Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei!

Jeg er en jente som sliter med magen. Det har jeg gjort i nesten et år nå :cry:

Jeg har vondt hver dag spesielt etter jeg har spist, og det føles som om noe erskikkelig surt og svir i magen på en måte. Det føles også som jeg har en klump langt inne i magen. Mange dager har jeg også kvalmebølger som kommer og går....skikkelig ekkelt......og min livskvalitet er kraftig redusert. Problemene oppstod etter mye stress og urolig arbeidssituasjon. Dette er en stund siden men problemene mine henger fortsatt i......

Jeg blir litt bekymret siden plagene mine aldri forsvinner......har vært hos lege og fått nexium mot magesyren men alle plagene kommer tilbake så fort jeg har sluttet på kuren.

Derfor lurer jeg på hvilke symptomer magesår gir versus magekatarr........Legen min mente jeg hadde katarr men den gir seg jo aldri.......

Håper på svar!

Vennlig hilsen

Mocci

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ha fått en kronisk magekatarr.

Jeg ville spurt om å få en henvisning til gastroskopi. Det er skikkelig ekkelt, men man får svar og også rett behandling. Kronisk magekatarr kan fort utvikle seg til sår. Lykke til!

Skrevet

Høres ikke ut som du har mage sår nå nei

Gjest Anonymous
Skrevet

Om det ikke går bort burde du jo ta gastroskopi. Det er lite kjekt, men undersøkelsen varer mindre enn 5 min. og er mye bedre enn å gå syk over lengre tid.

Jeg har reflukssykdom (kronisk, samme som nexium skal virke mot tror jeg), så det kommer og går. Kan heldigvis leve uten medisin akkurat nå. Men jeg merker ofte at mage/tarm er så som så (uten at jeg vet at alt har med det å gjøre). Vet ikke om det er sammenheng, men jeg sleit mye med mage noen år før jeg fikk påvist dette. Og syns fortsatt at jeg ofte er dårlig i magen, i forhold til hva jeg vil tro er normalt.

Mage og tarm er jo noe av det første det slår ut på dersom en stresser osv. Men dersom du har hatt det ett helt år ville jeg prøvd å få sjekke det videre, det er viktig at legen tar deg alvorlig og sender deg videre. Men dersom du selv tror det kan ha med at du har vært stresset ville jeg heller prøvd å gjøre noe med det. Stress ned, sunn livsstil, trening osv.

Det er så mye som kan slå ut på magen også, så du burde forklare legen grundig hvordan symtomene er (men det har du sikkert gjort). Hjelper Nexium deg? Nexium går jo på magesyren...

Det er bedre å høre med legen ang. magekatarr og magesår, enn her. Hvis du er så mye plaget må du ta gastroskopi, og da vil de se evt. magesår vil jeg tro. Syns det er rart de ikke sender deg videre dersom det ikke gir seg. Det er viktig at du er litt pågående, ellers sender de deg aldri videre, mye slappe leger. Si strengt "jeg vil bli utredet videre, for jeg kan ikke leve med dette"...si det ødelegger for jobb og livskvalitet.

Noe av problemet med mage er jo at dersom en fortsetter å bekymre seg så fortsetter plagene ofte også....hvertfall dersom det er stress/bekymrings relatert.

Tenk også på hva du spiser og forer magen med.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Magesår er vondt når du ikke har spist. Altså når du har tom mage. Dette merkes spesielt om kveld/natt.

Det er ikke bare bare å få nexium lengre. Det er en relativt dyr medisin som kun dekkes på blå resept om man har fått behandlingen startet av en spesiallist eller på sykehus.

Ta deg en tur til legen, det skader ikke- og det er uansett bedre å ta hva det måtte være tidlig.

-Lizbet

Skrevet

Hei igjen!

Tusen takk for alle svar!! :)

Ja jeg har vært hos legen tidligere men unnlatt å fortelle hvor dårlig jeg er til tider. Dette fordi jeg kan ikke utstå tanken på en gastroskopi (brekker meg bare jeg er hos tannlegen) og fordi jeg er nesten hundre prosent sikker på at symptomene mine kommer av stress og at jeg har vært i en uholdbar livssituasjon hvor alt gikk på tverke og jeg virkelig fikk oppleve hvordan enkelte mennesker går inn for å ødelegge andres liv, deriblant mitt eget.

Dette ødela hele kroppen min og jeg vet ikke hvor lang tid det tar før jeg blir bra igjen........lever fortsatt i en stresset situasjon om enn noe mindre enn før. Jeg er også en person som blir lett stresset og bekymret for den minste ting :( det hjelper ikke akkurat kan man si.......

ja vet at nexium ikke bare er noe legen skriver som easy peasy........jeg har bare gått på den to ganger før med mange mnders mellomrom. Men den hjelper!! heldigvis men legen skriver den ikke ut flere ganger tror jeg før jeg har tatt en eventuell gastroskopi................og det tror jeg rett og slett at jeg ikke makter.........

Jeg får vondt etter jeg har spist og det varer i flere timer, nesten 24t i døgnet..........vet det er en uholdbar situasjon men jeg håper så inderlig at det bare kunne gå over av seg selv.........

Hilsen Mocci

• 7 år senere...
Gjest Anne Helle
Skrevet

Nå er det endel år siden denne "tråden" var aktiv...men kanskje noen trenger råd idag!!!

Jeg gav legen på sykehuset klar beskjed om at jeg ikke svelger en sånn slange uten å være skikkelig "bedøvet".... det sa jeg fra at fastlegen måtte skrive i henvisningen til sykehuset også! Da dagen for Gastro kom, ble jeg lagt på benken.... fikk en sprøyte i armen.... og vips.... heeelt i drømmeland ;)) husker ingenting av slanger eller ubehag ;)) hadde en "herlig" opplevelse ;))) Det må også sies at jeg "underholdt" bra i gangen etter endt Gastro..... så si klart ifra at du er livredd, får angst av Gastro og at du MÅ få skikkelig beroligende!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...