Gå til innhold

Angst og medisinering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med angst og det å ta medisiner for dette. Sliter selv med tilbakevendene depresjon og angst. Går til behandling hos psykolog, og har gått på antidepressiva som ikke fungerte noe særlig for meg. Derfor sluttet jeg på de, men depresjonen er nå noenlunde under kontroll. Jeg har kronisk sykdom i tillegg, og nå er jeg i en situasjon der jeg går på aap og jobber litt hver uke i den jobben jeg har vært ansatt i de siste 10 årene. Dette er en jobb jeg i utgangspunktet ønsker å komme tilbake til for fullt. Arbeidsmiljøet der er dessverre ikke det beste, og det er mye fram og tilbake i fht min jobb og arbeidsplass. Jeg føler meg utenfor, og blir ikke inkludert noe særlig, men samtidig føler jeg at jeg på en måte ikke har noe jeg skulle ha sagt siden jeg er på aap, og jeg tenker det kan være vanskelig for kollegaene mine også å inkludere meg når jeg er der mindre enn dem.

Målet mitt er altså å komme tilbake på jobb, og ledelsen vet at for at jeg skal kunne stå i jobb må jeg ha noen faste  rutiner og en arbeidsplass som er "min". Jeg gjør det samme arbeidet som de andre, så det er ikke snakk om spesial behandling der altså. Det jeg blir møtt med er at jeg ikke har en egen arbeidsplass, men blir flyttet rundt, noe som igjen fører til at det ikke alltid er det utstyret jeg trenger til å gjøre jobben min. Dette stresser meg, og det kan utløse noen av mine plager. De andre kollegaene har fortalt meg at det går rykter om at jeg skal plasseres bort fra dem (mine kollegaer), og det snakkes om at "det virker som om de skal skvise deg ut fra jobben".

Det er en vikar for meg på jobb(fast ansatt i en periode), og jeg får hele tiden spørsmål hvor mye jeg kan jobbe fremover for de (ledelsen)og jeg må også tenke på vikaren. Jeg føler på en måte at jeg får et "ansvar" for vikarens jobb også, at jeg må tenke både på vikaren og meg selv.  Jeg har mer enn nok med meg selv og prøve å komme tilbake i jobb, men kjenner mer og mer på vonde følelser og at jeg gruer meg til dagene på jobb. Har utviklet enda større angst enn det jeg har hatt, grubler mye mer, overtenker og analyserer, og har begynt å tenke at kollegaene mine ikke vil ha meg der. 

Det ble mye utenom dette, men det jeg lurer på om det finnes medisin som kan dempe angsten og disse tankene? Eller er det beste å la være å ta medisiner? 

Anonymkode: 01d3f...72f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan klare deg uten medisiner, er det det beste. Alle medisiner har bivirkninger, og kan skade kroppen på sikt. Men det kan være mere skadelig for deg å la være å ta medisiner, hvis du trenger det. Snakk med legen din, spør om du kan få informasjon om annen type medisinering mot angst enn antideprisiva.

Alle folk er forskjellige, og for meg har det fungert best med "nerveberoligende" i liten dose, for å stagge angst og negative tanker. Eksempel kan være sobril eller vival. Dette er ikke legene så veldig glad i å skrive ut, siden det er vanedannende. Men det kan være en mindre bivirkning for deg, og et bedre alternativ enn antideprisiva, så jeg ville hørt led legen om du kan prøve noe sånt en periode og se.

Lykke til :-)

Anonymkode: 2eea4...30b

• Liker 1
Skrevet

Hei. Jeg tar Sobril når det er så ille at jeg ikke klarer å gå ut eller når jeg skal i møte feks. Men i ditt tilfelle høres det ut som du må få sagt høyt og klart ifra om dine egne begrensninger. Ta heller opp med kollega enn å overtenke. Det beste er jo å la være å ta medisiner, men jeg klarer ikke det. Noen ganger klarer jeg det, og noen ganger er jeg nødt å ta en Sobril som roer meg helt ned og som ikke gjør meg sløv. 

Anonymkode: aca9b...951

• Liker 1
Skrevet

Viss det kun er angst som skal medisineres, så kan du spørre legen om å prøve Truxal.

Påvirker ikke stemningsleiet, og har ikke opplevd noe av symptomene som andre kjente medisiner brukt mot angst gir.

Anonymkode: 110a9...ab2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Viss det kun er angst som skal medisineres, så kan du spørre legen om å prøve Truxal.

Påvirker ikke stemningsleiet, og har ikke opplevd noe av symptomene som andre kjente medisiner brukt mot angst gir.

Anonymkode: 110a9...ab2

Jeg der imot reagerte på den, så der er vi nok alle forskjellige... Man må bare prøve seg frem, i samråd med behandler så klart. 

Ts; Avsluttet du i samråd med behandleren din? Trappet du forsiktig ned - og hvor lenge gikk du på dem? Husk at mange ikke virker før det har gått 2-3 mnd. Når det kommer til arbeidsmiljøet ditt, så høres ikke det ut som en arbeidsplass som hjelper på situasjonen din. Om noe så forstår jeg godt det kan bidra deg til å bli enda sykere. Er du sikker på at du ønsker å fortsette der?

Anonymkode: 7763a...00f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...