Gå til innhold

Nye etiske retningslinjer for bloggere


Sessan_

Anbefalte innlegg

Legger denne her da innholdet er relevant for mange av de som diskuteres i dette emnet i forumet.

Idag ble det presentert et sett etiske retningslinjer for bloggere/influencere. Kilde: https://www.minmote.no/#!/artikkel/24455455/naa-faar-bloggere-etiske-retningslinjer-mot-kroppspress

Hva tenker dere om disse retningslinjene?

Hva syns dere om at bare 22 av 52 influencere har svart på spørreundersøkelsen og få av de «store» har valgt å engasjere seg i temaet?

Tror dere dette vil ha noen innvirkning på dagens bloggsamfunn? Økonomisk/innholdsmessig etc.?

 

Retningslinjene i korte trekk:

• Ikke markedsføre eller promotere kosmetiske inngrep eller injeksjoner som har til hensikt å gi en varig eller langvarig endring av utseende, for eksempel silikon og fillers.

• Ikke markedsføre eller promotere kosttilskudd og tilsvarende produkter som er ment å gi vektreduksjon, større muskler eller på annen måte fremme et bestemt kroppsideal.

• Ikke bidra til å spre uriktige eller udokumenterte påstander om kropp og helse. Spesifikke anbefalinger skal overlates til fagfolk.

• Merke eller gjøre oppmerksom på manipulerte bilder som skaper et falskt inntrykk av kroppsfasong og/eller utseende.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg tror? Dessverre at mange vil gi blaffen. Akkurat som de ofte gjør nå med merking av reklame, ikke blande alkohol og reklame. Hvem skal sjekke manipulerte bilder? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Endelig og det er ikke en dag for seint men det kommer til og falle mange bloggere tung for brystet. Hva med dem bloggerne som blogger om at dem tar kosmetiske behandlinger og som ikke er sponset? Dem får bare fortsette som dem vil dem da? Jeg vil si at når dem bloggerne som ikke er sponset og tjener penger og som skriver at dem tar fillers eller restilane reklamerer like mye som dem bloggerne som får det sponset. Dem reklamerer på sin måte for produkter som har til hensikt og gi en varig eller langvarig endring av utseende når dem står inne for dette.

Spørsmålet mitt er om det er vits i og ha slike regler og kommer dem bloggerne det gjelder til å få en skrape i lakken hvis dem bryter retningslinjene. Jeg synes jeg hører sutringen allerede at ingen skal bestemme hva dem skal blogge om og at dem må få blogge om det dem vil og dem kommer til og bryte reglene for dem tror at det ikke får konsekvenser. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er påfallende at så mange her inne har behov for å diskutere og kritisere bloggere, men at så få har en mening eller tanke om disse retningslinjene. 250 mennesker har lest dette innlegget, men bare to har sagt hva de tenker. 

Mener ikke med dette å si at bloggere ikke må tåle kritikk eller meninger, men når det finnes uendelig lange tråder om både den ene og den andre bloggeren, så er det merkelig at ikke de samme brukerne fatter interesse for noe som vil påvirke disse personene i såpass stor grad. Kanskje er det fordi det er lett å slenge ut meninger om ting som klær, utseende, barneoppdragelse, kjærlighetsliv etc. Men med en gang noe blir politisk, og på et noe høyere intellektuelt nivå, så blir det for krevende å ta stilling til eller mene noe om... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan dette skal håndheves og hvilke konsekvenser som skal følge regelbruddene. 

PS Valgte med vilje å overse TSs påstand om at brukerne på KG mangler evne til å diskutere på ‘et høyere intellektuelt nivå’. Akkurat den setningen minner meg litt for mye om en viss blogger ...

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sessan84 skrev:
 

Syns det er påfallende at så mange her inne har behov for å diskutere og kritisere bloggere, men at så få har en mening eller tanke om disse retningslinjene. 250 mennesker har lest dette innlegget, men bare to har sagt hva de tenker. 

Mener ikke med dette å si at bloggere ikke må tåle kritikk eller meninger, men når det finnes uendelig lange tråder om både den ene og den andre bloggeren, så er det merkelig at ikke de samme brukerne fatter interesse for noe som vil påvirke disse personene i såpass stor grad. Kanskje er det fordi det er lett å slenge ut meninger om ting som klær, utseende, barneoppdragelse, kjærlighetsliv etc. Men med en gang noe blir politisk, og på et noe høyere intellektuelt nivå, så blir det for krevende å ta stilling til eller mene noe om... 🙄

Nå får du rulle inn. Retningslinjene er tatt opp i andre tråder også. Dessverre er det en del desillusjonerte her som antakelig, som meg, tenker at reglene kommer for sent, de er for få (mange er mest opptatt av å få slutt på eksponering av barn) og man tenker at dette blir vanskelig å håndheve. Ta feks manipulerte bilder; hvordan sjekke dette? Teknologien ligger langt foran lovgivningen, de som vil bløffe har drevet med det i mange år allerede og risikoen for å bli tatt er liten. 

 

Endret av Kollontaj
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.10.2018 den 23.48, Sessan84 skrev:
 

Legger denne her da innholdet er relevant for mange av de som diskuteres i dette emnet i forumet.

Idag ble det presentert et sett etiske retningslinjer for bloggere/influencere. Kilde: https://www.minmote.no/#!/artikkel/24455455/naa-faar-bloggere-etiske-retningslinjer-mot-kroppspress

Hva tenker dere om disse retningslinjene?

Hva syns dere om at bare 22 av 52 influencere har svart på spørreundersøkelsen og få av de «store» har valgt å engasjere seg i temaet?

Tror dere dette vil ha noen innvirkning på dagens bloggsamfunn? Økonomisk/innholdsmessig etc.?

 

Retningslinjene i korte trekk:

• Ikke markedsføre eller promotere kosmetiske inngrep eller injeksjoner som har til hensikt å gi en varig eller langvarig endring av utseende, for eksempel silikon og fillers.

• Ikke markedsføre eller promotere kosttilskudd og tilsvarende produkter som er ment å gi vektreduksjon, større muskler eller på annen måte fremme et bestemt kroppsideal.

• Ikke bidra til å spre uriktige eller udokumenterte påstander om kropp og helse. Spesifikke anbefalinger skal overlates til fagfolk.

• Merke eller gjøre oppmerksom på manipulerte bilder som skaper et falskt inntrykk av kroppsfasong og/eller utseende.

 

 

Jeg tenker at disse retningslinjene kommer til å få like stor betydning og gjennomslagskraft som Sunn Fornuft-plakaten og Forbrukertilsynets retningslinjer for reklame i sosiale medier. Altså forsvinnende liten, samt intet organ som gidder å håndheve dem. 

Endret av Ultiva
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen til en etikk-bloggerplakat er god, men jeg er redd for det vil bli vanskelig til umulig å gjennomføre kontroll og sanksjoner. Mange (om ikke alle) rosatoppbloggere opererer aktivt i gråsonene. En del mangler regelrett forutsetninger for å skjønne selv enkle retningslinjer, andrer jobber med vilje helt på eller over grensen fordi de kan og vil og alle er uten selvinnsikt. Det kommer altså ikke til å være den minste hjelp å få fra bloggerne selv. 

Så hvem skal følge opp alle disse bloggerne? Hvordan skal det bevises et (vel)redigert bilde er manipulert? 

Jeg er frustrert over at barn ikke er nevnt med ett ord her. Kanskje initiativtakerne mener andre institusjoner (BV, barneombudet, datatilsynet) burde ta tak i det med barneeksponering, men alle disse institusjonene har vist seg å være tannløse.

Det mest positive jeg ser nå er at denne bloggerplakaten vil bringe problemstillingene enda mer fram i mediene og samfunnsdiskusjonene. På ett eller annet tidspunkt vil det disse hodeløse bloggerne driver med bli så sosialt uakseptabelt de selv føler det må slutte. Håper jeg.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tanken er god, men når viljen ikke er til stede blant dem det gjelder til å følge etiske retningslinjer, så vil det ikke ha noen effekt uten at det finnes et solid ris bak speilet. Og det provoserer meg grenseløst at de eneste som ikke er i stand til å beskytte seg selv, fremdeles går under radaren for dem som har makt til å foreta seg noe med deres rettigheter, altså bloggerbarna.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren

Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland og folkehelseminister Åse Michaelsen inviterer til et diskusjonsmøte om etiske retningslinjene mot kroppspress. Tenkte bare å tipse dere som bor i Oslo, eller som bor i områdene rundt hovedstaden. Skulle gjerne ha vært der selv, men bor i en annen storby. 

Kan se for meg at det er mange her inne, som hadde hatt mange gode innspill å dele.  Husk på at vi har en stor påvirkningskraft!

6F918275-5030-443D-A630-D33544B9800E.thumb.png.f9cdedce6aba8d885265d08e4297eaf4.png

A51CCA38-D4B0-4593-BA63-86E6D735D32E.thumb.png.4d1e6cbc7f2b542d0a32000eec4695a1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...