Gå til innhold

Sorg som diagnose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest motalleodds.no en god stund, i likhet med sikkert en del andre her inne også, og i kveld triller tårene. :( Kjenner nå jeg ble regelrett iiiillsint når jeg las siste innlegget, det med Statsråd. Ikke pga henne altså. Men jeg visste ikke at man ikke kan bruke sorg som en «unnskyldning» når man har mistet noen? At det i seg selv ikke er en diagnose enda? Forsto det sånn at det skal bli, men er så nytt at de ikke har satt det i gang enda.

 

Altså hva i alle.. Hva er grunnen til det egentlig? Ble litt satt ut her på kvelden jeg. Har aldri visst dette.. :hakeslepp:

Anonymkode: 5860a...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min har uhelbredelig kreft (har skrevet en del her inne før..) og ble litt bekymret nå.. Skjønner st hennes situasjon og min er ikke den samme, kan være det blir en helt annen setting når en mister et barn og det var det som i tillegg var hovedjobben. Noen som kunne forklart om det skal bli vanskelig for meg å få aap på grunnlag av at min mor er syk og jeg vil være hjemme og pleie henne?

Anonymkode: 5860a...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til det du skriver om (en blogg?), men vil bare si at sorg er ingen diagnose. Sorg er reaksjon på et tap. Det kan være på grunn av dødsfall, alvorlig sykdom, skilsmisse osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mystic woman skrev:

Jeg kjenner ikke til det du skriver om (en blogg?), men vil bare si at sorg er ingen diagnose. Sorg er reaksjon på et tap. Det kan være på grunn av dødsfall, alvorlig sykdom, skilsmisse osv.

De har fått det innført nå, jeg søkte litt rundt. Men blir ikke trådd i gang enda. Man skal kunne bruke sorg som sykdom, når en må søke foreks. aap. Jeg trodde bare at det var noe som alltid hadde vært.. Ble veldig overrasket.

Anonymkode: 5860a...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har fått det innført nå, jeg søkte litt rundt. Men blir ikke trådd i gang enda. Man skal kunne bruke sorg som sykdom, når en må søke foreks. aap. Jeg trodde bare at det var noe som alltid hadde vært.. Ble veldig overrasket.

Anonymkode: 5860a...845

Hvordan i alle dager kan sorg brukes når det gjelder AAP? Sorg vil jo da i de aller fleste tilfeller gå over til nedstemthet, eller depresjon om den varer over veldig lang tid.

Anonymkode: 739ea...891

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du sikter til heller. Unnskyldning for å ikke gå på jobb?

Man skal være forsiktig med å sykeliggjøre sorg, som er en naturlig reaksjon. I det moderne samfunn er vi ofte redde for og misliker det vi ser på som "negative" følelser. Noe som gjør at mange føler de må skynde gjennom sorgen, eller går til den andre ekstremen, der de føler at egen sorg må være en sykdom for den går ikke over raskt nok. 

Vi har mistet litt kontakten med våre egne følelser. Vårt behov for å være rasjonelle og logiske når det gjelder følelser, fører til at følelsene bare går mer ut av kontroll og dominerer oss enda mer. Istedet for å tørre og klare føle på ting, graver vi det ned, forteller oss selv at det ikke er noe man burde føle seg nedstemt av osv. Istedetfor å annerkjenne den delen av seg selv som er irrasjonell og som må føles, ikke tenkes. 

Å sykeliggjøre sorg kan i verste fall føre til at flere mister evnen til å jobbe gjennom sorgen og komme ut på den andre siden. At sorg blir en alvorlig tilstand der mange ikke kommer seg ut, fordi de lar seg selv sørge og dyrker sorgen. Istedetfor at man ser på det som en naturlig syklus der man er nedstemt og sørger, gleder seg over minner og den verste sorgen går over, selv om man alltid vil huske og savne vedkommende og hva man lærte og følte da den personen levde.

Å komme tilbake til hverdagen og være rundt andre mennesker er som regel viktig, fordi det minner en på at livet må gå videre og at der er andre mennesker som trenger en og setter pris på en

Selvsagt finnes det unntak der noen mister noen i veldig ekstreme tilstander, men nå sikter jeg til sorg der en person døde av hjerteinfarkt, alderdom osv. Der man gjerne ikke fant den døde selv. 

Anonymkode: 7e6fe...175

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva du sikter til heller. Unnskyldning for å ikke gå på jobb?

Man skal være forsiktig med å sykeliggjøre sorg, som er en naturlig reaksjon. I det moderne samfunn er vi ofte redde for og misliker det vi ser på som "negative" følelser. Noe som gjør at mange føler de må skynde gjennom sorgen, eller går til den andre ekstremen, der de føler at egen sorg må være en sykdom for den går ikke over raskt nok. 

Vi har mistet litt kontakten med våre egne følelser. Vårt behov for å være rasjonelle og logiske når det gjelder følelser, fører til at følelsene bare går mer ut av kontroll og dominerer oss enda mer. Istedet for å tørre og klare føle på ting, graver vi det ned, forteller oss selv at det ikke er noe man burde føle seg nedstemt av osv. Istedetfor å annerkjenne den delen av seg selv som er irrasjonell og som må føles, ikke tenkes. 

Å sykeliggjøre sorg kan i verste fall føre til at flere mister evnen til å jobbe gjennom sorgen og komme ut på den andre siden. At sorg blir en alvorlig tilstand der mange ikke kommer seg ut, fordi de lar seg selv sørge og dyrker sorgen. Istedetfor at man ser på det som en naturlig syklus der man er nedstemt og sørger, gleder seg over minner og den verste sorgen går over, selv om man alltid vil huske og savne vedkommende og hva man lærte og følte da den personen levde.

Å komme tilbake til hverdagen og være rundt andre mennesker er som regel viktig, fordi det minner en på at livet må gå videre og at der er andre mennesker som trenger en og setter pris på en

Selvsagt finnes det unntak der noen mister noen i veldig ekstreme tilstander, men nå sikter jeg til sorg der en person døde av hjerteinfarkt, alderdom osv. Der man gjerne ikke fant den døde selv. 

Anonymkode: 7e6fe...175

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, men i dette tilfellet så var det det jeg uthevet i din kommentar som er tilfellet. At kronisk sorg endelig kan bli en «diagnose» for de som nettopp finner avdøde - under ikke- naturlige årsaker. Som hun som var i intervjue på kk (linken jeg la ved) jeg trodde i sånne tilfeller at det allerede eksisterte liksom. Ble sjokkert ved å finne ut at det ikke gjør det. Hva gjør egentlig menesker i sånne settinger da? Som når mamman min går bort.. finnes det ingen hjelp for meg heller da?

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager kan sorg brukes når det gjelder AAP? Sorg vil jo da i de aller fleste tilfeller gå over til nedstemthet, eller depresjon om den varer over veldig lang tid.

Anonymkode: 739ea...891

Kronisk sorg... Det blir jo feil, som hun jeg selv linker til her, å få på en haugevis av diagnoser som ikke stemmer? Som min grunn foreksempel. Når mamma fikk kreft nå så måtte jeg få «psykisk nedstemt» som sykdom for å få sykmelding fra jobb.. Jeg er jo ikke psykisk nedstemt, ei sliter psykisk, jeg er i sjokk og sorg over kreftsyk mamma. Det blir bare så feil?

Anonymkode: 5860a...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kronisk sorg... Det blir jo feil, som hun jeg selv linker til her, å få på en haugevis av diagnoser som ikke stemmer? Som min grunn foreksempel. Når mamma fikk kreft nå så måtte jeg få «psykisk nedstemt» som sykdom for å få sykmelding fra jobb.. Jeg er jo ikke psykisk nedstemt, ei sliter psykisk, jeg er i sjokk og sorg over kreftsyk mamma. Det blir bare så feil?

Anonymkode: 5860a...845

Jeg har aldri hørt diagnose psykisk nedstemt før, kun nedstemt. Mange henger seg opp i dette med nedstemthet gjerne er omtalt som depresjon og dermed krever snev av suicidalitet. Men det finnes flere typer nedstemt og det er ofte lite motivasjon, dårlig konsentrasjon, dårlig med søvn, lav matlyst og andre ting jeg opplevd når samboern min døde brått. Jeg var deprimert i samme perioden, men symptomene jeg hadde var helt andre enn depresjon, men en nedstemthet.

Anonymkode: 739ea...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, men i dette tilfellet så var det det jeg uthevet i din kommentar som er tilfellet. At kronisk sorg endelig kan bli en «diagnose» for de som nettopp finner avdøde - under ikke- naturlige årsaker. Som hun som var i intervjue på kk (linken jeg la ved) jeg trodde i sånne tilfeller at det allerede eksisterte liksom. Ble sjokkert ved å finne ut at det ikke gjør det. Hva gjør egentlig menesker i sånne settinger da? Som når mamman min går bort.. finnes det ingen hjelp for meg heller da?

Kronisk sorg... Det blir jo feil, som hun jeg selv linker til her, å få på en haugevis av diagnoser som ikke stemmer? Som min grunn foreksempel. Når mamma fikk kreft nå så måtte jeg få «psykisk nedstemt» som sykdom for å få sykmelding fra jobb.. Jeg er jo ikke psykisk nedstemt, ei sliter psykisk, jeg er i sjokk og sorg over kreftsyk mamma. Det blir bare så feil?

Anonymkode: 5860a...845

Kjente bare at jeg ville sende deg en veldig god klem❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Selvfølgelig kan sorg bli sykdom. PTSD, reaktiv depresjon, angst osv...

Ja... Men nå blir også kronisk sorg en sykdom som kan brukes, istedenfor å gå i gjennom hele spekteret av psykiske sykdommer :) Trodde bare at det alltid hadde vært det, ikke at de ikke har satt det i gang enda. 

Anonymkode: 5860a...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Kjente bare at jeg ville sende deg en veldig god klem❤️❤️❤️

❤️❤️ God klem tilbake!

Anonymkode: 5860a...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 4.10.2018 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Ja... Men nå blir også kronisk sorg en sykdom som kan brukes, istedenfor å gå i gjennom hele spekteret av psykiske sykdommer :) Trodde bare at det alltid hadde vært det, ikke at de ikke har satt det i gang enda. 

Anonymkode: 5860a...845

Ja. Jeg ser hva du mener. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

❤️❤️ God klem tilbake!

Anonymkode: 5860a...845

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager kan sorg brukes når det gjelder AAP? Sorg vil jo da i de aller fleste tilfeller gå over til nedstemthet, eller depresjon om den varer over veldig lang tid.

Anonymkode: 739ea...891

Det er en del av det sinnssyke samfunnet vi er en del av. Alt er jo diagnoser nå for tiden.

Anonymkode: 3f3a9...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja... Men nå blir også kronisk sorg en sykdom som kan brukes, istedenfor å gå i gjennom hele spekteret av psykiske sykdommer :) Trodde bare at det alltid hadde vært det, ikke at de ikke har satt det i gang enda. 

Anonymkode: 5860a...845

Så da blir det rett og slett enda en gren på psykisk sykdom. Trodde ICD var det som ble brukt ved diagnostering. Nå kommer det en ny ICD snart, men usikker på om sorg er med der.

Anonymkode: 739ea...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At folk ikke skjønner at man kan bli ødelagt av sorg er for meg en gåte og jeg tenker mitt om slike folk..

Jeg har vært i sorg og var på jobb, men det førte jo til at jeg ofte vær småsyk typ en dag her og en dag der i LANG tid etterpå. Det psykiske henger sammen med det fysiske og når man sover lite,gråter mye,orker ikke spise osv så blir man syk.

Ja sorg er en del av livet, men det er ikke bare bare å komme seg ut av det alltid. Man skal ikke gro fast i sorgen men det virker som om enkelte tror at man er ferdig med sorgen etter en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sorg i seg selv er ingen diagnose. Men sorgen kan likevel gjøre deg syk, og føre til andre diagnoser. Da er det de diagnosene man får sykemelding for. Jeg har selv fått diagnosen "psykisk overbelastning" e.l. i forbindelse med sorg. Andre kan få andre diagnoser, regner jeg med. 

På 2.10.2018 den 23.33, AnonymBruker skrev:
 

Moren min har uhelbredelig kreft (har skrevet en del her inne før..) og ble litt bekymret nå.. Skjønner st hennes situasjon og min er ikke den samme, kan være det blir en helt annen setting når en mister et barn og det var det som i tillegg var hovedjobben. Noen som kunne forklart om det skal bli vanskelig for meg å få aap på grunnlag av at min mor er syk og jeg vil være hjemme og pleie henne?

Anonymkode: 5860a...845

Jeg vil kommentere dette også. Du får ikke AAP for å være hjemme og pleie din mor, AAP er beregnet på jobbutprøving for å finne ut hvor mye du er i stand til å jobbe. AAP er derfor rett og slett helt uegnet når det du trenger er å kunne fokusere helt på din mor, uten krav til aktivitet og utprøving fra NAV.

Derimot kan du kanskje få "Pleiepenger for nærstående i livets sluttfase". Denne stønaden kan kan gis for inntil 60 virkedager, dvs. i praksis ca 3 måneder. De 60 dagene gjelder pr. pasient, dvs. at om det er flere familiemedlemmer som deler på pleien av den syke og søker pleiepenger må dere fordele de 60 dagene mellom dere. Jeg anbefaler deg å lese om pleiepenger på linken jeg la inn. Og i motsetning til mange andre NAV-stønader er det faktisk relativt kort behandlingstid for søknad om pleiepenger. 

Og så vil jeg si at jeg føler så uendelig med deg. Jeg har en uhelbredelig kreftsyk mor selv, men hennes sykdom har blitt holdt i sjakk i mange år nå og ser ut til å kunne holdes i sjakk livet ut. Derimot har jeg mistet mannen min til en mye mer aggressiv kreftform, og det å pleie ham den siste tiden er noe av det vondeste og vanskeligste jeg har opplevd, men samtidig noe som føltes veldig riktig. Jeg tror også det har hjulpet meg med sorgen nå i etterkant, siden jeg vet at jeg gjorde alt jeg kunne, og var der for ham 100 %. Og det var pleiepenger som gjorde dette mulig. 

Så ikke heng deg opp i om sorg er en diagnose eller ikke. Det finnes muligheter og løsninger, og de fleste vil ønske å være smidige og hjelpsomme når de står overfor et sørgende menneske, og hjelpe deg å finne den beste løsningen for deg i den situasjonen du er i.  

Og så ønsker jeg deg alt godt, og all mulig styrke for det du nå skal gjennom. Det er beintøft, men noen ganger finner man uante ressurser og styrke innerst i seg selv når man trenger det mest. Og det finnes også et liv på bortsiden av sorgen, for både deg og meg. Og det må vi huske på, og gjerne klamre oss til om vi trenger det. 

En stor, stor klem fra meg. :klem:

Anonymkode: ee400...f4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er hva etter jeg forstår «komplisert sorg» kommet inn som diagnose. Skal vel gå en runde eller 2 føre man blir sykemeldt på denne. 

Syntes det er bra at dette har kommet inn da sorg ikke har noen ting med sinnssykdom eller lignende å gjøre. 

Har selv vært sykemeldt pga dødfødt barn og følte meg definitivt ikke som psykisk syk men mere i retning av utmattelse. 

I samfunnet som vi lever i dag kan vi i fremtiden bli konfrontert med sykemelding diagnose i forb med jobb, forsikringer etc. Derfor viktig å bli sykemeldt på riktig grunnlag. 

Anonymkode: 9966a...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...