AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Vurderer å kanskje kjøpe en macbook men er usikker på hvilken. Fra før av har jeg en HP med 15.6 tommer skjerm og er redd det blir veldig lite med kun 13 tommer skjerm. Er 13 tommer lite? Og er det sant at macbookene bråker lite? At den bråker lite er veldig viktig for meg da min gamle bråker noe helt grusomt. Har macbookene USB og HDMI som vanlige pcer? Og har de cd-rom? Kan man bruke vanlig trådløs mus til eller må man bruke "styreplata"? Anonymkode: c169c...c71
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Jeg har en 13" macbook air, tre år gammel. Den er musestille. 13" går fint det, selv om kanskje 15" er optimalt. Anonymkode: 5d931...29a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 Jeg kjøpte min MacBook Air for 6,5 år siden da jeg begynte å studere. Jeg kjøpte Air som er uten CD-rom, men har USB-inngang med mulighet for hdmi (jeg har aldri hatt bruk for det). Den er musestille og aldri hatt noe problem med den. Verdt hver eneste krone jeg gav for den. Batteri kunne holde flere dager selv om jeg brukte den hele dager under studiene. Jeg brukte kun styreplaten, men min støtter trådløs mus. Anonymkode: e8fca...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte min MacBook Air for 6,5 år siden da jeg begynte å studere. Jeg kjøpte Air som er uten CD-rom, men har USB-inngang med mulighet for hdmi (jeg har aldri hatt bruk for det). Den er musestille og aldri hatt noe problem med den. Verdt hver eneste krone jeg gav for den. Batteri kunne holde flere dager selv om jeg brukte den hele dager under studiene. Jeg brukte kun styreplaten, men min støtter trådløs mus. Anonymkode: e8fca...cfa Jeg har forresten også 13 tommer, som har vært helt perfekt for meg. Verken for liten eller for stor. Hadde før den en MacBook pro med 15 tommer skjerm og det ble for stort. Den solgte jeg etter kun 6 mnd til samme pris som jeg kjøpte for selv. Anonymkode: e8fca...cfa
prt90 Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 Det kommer litt an på hva du bruker den til, i noen programmer blir 13 tommer litt lite.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Har aldri tenkt over at macbooken min aldri lager en lyd, før du nevnte det nå. Har faktisk aldri hørt den i det hele tatt. Min forrige mac fra 2010 bråkte litt (vifta). Har nå en Macbook pro 2015, 13 tommer. Jeg bruker den profesjonelt til å redigere bilder og film, og har egentlig aldri følt at skjermen er for liten. Men det er kun en vanesak. For meg er det praktisk med mange usb-innganger samt hdmi og SD-leser. Hadde aldri kjøpt en Mac om jeg ikke hadde behov for kapasiteten i jobbsammenheng. Til vanlig bruk (typisk word og internett) er den for dyr. Litt som å kjøpe Tesla for å kjøre til og fra butikken. Anonymkode: 15e4a...22d
2shy Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 Macbook Pro er veldig stille, men de har fjernet utgang for usb. Du vil da måtte kjøpe et adapter til rundt 7-800 kr. 13 tommer skjerm er helt ok til mitt bruk. Tastene på de nye mac’ene er ubehagelige, syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri tenkt over at macbooken min aldri lager en lyd, før du nevnte det nå. Har faktisk aldri hørt den i det hele tatt. Min forrige mac fra 2010 bråkte litt (vifta). Har nå en Macbook pro 2015, 13 tommer. Jeg bruker den profesjonelt til å redigere bilder og film, og har egentlig aldri følt at skjermen er for liten. Men det er kun en vanesak. For meg er det praktisk med mange usb-innganger samt hdmi og SD-leser. Hadde aldri kjøpt en Mac om jeg ikke hadde behov for kapasiteten i jobbsammenheng. Til vanlig bruk (typisk word og internett) er den for dyr. Litt som å kjøpe Tesla for å kjøre til og fra butikken. Anonymkode: 15e4a...22d Er det ikke verdt å betale 8000-9000kr for en macbook air dersom man bare skal bruke den hjemme til surfing og litt spilling? Anonymkode: c169c...c71
Gjest Optimo Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 Nei. Plenty med billigere Windowsmaskiner som dekker det behovet.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #10 Skrevet 30. september 2018 På 27.9.2018 den 17.57, Guile skrev: Nei. Plenty med billigere Windowsmaskiner som dekker det behovet. Hvilke windowsmaskiner da? Helst en som er mest mulig lydløs Anonymkode: c169c...c71
Tibbie Skrevet 30. september 2018 #11 Skrevet 30. september 2018 Jeg har selv en Mac Air (13"), og er storfornøyd. Har hatt den i mange år. Før det hadde jeg Mac Pro. Air har USB-inngang, men ingen CD-rom. Du kan koble til alt ekstrautstyr som du ønsker. Batterikapasiteten er helt fantastisk. Maskinen min er noen år gammel, men er veldig stille. De nyere versjonene er nok enda bedre enn min på mange måter. Ja, det finnes mange billigmerker der ute som også dekker mange behov om man er gira på å spare penger, men jeg kommer aldri, aldri til å bytte merke. Ta deg en tur innom Eplebutikken og se deg rundt, og få litt råd. Jeg anbefaler deg å få rådene der, over å få rådene på Elkjøp, Power og lignende : ) Nisjebutikkene sitter med en dypere kunnskap.
WCKD Skrevet 30. september 2018 #12 Skrevet 30. september 2018 På 26.9.2018 den 14.55, AnonymBruker skrev: Vurderer å kanskje kjøpe en macbook men er usikker på hvilken. Fra før av har jeg en HP med 15.6 tommer skjerm og er redd det blir veldig lite med kun 13 tommer skjerm. Er 13 tommer lite? Og er det sant at macbookene bråker lite? At den bråker lite er veldig viktig for meg da min gamle bråker noe helt grusomt. Har macbookene USB og HDMI som vanlige pcer? Og har de cd-rom? Kan man bruke vanlig trådløs mus til eller må man bruke "styreplata"? Anonymkode: c169c...c71 Merket det knapt da jeg gikk fra 15.4’’ til 13’’. Er nå på 8. året med MacBook Pro og har aldri savnet de to ekstra tommene. En MacBook Pro som ikke er for gammel er stille, og selv når den må stå på full blås lager den ikke spesielt mye lyd. De nyeste har vel kun USB-C, men tror det følger med en adapter over til USB og HDMI. CD-rom er utdatert, så det er fjernet. Lønner seg heller å kjøpe en ekstern CD-rom om du absolutt behøver det, de er langt mer stabile enn de interne. Såklart kan du koble til en ekstern mus, men da mister du samtidig alle de fantastiske funksjonene til touchpaden, med mindre du da kjøper Apple sin eksterne. Husk dog at det finnes MacBook, MacBook Air og MacBook Pro.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #13 Skrevet 30. september 2018 Når jeg kjøpte min Macbook air, kjøpte jeg først to windows-laptopper som ble hurtig byttet inn igjen. Den første bråkte noe helt sinnsykt, mer enn min eldgamle laptop, og ble derfor byttet inn. Var ikke en laptop jeg kunne ha med på stille lesesal. Den andre var jeg egentlig kjempefornøyd med, helt til skjermbildet totalt brøt sammen et par uker etter kjøp. Har aldri sett lignende, var vistnok en software error, og ikke hardware error, men når jeg kjøper en splitterny laptop så forventer jeg at den ikke skal ha totalt sammenbrudd etter et par uker. Byttet den inn, gikk opp i pris og fikk Macbook Air, som jeg opprinnelig ville ha. Både Ekspert og Elkjøp virker å anbefale kunder bort fra Apple, de får kanskje mer i egen lomme av å selge andre produkter. Har aldri hatt noe problem med Macbook, den fungerer alltid, er stille som en mus, og har bare vært en fornøyelse. Har ikke med CD-rom, men har to USB-innganger, og det kan jeg vel uansett utvide med en billig multiUSB-device. Anonymkode: 12122...465
Kvartz Skrevet 30. september 2018 #14 Skrevet 30. september 2018 På 26.09.2018 den 19.34, AnonymBruker skrev: Er det ikke verdt å betale 8000-9000kr for en macbook air dersom man bare skal bruke den hjemme til surfing og litt spilling? Anonymkode: c169c...c71 Kommer an på hvilke spill du skal spille, men ville uansett gått for en pc til spilling.
WCKD Skrevet 30. september 2018 #15 Skrevet 30. september 2018 1 minutt siden, Kvartz skrev: Kommer an på hvilke spill du skal spille, men ville uansett gått for en pc til spilling. Du kan jo velge mellom å kjøpe en PC til 5000 annethvert år eller en MacBook til 8-9000 som holder i 5 år...
Kvartz Skrevet 30. september 2018 #16 Skrevet 30. september 2018 3 minutter siden, WCKD skrev: Du kan jo velge mellom å kjøpe en PC til 5000 annethvert år eller en MacBook til 8-9000 som holder i 5 år... Tull og tøys, en pc holder lenger enn 2 år. 1
WCKD Skrevet 30. september 2018 #17 Skrevet 30. september 2018 25 minutter siden, Kvartz skrev: Tull og tøys, en pc holder lenger enn 2 år. Den holder mer enn to år ja, men etter de to årene blir en PC til 5000 kr merkbart tregere og mer støyende...
Gjest Optimo Skrevet 30. september 2018 #18 Skrevet 30. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilke windowsmaskiner da? Helst en som er mest mulig lydløs Anonymkode: c169c...c71 Jeg vet ikke noe om viftestøy på denne, men.. https://www.dustinhome.no/product/5011059473/ideapad-320s?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146197 Det er spilling som gjør det dyrt. Hvilke spill er det snakk om?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #19 Skrevet 30. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg kjøpte min Macbook air, kjøpte jeg først to windows-laptopper som ble hurtig byttet inn igjen. Den første bråkte noe helt sinnsykt, mer enn min eldgamle laptop, og ble derfor byttet inn. Var ikke en laptop jeg kunne ha med på stille lesesal. Den andre var jeg egentlig kjempefornøyd med, helt til skjermbildet totalt brøt sammen et par uker etter kjøp. Har aldri sett lignende, var vistnok en software error, og ikke hardware error, men når jeg kjøper en splitterny laptop så forventer jeg at den ikke skal ha totalt sammenbrudd etter et par uker. Byttet den inn, gikk opp i pris og fikk Macbook Air, som jeg opprinnelig ville ha. Både Ekspert og Elkjøp virker å anbefale kunder bort fra Apple, de får kanskje mer i egen lomme av å selge andre produkter. Har aldri hatt noe problem med Macbook, den fungerer alltid, er stille som en mus, og har bare vært en fornøyelse. Har ikke med CD-rom, men har to USB-innganger, og det kan jeg vel uansett utvide med en billig multiUSB-device. Anonymkode: 12122...465 Nei, vi som har jobbet med klienter (altså mac, pc eller Linux maskiner) anbefaler ofte ikke mac fordi vi ser at det i stort pespektiv faktisk er mac som har flest problemer over tid. Jobbet inntil for kort siden med bla. drift av noen tusen maskiner, der mange va mac. Og i motsetning til hva folk flest tror, var det faktisk mac'ene som oftest opplevde problemer. All maskinvare og software kan potensielt får utfordringer i løpet av livsløpet, men man må se på frekvensen, og mac kom faktisk dårligst ut. For all del, det var ikke ofte som hver uke, men likevel merkbart oftere enn Windowsmaskinene. Macbookene er vanligvis stille, men har en vifte som kan bli ganske merkbar dersom man presser maskinen til det ytterste. Det er også litt negativt at de nyere modellene har fjernet alle andre innganger og kun har usb-c. Dette er fordyrende, siden de fleste fortsatt har en del utstyr som bruker thunderbolt/display port kontakten, den vanlige usb kontakten osv. Anonymkode: 95fab...491
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #20 Skrevet 30. september 2018 1 time siden, WCKD skrev: Du kan jo velge mellom å kjøpe en PC til 5000 annethvert år eller en MacBook til 8-9000 som holder i 5 år... Dette er faktisk ikke sant. Fyller man opp maskinen sin med dritt slik mange sluttbrukere gjør, så vil man etter hvert knele både en mac og pc (jobbet med dette inntil nylig). Men det er Windowsmaskinene som faktisk bare surrer og går, år etter år i min erfaring, mens mac'ene titt og ofte krevde noen form for inngripen. Anonymkode: 95fab...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå