Gå til innhold

Hvilken el-bil passer for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, tdm900 skrev:

Skaffer ikkenoe som helst. Når det snakkes om at det ikke er aktuelt å kjøpe en slik bil som neste bil, da er det noe i dèt. Selv kjører jeg VW, et merke som svært mange hater som pesten pga elendig service, men det jeg har opplevd er det stikk motsatte.

Og når det er sagt, ikke prøv å si at keg likegodt kan kjøpe Tesla, eller andre batteribiler. De har alle som èn kort rekkevidde, og ikke hengerfeste som kan trekke noe særlig last med. Tesla model X er ikke vært å nevne i så måte, det er en bil som koster like mye som huset mitt da jeg kjøpte det😊 

Tesla P100D er vel den med lengst rekkevidde. 45 mil holder for meg (oppgitt 600 km). Men jeg kjører ikke så lange turer uansett. Rekkevidden blir jo lengre og lengre på nye biler som kommer til. Hengerfeste trenger jeg heller ikke, og mange (sikkert ikke deg) som ikke trenger det, bruker dog det som argument for å ikke kjøpe elbil, nå som rekkevidden blir bedre ;)

Skrevet
30 minutter siden, tdm900 skrev:

Det vil da si at det kun er de som får den service de har krav på, blir spurt det. For Tesla i seg selv er ikke representativt med de problemene de har. Dyre er de også!

Hvis du ikke skjønte det så er det altså snakk om uavhengige undersøkelser (som foretas årlig) der man ringer rundt til noen tusen mennesker og spør hva slags bil de har og hvor fornøyd de er med merket.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Rullestolbruker skrev:

Tesla P100D er vel den med lengst rekkevidde. 45 mil holder for meg (oppgitt 600 km). Men jeg kjører ikke så lange turer uansett. Rekkevidden blir jo lengre og lengre på nye biler som kommer til. Hengerfeste trenger jeg heller ikke, og mange (sikkert ikke deg) som ikke trenger det, bruker dog det som argument for å ikke kjøpe elbil, nå som rekkevidden blir bedre ;)

Bruker ikke som et argument å ikke kunne få hengerfeste, for ikke å kjøpe overprisa batteribiler. Når jeg har henger som brukes med ukevne mellomrom, så skal bilen kunne trekken den! Du må ikke tro anna enn at jeg følger med på hva som skjer, og som kommer av nye modeller. Det som er gjetakende, er at rekkevidden blir lengre, før bilen er på veien. Når den omsider kommer dit, kommer den ikke så forbaska mye lengre enn den forrige modellen. Og argumentet som også går igjen, er at produksjonen av batterier blir blilligere, jo det kan være, men når bilen er klar for salg er den likevel dyrere enn forgjengeren. Bilfabrikkene legger heller ikke så stor vekt på å framstille batteribilene ”fort nok”. For Norge er faktisk alene i den globale sammenheng om ha så mange batteribiler pr.innygger mot andre land. Derfor er det så himla lange ventetider på nye modeller. Tesla skiller ut fordi de ikke har noen annen drivlinje. 

Skrevet
Akkurat nå, tdm900 skrev:

Bruker ikke som et argument å ikke kunne få hengerfeste, for ikke å kjøpe overprisa batteribiler. Når jeg har henger som brukes med ukevne mellomrom, så skal bilen kunne trekken den! Du må ikke tro anna enn at jeg følger med på hva som skjer, og som kommer av nye modeller. Det som er gjetakende, er at rekkevidden blir lengre, før bilen er på veien. Når den omsider kommer dit, kommer den ikke så forbaska mye lengre enn den forrige modellen. Og argumentet som også går igjen, er at produksjonen av batterier blir blilligere, jo det kan være, men når bilen er klar for salg er den likevel dyrere enn forgjengeren. Bilfabrikkene legger heller ikke så stor vekt på å framstille batteribilene ”fort nok”. For Norge er faktisk alene i den globale sammenheng om ha så mange batteribiler pr.innygger mot andre land. Derfor er det så himla lange ventetider på nye modeller. Tesla skiller ut fordi de ikke har noen annen drivlinje. 

Jaha ja. Fulgte med sa du. Ja du kan få sagt det. I Kina selges det over 600.000 elbiler i året. Norge er ikke alene. Ha en god uke ;)

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Rullestolbruker skrev:

Jaha ja. Fulgte med sa du. Ja du kan få sagt det. I Kina selges det over 600.000 elbiler i året. Norge er ikke alene. Ha en god uke ;)

Og de bygger ut strømleveranser med å bygge enda flere kullkraftverk. Og du mener du har gjort et smart valg😆😆

Legger med en skjermdump av flytrafikken over Europa i kveld, det hjelper neppe å kjøre rundt i en batteribil når det ser slik ut over oss. Og merk deg, ingen av de er batteridrevet!😊😊

78192953-64E5-4DE5-862C-537BC91072BB.jpeg.84d5dd5e0d4889297e1b3e57449cc491.jpeg

Endret av tdm900
Skrevet

I Kina øker andelen fornybar energi sterkt hvert år, de satser enormt på dette.

Flytrafikken blir elektrifisert etterhvert den også, ihvertfall de kortere rutene som f.eks Oslo-Bergen.

Flytrafikken har heller ingen negativ påvirkning oå luftkvaliteten i byene våre.

Skrevet
9 timer siden, -jk- skrev:

I Kina øker andelen fornybar energi sterkt hvert år, de satser enormt på dette.

Flytrafikken blir elektrifisert etterhvert den også, ihvertfall de kortere rutene som f.eks Oslo-Bergen.

Flytrafikken har heller ingen negativ påvirkning oå luftkvaliteten i byene våre.

Nei, ikke byene, men globalt har den det! Det blir litt for dumt å kjøre rundt i elbil i et land hvor det totale bilsalget utgjør godt under 1% av det globale bilsalget. Men når du har kjøpt Tesla for å kjøre gratis i bommer, bruke kollektivfelt, spiller ikke den store sammenhengen noen rolle lengre. Da kommer du med argumentet om det lokale!

Anonymkode: a78fe...89a

Skrevet
13 timer siden, tdm900 skrev:

Og de bygger ut strømleveranser med å bygge enda flere kullkraftverk. Og du mener du har gjort et smart valg😆😆

Legger med en skjermdump av flytrafikken over Europa i kveld, det hjelper neppe å kjøre rundt i en batteribil når det ser slik ut over oss. Og merk deg, ingen av de er batteridrevet!😊😊

sorry å skuffe trollet, men noen av disse flyene kan være elfly.

https://www.tu.no/artikler/i-dag-skal-avinor-sjefen-og-samferdselsministeren-fly-elektrisk/440188

Anonymkode: d2473...206

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sorry å skuffe trollet, men noen av disse flyene kan være elfly.

https://www.tu.no/artikler/i-dag-skal-avinor-sjefen-og-samferdselsministeren-fly-elektrisk/440188

Pek på det da, troll!

Styikkelen fu viser til er et knøttlite fly som knapt er plass til to, og det eneste flyet som er drevet av batteri😆😆 Var neppe på vingene i går kveld

Endret av tdm900
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke byene, men globalt har den det! Det blir litt for dumt å kjøre rundt i elbil i et land hvor det totale bilsalget utgjør godt under 1% av det globale bilsalget. Men når du har kjøpt Tesla for å kjøre gratis i bommer, bruke kollektivfelt, spiller ikke den store sammenhengen noen rolle lengre. Da kommer du med argumentet om det lokale!

Når vi hadde dieselbil beløp bomkostnadene våre seg til omkring 1500-2000,- pr. år så den biten betyr svært lite for oss. Dårlig med bommer her vi bor, så det blir stort sett de gangene vi kjører forbi Oslo vi må betale. Sparer til sammenligning ca. 25.000,- pr. år på drivstoff, det er der pengene ligger for vår del. Kollektivfelt har de ikke der vi bor, og kjører jeg inn til Oslo på en tid man faktisk kan ha bruk for det får jeg ikke bruke det pga. at det må være 2 i bilen. Så den biten er også verdløs for oss. 

Flytrafikken har heller ingen negativ innvirkning på luftkvaliteten globalt, ihvertfall ikke noe målbart. Utslippene til fly er på en såpass stor høyde at det ikke påvirker luftkvaliteten på bakkenivå. Det samme gjelder skip til havs, det spiller null rolle om en spyr ut masse NOx i midten av Stillehavet. I midten av Oslo er derimot NOx ganske mye mer problematisk (derfor er det også bra med landstrøm for skip, slik man har for Kielferga). 

Skrevet
9 timer siden, tdm900 skrev:

Pek på det da, troll!

Styikkelen fu viser til er et knøttlite fly som knapt er plass til to, og det eneste flyet som er drevet av batteri😆😆 Var neppe på vingene i går kveld

I 2008 var de eneste elbilene på norske veier små "plastbøtter" ala Think og Buddy, samt noen franske greier med særdeles kort rekkevidde og skyhøyt servicebehov. 10 år senere er forandringen total. Du tror ikke det samme vil skje på andre fronter i løpet av de neste 10 årene? Vi har allerede fått vår første elektriske bilferge, og nå skal det bygges svært mange til. Normen fremover blir elektrisk drift der det er mulig. Fredrikstad har f.eks passasjerferger i drift mellom bydelene, den siste som er bestilt er helelektrisk. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor er det en viss risiko med å kjøre elektrisk. Hadde ikke pressen tatt tak i saken, hadde vel heller ikke Tesla gått med på å la skaden gå på garantien. Må batteriet byttes, koster det rundt 300.000,-

https://www.dinside.no/motor/elbiler-skadet-pa-ladestasjon/70336846

Hvor har du den prisen fra? Forrige gang jeg så priser nevnt på Tesla-batterier kostet et batteri til en TMS 75D kr. 175.000,- nytt og man får et fra høggeren mye billigere enn det. 

Leste du forresten hele saken?

"Vi kan også avkrefte at det er skader på selve batteriet i noen av bilene. Det er en misforståelse, og vi vil kontakte kundene for å oppklare dette.»"

Sannsynligvis ligger feilen i en styreenhet for hurtiglading, sannsynligvis skadet pga. støy (overharmonisk/rippel) på strømmen pga. defekt hurtiglader. Det er flere Leaf som har fått problemer etter lading på samme hurtiglader. 

Skrevet

Helt klart at hurtigladerne blir bedre og bedre og det blir stadig mindre feil. Når det er over 181 000 elbiler som lader hele tiden så får man tåle noen innkjøringsproblemer med disse så lenge det tas på garantien. Tipper sjansen for feilfylling på kreftbilene er mye større. Det er til og med stadig vekk at bensinstasjon fyller selv på feil tank og deretter skylder på kreftbileierne.

Skrevet
1 time siden, -jk- skrev:

Hvor har du den prisen fra? Forrige gang jeg så priser nevnt på Tesla-batterier kostet et batteri til en TMS 75D kr. 175.000,- nytt og man får et fra høggeren mye billigere enn det. 

Leste du forresten hele saken?

"Vi kan også avkrefte at det er skader på selve batteriet i noen av bilene. Det er en misforståelse, og vi vil kontakte kundene for å oppklare dette.»"

Sannsynligvis ligger feilen i en styreenhet for hurtiglading, sannsynligvis skadet pga. støy (overharmonisk/rippel) på strømmen pga. defekt hurtiglader. Det er flere Leaf som har fått problemer etter lading på samme hurtiglader. 

Her kan du lese selv! Men var ikke denne artikkelen jeg har det fra, men et bevis på at du ikke har så veldig god peiling på hva du kommer med! Trygve Hegnar har helt rett hva han uttalte: Teslaeiere har mye penger, og null peiling på bil😊

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=17576.0

Annonse
Skrevet
1 time siden, -jk- skrev:

I 2008 var de eneste elbilene på norske veier små "plastbøtter" ala Think og Buddy, samt noen franske greier med særdeles kort rekkevidde og skyhøyt servicebehov. 10 år senere er forandringen total. Du tror ikke det samme vil skje på andre fronter i løpet av de neste 10 årene? Vi har allerede fått vår første elektriske bilferge, og nå skal det bygges svært mange til. Normen fremover blir elektrisk drift der det er mulig. Fredrikstad har f.eks passasjerferger i drift mellom bydelene, den siste som er bestilt er helelektrisk. 

Joda, fint med ferge som har kun 9min til lading i hver ende av strekningen den trafikere. Det er en kjent sak at den sliter med å opprettholde rutetiden når den ikke rekker å lade mer😁😁

Skrevet
50 minutter siden, tdm900 skrev:

Joda, fint med ferge som har kun 9min til lading i hver ende av strekningen den trafikere. Det er en kjent sak at den sliter med å opprettholde rutetiden når den ikke rekker å lade mer😁😁

Den ferga er en prototype og har hatt problemer med ladingen (bl.a at det tok for lang tid å få igang lading). Ikke så rart med litt barnesykdommer på ting som er den første av sitt slag. Men meg bekjent er problemene mer eller mindre løst nå, og det er mange nye elektriske ferger under bygging.

Skrevet
På 22.10.2018 den 19.53, tdm900 skrev:

I en annen tidsalder hadde du lagt ut et bilde av alle hestekjerrene, og påpekt hvor idiotisk det var med automobiler.

Historien gjentar seg.

Anonymkode: a633c...404

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en annen tidsalder hadde du lagt ut et bilde av alle hestekjerrene, og påpekt hvor idiotisk det var med automobiler.

Historien gjentar seg.

Anonymkode: a633c...404

Her er det snakk om å kjøre batteribiler i lille Norge, og så har vi alle disse flyene over hodene på oss som slipper ut noe enormt med CO2. Men det gikk helt inn hos deg, du må faktisk ha noe å tenke med for å kunne forstå det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...