Gå til innhold

Er jeg overfladisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er jeg overfladisk når jeg ikke kunne tenke meg å gå inn et langvarig forhold fordi den andre personen er veldig overvektig? Jeg ser ærlig talt ikke for meg at et langvarig forhold kan være om hun veier så mye at det bare er et tidsspørsmål før det vil gå ut over hennes helse, og dermed også påvirke mitt liv. Er det mest overfladisk eller egoistisk? Er jeg dermed et dårlig menneske? Og er det mulig å ta opp dette med henne, på en ok måte? Sånn, det er ikke direkte at hennes fedme er min grunn for at jeg ikke tror vi bør gå inn i et langvarig forhold, men jeg tenker at med tid vil det bli et problem.

Anonymkode: 5325e...579

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Nei. Folk har forskjellige preferanser. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jeg overfladisk når jeg ikke kunne tenke meg å gå inn et langvarig forhold fordi den andre personen er veldig overvektig? Jeg ser ærlig talt ikke for meg at et langvarig forhold kan være om hun veier så mye at det bare er et tidsspørsmål før det vil gå ut over hennes helse, og dermed også påvirke mitt liv. Er det mest overfladisk eller egoistisk? Er jeg dermed et dårlig menneske? Og er det mulig å ta opp dette med henne, på en ok måte? Sånn, det er ikke direkte at hennes fedme er min grunn for at jeg ikke tror vi bør gå inn i et langvarig forhold, men jeg tenker at med tid vil det bli et problem.

Vi alle har våre preferanser, så overfladisk blir vel feil å kalle det. Det jeg lurer på er hvorfor du valgte å holde på med vedkommende fra starten av, når du har visst dette hele veien? Og for å svare på det andre; nei. Du skal ikke si at det ikke kan bli dere to grunnet vekten hennes. Hva i alle dager.

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, nancydrew skrev:

Det jeg lurer på er hvorfor du valgte å holde på med vedkommende fra starten av, når du har visst dette hele veien?

Vi datet og hadde det mye moro sammen. Samtaler og dates. Jeg tenkte ikke så mye på det, sånn sett, men det har blitt mer alvor fra hennes side i det siste, og jeg ser ikke for meg en fremtid med en så overvektig kvinne som henne. Det vil ikke fungere. Derfor vil jeg ikke ta dette videre.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi datet og hadde det mye moro sammen. Samtaler og dates. Jeg tenkte ikke så mye på det, sånn sett, men det har blitt mer alvor fra hennes side i det siste, og jeg ser ikke for meg en fremtid med en så overvektig kvinne som henne. Det vil ikke fungere. Derfor vil jeg ikke ta dette videre.

Men som jeg spurte om, hvorfor datet du henne i det hele tatt? Hun gikk vel ikke fra vanlig til overvektig iløpet av den tiden. Uansett, da avslutter du, da. Si at du ikke har de følelsene du burde ha, etc. Hva enn du velger å si; nevn ikke vekten.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, nancydrew skrev:

Men som jeg spurte om, hvorfor datet du henne i det hele tatt? Hun gikk vel ikke fra vanlig til overvektig iløpet av den tiden. Uansett, da avslutter du, da. Si at du ikke har de følelsene du burde ha, etc. Hva enn du velger å si; nevn ikke vekten.

Hun har vært stor hele tiden.

Vi ble kjent, traff hverandre et par ganger. God tone. Generelt sett. Men etter hvert innser jeg at hun er fornøyd med den kroppen hun har, noe jeg ikke hadde forventet. Og jeg kan ikke over tid være komfortabel med noen som ikke tar vare på seg selv. Hun er heller ikke interesert i trening, som det jeg er. Så det er det jeg tenker, forskjellige utgangspunkt. Om hun ikke velger ta vare på seg selv, er det ikke verdt det. Hadde hun derimot ønsket å gå ned og endre livstil, så ville jeg satset, men ikke sånn det er nå. Var det greit forklart?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vært stor hele tiden.

Vi ble kjent, traff hverandre et par ganger. God tone. Generelt sett. Men etter hvert innser jeg at hun er fornøyd med den kroppen hun har, noe jeg ikke hadde forventet. Og jeg kan ikke over tid være komfortabel med noen som ikke tar vare på seg selv. Hun er heller ikke interesert i trening, som det jeg er. Så det er det jeg tenker, forskjellige utgangspunkt. Om hun ikke velger ta vare på seg selv, er det ikke verdt det. Hadde hun derimot ønsket å gå ned og endre livstil, så ville jeg satset, men ikke sånn det er nå. Var det greit forklart?

Helt innafor. Bare ikke nevn vekten, ikke sant. Du vet ikke hvor usikker det kan gjøre henne, eller hvor mye det vil ødelegge for selvbildet hennes.

Skrevet (endret)
På 28.9.2018 den 1.15, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal være ærlig med henne. Si at du bekymrer deg for overvekten hennes og fremtiden deres. Da gir du henne en mulighet for å gjøre noe med det. Kanskje det er dette som vil gjøre at hun vil gå ned i vekt. 

Endret av himmeloghav
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, himmeloghav skrev:

Jeg synes du skal være ærlig med henne. Si at du bekymrer deg for overvekten hennes og fremtiden deres. Da gir du henne en mulighet for å gjøre noe med det. Kanskje det er dette som vil gjøre at hun vil gå ned i vekt. 

For alle ønsker å bli forandret for andres skyld. Spesielt ønsker de å presses til å gjøre noe med kroppen sin, fordi den "ikke er bra nok."

:ironi:

• Liker 3
Skrevet

Hvis du virkelig mener at du ville vært sammen med henne om det ikke var for vekten, ja da er du overfladisk. Og når du treffer en annen som matcher din idealvekt, vil det være andre grunner til at det ikke vil fungere. Hvorfor? Fordi du ER overfladisk.

Anonymkode: 1948f...8e8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, ikke overfladisk. Men dette innså du antageligvis straks du møtte henne, så sånn sett matcher du antageligvis stereotypen på menn som er interessert i sex, men ikke forhold. Med mindre du faktisk har gitt henne inntrykk av at du er interessert i ett forhold så har du neppe gjort noe klanderverdig dog; alle har et eget ansvar for å være klare om forventninger før sex o.l., hvis man har noen. Uavhengig av dette så bør du imidlertid kanskje bruke mindre energi på store damer hvis du ikke liker de og heller bruke mer på å finne noen du faktisk liker.

Endret av Kreator
Gjest Minesveiper
Skrevet

Du er overfladisk hvis du kun er opptatt av det ytre (utseende). Er du opptatt av det indre også er du ikke overfladisk. 

Skrevet

Jeg klarer ikke forstå tankegangen om dette er drømmedama, bare i fatsuit. 

Det må da være mye bedre å være sammen med noen man har det kjekt med, enn noen som er mer sannsynlig til å dø etter deg?

Anonymkode: 3baa2...ae6

Skrevet (endret)

Nei. Ikke hør på moralpolitiet over. Det er helt greit å ikke være tiltrukket av usunn livsstil og for mange kg på kroppen. Det her er Ikke en bagatell man kan bare overse. Man kan ikke styre hva man tenner på. Men kanskje hun har tenkt å gå ned i vekt. Har hun nevnt det selv? 

Endret av Tapas
Skrevet
26 minutter siden, Tapas skrev:

Nei. Ikke hør på moralpolitiet over. Det er helt greit å ikke være tiltrukket av usunn livsstil og for mange kg på kroppen. Det her er Ikke en bagatell man kan bare overse. Man kan ikke styre hva man tenner på. Men kanskje hun har tenkt å gå ned i vekt. Har hun nevnt det selv? 

Alle her sier jo det er greit å droppe henne! Det folk sier ikke er greit, er å fortelle henne at det er fordi hun er feit.

Anonymkode: 00cd8...268

Skrevet

Det er jo veldig mye som kan gå utover hennes helse og dermed ditt liv, for eksempel graviditet, autoimmun sykdom som 1 av 5 kvinner får, stoffskiftesykdommer, arbeidsulykke, trafikkulykke, kreft som 1 av 10 mennesker får. Hadde du dumpet henne om hun ble rammet av noe av dette også? Nei? Så ikke prøv å kamuflere din overfladiskhet,  men vær heller ærlig her inne å si at det er ikke fordi du er bekymret for helsen hennes og hvordan det kan gå utover deg men fordi du har et dømmende og nedsettende syn på overvektige kvinner. 

Anonymkode: da0ca...cb4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo veldig mye som kan gå utover hennes helse og dermed ditt liv, for eksempel graviditet, autoimmun sykdom som 1 av 5 kvinner får, stoffskiftesykdommer, arbeidsulykke, trafikkulykke, kreft som 1 av 10 mennesker får. Hadde du dumpet henne om hun ble rammet av noe av dette også? Nei? Så ikke prøv å kamuflere din overfladiskhet,  men vær heller ærlig her inne å si at det er ikke fordi du er bekymret for helsen hennes og hvordan det kan gå utover deg men fordi du har et dømmende og nedsettende syn på overvektige kvinner. 

Anonymkode: da0ca...cb4

Ja, det er en risiko som vi alle står ovenfor. Med overvekt, er derimot risikoen for helseplager betydelig større. Det kan sammenliknes litt med at to friske mennesker alltid vil ha en viss risiko for å få et funksjonshemmet barn. Om foreldrene har mange helseplager som med stor sannsynlighet vil videreføres til barnet, vil de mest sannsynlig tenke seg om to ganger før de eventuelt velger å få barn, hvis du skjønner sammenlikningen?

Jeg synes ikke TS er egoistisk. At han/hun  valgte å date ei overvektig i utgangspunktet viser jo at overvekten ikke er problemet rent utseendemessig, men som det også blir nevnt, at det var en forventning til at hun var klar over helseproblemene, og kanskje hadde en plan om å gjøre noe med det. Når det da kommer frem at hun er fornøyd med egen kropp, og derfor ikke kommer til å gjøre noe for å forbedre helsa si, så skjønner jeg TS blir litt usikker. Jeg ville ikke gått inn i et forhold med en der risikoen var stor for selvorskyldte probemer som ville gått utover meg. Det er alltid en risiko for ting, men å ta forhåndsregler er en fordel. Dessuten er det kanskje greit å velge en partner som faktisk har litt selvinnsikt.

Skrevet

Du er ikke overfladisk, vi har alle våre preferanser og det er en ærlig sak. Man skal ikke være sammen med noen av sympati, og heller ikke fordi man ønsker å forandre dem. Men du bør absolutt avslutte det med henne, og IKKE nevn at det er pga vekten. Si at du ikke har de rette følelsene, det er jo også sannheten, men det er en sannhet som ikke ødelegger henne. Gjør det så snart som mulig, før hun knytter seg sterkere til deg og du virkelig kan risikere å såre henne. Og så bør du være ærlig med deg selv neste gang, og ikke date noen som du føler er utenfor dine preferanser i utgangspunktet. Ikke date noen fordi du håper de vil forandre seg eller du tror du kan forandre dem. Du dater noen fordi du liker hvem de er til og begynne med, fordi du er tiltrukket av både personlighet og utseende. Andre er du bare venner med og ærlig om det. 

Skrevet

Hvis han er bekymret for vekten hennes av helsemessige årsaker, og det er grunnen til at han vil gjøre det slutt, så kan han vel like gjerne si det? Jeg er ikke overvektig selv, men hadde det vært tilfelle så hadde hadde det gitt meg et valg om at jeg fikk beholde han bare jeg gikk ned i vekt. Mest sannsynlig ville jeg synes han var en dust, droppet han, gått ned i vekt og funnet meg en annen.

Anonymkode: 1948f...8e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...