Gå til innhold

Hvilken el-bil passer for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, tdm900 skrev:
 

Her er det snakk om å kjøre batteribiler i lille Norge, og så har vi alle disse flyene over hodene på oss som slipper ut noe enormt med CO2. Men det gikk helt inn hos deg, du må faktisk ha noe å tenke med for å kunne forstå det!

Fly har lavere utslipp per passasjerkilometer enn en gjennomsnittlig bil, og de fleste ferdes langt flere kilometer i bil pr. år enn i fly. I Europa brukes det ca. 2,5 ganger så mye oljeprodukter i personbiler som i fly. Mao. er det riktig å begynne med personbilene siden de både har den største andelen av forbruket og er den sektoren det er enklest å gjøre noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, -jk- skrev:
 

Fly har lavere utslipp per passasjerkilometer enn en gjennomsnittlig bil, og de fleste ferdes langt flere kilometer i bil pr. år enn i fly. I Europa brukes det ca. 2,5 ganger så mye oljeprodukter i personbiler som i fly. Mao. er det riktig å begynne med personbilene siden de både har den største andelen av forbruket og er den sektoren det er enklest å gjøre noe med. 

Hvor kommer drivstoff til fly fra, om den ikke er oljerelatert? De prøver seg med biodrivstoff der også men det totale regnskapet der henger ikke helt på greip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tdm900 skrev:
 

Hvor kommer drivstoff til fly fra, om den ikke er oljerelatert? De prøver seg med biodrivstoff der også men det totale regnskapet der henger ikke helt på greip!

Selvfølgelig kommer drivstoffet foreløpig fra råolje. Men som sagt brukes det MYE mer råolje til drift av personbiler. Det er greit å starte med den største forbrukeren. Ikke bare har vi alternative drivstoff til personbiler (som elektrisitet) men vi har også alternative transportformer (sykkel, kollektivt osv.). Til fly (ihvertfall på lengre distanser) er det ingen alternativer som er brukbare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, -jk- skrev:
 

Selvfølgelig kommer drivstoffet foreløpig fra råolje. Men som sagt brukes det MYE mer råolje til drift av personbiler. Det er greit å starte med den største forbrukeren. Ikke bare har vi alternative drivstoff til personbiler (som elektrisitet) men vi har også alternative transportformer (sykkel, kollektivt osv.). Til fly (ihvertfall på lengre distanser) er det ingen alternativer som er brukbare. 

Og batteribilen kjøpte du neppe for å spare miljøet? Nei, det gjorde du ikke. Du kjøpte den kun for egen vinning, og kunne få kjøre i kollektivfelt som heldigvis har fått sin begresning. For slitasjen på veien er like stor, eller større pga høyere vekt. Det knaser ikke i tennene av eksos, men det gjør det av veistøv som virvles opp. Det er en like stor plage, samt vedfyring fra gamle vedovner i tettbygde strøk. Blir og gøy å se hvordan batteribil salget vil gå, når avgift og moms blir innført fra 2021. Da er det nok ingen bønn, siden det ikke er staten Norge som bestemmer det alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tdm900 skrev:
 

Og batteribilen kjøpte du neppe for å spare miljøet? Nei, det gjorde du ikke. Du kjøpte den kun for egen vinning, og kunne få kjøre i kollektivfelt som heldigvis har fått sin begresning. For slitasjen på veien er like stor, eller større pga høyere vekt. Det knaser ikke i tennene av eksos, men det gjør det av veistøv som virvles opp. Det er en like stor plage, samt vedfyring fra gamle vedovner i tettbygde strøk. Blir og gøy å se hvordan batteribil salget vil gå, når avgift og moms blir innført fra 2021. Da er det nok ingen bønn, siden det ikke er staten Norge som bestemmer det alene. 

Kollektivfelt har vi som sagt ikke her jeg bor, og jeg kjører heller ikke i rushtiden da jeg ikke pendler med bil (bruker toget). 

Ang. veislitasje så anbefaler jeg denne artikkelen:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3WWOd/faktiskno-nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-paa-veien

Som du ser står ikke personbiler for noe av veislitasjen i det hele tatt, bortsett fra de som på død og liv skal kjøre med piggdekk. Om bilen veier ett, to eller tre tonn spiller null rolle da slitasjen er proporsjonal med akselvekt opphøyt i 4.potens. Dvs. at en buss sliter ca. like mye på veien som 1000 Teslaer.

Vedfyring av gamle ovner i tettbebygd strøk er en uting ja, og man får heldigvis støtte til å skifte ut disse. Et forbud mot fyring i gamle ovner kan være på sin plass på sikt. 

Det at jeg sparer titusener i året på drivstoff er selvsagt god motivasjon til å kjøpe elbil. Miljødelen er også viktig, jeg har bl.a stort solcelleanlegg på taket for å kompensere for ekstra strømforbruk (produserer over 14.000kWh i år, anlegget ble montert i 2013) og vi kastet ut oljefyren til fordel for vann/vann varmepumpe allerede i 2006. Men en av de største fordelene med å kjøre elbil er kjørefølelsen. Den sømløse, lydløse akselerasjonen uten giring, med full kraft i løp av et øyeblikk når man trenger det setter jeg stor pris på. Det er noe helt annet enn å dasse rundt i en dieselbil med automatkasse.

Ellers har nok elbilrevolusjonen kommet for langt til at til at den lar seg stoppe. Det selges 600.000 elbiler i Kina i år og Tesla Model 3 er den mestselgende modellen målt i verdi i 3.kvartal i USA i år. Incentivene i USA er mye svakere enn i Norge, de er ca. på høyde med de i Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -jk- skrev:
 

Kollektivfelt har vi som sagt ikke her jeg bor, og jeg kjører heller ikke i rushtiden da jeg ikke pendler med bil (bruker toget). 

Ang. veislitasje så anbefaler jeg denne artikkelen:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3WWOd/faktiskno-nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-paa-veien

Som du ser står ikke personbiler for noe av veislitasjen i det hele tatt, bortsett fra de som på død og liv skal kjøre med piggdekk. Om bilen veier ett, to eller tre tonn spiller null rolle da slitasjen er proporsjonal med akselvekt opphøyt i 4.potens. Dvs. at en buss sliter ca. like mye på veien som 1000 Teslaer.

Vedfyring av gamle ovner i tettbebygd strøk er en uting ja, og man får heldigvis støtte til å skifte ut disse. Et forbud mot fyring i gamle ovner kan være på sin plass på sikt. 

Det at jeg sparer titusener i året på drivstoff er selvsagt god motivasjon til å kjøpe elbil. Miljødelen er også viktig, jeg har bl.a stort solcelleanlegg på taket for å kompensere for ekstra strømforbruk (produserer over 14.000kWh i år, anlegget ble montert i 2013) og vi kastet ut oljefyren til fordel for vann/vann varmepumpe allerede i 2006. Men en av de største fordelene med å kjøre elbil er kjørefølelsen. Den sømløse, lydløse akselerasjonen uten giring, med full kraft i løp av et øyeblikk når man trenger det setter jeg stor pris på. Det er noe helt annet enn å dasse rundt i en dieselbil med automatkasse.

Ellers har nok elbilrevolusjonen kommet for langt til at til at den lar seg stoppe. Det selges 600.000 elbiler i Kina i år og Tesla Model 3 er den mestselgende modellen målt i verdi i 3.kvartal i USA i år. Incentivene i USA er mye svakere enn i Norge, de er ca. på høyde med de i Sverige. 

Hvorfor passer en person så fint i de dype sporene, der det er lenge siden det ble lagt ny asfalt? Akkurat det var et lite tema for noen år siden, og er det enda. En lastebil med sin sporvidde, passer ikke nede i de dypeste partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, tdm900 skrev:
 

Hvorfor passer en person så fint i de dype sporene, der det er lenge siden det ble lagt ny asfalt? Akkurat det var et lite tema for noen år siden, og er det enda. En lastebil med sin sporvidde, passer ikke nede i de dypeste partiene.

Som nevnt i den linkede artikkeren; piggdekk. Forbudt i f.eks Tyskland, av god grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, -jk- skrev:
 

Som nevnt i den linkede artikkeren; piggdekk. Forbudt i f.eks Tyskland, av god grunn. 

Å forby piggdekk i Tyskland er greit, men langt fra greit her på berget hvor vi har vinterføre nesten halve året. Slitasjen har vi likevel, men klart redusert når der færre som bruker piggdekk. Det som slett ikke er bra, er alt saltet som pøses på veiene. Det gjør i tillegg veien superglatt når temperaturen kryper under 12-14minus. Hadde vært mye bedre med kun brøyting, og ha et forutsigbart underlag å kjøre på, og bruke saltet kun når det ble klinkis rundt null med regn.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tdm900 skrev:
 

Å forby piggdekk i Tyskland er greit, men langt fra greit her på berget hvor vi har vinterføre nesten halve året. Slitasjen har vi likevel, men klart redusert når der færre som bruker piggdekk. Det som slett ikke er bra, er alt saltet som pøses på veiene. Det gjør i tillegg veien superglatt når temperaturen kryper under 12-14minus. Hadde vært mye bedre med kun brøyting, og ha et forutsigbart underlag å kjøre på, og bruke saltet kun når det ble klinkis rundt null med regn.

Ang. salt så er jeg helt enig med deg. Har hytte på fjellet i et fylke der det ikke saltes, og de veiene er en fornøyelse å kjøre på i forhold til de saltede veiene i nabofylket. Har heller aldri hatt behov for piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...