Gå til innhold

Å avslutte et vennskap...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler for å avslutte et vennskap, men føler meg så feig.

Hun jeg er venn med, vet jeg er en person som alltid ville stilt opp for meg om jeg trengte og det gjør hun...

Men det er mange sider ved henne jeg ikke liker. Noen holdninger, at hun stadig skryter av seg selv og sitt, peller i ting hun ofte ikke har noe med, analyserer meg til stadigheter. På en måte er hun bare snill med og for meg, men jeg føler hun er for mye rett og slett.

Så jeg prøver å fade det ut, uten hell. Likevel er det vanskelig å avslutte, for hva skal jeg si? at en del av hennes personlighet ikke tiltaler meg? Jeg er også litt redd for hvordan hun skal reagere på dette, da jeg har betrodd meg til henne om flere ting jeg ikke vil skal komme ut.

På en måte er det lettere å avslutte et forhold enn et vennskap :( Vil ikke såre henne, men samtidig ikke ha henne som venn lengre heller.

Noen råd?

Anonymkode: 3af88...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær ærlig å si det direkte til henne. Uansett hva du gjør ikke ignorer, ghost eller la det fade ut. Det er faktisk mye værre enn å være direkte.

Hun vil uansett blir såret, men å få en skikkelig forklaring, eller i hvertfall et endelig punktum er det beste. Du kan feks si «Akkurat nå er det ikke rom for et vennskap mellom oss. Det har blitt for mye og jeg har det travelt på annet hold» Så får du ta konsekvensene av det. 

Gjør opp hvis du skylder henne noe i form av tjenester eller penger, slik at det ikke henger over deg i etterkant.

Det skulle jeg virkelig ønsket at min venn, som jeg har stilt masse opp for, hadde gjort, istedet for å ignorere, ghoste og fade. Det er bare grusomt!!

Anonymkode: e33a7...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som skrives over. Gi for all del beskjed. Ingen fading. Vær ærlig. Plutselig en dag vil du være venn igjen, og da er det ok om det blir gjort skikkelig.

Skulle nesten trodd du var min ‘venn’. Hadde og likt å fått beskjed heller. Er du gutt 20 år?

Anonymkode: e33a7...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste du kan gjøre er å forsøke å fade det ut eller å ghoste. Såret blir hun uansett da det høres ut som om hun er glad i deg og ikke aner at du føler det sånn. Mitt råd er å ta dette opp med henne og vær ærlig.

Hvorfor tror du hun kanskje kommer til å fortelle hemmelighetene dine videre?

Anonymkode: cefb2...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært bedre å fortelle henne hva du føler?

Kanskje hun ikke er klar over at hun er slik, kanskje hun er villig til å strekke seg skikkelig langt for å endre seg?

Om du kutter henne ut uten å vite om dette er et problem som kan løses, så tror jeg du kommer til å angre på det senere. 

Anonymkode: 50ed4...2a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sårer mer ved å ikke si noe. Så hvis hun er typen som vil røpe hemmeligheter, ville hun vel gjort det allerede? 

Hvor lenge har du prøvd å fade henne?

Går det ikke an å være venner uten å treffes så mye?

Hvordan blir hun for mye?

Anonymkode: e33a7...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de over, få en skikkelig avslutning. Kanskje du kan fortelle hvordan du ser på vennskapet og si noe om hvordan du ønsker å ha det?

hvordan har du prøvd å fade henne?

Siden hun ikke skjønner at du ikke vil være venn, må du nok gi litt tilbake, være litt grei og omtenksom, og gi henne mulighet til å komme over vennskapet. 

Det kan faktisk være verre å komme over et vennskap enn et forhold og.

Anonymkode: e33a7...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær ærlig å si det direkte til henne. Uansett hva du gjør ikke ignorer, ghost eller la det fade ut. Det er faktisk mye værre enn å være direkte.

Hun vil uansett blir såret, men å få en skikkelig forklaring, eller i hvertfall et endelig punktum er det beste. Du kan feks si «Akkurat nå er det ikke rom for et vennskap mellom oss. Det har blitt for mye og jeg har det travelt på annet hold» Så får du ta konsekvensene av det. 

Gjør opp hvis du skylder henne noe i form av tjenester eller penger, slik at det ikke henger over deg i etterkant.

Det skulle jeg virkelig ønsket at min venn, som jeg har stilt masse opp for, hadde gjort, istedet for å ignorere, ghoste og fade. Det er bare grusomt!!

Anonymkode: e33a7...df1

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med det som skrives over. Gi for all del beskjed. Ingen fading. Vær ærlig. Plutselig en dag vil du være venn igjen, og da er det ok om det blir gjort skikkelig.

Skulle nesten trodd du var min ‘venn’. Hadde og likt å fått beskjed heller. Er du gutt 20 år?

Anonymkode: e33a7...df1

Du er enig med deg selv...?

Anonymkode: cefb2...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun bryr seg mye om deg så lenge hun alltid stiller opp og er snill og grei. Kanskje du skulle gitt henne en sjanse til å gjøre noen forandringer? Lettere å gjøre noe med så lenge hun vet hva du reagerer på.

Hvis du ikke er villig til å gi vennskapet flere sjanser, bør du være ærlig og si det som det er! Ikke ignorer eller fade. Det er veldig feigt og fælt gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen slike venner og jeg ville prøvd å endret på de. Rettet på de når de gjør noe jeg ikke liker og eventuelt oppfører meg på samme måte tilbake. De reagerer voldsomt på det først, også forstår de. Eventuelt forstår de ikke og da synes de du er ekkel og holder seg unna deg.

Noen mennesker er bare toxic. Jeg har mange venninner jeg har slutta kontakt med. Jeg prioriterer venner som jeg føler meg vel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker noe dramatisk å ta en konfrontasjon og «slå opp» med en venninne. De fleste forstår at man av og til vokser fra hverandre eller har nok med seg og sitt i perioder av livet. 

Er det et langt vennskap, så ville jeg heller tatt en pause og trukket meg unna en god periode. Det kan bli ødelagt for alltid om du tar den samtalen om å avslutte vennskapet, og kanskje angrer senere i livet. 

Så ville jeg vurdert å heller si fra om hvor skoen trykker, og sett om hun er villig til å forandre seg. 

Anonymkode: 72fd3...aa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke avsluttet vennskapet. Aksepter at hun er spesiell. Hun er jo ikke den eneste som har sånne holdninger. Mange har en sånn personlighet, selv om alle har sine særegne personligheter. At hun tar mye plass er bare en del av henne. Hun kan ikke noe for at hun er som hun er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke holdninger er det snakk om her, TS? Hatefulle mot andre mennesker?

Og hva skryter hun av? Vi har flere venner som er veldig materialistiske, og klarer fint å ikke bry oss om det når de får behov for å skryte av nyeste ting de har kjøpt. De har mange andre gode egenskaper og er gode venner, så noen ting må man bare la prelle av. Ingen er perfekte! Viktig å se humoren i ting, jeg og samboer ler litt for oss selv og har våre parodier på noen venner, uten at det er ondsinnet. Er sikker på at folk har det om oss også, da vi har noen sære interesser🙊

Det viktigste er jo at man er glade i hverandre, stiller opp, og ønsker hverandre godt her i livet. De få jeg har kuttet ut har gjerne vært folk som har baksnakket mye, kommet med såkalte «stikk», fortalt mine private ting videre, og generelt ikke tålt at jeg har hatt det bra her i livet fordi de ikke har hatt det så bra selv. 

Anonymkode: 72fd3...aa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler for å avslutte et vennskap, men føler meg så feig.

Hun jeg er venn med, vet jeg er en person som alltid ville stilt opp for meg om jeg trengte og det gjør hun...

Men det er mange sider ved henne jeg ikke liker. Noen holdninger, at hun stadig skryter av seg selv og sitt, peller i ting hun ofte ikke har noe med, analyserer meg til stadigheter. På en måte er hun bare snill med og for meg, men jeg føler hun er for mye rett og slett.

Så jeg prøver å fade det ut, uten hell. Likevel er det vanskelig å avslutte, for hva skal jeg si? at en del av hennes personlighet ikke tiltaler meg? Jeg er også litt redd for hvordan hun skal reagere på dette, da jeg har betrodd meg til henne om flere ting jeg ikke vil skal komme ut.

På en måte er det lettere å avslutte et forhold enn et vennskap :( Vil ikke såre henne, men samtidig ikke ha henne som venn lengre heller.

Noen råd?

Anonymkode: 3af88...397

Seriøst C.. Beskjed mottatt. Unødvendig å lage tråd her. Ha et fint liv.

Anonymkode: cf957...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst C.. Beskjed mottatt. Unødvendig å lage tråd her. Ha et fint liv.

Anonymkode: cf957...d80

👀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst C.. Beskjed mottatt. Unødvendig å lage tråd her. Ha et fint liv.

Anonymkode: cf957...d80

Hehe... Meg du mener?? Nei, jeg har ikke behov for å lage en tråd om vårt havarerte vennskap

Anonymkode: d1a5f...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo vanlig å bare fade ut vennskap. Synes ærlig talt det er greit også i mange tilfeller. 

Anonymkode: 4c995...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo vanlig å bare fade ut vennskap. Synes ærlig talt det er greit også i mange tilfeller. 

Anonymkode: 4c995...5fb

Kanskje greit hvis begge bryr seg lite!! Men det er ikke greit hvis den ene parten ønsker vennskap, og ikke skjønner hvorfor en blir ignorert og ghostet.

Men er litt nysgjerrig på hva Ts synes om tilbakemeldingene her. Eller falt ikke svarene helt i smak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nå ikke om jeg ville visst den eksakte grunnen til at noen ville avslutte vennskapet med meg. Heller lykkelig uvitende enn å få høre mye dritt om min personlighet ;) .

Anonymkode: 6fdcc...774

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2018 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Jeg føler for å avslutte et vennskap, men føler meg så feig.

Hun jeg er venn med, vet jeg er en person som alltid ville stilt opp for meg om jeg trengte og det gjør hun...

Men det er mange sider ved henne jeg ikke liker. Noen holdninger, at hun stadig skryter av seg selv og sitt, peller i ting hun ofte ikke har noe med, analyserer meg til stadigheter. På en måte er hun bare snill med og for meg, men jeg føler hun er for mye rett og slett.

Så jeg prøver å fade det ut, uten hell. Likevel er det vanskelig å avslutte, for hva skal jeg si? at en del av hennes personlighet ikke tiltaler meg? Jeg er også litt redd for hvordan hun skal reagere på dette, da jeg har betrodd meg til henne om flere ting jeg ikke vil skal komme ut.

På en måte er det lettere å avslutte et forhold enn et vennskap :( Vil ikke såre henne, men samtidig ikke ha henne som venn lengre heller.

Noen råd?

Anonymkode: 3af88...397

Du fader ikke ut en venn som alltid stiller opp for deg.

Du kan skrive en melding og si at du ønsker å avslutte vennskapet med henne. Og at du gjerne vil treffe henne og snakke ut om alt sammen. 

Og når dere treffes må du selvsagt si ting akkurat som de er. Og høre på alt det hun har å si og svare på det hun gjerne vil ha svar på.

Anonymkode: 47a72...04a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...