Cherie Skrevet 18. mars 2005 #1 Skrevet 18. mars 2005 Jeg og en til her inne..jobber på sykehjem.. og det er sikkert mange flere her inne som også gjør det. Lurer på om dere ofte kommer over folk som aldri skulle jobbet sammen andre folk( som mao er trasige til sine kolleger) og/eller som aldri skulle jobbet med trengende?
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #2 Skrevet 19. mars 2005 Ja, jeg har sett flere eksempler på kvinner i helsesektoren som ikke burde ha jobbet med mennesker. Det er et paradoks at det er den typen mennesker som trekkes til slike yrker, som ikke burde ha jobbet med trengende mennesker. Jeg har lest om, hørt om og selv vært vitne til ansatte sykepleiere og hjelpepleiere på gamlehjem som snakker stygt til de eldre og som behandler beboerne røft og med manglende respekt. Siste sak var en sykepleier i hjemmesykepleien som gjennom 2 år (!) hadde misbrukt en eldre dames tillit ved å stjele penger fra henne, snakke stygt til henne og feilrapportert tilbake til hjemmesykepleien: sykepleieren skrev at hun hadde vasket damen og gitt henne mat/medisiner, osv., men sannheten viste seg å være at hun hadde droppet stell og medisinering som det passet henne selv. Vet også om en del andre graverende eksempler men tar ikke de her. Kan si at det foregår mye mer grums i heslesektoren enn folk flest tror. Dessverre :-x
Gjest Leola Skrevet 19. mars 2005 #3 Skrevet 19. mars 2005 Jeg har ihvertfall ikke det inntrykket. Har fått endel erfaring fra både sykehus og sykehjem og har så og si bare møtt på pleiere som fortjener beundring for sin innsats. Svært mange av dem legger igjen veldig mye av seg selv i jobben og står på mer enn det som forlanges av dem. For meg er det helt utenkelig å klare en sånn en jobb. Man leser selvsagt om tragiske tilfeller hvor folk blir mishandlet, frastjålet, osv... men jeg har heldigvis til gode å oppleve noe sånt.
Gjest Hulderjenta Skrevet 19. mars 2005 #4 Skrevet 19. mars 2005 Har møtt på noen sånne sletne kvinnemennesker som burde ha byttet jobb for 20 år siden, ja... Men har aldri møtt på den type folk som blir beskrevet i de andre innleggene, den typen som svindler, lurer og lyger - heldigvis ikke. Har stor tillit til mine kollegaer i helsevesenet, men en og annen "avdanket pleier" har jeg altså møtt - men da går det som oftest mer ut over arbeidsmiljøet enn de som tar imot hjelpen.
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2005 #5 Skrevet 19. mars 2005 Selv om den andre som trådstarter skriver er meg, må jeg bare få skrive under på dette. Jeg har i den tiden jeg har jobbet på sykehjem møtt opptil flere såkalte hurper på sykehjem. Disse personene er ufordragelige, hissige og uberegnelige både til pasienter og til oss andre som jobber der. Det er særlig en som virkelig overgår alle sammen i å være hurpe . Hun kan gjøre en ellers ok arbeidsdag til et helvete. Sint og hissig som hun er. Og du må passe på hele tiden, for denne damen er ute etter å ta deg :evil: . Hun har på forhånd bestemt seg for å ikke like deg....ja ja nå ble det mye her, men jeg må si at jeg er sjokkerte over visse mennesker som har en sånn jobb som de aldri skulle hatt.... :evil:
Gjest gjest_oslo Skrevet 19. mars 2005 #6 Skrevet 19. mars 2005 Hvorfor klager dere ikke på vedkommende pleier da? Istedet for å sitte her inne å sutre hadde det vel være bedre både for dere selv..kollegaer og ikke minst de gamle at sånne pleiere får en skrape.. J
Cherie Skrevet 19. mars 2005 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2005 hvem sa det ikke er tatt opp? kommunen er dog ikke så handlekarftig alltid..... Det var uansett et spm om forekomsten av slike skapninger innen denne sektoren......så syting har ingen ting med saken å gjøre.
Gjest gjest_oslo Skrevet 20. mars 2005 #8 Skrevet 20. mars 2005 Det står da ingen steder at det er tatt opp med rette vedkommende utifra det jeg kan lese i tidligere innlegg.. Uansett. Disse jobbene er jo typiske kvinneyrker, og da vil det jo selvfølgelig være all slags mennesker som av ulike årsaker havner i den sektoren. Den gangen da sykepleieyrket var et "kall" er forlengs forbi. Jobber sjøl på sykehjem, og ja noen er bedre likt ( eller egner seg bedre til jobben) enn andre.. sånn er det sikkert om man hadde jobbet på rimi eller hvilket som helst annet sted også..
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #9 Skrevet 20. mars 2005 Den tiden er nok forbi da sykepleieryrket var et kall....akkkurat som om doktor Johansson har luktet på rumpespriten sammen med pleierne. Jeg er så sjeleglad for at jeg ikke jobber på et pleiehjem eller på sykehus...det høres forferdelig ut å jobbe i et så kvinnedominert miljø. Det en sa over her med at kommunen ikke tar tak i slike konflikter...: Du snakker om kommunen som om den var 1 person? Man tar opp personalkonflikter med sin nærmeste overordnede ved pleiehjemmet: det pleier å være en teamleder eller en lokal sjef. Dersom hun/han ikke er lydhør (som de ofte ikke er i helsesektoren) kan man henvende seg til kommunens pleie-og omsorgssjef. Alt skal skje skriftlig slik at alt er dokumentert. Da har man gjort sitt...tviler på at trådstarter har gjort dette til alle ledd skriftlig (?)
Gjest Bertine Skrevet 21. mars 2005 #10 Skrevet 21. mars 2005 Hei! Jeg er snart ferdig utdannet sykepleier og har jobbet og vært i praksis forskjellige steder. Mitt inntrykk er at spesielt på sykehjem er det mye baksnakking og meninger. Og det er ALLTID en eller to som gjør livet surt for alle de andre. Problemet er som regel overkjøring og surhet. Jeg har heldigvis vært på godsiden til denne personen, men jeg har sett hva de andre gjennomgikk. Heldigvis tok to hjelpepleiere afære og meldte fra om arbeidsmiljøet. Hvordan det er der nå hvet jeg ikke. Men den personen det gjaldt passet definitivt ikke inn i pleie yrket! Noe annet jeg har sett er at den gamle "striden" mellom sykepleiere og hjelpepleiere enda foregår. Hjelpepleier, da spesielt på sykehuset, klager over at de må ta alt drittarbeidet, mens sykepleierne "bare'" sitter med papirer. Jeg overhørte til og med en samtale mellom en hjelpepleier og hjelpepleier elev der hjelpepleieren fortaldte eleven at her ryddet de opp alt drittet etter sykepleierne og at sykepleierne aldri ryddet etter seg. Jeg kom inn på slutten av denne setningen, jeg hadde med meg skittentøy etter et morgenstell, og sa ifra at jeg ryddet nå vertfall etter meg! Syns det er dirkete frekt å lære eleven slike holdninger! Klart dette gjelder langt fra alle, men jeg ble sjokkert over at noen har slike holdninger! Jeg merket da selv i praksis hvor travelt det var, og hvor mye sykepleierne har å gjøre, ikke bare papir arbeid men alt ansvaret!
nat26 Skrevet 22. mars 2005 #11 Skrevet 22. mars 2005 Jeg jobber selv på et sykehjem,har gjort det de siste 4 årene.Må si det er noen der som kanskje burde byttet jobb for lenge siden,damer som er sure som bare det og er ute etter å ta de andre ansatte hele tiden.Noen er lei,noe jeg skjønner veldig godt når man har jobbet der i 10 år,men det beste hadde vel vært å skaffe seg en annen jobb.Men jeg må også si at de fleste jeg jobber med er veldig hyggelige mennesker som vet hva de driver med.
Gjest TomKrus Skrevet 22. mars 2005 #12 Skrevet 22. mars 2005 Ethvert sykehus/pleiehjem har vel en nurse Ratched (fra one flew over the cuckoo's nest)? Og selv om Ratched framsto for alle andre som en hurpe, så trodde hun hun bare gjorde det beste for alle.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #13 Skrevet 26. mars 2005 Jobber også på gamlehjem.Min erfaring er ofte at hjelpepleiere spes herser med og er krass med andre ansatte(og pasienter/beboere).Jeg selv er opptatt av å gjøre en best mulig jobb for de eldre som trenger det.Synes det er viktig at ansatte kan arbeide sammen om å oppfylle de eldres behov,og legge vårt eget ego tilside spes i et sånt arbeid.Enige?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå