Gå til innhold

Lage mat på forhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på om noen av dere lager mat for flere dager av gangen? Hva lager dere isåfall? Hva kan stå hvor lenge i kjøleskap og hva kan fryses? Jeg har tidligere brukt å lage 3-4 lasagneformer når jeg først lager, og fryser ned flere som klare til neste lasagnemiddag. 

Eksempler: Ferdig kuttede grønnsaker klar til en form? Bør de stekes først, eller er de best fryst som ferske?

Endret av Oslogs
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg bor alene så blir dette et tilfelle hver gang jeg lager mat. Synes det er trolig vanskelig å lage kun en porsjon, og det blir som regel flere måltider ut av en middag :) og lager alt mjlig jeg skulle ønske :) det meste klarer seg i kjøleskapet en liten stund (noen dager). 

Skrevet

Lager ofte digre gryteretter av ymse slag. Så mye at jeg spiser i 2-3 dager samt har rikelig å fryse til senere.

Skrevet

Jeg ville stekt grønnsakene litt i ovnen før jeg la de i fryseren. Da kan du ta ut formen og steke halve tiden senere . Har prøvd å fryse ned halvkokte grønnsaker, det funker helt fint.

• Liker 1
Skrevet

Har hørt at man ikke bør fryse melkemat.  Men jeg har flere ganger fryst fiskeboller i hvit saus.  Den var like fin da den ble tint og varmet opp.

Skrevet

Lasagne, grønnsaksgrateng og fiskegrateng lager jeg i store mengder i slengen og fryser i enkeltporsjoner. Samme med supper og gryteretter. Baker brød og rundstykker og steker opp grove vafler og pannekaker og har i frysen også. Særlig vaflene og pannekakene tiner på et blunk og er supre til lunsj og kvelds.

I kjøleskapet pleier jeg å ha ferdig tilberedt kylling og ferdig kuttede grønnsaker. Jeg pleier å kjøpe store pakker med kylling og tilberede på to ulike måter, ovnssteker ca halvparten og tilbereder resten i silikonposer i sydende vann. Dette brukes til lunsj og middag utover uka. Har ikke hatt det lenger enn fem dager i kjøleskapet, men det har gått helt fint. Grønnsaker kuttes så det er klart til å tilberedes, jeg er ikke så glad i gjenoppvarmede grønnsaker. 

Hvis du virkelig vil gjennomføre matlaging for flere dager av gangen anbefaler jeg Meal prep sunday på Reddit for tips og inspirasjon, om du ikke allerede har vært innom der!

Anonymkode: 3dcd9...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...