Gå til innhold

QBee goes vegetarian (ish)!


QBee

Anbefalte innlegg

Okei, dette er antakelig ikke interessant for andre enn meg selv 😂 Men jeg har skrevet matdagbok på mobilen i det siste, og siden avslutningen av gravid-dagboken min etterlot seg et lite tomrom så tenkte jeg why not?! 

Velkommen til veggis-dagboka mi!

Tenker at denne fort kan bli mer interessant med gjesteinnlegg, så veganere, fleksitarianere, veggiser, kjøttfri-mandag-folk: feel free. Del gjerne linker til blogger, oppskrifter, artikler. Egenkomponerte oppskrifter og middagsplaner, eller tanker omkring kjøttspising. 

Jeg er altså da helt i startgropa når det gjelder et vegetarisk kosthold, herav behovet for matdagbok-skriving. Jeg har ikke, og kommer ikke til å sette ubrytelige regler for meg selv (her kommer ish-en inn)- blir jeg invitert på kjøttkaker hos mor så spiser jeg nok gjerne en. Blir derfor ikke å kalle meg vegetarianer med det første, men det er altså det jeg håper skal være kostholdet mitt i hovedsak i tiden fremover. Tanker om hvorfor blir sikkert delt etterhvert. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg testet Folkets Veggideig (kiwi), i lasagne. Stooor suksess.

Som gryende veggis i kjøttspiserfamilie, som nok vil forbli kjøttspiserfamilie pga småspiste barn og kjøtthungrig mann, er mye av utfordringen å finne middager som fungerer for alle.

Lagde en vegetarisk versjon av denne, for anledningen kalt «lure-lasagne»: https://trinesmatblogg.no/recipe/lasagne-til-mafiaen/

Droppet rødvin og bacon, erstattet kjøttdeig med veggideig og sellerirot med persillerot. Ellers ble oppskriften fulgt til punkt og prikke. 

Har kun prøvd meatish fra rema tidligere, veggideigen virket tørrere og holdt mye bedre på formen. Det ble saus med «kjøttdeig» istedenfor litt sånn mos-aktig som jeg opplevde med meatish. Den smakte ikke noe særlig i seg selv, men det gjør egentlig ikke kjøttdeig heller før den har fått på seg saus og krydder. 

Til «lure»-delen: Lasagnen skulle da serveres til tre pensjonister som antakelig aldri har vært inne på tanken om å ofre så mye som en sommerkotelett for verken dyrevelferd eller miljø, en stk voksen mann som elsker kjøtt og tre barn under ti. 

ALLE skrøt av maten, ALT ble spist opp, og INGEN merka at det ikke var kjøtt i. Når til og med bikkja spiser restene (og lar grønnsakene ligge igjen 😂) så må det sies å være bra lure-kjøtt. 

Gir veggiedeig terningkast 4- må spare noen øyne dersom det dukker opp et alternativ som smaker mer/bedre. Dessuten var den dyrere enn kjøttdeig og Meatish: 35 kr for 250 gr. Men til smaksrike sauser, taco o.l. fungerer den supert :) 

 

 

 

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel middag i dag. Er hjemme med en toddler som sover lite og krever mye, og gode middager fra bunnen er litt vanskeligere for tiden enn når hun sov mellom 2 og 4. 

Så- man tyr fort til litt ferdigprodukter. Spesielt når det skal være både kjøtt og kjøttfritt alternativ. Det er forsåvidt fint å få testet litt av dette, tross alt mye enklere å spise vegetarisk om man kan bytte ut en ingrediens i en tradisjonell middag mot noe som er kjapt å tilberede. I dag har jeg testet Coop vegetardag- boller med chili og ost.

NAM! Disse likte jeg kjempegodt. Tilberedt i tomatsaus med spaghetti, men de hadde vært gode også uten saus, i en panne med diverse grønt f.eks. Sammenlignet med andre ferdige kjøttboller så smakte de ikke helt ulikt, og var ganske spicy (liker). Ungene smakte, og likte. Som med syvåringen er tilnærmet sensasjonelt da hun stort sett ikke liker noen ting. Hun måtte gi opp halvveis da det ble for sterkt, så må kikke litt nøyere etter neste gang for å se om de har et alternativ med mindre krydderier. Terningkast 5.

Antall kjøttfrie dager: 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset kødder ingen med taco-fredag. Erstatning for kjøttdeig: en halv finhakket gul løk stekt sammen med to store champignoner i biter og en halv boks ferdigkokte røde linser. Tilsatt et par ss hjemmelaget tacokrydder og en halv dl vann. 

Savnet ikke kjøtt overhodet. 

Antall kjøttfrie dager: 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt dette bare er en dagbok, og ikke en matblogg, for det er jammen ikke mye inspirerende matlaging om dagen. 

Dagens tidlige middag: hjemmelaget tomatsuppe med et dryss pepper og basilikum. Nå skal vi snart på fest, så skeiet ut med en pizza fra Pizzabakeren. Ikke noe å skryte av, virket mest som om de bare hadde kastet på alle grønnsakene de hadde siden den skulle være vegetar, uten å tenke på om de passet sammen. Mais, ananas, løk, paprika og champignon liksom... den kunne man ha laget mye bedre selv gitt.

Kjøttfrie dager: 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdsdagen ble vegansk, faktisk! Starta dagen med varm lunsj bestående av quinoa, røde linser, selleristang, blomkål og vårløk. Nam, sånn mat kunne jeg hatt til middag hver dag: enkelt og usnobbete, og sunt! 

Det er straks litt vanskeligere når man skal fø på en hel familie. Gikk for denne til middag:

http://elinlarsen.net/supergod-enkel-kikertgryte-kokos/

Grei mat, til hverdags, men vet ikke om jeg lager akkurat denne varianten igjen. Siden ungene er lite glad i grønnsaker så ble det kylling til de andre i tillegg: første gang jeg har mettet hele familien på kun en kyllingfilet! 

Så fikk jeg et lite innfall når jeg var på butikken i går, jeg skal jammen se om det er mulig å erstatte noen av meieriprodukter vi bruker med tilsvarende fra planteriket. Det er jo en del som påstår at melk er langt i fra sunt, og selv om jeg er litt skeptisk til vitenskapen bak det, så tenker jeg at det skader iallfall ikke å bruke mindre av det. Så har handlet inn litt forskjellig jeg skal teste.

kjøttfrie dager: 7

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå spist vegetarisk i en uke. Og må si at dette er overraskende enkelt. Det kan hende jeg er litt biased siden jeg faktisk ønsker å kutte ut kjøtt; men jeg må jo si at jeg ikke synes maten er fattigere i det hele tatt. Selv i matretter som vanligvis inneholder kjøtt så mangler det ikke noe liksom.

Jeg leker med tanken på at jeg faktisk kan kalle meg veggis en dag, selv om jeg antydet noe annet i det første innlegget mitt. Det som holder meg igjen er det upraktiske i forhold til middagsbesøk, feiringer av diverse, middager på farten osv. Jeg er ikke motstander av kjøttspising egentlig, derfor er det fristende å være litt fleksibel. Samtidig går det litt sport i det, hvorfor ikke gå all in?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at jeg ville skrive litt om hvorfor jeg har tatt valget om å kutte ned på/evt droppe kjøtt. Innbiller meg at jeg ikke er den typiske vegetarianer? Jeg føler meg iallfall ikke helt hjemme i årsakene jeg leser og hører at andre har for å ikke spise dyr. 

Jeg har tenkt på dette i åresvis, og således har det blitt en del refleksjoner.

Jeg har kommet fram til at det er ulogisk å være mot å drepe dyr. Hvis man kan si at naturen har en mening, så er meningen at noen skal bli spist. Et naturlig liv, for et byttedyr, innebærer gjerne både matmangel, tap av avkom, skader og sykdom og en brutal død. At mennesker dropper kjøttspising forandrer ikke på det. Tenker derfor at jakt er etisk OK. 

Husdyrhold er mer betenkelig, men også her kan man argumentere på litt samme måte: dyrene er ikke fri, men sørger man for at de får helsehjelp, får drive med naturlig atferd i størst mulig grad, har fri tilgang på riktig mat og får en human død- er det et liv som er vesentlig dårligere enn et naturlig et i det fri? 

Det siste er et åpent spørsmål, og husdyrholdet jeg beskriver her er idealistisk- jeg vet for lite om hva som skjer i landbruket (selv om jeg er fra bondeland). Min konklusjon er at det ikke er galt å spise kjøtt fra husdyr, men at det er mindre galt å la vær.

Sleng på at vegetarisme/veganisme er positivt for helsen og klimaet, og har gitt meg en ny giv i forhold til matglede så er det summen av disse tingene som gjør at jeg føler meg bra ved å spise kjøttfritt.

Likevel er jeg som sagt litt ambivalent til å gå all in, nettopp fordi jeg ikke er 100% sikker på at kjøtt (i mindre mengder enn vi spiser PR i dag) verken er uetisk, usunt eller miljøskadelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble «kjøttboller» igjen i går, denne gang med potetmos.

Testet denne gangen Vivera vegetarboller. De så veldig ut som vanlige kjøttboller, konsistensen var også lik. Jeg var meget begeistret, helt til mannen busta meg mens vi spiste (han har aldri avslørt vegetarmiddagene mine tidligere 😜). 

Tomatsaus laget av: 1 gul løk, 2 fedd hvitløk, 2 bokser mutti tomater, timian, oregano, frisk basilikum og salt og pepper. 

Potetmosen laget jeg av 10 poteter, noen ss olje, nesten en hel boks oatly iMat pluss litt havremelk til konsistensen ble riktig.

Altså, det smakte ikke helt som potetmos med fløte og smør, men nære nok til hverdags.

En helt kjøtt- og melkefri middag (egg i bollene, så ble ikke helt vegansk)!

 

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quinoa- er min nye go-to lunsj når jeg nå har begynt på jobb igjen etter permisjon. Det er mange år siden jeg hørte om disse superfrøene første gang, og jeg kjøpte da en pakke, uten at jeg ble så veldig overbevist. Var sikkert noe med at ungene ikke godtok det som erstatning for ris 😛

De er jo ikke så superspennende på smak heller, men gode er de, og de inneholder som en av få vegetabilske kilder- alle ni essensielle aminosyrer. Kan brukes til å lage burgere av, som tilbehør til middag, som grøt, i gryter osv. Perfekt veggis-mat 😋

Til frokost i dag ble det quinoagrøt av 1 dl frø, 2 dl havremelk og en liten neve hakkede hasselnøtter.

Til kvelds: pannestekte grønnsaker (gulrot, spinat, grønnkål, stangselleri og vårløk) + quinoa. Yum!

Kjøttfrie dager: 8

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går stekte jeg en haug med vegisterkaker, fra veganmisjonen. Har laget disse før jeg begynte å spise vegetarisk, og liker dem godt. 

Hipp hurra for kjøtterstatninger altså, de kommer nok til å «redde meg» fra å falle tilbake til gamle kjøttvaner på hektiske hverdager innimellom, men synes det blir noe kjedelig i lengden. Planen er å lage mest mulig alternativer fra bunnen, som jeg kan fryse og ta opp ved behov.

Et lite problem er jo at jeg blir gående å maule på det jeg har laget slik at det blir minimalt igjen til fryseren, haha 😜

Iallfall, i dag ble det fisk på resten av familien, og vegisterkaker på hu mor. Laget en nydelig paprikasaus fra vegetarbloggen, som passet veldig godt til, og en enkel salat av strimlet isberg, agurk og rødløk. Pluss potetbåter. 

http://www.veganmisjonen.com/2011/12/oppskrift-vegansk-julemat-vegetar.html?m=1

http://www.vegetarbloggen.no/2015/02/18/paprikasaus-til-pasta/

Helt uten å ha planlagt det så stod det plutselig nok en vegansk middag på bordet. Nesten så det frister å fortsette litt i den duren faktisk.

 

 

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg testet to nye vegan-produkter.

Filetbiter fra hälsans kök: Enhver med bare bittelitt dårlig samvittighet for å støtte kyllingindustrien burde bare kutte det ut umiddelbart. Virkelig, kylling virker som den enkleste sak i verden å lage erstatninger for. Disse både smakte, luktet og lignet på fjørfekjøtt. Nesten så det føltes litt «feil» å spise faktisk 😜 Men smakte veldig godt sammen med tre gulrøtter, 1/2 blomkål og to gode never grønnkål, stekt/ristet i stekepanne med en passe stor dæsj rapsolje. Grønnkål er min nye favorittgrønnsak, tror jeg. 

Original soyamelk fra Alpro: Dette er den tredje plantemelken jeg tester etter mandelmelk fra samme produsent og havredrikk fra Oatley. Likte den best av disse tre, og tror den fint kan erstatte vanlig melk i mye matlaging. Også en rar greie: jeg har drukket flere glass av denne i dag, selv om jeg synes den smakte melk og jeg trodde ikke jeg var noe særlig glad i melk (drikker det aldri). Har aldri tenkt at jeg synes det er ekkelt eller noe at den kommer fra en ku liksom, men tydelig at det er mer fristende med noe som ikke gjør det likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som tidligere skrevet tenkt på å slutte med kjøtt i flere år. Veganisme har derimot vært veldig fjernt for meg, og for ekstremt. Nå ser jeg at jeg gjerne kunne kalt denne boka for vegan-ish, for det er nok den retningen det bærer.

Det gir egentlig ikke mening å slutte med kjøtt, og fortsette med egg og melk. Ikke fra et dyrevelferdsperspektiv iallfall. Jeg har jo ikke størst problemer med selve drepingen en gang. Og kylling- og eggindustrien er jo en versting i den forstand.
Men her merker jeg at den eneste riktige veien for min del, er små steg om gangen. Å kutte ut egg, melk, fargestoffer laget av lus, ull etc på en gang blir for mye å forholde seg til.

Er på god vei med melkeprodukter nå da, og er ganske begeistret over utvalget som finnes i plantebaserte alternativer. Eneste ulempen er at jeg gjerne må på flere butikker for å finne det jeg skal ha. Men i dag har jeg for første gang i historien bedt min lokale Rema om å ta inn et produkt jeg ønsket meg, så må kanskje bli flinkere til det hvis det funker.

I går ble det viltgryte med kantareller, nesten-kopiert/kraftig inspirert av en oppskrift som ble lagt ut i en facebook-gruppe:

Du trenger:
400 g. kantarell
2 store champignon
75 g melkefritt smør
2 fedd hvitløk
3 sjalottløk
3 dl Gryr (matfløte fra Sunniva/Tine)
1/2 boks imat fraiche
2 gulrøtter
1/2 sellerirot
2,5 dl grønnsaksbuljong
2 never erter
1/2 pose frosne rosenkål
5 knuste einebær
2 ss Tyttebærsyltetøy
1 ss mel
salt og pepper

- Finhakk hvitløk og del sjalottløk og sopp i biter. Smelt smøret i en panne, og la det frese til soppen har sluppet vannet og fått litt farge, og løken er blitt blank og myk.
- Ha alt over i en litt stor gryte, og bland i en ss hvetemel, før du har i fløten og iMat fraiceen.
- Ha i gulrøtter og sellerirot, og la det koke opp.
- Spe med grønnsaksbuljongen til du har fått passe konsistens på sausen, den skal ha litt fylde.
- La det småkoke til grønnsakene er nesten møre.
- Ha tilslutt i einebær, erter og rosenkål og la sistnevnte bli gjennomvarme før servering.
-  Smak til med salt, pepper og tyttebær, og JA, sukkerkulør er nødvendig for at gryta ikke skal bli uappetittelig hvit.

Ble litt mye fløtesmak på denne etter min smak, men absolutt en god høstgryte. Også blir man god og mett, uten å bli sånn trøtt-mett som man gjerne blir av kjøttmat.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, hvordan føles kropp og sinn etter snart tre uker som fleksi-vegi-veganerisj?

Stort sett lik. På noen områder til min skuffelse- f.eks hadde jeg håpet at å kutte kjøtt og (nesten alle) melkeprodukter kunne gjort noe med huden min som har vært problematisk i alle år. Ingen forbedring der. Jeg opplever heller verken mer eller mindre energi.

Men vekta går ned. Nesten 2 kg så langt. Har de siste årene ligget på 24-25 i bmi og trives best rundt 21. Så det er sånn sett ikke meg i mot, men blir jo litt skeptisk til om jeg får i meg nok kalorier. Vil ned 2-3 kg til, men absolutt ikke mer. Synes selv jeg er raus med oljer og annet fett, gumler ukritisk på nøtter mellom måltidene og er ikke sulten. Så man får vel se om det justerer seg selv.

Psykisk føler jeg meg helt topp, og opplever masse matglede! 

I dag kommer min første «utfordring» med å være invitert bort på middag. Planen var hele tiden å ikke bli «sær» og fortsatt spise det jeg får servert borte, men nå vet jeg ikke helt. Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en STOR forandring!

Cravings! De er ikke-eksisterende. Og her snakker vi om ei som spiser/spiste en hel potetgullpose alene på kveldstid og som gjerne kjøpte sjokolade hver gang hun var på butikken. Jeg elsker sunn mat og har alltid elsket snop og snacks også. 

Jeg har rett og slett ikke lyst på. Og når jeg har kjøpt snacks av gammel vane, så spiser jeg maks en liten skål. Mulig at vi har årsaken til vektnedgang rett foran oss her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...