Febmamma Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg var på tidlig ultralyd Idag.. er 6+2 og der var det jammen meg 2!! Noen som har vært gravide med tvillinger og har noen gode råd å gi? er enda i sjokk og litt stressa for hvordan dette skal gå😅❤️👶👶 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #2 Skrevet 4. oktober 2018 Gratulerer ❤️ Så heldig du er! Kun en i magen her Anonymkode: 1c6f4...988
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 Undersøk muligheten for at far kan være hjemme samtidig med deg i et par måneder, gjerne 3-4. Man får utvidet permisjon med 4 mnd med tvillinger. Det går så fint. Gratulerer! Anonymkode: 330ea...dac 4
Febmamma Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter #4 Skrevet 5. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer ❤️ Så heldig du er! Kun en i magen her Anonymkode: 1c6f4...988 Gratulerer til deg også ❤️
Febmamma Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Undersøk muligheten for at far kan være hjemme samtidig med deg i et par måneder, gjerne 3-4. Man får utvidet permisjon med 4 mnd med tvillinger. Det går så fint. Gratulerer! Anonymkode: 330ea...dac Ja det skal undersøkes, så får han være hjemme så lenge som overhode mulig 😆 for jeg er vettskremt . Har en fra før og husker hvor sliten jeg var av det . Nå blir det to babyer og en fireåring som også skal få all oppmerksomheten han trenger . Men alt går vel når man bare må ❤️
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #6 Skrevet 5. oktober 2018 Nå er det fremdeles veldig tidig i svangerskapet. Så hadde ikke snakket for mye om det enn så lenge. Det er veldig ulikt hvordan man har det med to barn i magen, men gjennomsnittlig så blir man 100 % sykemeldt i uke 20. Prøv å ha det meste klart innen uke 30. Home Start kan være flott i tvillingenes første leveår. Du bør melde deg inn i tvillingforening for å få gode råd og tips. Men vet til utgangen av uke 12 for å være på den sikre siden. Jeg ønsker deg masse lykke til. Anonymkode: 2285c...05d 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #7 Skrevet 5. oktober 2018 Gratulerer! Å ha tvillinger er faktisk! Litt flere bleier, men de har også så mye selskap og trygghet i hverandre at det veier opp, og mer. Anbefaler deg at de får sove sammen så lenge som mulig, og at du ammer begge to samtidig, konsekvent, ellers kan du fort bli utslitt. Når ene våknet for å nattamme tok jeg også andre til brystet sovende. Da tok også den brystet. Dobbel ammepute er et must! Mine sov ved siden av hverandre til de var rundt 1 år, og i samme seng til de var 3 år (da anføtes). Jeg fikk faktisk sove mer med tvillinger enn da eldstemann var liten, på grunn av trygghet de hadde i hverandre, samt at de ofte lå og pludret lenge med hverandre før de "ropte" på meg. Anonymkode: f2dc9...8bb 6
Febmamma Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer! Å ha tvillinger er faktisk! Litt flere bleier, men de har også så mye selskap og trygghet i hverandre at det veier opp, og mer. Anbefaler deg at de får sove sammen så lenge som mulig, og at du ammer begge to samtidig, konsekvent, ellers kan du fort bli utslitt. Når ene våknet for å nattamme tok jeg også andre til brystet sovende. Da tok også den brystet. Dobbel ammepute er et must! Mine sov ved siden av hverandre til de var rundt 1 år, og i samme seng til de var 3 år (da anføtes). Jeg fikk faktisk sove mer med tvillinger enn da eldstemann var liten, på grunn av trygghet de hadde i hverandre, samt at de ofte lå og pludret lenge med hverandre før de "ropte" på meg. Anonymkode: f2dc9...8bb Så utrolig godt å høre ! Tusen takk for gode råd og tips❤️❤️ 3
Miss.Wildfox Skrevet 5. oktober 2018 #9 Skrevet 5. oktober 2018 Gratulerer med tvillinger! Har ingen personlig erfaring, men tvillinger har alltid vært en liten drøm. Skyter inn en kommentar om samsoving av tvillinger. På sykehuset kan det være at dere blir rådet til at de ikke skal ligge sammen. Samsoving av tvillinger er noe kontraindisert med tanke på krybbedød, men forskningen er sprikende og det er forsket lite på det. Man ser gjerne at tvillingene roer seg sammen fordi de jo er vandt til å være uadskillelige. Det viktigste man må tenke på er overoppheting, at de ikke ligger under samme dyne, at det svalt i rommet og at det er lite annet i sengen i forhold til oksygen og kvelningsfare. Anbefaler landsforeningen for krybbedød sine sider. Ellers finnes det egen tvillingforening og forum man kanskje kan få gode råd på, i tillegg er det kjekt å vite at store bare kjeder ofte gir rabatter ved innkjøp til tvillinger. Masse lykke til ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #10 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg synes svangerskapet var svært tungt, fysisk. Jeg lå på sofaen stort sett hele dagen de tre siste mnd. Bare det å snu seg i senga var et stort prosjekt. Men utrolig morsomt å ha to som sparker og beveger seg i magen. Jeg lærte fort hvem som var hvem på hvor bevegelsene var. Å ha to babyer er tøft, herregud jeg sov omtrent ikke det første året. Og man får masse oppmerksomhet, folk stuper nesten ned i vogna. Og regn med masse rare spørsmål, om hvordan fødselen var, om du ammer dem, hvordan de sover, hvem som er snill/hvem som er slem (wtf, ja jeg fikk det spørsmålet). Alt fra fremmede. Et tvillingsvangerskap er et risikosvangerskap, man går ofte til ul kontroll på sykehuset og man tar ul av livmorhalsen for å følge med på den. De aller fleste blir 100 % sykemeldt fra uke 20. Man har også større sjanse for svangerskapsforgiftning. Men, man blir passet godt på. Anonymkode: ec6d0...e5b 3
Febmamma Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter #12 Skrevet 5. oktober 2018 48 minutter siden, Miss.Wildfox skrev: Gratulerer med tvillinger! Har ingen personlig erfaring, men tvillinger har alltid vært en liten drøm. Skyter inn en kommentar om samsoving av tvillinger. På sykehuset kan det være at dere blir rådet til at de ikke skal ligge sammen. Samsoving av tvillinger er noe kontraindisert med tanke på krybbedød, men forskningen er sprikende og det er forsket lite på det. Man ser gjerne at tvillingene roer seg sammen fordi de jo er vandt til å være uadskillelige. Det viktigste man må tenke på er overoppheting, at de ikke ligger under samme dyne, at det svalt i rommet og at det er lite annet i sengen i forhold til oksygen og kvelningsfare. Anbefaler landsforeningen for krybbedød sine sider. Ellers finnes det egen tvillingforening og forum man kanskje kan få gode råd på, i tillegg er det kjekt å vite at store bare kjeder ofte gir rabatter ved innkjøp til tvillinger. Masse lykke til ♥️ Oj tusen takk for tips !! Visste ikke man kunne få rabatt ved innkjøp til tvillinger. Det hjelper isåfall veldig på. Dyrt nok med utstyr til en 😅 visste ikke dette om samsoving med tvillinger . Har liksom tenkt til nå at det må være det beste for dem i starten, selvfølgelig under trygge forhold . 1
Febmamma Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter #13 Skrevet 5. oktober 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes svangerskapet var svært tungt, fysisk. Jeg lå på sofaen stort sett hele dagen de tre siste mnd. Bare det å snu seg i senga var et stort prosjekt. Men utrolig morsomt å ha to som sparker og beveger seg i magen. Jeg lærte fort hvem som var hvem på hvor bevegelsene var. Å ha to babyer er tøft, herregud jeg sov omtrent ikke det første året. Og man får masse oppmerksomhet, folk stuper nesten ned i vogna. Og regn med masse rare spørsmål, om hvordan fødselen var, om du ammer dem, hvordan de sover, hvem som er snill/hvem som er slem (wtf, ja jeg fikk det spørsmålet). Alt fra fremmede. Et tvillingsvangerskap er et risikosvangerskap, man går ofte til ul kontroll på sykehuset og man tar ul av livmorhalsen for å følge med på den. De aller fleste blir 100 % sykemeldt fra uke 20. Man har også større sjanse for svangerskapsforgiftning. Men, man blir passet godt på. Anonymkode: ec6d0...e5b Har fått inntrykk man blir passet godt på ja. Passer veldig dårlig for meg med sykemelding i uke 20 da jeg er student frem til juni😭 men er jo roligere å være student enn i arbeid sånnsett. Uff ja, kan tenke meg det kommer mange rare spørsmål og folk som sperrer opp øynene når de ser en tvillingvogn. Jeg skjønner det jo i grunn - det er jo spesielt ! Og aldri i min villeste fantasi hadde jeg trodd det skulle skje meg ! 😂
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #14 Skrevet 5. oktober 2018 55 minutter siden, Miss.Wildfox skrev: Gratulerer med tvillinger! Har ingen personlig erfaring, men tvillinger har alltid vært en liten drøm. Skyter inn en kommentar om samsoving av tvillinger. På sykehuset kan det være at dere blir rådet til at de ikke skal ligge sammen. Samsoving av tvillinger er noe kontraindisert med tanke på krybbedød, men forskningen er sprikende og det er forsket lite på det. Man ser gjerne at tvillingene roer seg sammen fordi de jo er vandt til å være uadskillelige. Det viktigste man må tenke på er overoppheting, at de ikke ligger under samme dyne, at det svalt i rommet og at det er lite annet i sengen i forhold til oksygen og kvelningsfare. Anbefaler landsforeningen for krybbedød sine sider. Ellers finnes det egen tvillingforening og forum man kanskje kan få gode råd på, i tillegg er det kjekt å vite at store bare kjeder ofte gir rabatter ved innkjøp til tvillinger. Masse lykke til ♥️ Voksne samsover også med barn, og bruker langt mer oksygen enn en baby. At det er temperert og at de ikke ligger på magen er selvfølgelig like viktig som for en baby. De trenger ikke ligge inntil hverandre, de merker hverandre godt selv om de ikke gjør det. Hvor stor trygghet de hadde i hverandre merket vi fort dersom en var syk, og vi forsøkte å "smugle" den syke ut av fellessengen etter at de hadde sovnet. Mine kunne sove gjennom alle mulige forstyrrelser, men tok vi den ene ut av sengen gikk det ikke lenge før det kom såre vræl fra den vi lot ligge igjen. Vår ene hadde en del stygg hoste. Det plaget ikke søsteren, men å fjerne ham fra henne var krise. Husker en gang da de var litt større, og vi tok gutten ut på grunn av at han hostet. Det gikk noen minutter, så kom vrælet, og sårt hikstet hun "Hvem har tatt xxxx (hans navn) min?" De delte rom til de var 7 år. Da syntes de at de var store nok til å sove fra hverandre. Nå er de 14 år, og fremdeles utrolig knyttet til hverandre. Denne helgen er gutten borte, og søsteren sa "Jeg føler meg så ensom i huset når xxxx er borte." "Men du er jo ikke så mye med ham om dagene. Du er på ditt rom og han på sitt." "Ja, men da vet jeg at han er her", svarte hun. Anonymkode: f2dc9...8bb 3
Febmamma Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter #15 Skrevet 6. oktober 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Voksne samsover også med barn, og bruker langt mer oksygen enn en baby. At det er temperert og at de ikke ligger på magen er selvfølgelig like viktig som for en baby. De trenger ikke ligge inntil hverandre, de merker hverandre godt selv om de ikke gjør det. Hvor stor trygghet de hadde i hverandre merket vi fort dersom en var syk, og vi forsøkte å "smugle" den syke ut av fellessengen etter at de hadde sovnet. Mine kunne sove gjennom alle mulige forstyrrelser, men tok vi den ene ut av sengen gikk det ikke lenge før det kom såre vræl fra den vi lot ligge igjen. Vår ene hadde en del stygg hoste. Det plaget ikke søsteren, men å fjerne ham fra henne var krise. Husker en gang da de var litt større, og vi tok gutten ut på grunn av at han hostet. Det gikk noen minutter, så kom vrælet, og sårt hikstet hun "Hvem har tatt xxxx (hans navn) min?" De delte rom til de var 7 år. Da syntes de at de var store nok til å sove fra hverandre. Nå er de 14 år, og fremdeles utrolig knyttet til hverandre. Denne helgen er gutten borte, og søsteren sa "Jeg føler meg så ensom i huset når xxxx er borte." "Men du er jo ikke så mye med ham om dagene. Du er på ditt rom og han på sitt." "Ja, men da vet jeg at han er her", svarte hun. Anonymkode: f2dc9...8bb Åh, så fint❤️❤️❤️ Kjenner dette blir mindre og mindre skremmende for hver dag som går og for alle de fine historiene jeg hører ❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå