Gå til innhold

Forpliktelsesangst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det mulig å ha sterke følelser for noen og samtidig ikke ville gå inn i et forhold med personen? Er slik forpliktelsesangst reell?

Anonymkode: 0ddc6...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt. 

Sterke følelser handler om hormoner, drifter, lyster og endorfiner/forelskelse. 

Forpliktelse handler om modenhet, ansvarlighet/bli voksen, måtte ta ansvar for mer enn eget selv.

De fleste mennesker føler oftest en lyst til forpliktelse etter tenårene og utover i 20 årene. Men noen føler angst for forpliktelse. Og ønsker å være mentalt uforpliktet kanskje hele livet.

Viktig å respektere at vi er forskjellig men også viktig å være ærlige med hverandre slik at de som ønsker forpliktigelse og et voksenliv med feks. Familie/barn slipper omgås de som ikke ønsker det. Like barn leker best.

Anonymkode: 2cdbd...09e

• Liker 2
Skrevet

Det er noe jeg også lurer på. Jeg er venn med en som jeg vet har sterke følelser for meg og det går begge veier. Men han vil ikke ha forhold. Det er fryktelig frustrerende og jeg har så lyst til å si det til ham, men er redd for å skremme ham bort og ødelegge vennskapet.

Anonymkode: 3a144...369

Skrevet

Ja, det er ikke slik at monogame forhold er noe naturgitt eller en automatisk konsekvens av forelskelse. 

Det er godt mulig å ha følelser for noen og ikke vil ha et forhold. Men du må også ta høyde for at årsaken til at han ikke vil ha et forhold rett og slett er at følelsene ikke er sterke nok. Veldig mange har slitt med "forpliktelsesangst" til den rette dukket opp. 

Anonymkode: 85980...cb0

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe jeg også lurer på. Jeg er venn med en som jeg vet har sterke følelser for meg og det går begge veier. Men han vil ikke ha forhold. Det er fryktelig frustrerende og jeg har så lyst til å si det til ham, men er redd for å skremme ham bort og ødelegge vennskapet.

Hva vil du selv? Det er fint at han er ærlig mot deg i at han ikke ønsker forpliktelse. 

Det kan aldri gå bra hvis du selv er den eneste som ønsker forpliktelse. Da er det lurt å droppe han. Også som venn. For når han finner en han vil forplikte med blir du som venn såret garantert. 

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du selv? Det er fint at han er ærlig mot deg i at han ikke ønsker forpliktelse. 

Det kan aldri gå bra hvis du selv er den eneste som ønsker forpliktelse. Da er det lurt å droppe han. Også som venn. For når han finner en han vil forplikte med blir du som venn såret garantert. 

Historien er lang og litt komplisert, men jeg er veldig enig med deg. Jeg har forsøkt å kutte ham ut som venn, men ikke klart å holde meg i skyggen. Og han er i forhold (som ikke fungerer bra) nå, så såret er jeg okkesom. Såret, men fullstendig klar over omstendighetene. Nå jobber jeg med meg selv for å få bukt med følelsene slik at jeg kun kan beholde vennefølelsene. Umulig sier du? Jeg er nok sikkert enig med deg der også. Dette er bare fullstendig teit, men snart har jeg en løsning. Enten å fortelle, fjerne ham fra livet mitt eller bare finne en vei å hanskes med det og slutt å syte :unsure:

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Historien er lang og litt komplisert, men jeg er veldig enig med deg. Jeg har forsøkt å kutte ham ut som venn, men ikke klart å holde meg i skyggen. Og han er i forhold (som ikke fungerer bra) nå, så såret er jeg okkesom. Såret, men fullstendig klar over omstendighetene. Nå jobber jeg med meg selv for å få bukt med følelsene slik at jeg kun kan beholde vennefølelsene. Umulig sier du? Jeg er nok sikkert enig med deg der også. Dette er bare fullstendig teit, men snart har jeg en løsning. Enten å fortelle, fjerne ham fra livet mitt eller bare finne en vei å hanskes med det og slutt å syte :unsure:

Så det er fordi han er i et forhold med en annen at han ikke kan gå inn i et forhold med deg? Har dere snakket om dette? Vet han at du vil ha ham? Eller bare tror du at han vet? Er han åpen om at forholdet til dama går dårlig? Det kan isåfall være en skjult beskjed til deg om at han vil du skal vente på ham.

Anonymkode: c967d...87b

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må kutte ham ut. At han er opptatt er signal nok.

Anonymkode: 85980...cb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...