Gå til innhold

Fattig brudepike


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt; jeg sliter økonomisk og er invitert i ikke bare et, men to bryllup til neste sommer og høst. På grunn av sykdom får jeg AAP, minstesats altså. Det er såvidt jeg greier å betale min egen husleie hver måned, har ikke råd til å dra til tannlege og andre nødvendigheter. Mine gode venninner, som skal ha disse bryllupene, vet dette. Likevel snakker de om at brudepikekjolen min må ha denne fargen, denne fasongen og denne fargekoden. Ingen av bryllupene skal holdes i byen vi bor i, grunnet at de har familie og venner i hjembyen sin. Det skal også bli utlevert en ønskeliste over spesifikke gaver de har lyst på. Det legges vekt på at dette skal bli den største dagen i livet deres og at "alt må være perfekt", derfor virker det ikke som at det er akseptert å dukke opp i egen kjole. Så det blir altså brudepikekjole + transport + hotell + gave x 2 for min del. Og ikke minst utdrikkingslag.

Misforstå meg rett - jeg unner mine venninner fantastiske bryllup, dette er bare et personlig problem jeg har. Spørsmålet er nå om jeg skal si det rett ut, at dette blir for dyrt for meg? Hvor mye er vanlig å bruke som brudepike?

Anonymkode: b4316...253

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi brudene beskjed om at du må bruke det du har av kjoler hjemme, eller trekke deg fra brudepikeoppgaven. 

I min verden er brudepiker små barn, men det ser ut til at vi adopterer også dette fra USA. 😞 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å si at du ikke har råd og at du kommer i det du har av klær. Ta med en liten symbolsk gave om du har råd til det. Om venninnene dine ikke forstår dette er de ikke verdt å beholde!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed om at du virkelig ikke har råd til en brøkdel av dette en gang. Si at du må bruke kjole du har i skapet, og at du ikke har råd til dyr gave. Spør om de har noen venner eller familie med et rom til overs som du kan låne. Ellers kan du dessverre ikke komme. Vær ærlig med dem. Veldig mange tenker at dårlig råd betyr at du ikke kan gjøre alt du ønsker, men at man alltids har litt i bakhånd likevel. De har rett og slett ikke forståelse for hvordan det er å ha virkelig dårlig råd. Og det er jo slik at om du så skulle ha litt til overs så er det så mye som du heller burde bruke det på.  

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke si at du vil komme som vanlig gjest, og ikke som brudepike? Da kan du jo bruke en kjole du allerede har. Og så gir du selvsagt gave etter lommeboka. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Thyra skrev:

Kan du ikke si at du vil komme som vanlig gjest, og ikke som brudepike? Da kan du jo bruke en kjole du allerede har. Og så gir du selvsagt gave etter lommeboka. 

Enig i denne! Si at du dessverre ikke har råd til å kjøpe ny kjole, men at du gjerne kommer som vanlig gjest. 

Anonymkode: 5c090...a15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnene dine må skjerpe seg - skal de bestemme hvordan en kjolen skal se ut, så må de også betale for den. Om ikke er eneste føring de kan gi type dresskode..

Anonymkode: 460e2...463

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudepike? Jeg var seks år da jeg var brudepike, jeg... :klo: Hva er dette for noe tull?

Si at du må komme som vanlig gjest hvis de ikke sponser kjoler. Jeg hadde også spurt om muligheten for privat innkvartering pga økonomi. Og jeg hadde gitt et gavekort på en sum du har råd til å gi, hvis du ikke har råd til noe av det de har på ønskelistene sine. 

Greit nok å ønske seg et perfekt bryllups, altså, men man må virkelig forvente at de ikke mister evnen til å ha forståelse for andre mennesker sin situasjon.

Anonymkode: b48c5...725

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i nøyaktig samme situasjon fa bestevenninnen min skulle gifte seg. Hun ønsket så gjerne at jeg skulle være forlover så hun ga meg penger til kjole for jeg hadde ingenting som passet, og tok meg med til frisør med henne. Hvis dine venninner ikke viser mer forståelse, hadde jeg trukket meg fra hele greia.

Anonymkode: 96046...657

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forlovere og brudepiker bestemte over antrekket sitt selv og jeg betalte for klærne og frisør. 

Jeg trodde at det var en selvfølge at bruden dekker slike utgifter. 

 

Anonymkode: e5851...6b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at brudeparet har en ønskeliste betyr ikke nødvendigvis at de ønsker dyre gaver.

Ts, si at du vil komme som vanlig gjest. 

Anonymkode: 3c432...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt; jeg sliter økonomisk og er invitert i ikke bare et, men to bryllup til neste sommer og høst. På grunn av sykdom får jeg AAP, minstesats altså. Det er såvidt jeg greier å betale min egen husleie hver måned, har ikke råd til å dra til tannlege og andre nødvendigheter. Mine gode venninner, som skal ha disse bryllupene, vet dette. Likevel snakker de om at brudepikekjolen min må ha denne fargen, denne fasongen og denne fargekoden. Ingen av bryllupene skal holdes i byen vi bor i, grunnet at de har familie og venner i hjembyen sin. Det skal også bli utlevert en ønskeliste over spesifikke gaver de har lyst på. Det legges vekt på at dette skal bli den største dagen i livet deres og at "alt må være perfekt", derfor virker det ikke som at det er akseptert å dukke opp i egen kjole. Så det blir altså brudepikekjole + transport + hotell + gave x 2 for min del. Og ikke minst utdrikkingslag.

Misforstå meg rett - jeg unner mine venninner fantastiske bryllup, dette er bare et personlig problem jeg har. Spørsmålet er nå om jeg skal si det rett ut, at dette blir for dyrt for meg? Hvor mye er vanlig å bruke som brudepike?

Anonymkode: b4316...253

Jeg har vært i dine sko hva økonomi angår og vet at dette ikke er mulig for deg å innfri hvor mye du enn gjerne vil. Bare si det som det er. Er de greie og oppegående så forstår de situasjonen og dere finner ut av det. 

Anonymkode: 984aa...7c2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Missy77 skrev:
 

Altså, hvis brudene krever at du skal ha en bestemt kjole på deg så skal selvfølgelig de sponse denne kjolen!

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet meg selv i sommer. Brudepikene var min datter og mine nieser. Kjøpte selvsagt kjole til dem. Ville ALDRI pålagt en venninne å stille i bestemt farge, snitt mv uten samtidig å betale. Her er det helt innenfor å si at du må komme i en kjole du har fra før, enten som gjest eller brudepike. Så får bruden bestemme hvilken rolle du får. 

Anonymkode: 72fd9...ecb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt: Tenker at brudepiker egentlig burde bruke litt mindre enn vanlig gjest, siden de bør få sponset antrekket sitt. Det vil si: Penger til en gave du har råd til, reise og opphold. 

Anonymkode: 72fd9...ecb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vær voksen og takk nei til oppgaven som brudepike. Enten kommer du som vanlig gjest eller så holder du deg hjemme.

Ikke skap problemer, legg heller tid & innsats i å skaffe deg en jobb så du kan komme deg til tannlegen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde takket pent nei til de bryllupene.

Brudepiker er småjenter, ikke voksne damer. 

Anonymkode: d083f...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Antoinette skrev:
 

Vær voksen og takk nei til oppgaven som brudepike. Enten kommer du som vanlig gjest eller så holder du deg hjemme.

Ikke skap problemer, legg heller tid & innsats i å skaffe deg en jobb så du kan komme deg til tannlegen. 

Og jeg som trodde du kunne lese! Hvis du gjør et nytt forsøk og leser HI så står det at hun er på AAP på grunn av sykdom. Følgelig er hun ikke i stand til å skaffe seg en jobb. 

Hva som er problemet med å gi beskjed om at man enkelt og greit ikke har råd til flere dyre kjoler, reiser, overnatting etc. ser jeg heller ikke. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leo skrev:
 

Og jeg som trodde du kunne lese! Hvis du gjør et nytt forsøk og leser HI så står det at hun er på AAP på grunn av sykdom. Følgelig er hun ikke i stand til å skaffe seg en jobb. 

Leste det med AAP, men burde skrevet at hun bør legge innsatsen sin i å bli frisk. Ikke bruke penger hun ikke har på noe så tullete som brudepike.... som er en oppgave for barn. 

Hvis disse "venninnene" hennes med bryllupsnoia krever ditt og datt får de punge ut for det selv. 

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...