Gå til innhold

Mannen vil ikke gifte seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har vi vært kjærester i 2år, og vi har snakket en del om framtiden. Vi har bestemt oss for hvor vil vil bo, og at vi skal ha barn sammen nå snart, sel har jeg ett barn fra før av.

men over til problemet.. jeg har alltid sett for meg å gifte meg med drømme mannen. Dette er drømme mannen min, vi er både bestevenner og kjærester og vi har det så bra sammen. Men når jeg tar opp at jeg har lyst å gifte meg sier han at han ikke vil. Dette er gammel dags og han vil ikke ha stempelet som «mann og kone». Han liker heller ikke oppmerksomhet rettet mot han i store forsamlinger.

 

jeg har prøvd og gå med på kompromiss og møtes på halvveien osv, vi trenger ikke å ha ett stort bryllup, gifte oss i utlandet osv... men ingenting hjelper. Han sier han kan forlove seg, men ikke gifte seg.  Dette betyr så mye for meg, så det gjør litt vondt å vite at jeg aldri vil bli gift. Hva skal jeg gjøre? Kan jo ikke tvinge han til å gifte seg med meg heller, det hadde jo føltes helt feil..

håper dere kan hjelpe 

Anonymkode: 8196d...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville ikke min mann heller. Hadde moteforestillinger mot dette, av uforklarlige grunner. Han holdt fast ved at han "aldri skulle gifte seg". 

Men etterhvert fikk vi barn. Og vi kjøpte hus. Bil. Og jeg argumenterte med at det kunne være greit å være gift dersom noe skulle skje med en av oss. 

Så idag er vi gift. Og jeg vet han synes det er veldig hyggelig å kunne kalle hverandre mann og kone. 

Vi giftet oss på tinghuset og spiste middag og tok en fest etter kaffen hjemme sammen med nærmeste familie. Så det var lite, intimt og veldig kjekt. Og det kostet nesten ingenting. 

Man kan alltids endre mening - men det finnes så klart ingen garantier for det. Det er for eksempel en langt større forpliktelse å lage barn sammen, enn å gå å gifte seg. Tror mange menn som ikke vil gifte seg forbinder bryllup med utgifter, uønsket oppmerksomhet osv. Å si at det er "gammeldags" å være mann og kone er bare teit. 

Anonymkode: b6593...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år er ikke særlig lenge da var det første som slo meg mtp giftermål. Det jeg mener er at han kan endre mening med tiden, at det er litt tidlig enda for han kanskje å tenke i de baner. Når det er sakt, så er jo det en enda større forpliktelse å få barn. Han kommer ikke akkurat med så gode svar om hvorfor han ikke vil gifte seg. Skal dere ha barn og bo sammen så er jo det veldig fordelaktig å være gift mht reglene som gjelder for gifte.

Anonymkode: 5439c...2da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal heller aldri gifte meg. Hvis noe mot formodning skulle skje så er det kun ulemper ved å være gift som mann, så jeg ser ingen grunn til det. Vi kan fint bli samboere og forlovet, men aldri gift.

Anonymkode: 13386...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB#3, det er både tryggere og mer fordelaktig juridisk og økonomisk sett å være gift enn å være samboer.

Endret av Roci
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frulseth

Mitt råd til deg er at du må bestemme deg for om du kan godta å ikke gifte deg?

For han har rett til sin mening, og det vil ikke føles bra for deg i lengden om du må mase og "tvinge" en mann til å gifte seg med deg. 

Er han drømmemannen, DEN mannen, som du ønsker å dele hele livet ditt med? Eller er det viktigere for deg å gifte deg?

Ingen kan fortelle deg at du må gi opp drømmen din, og godta hans valg. Men du bør kjenne etter, virkelig kjenne etter, hva som er viktigst for deg. 

Og 2 år er ikke lenge. De fleste menn jeg kjenner hadde fått angst og kjæresten ville gifte seg etter så kort tid. 

Endret av Frulseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og rent bortsett fra at det er koselig, kan jeg anbefale denne: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/Samboer_-gift-deg--Tore-Thallaug

Det er så mye rettigheter som kommer automatisk ved at man er gift, og man slipper å orientere seg i et komplekst regelverk for samboere. Ta det på tinghuset, spis en hyggelig middag i trivelig lag. Trenger ikke lage stor fest 🙂 

Anonymkode: 8dd5d...526

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frulseth skrev:

Mitt råd til deg er at du må bestemme deg for om du kan godta å ikke gifte deg?

For han har rett til sin mening, og det vil ikke føles bra for deg i lengden om du må mase og "tvinge" en mann til å gifte seg med deg. 

Er han drømmemannen, DEN mannen, som du ønsker å dele hele livet ditt med? Eller er det viktigere for deg å gifte deg?

Ingen kan fortelle deg at du må gi opp drømmen din, og godta hans valg. Men du bør kjenne etter, virkelig kjenne etter, hva som er viktigst for deg. 

Og 2 år er ikke lenge. De fleste menn jeg kjenner hadde fått angst og kjæresten ville gifte seg etter så kort tid. 

Her er det ikke snakk om å gifte seg akkurat nå, men på sikt. Vil ikke gifte meg akkurat nå jeg heller, men her er det snakk om vi har like verdier i livet eller ikke. For meg er det en bekreftelse på at han vil dele livet sitt med meg osv, derfor ble dette ett tema 🙂

Anonymkode: 8196d...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal heller aldri gifte meg. Hvis noe mot formodning skulle skje så er det kun ulemper ved å være gift som mann, så jeg ser ingen grunn til det. Vi kan fint bli samboere og forlovet, men aldri gift.

Anonymkode: 13386...416

Jeg må seriøst le.. 😂 Forstår folk egentlig hva "forlovet" betyr? 😂 "Kan godt forlove seg men vil ikke gifte seg"? 😂 Blir like dumt som "kan godt gå gravid, men vil ikke ha barn"! 😂

Dummeste konseptet ever, med folk som tror at forlovet er en egen tittel som bare er "mer seriøst" enn kjærester. Man er forlovet når man A) har hatt et frieri, eller B) har satt en dato. Uansett er man IKKE forlovet hvis man ikke har konkrete planer om å gifte seg! 

Anonymkode: fbce8...0b4

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at når folk ikke vil gifte seg med den de har vært samboer med i lang tid, så er samboeren egentlig bare en som holder av plass til drømmedama/mannen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare kjenne etter hva som er viktig for deg. I min bok hadde jeg ikke blitt sammen med en som ikke ville gifte seg. Jeg hadde tolket det dithen at han var redd for å binde seg. Og en slik mann ville jeg definitivt ikke utsette mine barn for. I mitt hjerte er livsvarig ekteskap og barn meningen med livet, og jeg ville heller vært alene enn å være med en mann som ikke kunne gi meg den tryggheten hvis jeg først skulle få barn. 

Anonymkode: bc258...379

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

(får ikke vekk den boksen over) 

Jeg ville forøvrig aldri fått barn uten å gifte meg først, av emosjonelle, juridiske og økonomiske årsaker. Å få barn med noen er den største forpliktelsen man kan gjøre, og det kunne jeg aldri gjort med en mann som ikke ønsket å dele alt med meg. Å bli en FAMILIE er å velge å skulle forholde seg til hverandre for livet, så da ville jeg ha den offisielle bindingen på plass.

Jeg er gift på 11. året og vi har to barn. Vil bli gammel med ham! 😍 

Anonymkode: fbce8...0b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 10.15, AnonymBruker skrev:
 

Jeg skal heller aldri gifte meg. Hvis noe mot formodning skulle skje så er det kun ulemper ved å være gift som mann, så jeg ser ingen grunn til det. Vi kan fint bli samboere og forlovet, men aldri gift.

Anonymkode: 13386...416

Kan jeg få spørre om hva slags ulemper et ekteskap innebærer som kun gjelder for menn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han ikke vil bli man og kone, så er det ikke et kompromiss å ha et lite bryllup. Legg deg fra deg eller finn en som vil gifte seg. 

Anonymkode: 2697e...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 10.48, O.G. skrev:
 

Jeg tror at når folk ikke vil gifte seg med den de har vært samboer med i lang tid, så er samboeren egentlig bare en som holder av plass til drømmedama/mannen kommer.

Dette er feil. Jeg skal aldri bytte bort samboeren min, men jeg skal heller aldri ha tittelen "kone". Det er ikke alle som bryr seg om dette ekteskap-tullet. 

Anonymkode: 2697e...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er feil. Jeg skal aldri bytte bort samboeren min, men jeg skal heller aldri ha tittelen "kone". Det er ikke alle som bryr seg om dette ekteskap-tullet. 

Anonymkode: 2697e...0d3

Nei vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.10.2018 den 9.56, AnonymBruker skrev:
 

Nå har vi vært kjærester i 2år, og vi har snakket en del om framtiden. Vi har bestemt oss for hvor vil vil bo, og at vi skal ha barn sammen nå snart, sel har jeg ett barn fra før av.

men over til problemet.. jeg har alltid sett for meg å gifte meg med drømme mannen. Dette er drømme mannen min, vi er både bestevenner og kjærester og vi har det så bra sammen. Men når jeg tar opp at jeg har lyst å gifte meg sier han at han ikke vil. Dette er gammel dags og han vil ikke ha stempelet som «mann og kone». Han liker heller ikke oppmerksomhet rettet mot han i store forsamlinger.

 

jeg har prøvd og gå med på kompromiss og møtes på halvveien osv, vi trenger ikke å ha ett stort bryllup, gifte oss i utlandet osv... men ingenting hjelper. Han sier han kan forlove seg, men ikke gifte seg.  Dette betyr så mye for meg, så det gjør litt vondt å vite at jeg aldri vil bli gift. Hva skal jeg gjøre? Kan jo ikke tvinge han til å gifte seg med meg heller, det hadde jo føltes helt feil..

håper dere kan hjelpe 

Anonymkode: 8196d...8f5

Du må innfinne deg med situasjonen.

Anonymkode: ae217...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange menn som er nervøs for å gifte seg. 
Gi han tid, det er ikke sikkert at han vil du skal vite det om han frir :P
Det er greit du tar det opp, og sier du ønsker å dele livet med han, men ikke glem at noen menn kanskje vil overaske fremfor å bli bedt om å gifte seg. I stede for å fokusere på gifting, spør heler hvor han ser dere i fremtiden :) 
Noen menn tar også lengre tid å tenke på forholde. 
Ikke vær redd  for å gi han mer tid til han er mer komfortabel selv med hvordan han vil gå frem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2018 den 17.06, AnonymBruker skrev:
 

Dette er feil. Jeg skal aldri bytte bort samboeren min, men jeg skal heller aldri ha tittelen "kone". Det er ikke alle som bryr seg om dette ekteskap-tullet. 

Anonymkode: 2697e...0d3

Da håper jeg dere har en god samboeravtale, gjensidig testamente og null barn. Eventuelt null eiendeler, pensjonsrettigheter eller livsforsikringer. Dette "ekteskap-tullet" er tross alt den beste måten å sikre seg selv og partneren på dersom noe skulle skje... Forutsatt at man har noe å sikre med så klart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 10.15, AnonymBruker skrev:
 

Jeg skal heller aldri gifte meg. Hvis noe mot formodning skulle skje så er det kun ulemper ved å være gift som mann, så jeg ser ingen grunn til det. Vi kan fint bli samboere og forlovet, men aldri gift.

Anonymkode: 13386...416

Hvorfor er det så mange som fint kan forlove seg, men ikke gifte seg? Man unngår vel å forlove seg hvis man ikke skal gifte seg?

Selv vil jeg aldri gifte meg. Det forutsetter at jeg heller aldri kan forlove meg. Ingen ring på denne fingeren, sånn er det bare!

Anonymkode: 277a1...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...