Gå til innhold

Vurderer å kjøpe "gammel" Honda CRV eller Toyota Rav4 - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som kjører noen eldre modeller av Honda CRV eller Toyota Rav4?

Jeg kjører en 2012-modell av en Nissan Leaf som jeg elsker, men siden jeg har behov for bedre rekkevidde, må den byttes ut. Dessverre har jeg ikke råd til elbil med større batteri, så da må jeg gå for en fossilbil til jeg får spart opp.

Kravene mine er:
- Maks 2000 kr i månedlige utgifter på bil (så da må jo selve bilen være litt billig, siden bom og drivstoff koster en del).
- Litt høyde på bilen, gjerne SUV
- Må se fin ut

Ønsker:
- Automat
- Skjerm i bil, gjerne med ryggekamera
- Helst ikke skinnseter
- Rimelig i drift (altså, en som ikke suger drivstoff)

Det som går igjen er Honda og Toyota, modeller fra 2001 til 2008. Dessverre virker det ikke som at noen av dem er automat og de er for gamle for skjerm. Men de selges for mellom 30 000 og 50 000 kr, er høy og jeg synes at det er fine biler.

Problemet er at INGEN av disse bilene selges i mitt område, så om jeg skal kjøpe en slik, får jeg ikke prøvekjørt den. Derfor lurer jeg på om noen her inne kan fortelle meg litt om bilene?

Hvordan er giringen, for eksempel? Jeg vil jo helst ha automat.

Hvordan vil overgangen være å gå fra en "nyere" elbil til en eldre fossilbil?

Hvordan er kjørekomforten?

Hvordan er forbruket?

Er det mye feil på bilene? Må de ofte til verksted?

Annet?

Jeg er veldig clueless når det kommer til bil, så jeg setter pris på alle svar! 😄 

Anonymkode: 6e614...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De finnes med automat, men dette gjelder kun bensinbiler. Forøvrig er begge bilene gode valg for "cluelesse" bileiere 😊

Jeg har hatt en Honda CR-V 2005 (tror jeg), med automat. En av de beste bilene jeg har eiet. Hadde den til den nærmet seg 300 000, og var imponert over kvaliteten. Kanskje jeg var heldig med akkurat den bilen? Jeg angret i lang tid etter at jeg solgte den, for den nye bilen hadde langt fra samme fremkommelighet og komfort. Jeg syntes den var god å kjøre, men utseendet er litt "gubbete".

Har aldri hatt Rav 4, men de tidlige modellene med dieselmotorene D4 D hadde mye trøbbel med turboen (har hatt bil med samme motor). De bilene er sikkert luket ut nå. Både mannen min og jeg har hatt flere Toyotaer, og de er trofaste, men litt kjedelige. Vær obs på at du sannsynligvis må bytte både bremseklosser og skiver oftere enn hos andre biler, her er kvaliteten for dårlig. Det veies kanskje opp av at du slipper andre reparasjoner, de er billige biler å eie. Jeg synes at Rav 4 har dårligere plass enn CR-V, det var grunnen til at jeg valgte sistnevnte i utgangspunktet.

Anonymkode: f5848...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både Honda og Toyota i garasjen, om enn andre modeller, én fra 2001 og én fra 2002. Det er ganske store biler du ser på nå. 2000kr/mnd er svært urealistisk av følgende grunner:

1. Verditapet er fortsatt 8000-10000kr/år, da har du allerede ca 700kr/mnd.

2. Drivstoff vil være nokså dyrt, da disse høye, tunge bilene bruker rundt 0,8 l/mil i bensin. La oss si 1,15kr/km i drivstoff. Kjører du 1500km i måneden er dette alene 1725kr.

3. Du må forsikre bilen, ca 4500kr/år i delkasko med full rabatt.

4. Vedlikehold med dekk, bremser, forefallende ligger på 15-20000kr/år med mindre du gjør mye selv. Da snakker vi om kanskje 1500kr/mnd.

5. Bompenger!

Om en bil koster deg 5000kr/mnd er den nokså billig, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, catman skrev:

Vi har både Honda og Toyota i garasjen, om enn andre modeller, én fra 2001 og én fra 2002. Det er ganske store biler du ser på nå. 2000kr/mnd er svært urealistisk av følgende grunner:

1. Verditapet er fortsatt 8000-10000kr/år, da har du allerede ca 700kr/mnd.

2. Drivstoff vil være nokså dyrt, da disse høye, tunge bilene bruker rundt 0,8 l/mil i bensin. La oss si 1,15kr/km i drivstoff. Kjører du 1500km i måneden er dette alene 1725kr.

3. Du må forsikre bilen, ca 4500kr/år i delkasko med full rabatt.

4. Vedlikehold med dekk, bremser, forefallende ligger på 15-20000kr/år med mindre du gjør mye selv. Da snakker vi om kanskje 1500kr/mnd.

5. Bompenger!

Om en bil koster deg 5000kr/mnd er den nokså billig, med andre ord.

Verditapet på en bil til 30-50 000 er ikke 8-10 000. Da kan hun jo i realiteten gi bort bilen etter 3 år. Disse bilene holder seg overraskende godt i pris.

Bensinforbruket på Hondaen med automatgir er ca 0,8. Velger man diesel kan man regne med 0,65.

Jeg har aldri, i hele mitt liv, kostet på noen av bilene  mine 15-20 000 i året på vedlikehold. Hondaen jeg hadde tror jeg at jeg kostet på den summen på 3 år, og det inkluderte nye sommerdekk. Toyotaene har vært enda billigere å ha. 

Anonymkode: f5848...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir bedre og billigere å betale litt på et billån enn å holde en slik bil i drift. Bilene du nevner er kanskje pene i noens øyner, men objektivt sett må det sies at de er svært gammeldagse. Reservehjul på utsiden og baklys og reflekser malplassert på hele bakenden Upraktiske sidehengslet bakdør. De et lite kompakt bygd. Ingen innovativ teknikk. Ikke god plassutnyttelse. Kjøreegenskaper er kjedelige og bilene er svært trege. Regn med 15-20 sekunder fra null til hundre. Interiørkvalitet kan man nesten ikke diskutere. Det positive er at eierne er fornøyde (????). Bilene er driftssikre og de har firehjulsdrift. Tror det er både billigere og bedre å låne noen få kroner og kjøpe en nyere, mer moderne og lettere bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en crv automat fra 2008 og det er en stødig bil som aldri har gitt meg noen problemer. Nå skal det sies at jeg ikke er opptatt av utseende og fart, jeg vil ha noe som alltid funker og som kan ta meg trygt fra a til b 😊

Anonymkode: bb03c...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verditapet på en bil til 30-50 000 er ikke 8-10 000. Da kan hun jo i realiteten gi bort bilen etter 3 år. Disse bilene holder seg overraskende godt i pris.

Bensinforbruket på Hondaen med automatgir er ca 0,8. Velger man diesel kan man regne med 0,65.

Jeg har aldri, i hele mitt liv, kostet på noen av bilene  mine 15-20 000 i året på vedlikehold. Hondaen jeg hadde tror jeg at jeg kostet på den summen på 3 år, og det inkluderte nye sommerdekk. Toyotaene har vært enda billigere å ha. 

Anonymkode: f5848...cbf

Bare gå inn på Finn og se hvordan verdien på gamle biler fortsetter å falle. Vi er inne i en høykonjunktur og folk flest har god råd til å kjøpe bil. Dette går utover de billigste bruktbilene like mye som andre bruktbiler.

Vedlikeholdsposten inkluderer dekk, driftsvæsker, lyspærer og verkstedopphold. Toyotaen vår kostet omtrent ingenting på dette i tre år også, men i år måtte vi skifte eksos, sensorer, tectylbehandling var på tide igjen, noe stag og fôringer...beløpene oppe er basert på reelle driftskostnader over tid, ikke anekdoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, catman skrev:

Bare gå inn på Finn og se hvordan verdien på gamle biler fortsetter å falle. Vi er inne i en høykonjunktur og folk flest har god råd til å kjøpe bil. Dette går utover de billigste bruktbilene like mye som andre bruktbiler.

Vedlikeholdsposten inkluderer dekk, driftsvæsker, lyspærer og verkstedopphold. Toyotaen vår kostet omtrent ingenting på dette i tre år også, men i år måtte vi skifte eksos, sensorer, tectylbehandling var på tide igjen, noe stag og fôringer...beløpene oppe er basert på reelle driftskostnader over tid, ikke anekdoter.

Verditap på 10 000 i året på en bil til 30 000? Gleder meg til å plukke gratis SUVer om tre år... Særlig Toyota er populære biler, venninnen min solgte en gammel Corolla som rett og slett var brukt opp for 10 000 kroner, hun ble ringt ned. Den dukker nok opp  på Finn med ny lakk og 200 000 mindre på telleren snart 😂

Som en kuriositet kan jeg nevne at vi solgte en Toyota Previa 2001 for et par år siden, med originalt eksosanlegg. Hatt den siden den var ny, gått 420 000. Riktignok sveiset et par hull, men det er ganske imponerende....

Anonymkode: f5848...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

Jeg tror det blir bedre og billigere å betale litt på et billån enn å holde en slik bil i drift. Bilene du nevner er kanskje pene i noens øyner, men objektivt sett må det sies at de er svært gammeldagse. Reservehjul på utsiden og baklys og reflekser malplassert på hele bakenden Upraktiske sidehengslet bakdør. De et lite kompakt bygd. Ingen innovativ teknikk. Ikke god plassutnyttelse. Kjøreegenskaper er kjedelige og bilene er svært trege. Regn med 15-20 sekunder fra null til hundre. Interiørkvalitet kan man nesten ikke diskutere. Det positive er at eierne er fornøyde (????). Bilene er driftssikre og de har firehjulsdrift. Tror det er både billigere og bedre å låne noen få kroner og kjøpe en nyere, mer moderne og lettere bil.

Nyere biler er jo kjapt ganske kostbare å reparere, og veldig knotete om man skal gjøre noe selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nå et herlig troll da. 🤪 En bil til 50000kr vil lett ha 8-10000kr i verditap per år fortsatt. Men det betyr ikke at du ender opp i null etter 5-6 år. På et tidspunkt er bilen verdt 5-8000kr og vil da enten vrakes når større investeringer venter, eller kanskje noen tar vare på den til den blir veteran? Da stiger muligens prisen igjen. Men uansett må TS være ærlig med seg selv hvilken kostnad det har å eie bil. 2000kr/mnd er urimelig lavt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

De finnes med automat, men dette gjelder kun bensinbiler. Forøvrig er begge bilene gode valg for "cluelesse" bileiere 😊

Jeg har hatt en Honda CR-V 2005 (tror jeg), med automat. En av de beste bilene jeg har eiet. Hadde den til den nærmet seg 300 000, og var imponert over kvaliteten. Kanskje jeg var heldig med akkurat den bilen? Jeg angret i lang tid etter at jeg solgte den, for den nye bilen hadde langt fra samme fremkommelighet og komfort. Jeg syntes den var god å kjøre, men utseendet er litt "gubbete".

Har aldri hatt Rav 4, men de tidlige modellene med dieselmotorene D4 D hadde mye trøbbel med turboen (har hatt bil med samme motor). De bilene er sikkert luket ut nå. Både mannen min og jeg har hatt flere Toyotaer, og de er trofaste, men litt kjedelige. Vær obs på at du sannsynligvis må bytte både bremseklosser og skiver oftere enn hos andre biler, her er kvaliteten for dårlig. Det veies kanskje opp av at du slipper andre reparasjoner, de er billige biler å eie. Jeg synes at Rav 4 har dårligere plass enn CR-V, det var grunnen til at jeg valgte sistnevnte i utgangspunktet.

Anonymkode: f5848...cbf

og/men: Rav4 og crv har notorisk dårlig firehjulstrekksystem. (Uten at det nødvendigvis betyr noe for TS, som fremhever SUVens høyde som en fordel - fair nok.

 

Anonymkode: 8fb47...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, takk for svar alle sammen!

Disse bilene høres ikke ut som noe for meg. Jeg liker jo at biler er litt raske og enkle å kjøre. Jeg kjører jo mest i byen. Og om de er svært dyre i drift, så er jo det et stort minus!

Jeg elsker å kjøre bilen jeg har nå, og det er en 2012-modell (så relativt ny). Den har jeg kun utgifter på 1600 kroner per måned. Lite gira på å bytte til en dårligere bil, som i tillegg er mye dyrere.

Har dere kanskje tips til noen andre biler som matcher kriteriene mine? :) Jeg har ganske god inntekt nå, men både inntektene (-) og utgiftene (+) fra januar/februar blir noe ustabil, så det er viktig for meg at den månedlige prisen er ok.

TS

Anonymkode: 6e614...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt høy, stilig bil, som er pålitelig og billig i drift? Hva med Kia Soul?

2014-kia-soul-!-wagon-side-view.png

Anonymkode: 6ecf5...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...