Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært litt opp og ned angående kjøp av bil men blitt ganske sikker nå.

Har en gammel bil fra før av som blir så klart lek osv men tenkte meg mer en bil for komfor.

Kjørte en 2017 Talisman en stund, utrolig behagelig med en helt grei motor ( 1.6-130 Diesel)

Prisen er oppi 300.000kr, 4371kr/mnd i 6år med 20.000kr i egetkapital.

Tjener drøyt rundt 8k i mnd med lønnhøyding pr 6mnd. (Bor hjemme til jeg er 20, så lønnen er oppi 25k+ allerede da)

Meninger? Evt erfaringer?

Blir 300k for drøyt/urealistisk?

Anonymkode: dd525...52c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å se minst en, helst flere, sesonger av Luksusfellen før du tar opp lån på bil i en alder av 18. Svært mange av de som er med der har tenkt som deg, og så ryker det til og plutslig har de flere hundretusen i gjeld, ingen bil å selge og alt for lite penger til å betale regningene. 

Anonymkode: 2a0ac...f6a

• Liker 8
Skrevet

Hva gjør du om renta går opp? Altså, fire og et halvt tusen i måneden er MER enn 50% av inntekten du har nå. Å ta opp billån på en slik sum er helt vanvittig. Tenk å binde seg for seks år frem i tid når man bare er 18?! Tenk om du møter drømmekjæresten om et år, og vil flytte sammen, men du har ikke råd for renta har gått opp så du er stuck hjemme hos mor og far, der du betaler 6000 i måneden på en bil. Det er fort realiteten om du tar et slikt valg.

Anonymkode: 29202...4fb

• Liker 4
Skrevet

Spar heller pengene til bolig. Bil er økonomisk sett kun et tapsprosjekt. Bolig er langt viktigere! Spar mens du enda bor rimelig. Du trenger kanskje en bil ja, men den trenger bare å ta deg fra a til b. Og ja, renta er på vei opp! Alle piler peker den veien, det betyr at også billån blir enda dyrere.

Har du sjekket hva den bilen koster for deg å forsikre? For det er også en utgift.

Å bruke halve inntekten sin på å betjene et billån er kun galskap! I stedet for billån, spar den samme summen til bolig.

Anonymkode: d43e9...59b

• Liker 1
Skrevet

4300,- i lån, ca 1000-1500 i forsikring, 8000 i inntekt... håper du ikke har andre utgifter som telefon, mat, hobby, fritid eller noe annet da, eventuelt ikke tenkt bruke noe på drivstoff/bompenger/service/dekk etc. 

Anonymkode: c9af5...072

Skrevet

TS

Sett flere episoder av luksusfellen :)

Bor hjemme, har 3 års kontrakt med firmaet og lønnøkning hver 6 mnd med 4 tusen ish.

(Har vel rundt 14-16 tusen i lønn før jeg tar lån).

Har en form av sikkerhet via foreldra at jeg kommer ikke til å ha en gjeld som jeg får ikke betalt, men absolutt ikke noe jeg skal gå utover.

Skrevet

TS

Blir vel rundt 10.000 etter billån (ikke skattet )

Telefon, Mat, Diesel (til en viss grad) får jeg intill jeg flytter/levd ungdomstiden.

Etter øvelsekjøring avtale med Gjensidig så får jeg 60% startbonus, litt usikker ang priser der men skal sjekke opp i det.

Skrevet

TS

Blir vel rundt 10.000 etter billån (ikke skattet )

Telefon, Mat, Diesel (til en viss grad) får jeg intill jeg flytter/levd ungdomstiden.

Etter øvelsekjøring avtale med Gjensidig så får jeg 60% startbonus, litt usikker ang priser der men skal sjekke opp i det.

Dropper bare anonym pga feil klikk, Yorker/TS ^

Skrevet

Det er virkelig ikke nødvendig å bruke så mye penger på en bil, spar heller til huslån, for når du blir 25 og skal kjøpe leilighet kommer du til å være evig glad for at du ikke sløste bort pengene på en bil. 

Jeg har en 2004-modell til en verdi av ca 70.000. Har gått bare 120.000 km, så har mye bil igjen av den. Funker til det den skal. 

Hilsen noen som aldri fikk spart penger til huslån i tenåra fordi jeg ikke bodde hjemme, og sitter nå i 20-åra etter endt utdanning og bare ser pengene fly ut vinduet fordi det er så mye utgifter, og når måneden er omme er det ikke mange tusenlappene igjen til sparing, så bolig kan jeg se langt etter de første 5 åra ihvertfall om jeg ikke har en samboer eller kausjonist. Spar til bolig mens du kan. 

Anonymkode: 5d28a...51d

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært litt opp og ned angående kjøp av bil men blitt ganske sikker nå.

Har en gammel bil fra før av som blir så klart lek osv men tenkte meg mer en bil for komfor.

Kjørte en 2017 Talisman en stund, utrolig behagelig med en helt grei motor ( 1.6-130 Diesel)

Prisen er oppi 300.000kr, 4371kr/mnd i 6år med 20.000kr i egetkapital.

Tjener drøyt rundt 8k i mnd med lønnhøyding pr 6mnd. (Bor hjemme til jeg er 20, så lønnen er oppi 25k+ allerede da)

Meninger? Evt erfaringer?

Blir 300k for drøyt/urealistisk?

Og hva koster bilforsikringen?

Anonymkode: a01f8...f1b

Skrevet
20 minutter siden, Yorker skrev:

TS

Bor hjemme, har 3 års kontrakt med firmaet og lønnøkning hver 6 mnd med 4 tusen ish.

Har en form av sikkerhet via foreldra at jeg kommer ikke til å ha en gjeld som jeg får ikke betalt, men absolutt ikke noe jeg skal gå utover.

3 års kontrak vs 6 års billån... Går ikke helt opp i opp. Du tenker veldig kortsiktig her.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du slipper unna en del utgifter og vet ikke hvor mye det egentlig koster. Hva når du da (forhåpentligvis) flytter ut? Det koster faktisk en del, spesielt om du ikke har kunnskap om prisene og hva den faktiske kostnaden er. Det er da man bruker langt mer enn nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Søkte på bilforsikring på Talisman, det er nesten 1000 kr/måned (kr 10286 og 11458 i året) på den med 60% startbonus, sjåfør på 18 år og bor i gokk! Dyrt!!! Til sammenlikning betaler jeg kr 2500 i ÅRET

• Liker 2
Skrevet

Ikke kjøp endupp ny og dyr bil. Da må du også ha full kasko. Bilen bør være minst fem år gammel, gjerne en del eldre. Kjøp for under 100 000. Da holder det med deikasko.

Skrevet
31 minutter siden, Yorker said:

TS

Om foreldrene direkte eller indirekte sikrer gjelden din, så får du ta en prat med dem å høre om dette bilkjøpet er fornuftig.

Skrevet

Ikke. Gjør. Det. 

Anonymkode: fe473...7f6

• Liker 1
Skrevet

Det vil være uklokt av deg å investere 300 000 i bil når du er 18 år og tjener 8000 i mnd. Særdeles uklokt. Bil er alltid en dårlig investering, det er å kaste penger ut av vinduet. Kjøp en bil som passer til ditt faktiske behov, ikke hva som ville være kult. Se hva du finner i prisklasse 70-100 000 istedet.

En god tommelfingerregel for deg nå vil være at hvis du skal kjøpe ny bil, så skal du spare opp på forhånd, ikke ta lån. Da får du testet ut hvor høyt du egentlig ønsker å bruke 300 000 på bil. Kjøper du med lån, blir den enda dyrere pga renter.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, ViljaH skrev:

Det vil være uklokt av deg å investere 300 000 i bil når du er 18 år og tjener 8000 i mnd. Særdeles uklokt. Bil er alltid en dårlig investering, det er å kaste penger ut av vinduet. Kjøp en bil som passer til ditt faktiske behov, ikke hva som ville være kult. Se hva du finner i prisklasse 70-100 000 istedet.

En god tommelfingerregel for deg nå vil være at hvis du skal kjøpe ny bil, så skal du spare opp på forhånd, ikke ta lån. Da får du testet ut hvor høyt du egentlig ønsker å bruke 300 000 på bil. Kjøper du med lån, blir den enda dyrere pga renter.

Dette var veldig gode tips!

Skrevet
6 timer siden, Grønt blad skrev:

Dette var veldig gode tips!

Dette er standard fornuft om en er over 25, men mange under den alderen tenker dessverre ikke slik. Jeg hadde aldri vurdert å kjøpe en bil 300 000 når du kunne spart de samme kr til bolig. Har du ikke tenkt å ta studielån TS? Du vil betale nesten like mye som jeg har i boliglån i mnd. Tenk deg godt om!!

Anonymkode: a68a9...6ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...