Gå til innhold

Vanlig blandt leger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært hos legen noen ganger opp igjennom med plager fra underlivet. Har dn veldig hyggelig mannlig lege i 60 årene. De gangene jeg har hatt plager fra underlivet spør han alltid om jeg er i ett forhold. Jeg er ikke det å da utelukker han med en gang at det kan være feks seksuelt smittbare sykdommer eller infeksjoner. Jeg har ikke så lyst til å si at jeg innimellom har tilfeldig sex, det hender også at jeg er i rent seksuelle forhold. Så da lar jeg heller være å si noe. Forstår ikke leger at folk er seksuelt aktive selvom de ikke har en kjæreste? Må jeg heretter begynne å si at jo, det kan være seksuelt begrunnet disse plagene jeg opplever fordi jeg har sex selvom jeg ikke er i ett forhold? Jeg trodde leger forsto at det kan være tilfelle, noen har uforpliktende sex. Jeg syntes det er ubehagelig å måtte si det selv, "ja hei du jeg har innimellom ons og ff's."

flere som opplever at legen tror man bare har sex om man er i ett fast forhold og derfor utelukker at plagene kan skyldes noe som har med det å gjøre?

Anonymkode: 7a8e6...413

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en høflig måte å spørre om du har sex på. Det er jo bare å si at «for to uker siden hadde jeg sex, så det kan ikke utelukkes» eller noe sånt.

Anonymkode: 57f08...379

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en høflig måte å spørre om du har sex på. Det er jo bare å si at «for to uker siden hadde jeg sex, så det kan ikke utelukkes» eller noe sånt.

Anonymkode: 57f08...379

Han sier "Du har jo ikke kjæreste så da kan vi utelukke at det er en seksuelt overførbar infeksjon eller at det skyldes noe seksuelt." Så er han liksom ferdig med det. Checked off the list ✔️ 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier "Du har jo ikke kjæreste så da kan vi utelukke at det er en seksuelt overførbar infeksjon eller at det skyldes noe seksuelt." Så er han liksom ferdig med det. Checked off the list ✔️ 

Da er det jo ditt ansvar å fortelle han at du er seksuelt aktiv.

Anonymkode: 5fafd...3f1

• Liker 10
Skrevet

Når en lege spør om du er i forhold i forbindelse med en underlivsundersøkelse er det i motsatt tilfelle han eller hun vil tenke at man er mer utsatt for kjønnssykdommer. 

Fast forhold  = én partner

Ikke fast forhold = forskjellige partnere 

Alle vet at unge mennesker har er seksualliv, forhold eller ikke.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Seriøst? 😮 
Jeg har kvinnelig lege i slutten av 40årene da, og hadde samtale for 2-3 år siden om prevensjon, hvor jeg da sa jeg ikke var i fast forhold, hvor hun fulgte opp med "med du er seksuelt aktiv uansett?"
Var innom der for ikke så lenge siden igjen, hun vet jeg fortsatt er singel, jeg sa at neste time vil jeg ta celleprøve, hun svarer "det er nok en god ide ja, det ordner vi!" 

Men selv om legen din kanskje tror de fleste kun har sex i forhold, så er det ditt ansvar også å si i fra at du er aktiv uansett, og hinte frampå om tester. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Sirinna skrev:

Når en lege spør om du er i forhold i forbindelse med en underlivsundersøkelse er det i motsatt tilfelle han eller hun vil tenke at man er mer utsatt for kjønnssykdommer. 

Ikke nødvendigvis. Å anta at alle unge er seksuelt aktive er like feil som å anta at man bare har sex i et fast forhold. 

Som "gammel" jomfru på 32 opplevde jeg å knapt bli trodd av legen. Det var heller ikke greit. Han gjorde nesten narr av meg da jeg skulle ta celleprøve, og fortalte at jeg aldri hadde hatt samleie. 

Til deg TS må du være ærlig å si det som du er. Kanskje han som godt voksen mann vil være varsom med å spørre om seksuallivet til en ung kvinne. 

Anonymkode: 8fac8...5c1

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Å anta at alle unge er seksuelt aktive er like feil som å anta at man bare har sex i et fast forhold. 

Som "gammel" jomfru på 32 opplevde jeg å knapt bli trodd av legen. Det var heller ikke greit. Han gjorde nesten narr av meg da jeg skulle ta celleprøve, og fortalte at jeg aldri hadde hatt samleie. 

Til deg TS må du være ærlig å si det som du er. Kanskje han som godt voksen mann vil være varsom med å spørre om seksuallivet til en ung kvinne. 

Anonymkode: 8fac8...5c1

Er du fremdeles jomfru?

Anonymkode: 6c9df...79d

Skrevet
14 timer siden, Sirinna skrev:

Nei det stemmer ikke. Jeg hadde ikke hatt sex på tre år da jeg i en alder av 30 ble innlagt på sykehus med akutte magesmerter. Hadde sluttet på p-pillene et år tidligere, og det eneste samtlige leger hang seg opp i var muligheten for å være gravid. Jeg hadde ikke lyst å snakke om å ha være avholdende lengde da jeg kjente en av de som jobbet på posten og garantert kikket i papirene, så jeg gjentok stadig at jeg ikke hadde hatt sex de siste tre-fire månedene, og ikke var gravid. Til tross for dette ble det tatt ikke mindre enn TRE graviditetstester i urin + blodprøve. Først da alt det var negativt var det noen som vurderte muligheten for at årsaken kunne ligge et annet sted, noe det også gjorde. Så man skal ikka ta utgangspunkt i at alle har et seksualliv. 

Ts, kan du ikke bare si det som det er? Evt si at du dater innimellom og da blir det gjerne sex etterpå, så du vil helst ikke at han utelukker noe?

Anonymkode: fb65b...9f5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Legen spør på en høflig måte, uten å antyde at du er løsaktig, om du "er i et forhold" for å få vite om du har sex, sånn at det kan være grunn til å sjekke kjønnssykdommer. At du da svarer nei er totalt uansvarlig! Du kan bare si "Jeg var det for et par uker siden".

Jeg hadde aldri i verden våget å gå rundt uten å bli testet jevnlig for kjønnssykdommer, når man faktisk har sex i blant! Du er totalt uansvarlig, og det kan være at du allerede har spredd både en og flere kjønnssykdommer. Visste du at man kan bli steril av å ha uoppdaget klamydia når man er kvinne? Det kan hende du aldri får barn pga din egen uansvarlighet og at du ikke sier sannheten når du er hos legen.

Alle som bytter sexpartnere jevnlig, bør sjekke seg hos legen for kjønnssykdommer mellom hver nye partner!

KOM DEG TIL LEGEN og si sannheten denne gangen. Be han ta tester for alt av kjønnssykdommer.

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...