), istedenfor å lære den opp ved hjelp av VÅRT språk .

Du må lære deg hva du snakker om før du begyner å kjefte og kakle. :) Hadde du gitt meg et inntrykk av at du viste hva horsemanship var, og SÅ begynt å kritisere det hadde jeg tatt deg på alvor. Men når du tror horsemanship er å gjøre livet 100% naturlig for en hest tar du nok feil, for som vi alle vet er det komplett umulig.

Det ER mange horsemanship/hestevett-tilhengere som synes barfot og utegang er genialt, men det er også mange som har hesten oppstallet og skodd som også driver med horsemanship.

Selv om man vil gjøre komunikasjonen og forholdet til hesten bedre, trenger man jo ikke å "dra den helt ut" og blir fanatisk. Det er det som er så kjekt med det virkelige livet, det finnes alltid en (eller flere) mellomting. :)

Gjest Formosiss
Skrevet

Nå var ikke dette ment som en debatt angående HMS eller ikke, jeg lurte på om det var folk her som rir. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Beklager, borghild kan jo lage en ny tråd om NH hvis hun vil diskutere mer. :)

Gjest borghild
Skrevet

HorsemanSHITT heter det! Det er ikke naturlig for hesten å bli ridd heller! Snakk om dobbeltmoral! Barfot er etter MIN mening dyreplageri hvis man rir på harde og steinete veier, men utegang er bra! Har min hest på utegang og han er en lykkelig hest. Mye lykkeligere enn da han sto inne om natta.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja du har rett.. Å komunisere med hesten gjennom kroppspråk er BARE svada. Og det er ingenting som heter lederskap... Og tilliten driter vi jo også i. :roll:

Ærlig talt Borghild ! :ler: Sett deg ned og les litt om emnet du :) Jeg gidder ikke diskutere med folk som ikke aner hva de snakker om.

Gjest borghild
Skrevet

De som driver ekstremt med horsemanshitt, altså de som vifter med pisk oppi trynet på hesten og SLÅR den i ansiktet fordi den skal bli vant med å bli slått syns du det er greit du? Er faktisk mange som overdriver dette med horsemanship veldig. Jeg har sett det med egne øyne! Selvfølgelig skal man vise hesten hvem som er sjef, men ikke med vold og slag! Hesten min har aldri vært utsatt for horsemanship og han er snill og lydig!! Han var veldig redd da jeg fikk han for 10 år siden, men nå er han HELT rolig på bakken og bare litt småskvetten innimellom når jeg rir og det har jeg fått til ved å være rolig og tålmodig med han og snakke rolig til han når han er redd for noe. Skal selvfølgelig også være bestemt og vise hvem som er sjef, men med vold og slag kommer man INGEN vei!!! Ikke ved å vifte med plastposer på longepisk i trynet på hesten heller!!! Da blir den bare redd for hodet sitt!!! Hesten min har gått fra nervevrak til rolig UTEN horsemanSHITT!!!!!!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jenta mi, å slå hesten i ansiktet er ikke horsemanship !

Som sagt, les og lær . :) Ikke døm hele "treningsmetoden" pga ETT tilfelle. Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, ettersom du baserer all din viten om NH pga ett tilfelle...

Naive mennesker som deg er så lette å mislede. :)

Gjest borghild
Skrevet

JEG HAR IKKE SAGT AT DET Å SLÅ HESTEN ER HORSEMANSHIP, MEN AT MANGE DRIVER HORSEMANSHIP PÅ EKSTREM OG FEIIL MÅTE!!!!!!!!! Og så er det mange som leier hesten og går ca 3 m foran den. T.o.m har jeg sett hester bli leid over en vei til beite på den måten! Hva om hesten blir skremt av et eller annet eller det kommer en bil i full fart! Hva da? Og ikke våg å kall meg naiv!!!!!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Såså, dere!

Vi kan vel bare bekrefte at mange går et helgekurs om horsemanship, eller hører om noen som driver med det, eller ser noe på TV, og så går de igang uten den kunnskap og klokskap som skal til.

De få som kommer så langt som å ri hesten uten sal og hodelag bør være ekstremt bevisst på hva slags griller de setter i hodet på andre som ikke har peiling. Jeg vil nesten si at man ikke skal gjøre det, fordi det kommer så feil ut når fjortisen løper til stallen for å prøve det samme. "Kult!"

Skrevet

Naa avbryter jeg visst en litt ilsk diskusjon som jeg ikke kan uttale meg saa mye om, da jeg ikke kjenner til Natural Horsemanship godt nok.

Saa over til noe annet: Skal kanskje faa meg en Fell-ponni paa for. Hun er visstnok ganske lettskremt paa tur. Er det dumt av meg aa ri henne da? Er ikke saa veldig vant til skvetne hester lengre...red fullblods gallophester da jeg var yngre men naa rir jeg for det meste snille skolehester. Noen som har noen raad? Eller erfaring med Fell som rase?

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg ville gjort det samme som jeg gjorde med Birtingur, som jeg rir nå, han er riktignok ikke skvettet, men han stresset verre når jeg begynte å ri ham.

Jeg tok alt veldig rolig de to-tre første ukene, for å gi ham tid til å stole på meg og at han kunne slappe av sammen med meg. Brukte lang tid på å kose/stelle før og etter vi hadde vært ute, og når vi var ute så skrittet jeg som regel bare. I slutten av perioden så begynte jeg å trave litt, men ikke mye. Red som sagt mye skritt/holdt. I førsten krevde jeg ikke mer enn at han skulle skritte til alle tider og generelt bare være lydhør ovenfor meg. Etter hvert begynte jeg å krever mer som ettergift fra ham, reaksjoner til halvparader, korting/øking av steg osv. Alt dette gjorde jeg ute på tur.

Birtingur er nå en kjempekjekk kar som absolutt ikke stresser mer ute på tur (i skritt, riktignok, vi har litt å arbeide med i trav/tølt og galopp), til og med eieren kommenterer hvor rolig og avslappet han har blitt. Jeg tror nok det kommer av at jeg brukte såå lang tid på å få ham til å føle seg trygg med meg og å få ham til å slappe av og ikke begynte å kreve ting av ham med en gang jeg klatret opp på ham.

Så mitt tips vil nok være å ta alt i slow motion, heller bruke litt for lang tid på noe enn for kort. Ikke krev mye de første gangene ute på tur, kun at hun/han skal holde seg i skritt. Ikke løp ute på tur før du vet at du kan holde han/henne i skritt og før du vet hvordan han/hun reagerer når han/hun skvetter - det er en stor fordel å vite om den bare skvetter til siden eller om den setter hodet i bakken/været og beiner - kjedelig å oppleve sistnevnte når du galopperer for første gang, uten evt. å ha opplevd det i skritt først. ;-)

Lykke til!

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg har drevet mye med hest tidligere :-)

Jeg har vært hestepasser for ganske mange forskjellige hester faktisk. Aldri hattt egen hest da.

Og så har drevet litt med spang, og tatt noen sprangkurs, bare på hobbybasis har aldri konkurrert.

Jeg savner å ri, men nå er det så lenge siden at jeg er nok ikke så dyktig som jeg var og har nok ikke den samme balansen lenger. Kommer sikkert til å falle av i galopp :ler:

Men jeg har lyst til å ri litt igjen, men da blir det nok kun turridning.

Gjest Formosiss
Skrevet

Catwoman: Å ri er som å sykle, har du kunnet det en gang trenger du ikke mer enn en oppusningstime før det meste sitter igjen. Du vil selvsagt bli veeeldig stiv ;-)

Skrevet

Jeg har drevet med hester i mange år, men gjør det ikke lenger - liker dem godt for det, og skulle gjerne tatt det opp igjen som en hobby av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...