Gå til innhold

Omskolering med bistand fra nav.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig lei av å jobbe som omsorgsperson eller terapeut. Vil ikke gå i detalje om hvorfor, men det er mye tull og får så lite tilbake. Dårlig lønn og ugunstige arbeidstider. Har forsøkt å jobbe flere steder og ingen steder har jeg kjent noen trivsel. Har altså jobbet 10 + år i ett yrke jeg ikke liker. Så vidt jeg orker å stå opp om morgenen for å gå på jobb og jeg gruer meg hver dag.

Og jeg ønsker å omskolere meg. Har 2 barn og er i midten av 30 årene. Så å leve på studielån er umulig. Er det noen som vet om muligheter for omskolering fra nav?

Anonymkode: d5dcd...410

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du syk, har en skade eller et lyte får du hjelp fra Nav. Ellers og her er du din egen lykkessmed. 

Skulle alle i din situasjon få hjelp fra Nav så hadde det ikke vært penger i gjen til noe i samfunnet. 

Ta deg sammen, eller omskoler deg på egenhånd, slik andre må. Latskap er ingen sykdom, for ordens skyld.

Anonymkode: 14994...f96

• Liker 8
Skrevet

Litt overrasket over spørsmålet ditt. Hvordan tenker du at det skulle være enkelt? Mange går på arbeid hver dag og tenker at de burde valgt en annen vei, fått seg et annet arbeid. Og hvordan tror du NAV og køene hadde blitt hvis alle disse bare kunne få omskolering gjennom NAV.

Nei, dette må du nok finne ut av selv, når det er sagt så føler jeg med deg. Det er ikke lett å ha det slik.

Anonymkode: 2cc28...bc6

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig lei av å jobbe som omsorgsperson eller terapeut. Vil ikke gå i detalje om hvorfor, men det er mye tull og får så lite tilbake. Dårlig lønn og ugunstige arbeidstider. Har forsøkt å jobbe flere steder og ingen steder har jeg kjent noen trivsel. Har altså jobbet 10 + år i ett yrke jeg ikke liker. Så vidt jeg orker å stå opp om morgenen for å gå på jobb og jeg gruer meg hver dag.

Men du må ikke jobbe med det du er utdannet til, du kan få arbeid andre steder? Prøve noe helt nytt! Søk stillinger du er kvalifisert for, om det så er en kassajobb på Rema eller noe helt annet. Du har jobb, det er bare å snekre en solid CV og så begynne søken etter en ny jobb.

Du må ikke utdanne deg til noe annet, selv om dette kanskje gir litt bedre betalte jobber. Det er jo en mulighet som kan løse dette for deg.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg ønsker å omskolere meg. Har 2 barn og er i midten av 30 årene. Så å leve på studielån er umulig. Er det noen som vet om muligheter for omskolering fra nav?

Jeg er på aap, med ekstremt liten sjanse til å komme meg tilbake i yrket jeg er utdannet til, og jeg får ikke omskolering via nav. 

Anonymkode: f7cf0...97d

• Liker 3
Skrevet

Man kan i sjeldne tilfeller få støtte dersom man feks pådrar seg en yrkesskade ifbn med jobb som gjør at en ikke kan fortsette med samme type arbeid lengre. Men dette gjelder de færreste. Man kan ikke få dekka ny utdanning fordi en har valgt noe en senere angrer på. 

Men kan du kanskje ta noen enkeeltfag eller kurs på siden va jobben som på sikt gjør deg kvalifisert til noe annet? Hva så du for deg å omskolere deg til? Det finnes nok også en god del jobber du kan hata uten å måtte ta ny utdanning men det blir jo da selvsagt ikke en t oppstilling me d det første. Men... Trivsel er så mye viktigare enn både inntekt og status, gitt at du tener godt nok til å klare utgiftene du har, da. 

Er det ingenting annet innenfor samme retning du kan bytte til? Selv om en kanskje ikke liker jobben sin er det mange andre aspekter som kan veie opp: stabil inntekt, gode arbeidstidspunkt, kolleger og miljø, enn form for betyding og mening i hverdagen. Har du dette på plass? 

Skrevet

Jeg fikk ikke omskolering via nav, selvom arbeidsplassen og yrket mitt generelt ikke var forenlig med helsa. 

Hvorfor tror du egentlig at de skal dekke det, du er jo i stand til å få en annen jobb?

Anonymkode: 83b04...1cc

Skrevet

Du får ikke omskolering via nav bare fordi du er lei jobben. Mange som har jobber de ikke elsker for å kunne brødfø seg selv om familien. Du kan jo ta opp studielån, jobbe ved siden av og evt studere deltid. Ellers så blir det å søke på alt mellom himmel og jord som du tror du kan tenke deg og evt være kvalifisert til. 

Anonymkode: 7d64e...686

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du syk, har en skade eller et lyte får du hjelp fra Nav. Ellers og her er du din egen lykkessmed. 

Skulle alle i din situasjon få hjelp fra Nav så hadde det ikke vært penger i gjen til noe i samfunnet. 

Ta deg sammen, eller omskoler deg på egenhånd, slik andre må. Latskap er ingen sykdom, for ordens skyld.

For et ekkelt og ufint innlegg.

trådstarter sliter da vitterlig ikke med latskap- hun holder ut i en jobb hun ikke liker, og har gjort det i ti år....

har det samme problemet selv, er lærer men virkelig hater jobben og gruer meg til hver eneste dag jeg skal på jobb. Tar all min tid og energi, sjelden jeg orker å gjøre noe med barna.

Det er mange som meg og trådstarter, men latskap er ikke et av problemene våre.

Heller det motsatte; jeg går trofast på jobb selv om jeg har vondt i magen og har marerittaktige tanker om jobben daglig.

Om jeg møter opp på nav, kan de gi karriereveiledning eller hjelp til å finne ut hvilke jobber jeg kan søke på?

Anonymkode: f15b3...e4c

• Liker 3
Skrevet

NAV vil vurdere om utdannelsen er nødvendig og hensiktsmessig for at du skal komme ut i jobb. Du har jobb, og du er (ut i fra den informasjonen du gir) frisk. Så du får ikke støtte til utdanning der.

Men, det er jo helt lov å søke andre jobber enn de du er utdannet til.

Anonymkode: b019c...11c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

trådstarter sliter da vitterlig ikke med latskap- hun holder ut i en jobb hun ikke liker, og har gjort det i ti år....

har det samme problemet selv, er lærer men virkelig hater jobben og gruer meg til hver eneste dag jeg skal på jobb. Tar all min tid og energi, sjelden jeg orker å gjøre noe med barna.

Heller det motsatte; jeg går trofast på jobb selv om jeg har vondt i magen og har marerittaktige tanker om jobben daglig.

Om jeg møter opp på nav, kan de gi karriereveiledning eller hjelp til å finne ut hvilke jobber jeg kan søke på?

Tror du må ha registrert deg som jobbsøker for å kunne få veiledning av Nav, og det først etter de har vurdert om du bør greie å finne deg jobb på egenhånd eller om du trenger hjelp av Nav.

Har du tatt interessetester/karrieretester på nettet for å se hva du kunne du passet til? Hva er det ved læreryrket du ikke liker i dag? Jeg tenker at du med læreryrket har gode muligheter til å jobbe andre steder. Du sitter jo med masse kompetanse og kunnskap som kan overføres til andre jobber. 

Jobbe som miljøterapeut i bolig? Veileder i Nav eller andre tilsvarende steder hvor du møter og veileder mennesker? I oppfølgingstjenesten? I stillinger innenfor veldedige organisasjoner, som Røde Kors o.l?

Anonymkode: cfadf...30e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror eneste mulighet for å få dekt utdanning av Nav, er om du mottar arbeidsavklaringspenger. Og selv der er det ganske strengt. Da skal det være helt klart og nærmest garantert at du får jobb i etterkant av studiet, og det skal være kartlagt at du vil kunne greie å fullføre utdannelsen.

Man kan få dekket kurs av Nav uten å måtte ha arbeidsavklaringspenger. Det er ofte begrenset hvor langt et kurs vil føre deg sammenliknet med utdanning, og der ser man også på jobbmulighetene i etterkant av kurset. Men du må være vurdert til å være langtidsarbeidssøker, og at Nav ser at du trenger mye hjelp for å komme i jobb.

Anonymkode: cfadf...30e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått omskolering via Nav, men det etter at jeg ble sykemeldt fra jobben jeg hadde og ikke kunne fortsette på grunn av sykdom.

Det gikk da to år etter at jeg ble sykemeldt før jeg begynte på utdanning og da måtte det vurderes. Det var også andre grunner til at jeg fikk det som jeg ikke ønsker å gå inn på her.

Det var allikevel langt fra sikkert at de godkjente det for meg så det er ikke bare å gå ned på Nav fordi man er lei jobben sin. Jeg skjønner at det er kjedelig å være i en jobb man ikke trives med, men det skal gode grunner til at Nav godkjenner og man må være på AAP. Det er da en del av et tiltak som skal hjelpe en tilbake til jobb.

Anonymkode: d065a...a6e

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det både du og ts trenger er et spark bak. Dernest trenger dere begge å komme dere til psykolog for å ta tak i livene deres og negativitenten deres. Det er mellom ørene og i instillingen deres til livet og hva dere kan gjøre selv for å få et litt mer positivt syn på både livet og jobbene deres at problemet ligger. 

Å forvente at samfunnet skal stille opp for alt og alle det er for drøyt, med mindre man er ute etter å prøve på å provosere og å engasjere. 

• Liker 2
Skrevet

Hva tror egentlig NAV er til for....? Seriøst ment spørsmål altså, har dere i det hele tatt reflektert over det?

Tror dere virkelig, at samfunnet tar regninga om en mistrives i jobben sin og ønsker ny utdannelse? Eller at samfunnet skal stille opp og fortelle en hvilken jobb en skal søke på, som passer en bedre, og ta regninga på det også...?

Om en ikke klarer å ta litt ansvar for seg selv og eget liv, så grenser det i grunn til latskap ja. Især om en innbiller seg at NAV skal betale og stille opp. Jammen ikke rart det er mange som er sinte på NAV - om folk virkelig har slike utopiske forventninger til hva de skal få der.... 

Anonymkode: 09d26...8b4

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på aap, med ekstremt liten sjanse til å komme meg tilbake i yrket jeg er utdannet til, og jeg får ikke omskolering via nav. 

Anonymkode: f7cf0...97d

Snakk med advokat. NAV lyver og pusher verdiløse kurs som koster samfunnet milliarder. Aldri godta et nei, hvis de er uenige ber du om en hjemlet begrunnelse. Da tvinges sosionomen til å snakke med noen som har mer juridisk forståelse enn en full labrador. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta en samlingsbasert master i et eller annet interessant?

Fulltidsstudier i Norge er max 30% arbeidsbelastning, så de kan du lett ta ved siden av jobb så lenge det ikke er krav til oppmøte.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er ikke så mange karriere veiledere på NAV kontorene rundt om. Dessverre. Men om du oppsøker et av de største bemanningsbyråene har disse som oftest karriereveiledere å tilby. Eller at du kan ta noen motivasjons kurs for å få ny giv til det yrket du en gang utdannet deg som. 

Mange går på jobben hver eneste dag med disse følelsene. Samme om det er på fabrikk eller i butikk. Da gjelder det å flytte fokus over på noe annet når dagene blir tunge. Kanskje det kan hjelpe og jobbe et annet sted enn der dere jobber nå? Etterutdanning? Ta ledelse kurs og stig i gradene osv. Når man først har en bunn så er det lettere å klatre videre på denne enn å starte helt på nytt. 

Eller hopp i det, start den cafeen eller butikken du har drømt om. Utdann dere til Coach før det finnes for mange av dem også her i Norge. 

Skrevet

Masse uvitenhet i innleggene over.

Det går fint an å få dekket utdanning når en er på overgangsstønad, dagpenger, uføretrygd, aap og sykepenger. Men det er selvfølgelig masse begrensninger og krav knyttet til denne rettigheten.

En kan f.eks få en bachelorgrad dekket på sykepenger/aap.

Det krever:

• At du ikke kan gå tilbake til ditt tidligere arbeid på grunn av helseproblemer
  • At du kan fungere i helsetilpasset arbeid som krever omskolering. 
  • Det må være etterspørsel i jobbmarkedet for den utdanningen du vil ta.
  • Det må sannsynliggjøres at du faktisk klarer å stå løpet ut og fullføre utdanningen.
  • Det må også være midler i dette lokale nav-kontoret sitt budsjett til å finansiere omskoleringen(kommer du sent på året kan pengene være brukt opp). 

Grunnen til at mange i realiteten ikke får dekket omskolering er fordi de ikke kjenner sine rettigheter og de blir fintet ut av saksbehandleren sin. Grunnen til at saksbehandleren ikke liker å gi omskolering er fordi det medfører masse ekstraarbeid. 3 år til med aap, opprettelse av tiltaksplass, endring av aktivitetsplan, stønader til bøker, til reiseutgifter osv osv. En sparer seg mye trøbbel i jobben ved å bare si nei. Det er heller ikke alle saksbehandlere som er glad for at du får dekket betalt utdanning, mens de måtte ta opp lån og betale selv.

Når noen blir pushy på omskolering må en huske å si at nav tenker raskeste veien til arbeid, og komme opp med noen alternativer som f.eks Avklaring, arbeidsrettet rehab, oppfølging osv. Og ellers få med at etter en helhetsvurdering finner ikke nav det hensiktsmessig med omskolering. Funker veldig bra. Jeg har fått dekket omskolering i 3 år, men det skyldes 3 ting:

• At jeg har vært heldig
  • At jeg kjenner systemet og rettighetene mine
  • Ved bruk av overtalingsteknikker som nav selv bruker(f.eks bait&switch). 

Anonymkode: 2bd31...5b1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Masse uvitenhet i innleggene over.

Det går fint an å få dekket utdanning når en er på overgangsstønad, dagpenger, uføretrygd, aap og sykepenger. Men det er selvfølgelig masse begrensninger og krav knyttet til denne rettigheten.

En kan f.eks få en bachelorgrad dekket på sykepenger/aap.

Det krever:

• At du ikke kan gå tilbake til ditt tidligere arbeid på grunn av helseproblemer
  • At du kan fungere i helsetilpasset arbeid som krever omskolering. 
  • Det må være etterspørsel i jobbmarkedet for den utdanningen du vil ta.
  • Det må sannsynliggjøres at du faktisk klarer å stå løpet ut og fullføre utdanningen.
  • Det må også være midler i dette lokale nav-kontoret sitt budsjett til å finansiere omskoleringen(kommer du sent på året kan pengene være brukt opp). 

Grunnen til at mange i realiteten ikke får dekket omskolering er fordi de ikke kjenner sine rettigheter og de blir fintet ut av saksbehandleren sin. Grunnen til at saksbehandleren ikke liker å gi omskolering er fordi det medfører masse ekstraarbeid. 3 år til med aap, opprettelse av tiltaksplass, endring av aktivitetsplan, stønader til bøker, til reiseutgifter osv osv. En sparer seg mye trøbbel i jobben ved å bare si nei. Det er heller ikke alle saksbehandlere som er glad for at du får dekket betalt utdanning, mens de måtte ta opp lån og betale selv.

Når noen blir pushy på omskolering må en huske å si at nav tenker raskeste veien til arbeid, og komme opp med noen alternativer som f.eks Avklaring, arbeidsrettet rehab, oppfølging osv. Og ellers få med at etter en helhetsvurdering finner ikke nav det hensiktsmessig med omskolering. Funker veldig bra. Jeg har fått dekket omskolering i 3 år, men det skyldes 3 ting:

• At jeg har vært heldig
  • At jeg kjenner systemet og rettighetene mine
  • Ved bruk av overtalingsteknikker som nav selv bruker(f.eks bait&switch). 

Anonymkode: 2bd31...5b1

«Uvitenhet» er vitterlig bedre enn kalkulert svindel og bedrag av felleskassen. 

Anonymkode: dd77a...aac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...