Mystic woman Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Jeg holder på med storopprydning i dokumenter, papirer, blader etc. og har et spørsmål om hvor lenge det er nødvendig å ta vare på betalte fakturaer/regninger. Jeg har bunker så langt tilbake som 2008. Takker for svar!
_popcorn_ Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 De få jeg har fått i papirformat beholder jeg 3-6 måneder. Er betalingen gått igjennom, og ingen purring eller noe har kommet på 3-6 måneder, så er det ok. Sånn tenker jeg iallefall. Ellers så kan du jo se hvilke regninger det er snakk om... Strømavtaler avsluttet for flere år siden? kast.. husleie fra studenthybelen for 8-10 år siden? kast... TV du kjøpte på avbetaling for 2 år siden, kan like godt beholdes om du har tv og plass. Den tiden jeg brukte papirfaktura, så beholdt jeg mye fram til kundeforhold var over, og litt til. 3
Snabeltann Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 Regninger og fakturaer som har med huset vårt å gjøre samler jeg i en perm, resten er i nettbank. 2
_popcorn_ Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 6 minutter siden, Snabeltann said: Regninger og fakturaer som har med huset vårt å gjøre samler jeg i en perm, resten er i nettbank. Av nysgjerrighet: tenker du da kjøp av hus og eventuelt oppussing/renovering, eller samler du på regninger på inventar og felleskostnader/kommunale avgifter?
Snabeltann Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 Har alle fakturaer ned til minste spiker fra alle tre hus vi har kjøpt, og faktisk hatt bruk for de en gang i forbindelse med en forsikringssak, og andre ting. Koster meg ikke så mye å hive de i permen, Just in case alt fra all oppussing og verdiøkning, til utbygging av veranda etc... Da har jeg alltid mulighet til å finne ut h like type varmekabler ble lagt, når osv... Hvilken type maling kjøpte vi egentlig da... Osv.. 2
Mystic woman Skrevet 28. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2018 1 time siden, _popcorn_ skrev: De få jeg har fått i papirformat beholder jeg 3-6 måneder. Er betalingen gått igjennom, og ingen purring eller noe har kommet på 3-6 måneder, så er det ok. Sånn tenker jeg iallefall. Ellers så kan du jo se hvilke regninger det er snakk om... Strømavtaler avsluttet for flere år siden? kast.. husleie fra studenthybelen for 8-10 år siden? kast... TV du kjøpte på avbetaling for 2 år siden, kan like godt beholdes om du har tv og plass. Den tiden jeg brukte papirfaktura, så beholdt jeg mye fram til kundeforhold var over, og litt til. Det er ikke noen av denne typen såvidt jeg kan se ved en rask gjennomsøking. Da kaster jeg det meste. Egentlig skulle jeg vel ha makulert dem, men jeg har ingen slik maskin.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 Du trenger ikke makulere ting som blir brent. Så hvis det er noe du synes er for sensitivt til å bli resirkulert - kast det i restavfallet. Dette gjør jeg med alt som inneholder mitt personnummer. Jeg tar også vare på alt som gjelder bolig jeg eier eller har nylig eid. Ellers gjelder 10 års regelen når det gjelder ting som kan påvirke skatt (dvs lønnslipper, skatteoppgjør etc).
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Du trenger ikke makulere ting som blir brent. Så hvis det er noe du synes er for sensitivt til å bli resirkulert - kast det i restavfallet. Dette gjør jeg med alt som inneholder mitt personnummer. Jeg tar også vare på alt som gjelder bolig jeg eier eller har nylig eid. Ellers gjelder 10 års regelen når det gjelder ting som kan påvirke skatt (dvs lønnslipper, skatteoppgjør etc). Skatteoppgjøret ligger jo på nettet, så det trenger man i hvert fall ikke ta vare på i papirformat. Anonymkode: 654bc...55a
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skatteoppgjøret ligger jo på nettet, så det trenger man i hvert fall ikke ta vare på i papirformat. Anonymkode: 654bc...55a Hvis man driver firma, har man bilag. Lønns- og trekkoppgaven min ligger heller ikke på nett, og fanes i 2008-2014 bare i papirformat.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 9 minutter siden, Blondie65 skrev: Du trenger ikke makulere ting som blir brent. Så hvis det er noe du synes er for sensitivt til å bli resirkulert - kast det i restavfallet. Dette gjør jeg med alt som inneholder mitt personnummer. Jeg tar også vare på alt som gjelder bolig jeg eier eller har nylig eid. Ellers gjelder 10 års regelen når det gjelder ting som kan påvirke skatt (dvs lønnslipper, skatteoppgjør etc). Dette er da virkelig ikke anbefalt, denne informasjonen kan like gjerne komme på avveie som hvis det går i papiravfallet! Det anbefales å brenne eller makulere, aldri kaste informasjon med personnummer i søppel eller til gjenvinning. Jeg klipper det i mange biter og kaster siden jeg ikke har makuleringsmaskin. Anonymkode: a578b...288 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 Jeg kaster så godt som alt umiddelbart etter at det er betalt. Jeg kan ikke komme på at jeg noen gang i mine 25 år som regningsbetaler har hatt behov for å ta vare på regningen. Men, så klart, nå kan jeg heller ikke komme på at jeg har vært nødt til å bevise at jeg har betalt. De eneste jeg tar vare på er i de tilfellene jeg skal ha pengene refundert, som f.eks ved å skrive reiseregning etter å ha lagt ut for reisen selv. Nå får jeg de aller fleste regninger elektronisk, og skatteoppgjør og lønnsslipper ligger også på nett, så jeg tenker at jeg ikke har behov for å ta vare på papirversjoner av disse. Anonymkode: 727a6...c63
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er da virkelig ikke anbefalt, denne informasjonen kan like gjerne komme på avveie som hvis det går i papiravfallet! Det anbefales å brenne eller makulere, aldri kaste informasjon med personnummer i søppel eller til gjenvinning. Jeg klipper det i mange biter og kaster siden jeg ikke har makuleringsmaskin. Anonymkode: a578b...288 Jeg har ikke problemer med at man klipper bort og i biter personnummeret. Poenget mitt var at det kan kastes i restavfallet istedenfor å gå til anskaffelse av makuleringsmaskin.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 13 timer siden, Mystic woman skrev: Jeg holder på med storopprydning i dokumenter, papirer, blader etc. og har et spørsmål om hvor lenge det er nødvendig å ta vare på betalte fakturaer/regninger. Jeg har bunker så langt tilbake som 2008. Takker for svar! Tre år bakover i tid. Kontoutskrifter beholder jeg alt av som jeg har på papir. Nettbanken lagrer i ti år, så det vi ikke har på papit, skriver vi heller ikke ut på papir. Jeg har hatt storopprydding i sommer og makulert alt som var eldre enn tre år gammelt. Og det gikk langt lenger tilbake enn 2008. (Men alt er ikke ferdig, det blir utrolige mengder.) Anonymkode: 865e5...6f6
Høna79 Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 12 timer siden, Snabeltann skrev: Har alle fakturaer ned til minste spiker fra alle tre hus vi har kjøpt, og faktisk hatt bruk for de en gang i forbindelse med en forsikringssak, og andre ting. Koster meg ikke så mye å hive de i permen, Just in case alt fra all oppussing og verdiøkning, til utbygging av veranda etc... Da har jeg alltid mulighet til å finne ut h like type varmekabler ble lagt, når osv... Hvilken type maling kjøpte vi egentlig da... Osv.. Er egentlig litt imponert over at du tar vare på alt med et slikt system. Ser at en del kan være nyttig (info om oppussing, utbygging osv), men lurer vel på om faktura på spiker er litt i overkant? Poenget er vel å ta vare på opplysningene, og ikke nødvendigvis fakturaen i seg selv. Opplysningene kan med fordel tas vare på digitalt (eks i boligmappa, kopi i skylangringstjenester osv). Et worst case scenario i mitt hode er at boligen brenner ned, og da vil jeg tro det er bedre om man har dette digitalt, enn i en perm som også brant opp.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 35 minutter siden, Blondie65 skrev: Du trenger ikke makulere ting som blir brent. Så hvis det er noe du synes er for sensitivt til å bli resirkulert - kast det i restavfallet. Dette gjør jeg med alt som inneholder mitt personnummer. Jeg tar også vare på alt som gjelder bolig jeg eier eller har nylig eid. Ellers gjelder 10 års regelen når det gjelder ting som kan påvirke skatt (dvs lønnslipper, skatteoppgjør etc). Får du en sak der personskade er temaet så er det viktig for utregningen av skadeerstatning/tapt intekt både i fortid og i fremtid, å kunne fremlegge lønnsinntekt for hele livet, altså mer enn ti år bakover. At skatteetaten oppbevarer i ti år hjelper deg da lite. Må lønnsinntekten ikke kan dokumenteres med lønnslipper eller lønns og trekkoppgaver blir den stipulert, noe man kan tape ganske mye på. 12 timer siden, Snabeltann skrev: Har alle fakturaer ned til minste spiker fra alle tre hus vi har kjøpt, og faktisk hatt bruk for de en gang i forbindelse med en forsikringssak, og andre ting. Koster meg ikke så mye å hive de i permen, Just in case alt fra all oppussing og verdiøkning, til utbygging av veranda etc... Da har jeg alltid mulighet til å finne ut h like type varmekabler ble lagt, når osv... Hvilken type maling kjøpte vi egentlig da... Osv.. Hvorfor legger du ikke disse tingene inn i boligenes boligmappe? Anonymkode: 865e5...6f6 1
Snabeltann Skrevet 29. september 2018 #16 Skrevet 29. september 2018 10 timer siden, Høna79 skrev: Er egentlig litt imponert over at du tar vare på alt med et slikt system. Ser at en del kan være nyttig (info om oppussing, utbygging osv), men lurer vel på om faktura på spiker er litt i overkant? Poenget er vel å ta vare på opplysningene, og ikke nødvendigvis fakturaen i seg selv. Opplysningene kan med fordel tas vare på digitalt (eks i boligmappa, kopi i skylangringstjenester osv). Et worst case scenario i mitt hode er at boligen brenner ned, og da vil jeg tro det er bedre om man har dette digitalt, enn i en perm som også brant opp. I år fikk vi voldsom restskatt i forbindelse med salg av hus i fjor, og oppdaget at skjema med boligens verdi manglet. Boligen var hos skatteetaten verd bare tomteprisen, så vi hadde i følge dem hatt millionoverskudd vi måtte skatte av. Da var det veldig enkelt å gå i permen og summere alt av summer vi hadde brukt på byggingen, samt senere års oppussing og utbygg, til klagen/rettelsen. Klart man ikke trenger å vite hver en spiker man har kjøpt, det var bare for å illustrere men denne gangen var det helt supert å ha alle papirer. 1
Snabeltann Skrevet 29. september 2018 #17 Skrevet 29. september 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Får du en sak der personskade er temaet så er det viktig for utregningen av skadeerstatning/tapt intekt både i fortid og i fremtid, å kunne fremlegge lønnsinntekt for hele livet, altså mer enn ti år bakover. At skatteetaten oppbevarer i ti år hjelper deg da lite. Må lønnsinntekten ikke kan dokumenteres med lønnslipper eller lønns og trekkoppgaver blir den stipulert, noe man kan tape ganske mye på. Hvorfor legger du ikke disse tingene inn i boligenes boligmappe? Anonymkode: 865e5...6f6 Aldri hørt om boligmappe? gjelder den også når man har solgt huset? Vi bygde f. Eks et hus i 2002, da var vi ikke så bevandret i den digitale verden Endret 29. september 2018 av Snabeltann
Million Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) På 28.9.2018 den 22.14, Mystic woman skrev: Jeg holder på med storopprydning i dokumenter, papirer, blader etc. og har et spørsmål om hvor lenge det er nødvendig å ta vare på betalte fakturaer/regninger. Jeg har bunker så langt tilbake som 2008. Takker for svar! Jeg tar vare på betalte regninger i ett år, de som er på papir. Resten av de, som er digitale, ligger på nett i nettbanken eller i en egen mappe merket "Fakturaer" på epost-kontoen. Det er jo en del som sender faktura på epost for ting man kjøper på nett. På betalte regninger skriver jeg "BETALT" og datoen for betaling. Jeg har en makuleringsmaskin. Vel anvendte penger. Alt med sensitiv informasjon, som personnummer, inntekt og slikt, makuleres i den. Jeg kjører regninger i den også. Endret 1. oktober 2018 av Million
Million Skrevet 1. oktober 2018 #19 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) På 29.9.2018 den 10.49, Blondie65 skrev: Du trenger ikke makulere ting som blir brent. Så hvis det er noe du synes er for sensitivt til å bli resirkulert - kast det i restavfallet. Dette gjør jeg med alt som inneholder mitt personnummer. Jeg tar også vare på alt som gjelder bolig jeg eier eller har nylig eid. Ellers gjelder 10 års regelen når det gjelder ting som kan påvirke skatt (dvs lønnslipper, skatteoppgjør etc). Jeg håper du fjerner personnummeret ditt i disse papirene før du kaster de papirene? Det er mildt sagt risikosport å kaste papirer med personnummer eller kontonummere etc synlig og lesbart. Det er mye som kan skje med slike papirer fra det forlater deg og til det ligger i en forbrenningsovn. Det er masse uærlige folk der ute som går rundt og leter gjennom folks søppel på jakt etter sensitiv informasjon, som kan misbrukes. Jeg kaster aldri noe med personnummer eller inntekt på f.eks. Det makuleres i makuleringsmaskin. Maskinen jeg har makulerer også kredittkort. Den kostet ikke så altfor mange hundrelapper, og var en god investering. https://www.tek.no/artikler/slik_unngaar_du_id-tyveri/82354 https://www.dnbnyheter.no/nyheter/fem-tips-for-a-unnga-id-svindel/ Endret 1. oktober 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #20 Skrevet 1. oktober 2018 På 29.9.2018 den 11.29, AnonymBruker skrev: Får du en sak der personskade er temaet så er det viktig for utregningen av skadeerstatning/tapt intekt både i fortid og i fremtid, å kunne fremlegge lønnsinntekt for hele livet, altså mer enn ti år bakover. At skatteetaten oppbevarer i ti år hjelper deg da lite. Må lønnsinntekten ikke kan dokumenteres med lønnslipper eller lønns og trekkoppgaver blir den stipulert, noe man kan tape ganske mye på. Hvorfor legger du ikke disse tingene inn i boligenes boligmappe? Anonymkode: 865e5...6f6 Det eldste ligger jo ikke på sidene til Skatteetaten så klart, men det som ligger der nå blir jo liggende der så lenge du lever. For min del ligger nå skatteoppgjørene mine helt tilbake fra 2005 i innboksen min hos Skatteetaten. Anonymkode: 654bc...55a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå