Gå til innhold

Barnehagen maser om sko.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten en som ikke går enda, og i 2 forskjellige skobutikker ble vi da anbefalt å vente med sko. Vi kjøpte først reima skoposer, de satt ikke godt og så kjøpte vi Stonz skoposer, de sitter litt bedre, men ikke godt. Hva ville dere gjort? Nå blir det KO kaldere også, så det er jo viktig at barnet ikke mister fottøyet, men ble litt skremt av de i skobutikken som advarte så veldig imot sko.

Anonymkode: f20ec...10d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en liten en som ikke går enda, og i 2 forskjellige skobutikker ble vi da anbefalt å vente med sko. Vi kjøpte først reima skoposer, de satt ikke godt og så kjøpte vi Stonz skoposer, de sitter litt bedre, men ikke godt. Hva ville dere gjort? Nå blir det KO kaldere også, så det er jo viktig at barnet ikke mister fottøyet, men ble litt skremt av de i skobutikken som advarte så veldig imot sko.

Anonymkode: f20ec...10d

Men har du stonzene innenfor parkdressen, og med den fotstroppen utenpå? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bæreposemedekstra skrev:

Men har du stonzene innenfor parkdressen, og med den fotstroppen utenpå? 

Ja, barnet river dem av., eller de faller av. Det er riktig størrelse også, fikk de målt i skobutikken. 

ts

Anonymkode: f20ec...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i skobutikker har rett. Har aldri hørt om en barnehage som anbefaler sko på barn som ikke går. Jeg ville sendt dem en e-post med linker til informasjon om fotens utvikling og skobruk. 

Min ettåring kan heller ikke gå, og har skoposer i barnehagen. Hun har både forele og tynne. Jeg har også lagt både tynne og tykke ullsokker i kurven hennes som de tar på ved behov (så vidt jeg har sett er de ubrukt enda). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, barnet river dem av., eller de faller av. Det er riktig størrelse også, fikk de målt i skobutikken. 

ts

Anonymkode: f20ec...10d

Merkelig. Og du har strammet stroppene helt? Hender fotstroppene er litt løse... Fra fabrikkens side. Men jeg synes stonz er best til barn som ikke går, så ville ikke gitt meg på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er barnet ditt? Det stemmer at man ikke bør bruke sko for tidlig, leger anbefaler ikke sko for tidlig da føttene er myke, og ikke ferdig utformet enda. Når du skal ha sko, pass på å få riktig sko til barnet, altfor mange velger bare sko i skobutikken, men ikke alle er optimale for føttene til barnet. 

Anonymkode: b5076...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man kanskje feste skoposene sammen gjennom beina, slik som man gjør på små vanter med tråd gjennom ermene? 

Anonymkode: 9f5c0...597

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden skoposene ikke sitter, ville jeg faktsik kjøpt ett par sko, til å ha ute i bhg. Føttene tar ikke skade av og ha på sko 1,5 time om dagen! Når de er så små, er de ikke så mye ute, spessielt ikke på høst/vinter. Behøver jo ikke bruke sko noe mer ann akkurat utetiden.

Siden ungen faktisk går i barnehage, regner jeg med hen er over året, og vil mest sansynelig snart begynne å gå uansett.

Anonymkode: 8c961...a44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden skoposene ikke sitter, ville jeg faktsik kjøpt ett par sko, til å ha ute i bhg. Føttene tar ikke skade av og ha på sko 1,5 time om dagen! Når de er så små, er de ikke så mye ute, spessielt ikke på høst/vinter. Behøver jo ikke bruke sko noe mer ann akkurat utetiden.

Siden ungen faktisk går i barnehage, regner jeg med hen er over året, og vil mest sansynelig snart begynne å gå uansett.

Anonymkode: 8c961...a44

hen?...

Anonymkode: 1d9a3...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skoposer ikke fungerer ville jeg faktisk kjøpt et par sko som sitter godt på foten.

Så små barn er sjelden mer en en times tid ute på denne årstiden av gangen.  Ikke vil barnet øve seg på å gå nevneverdig ute heller. Det er mest sitting i sandkassen. Det er viktig at føttene holder seg tørre og varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bæreposemedekstra skrev:

Merkelig. Og du har strammet stroppene helt? Hender fotstroppene er litt løse... Fra fabrikkens side. Men jeg synes stonz er best til barn som ikke går, så ville ikke gitt meg på det

Ja, strammer godt og har vist dem hvordan de gjør det, strikk under foten, men henter stadig barnet uten skoposer for «de falt av», «barnet tok dem av».

Det har jo ikke vært så alt for kaldt før nå ( bor på østlandet), men nå begynner det å bli for kaldt til å gå uten fottøy.

ts

Anonymkode: f20ec...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en liten en som ikke går enda, og i 2 forskjellige skobutikker ble vi da anbefalt å vente med sko. Vi kjøpte først reima skoposer, de satt ikke godt og så kjøpte vi Stonz skoposer, de sitter litt bedre, men ikke godt. Hva ville dere gjort? Nå blir det KO kaldere også, så det er jo viktig at barnet ikke mister fottøyet, men ble litt skremt av de i skobutikken som advarte så veldig imot sko.

Anonymkode: f20ec...10d

Det er ikke så farlig at det brukes på lekeplassen ute for å beskytte føttene. Det som ikke er anbefalt er å bruke lær og gå sko inne og ellers for å «hjelpe» barnet å gå raskere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden skoposene ikke sitter, ville jeg faktsik kjøpt ett par sko, til å ha ute i bhg. Føttene tar ikke skade av og ha på sko 1,5 time om dagen! Når de er så små, er de ikke så mye ute, spessielt ikke på høst/vinter. Behøver jo ikke bruke sko noe mer ann akkurat utetiden.

Siden ungen faktisk går i barnehage, regner jeg med hen er over året, og vil mest sansynelig snart begynne å gå uansett.

Anonymkode: 8c961...a44

 

2 timer siden, Skogkløver skrev:

Dersom skoposer ikke fungerer ville jeg faktisk kjøpt et par sko som sitter godt på foten.

Så små barn er sjelden mer en en times tid ute på denne årstiden av gangen.  Ikke vil barnet øve seg på å gå nevneverdig ute heller. Det er mest sitting i sandkassen. Det er viktig at føttene holder seg tørre og varme.

De er masse ute, nesten hele dagen. Valgte denne barnehagen fordi de var så mye ute og barnet mitt elsker å være ute.

Ts

Anonymkode: f20ec...10d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, strammer godt og har vist dem hvordan de gjør det, strikk under foten, men henter stadig barnet uten skoposer for «de falt av», «barnet tok dem av».

Det har jo ikke vært så alt for kaldt før nå ( bor på østlandet), men nå begynner det å bli for kaldt til å gå uten fottøy.

ts

Anonymkode: f20ec...10d

Da får de ta dem på igjen, da. Verre er det ikke. Så får du si at barn som ikke går, ikke skal ha sko. 

Det er jobben deres å ta på posene igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem da jeg hadde en som ikke gikk. Gav opp og kjøpte sko. Dyre sko med snøring. Skobutikken mente absolutt det burde være snøring for de aller yngste for at støtten skulle bli best mulig.

Endte opp med at barnehagen selvfølgelig var misfornøyde med det også. De hadde ikke tid til å snøre nå sko må vite🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a6b35...2d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De vil nok bare barnets beste. Det er ikke heldig å være uten skoposer i denne trekken. Man har ikke mulighet å bruke tid på et barn hele utetiden for å ta av og på skoposer. 

Anonymkode: 5bb16...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, strammer godt og har vist dem hvordan de gjør det, strikk under foten, men henter stadig barnet uten skoposer for «de falt av», «barnet tok dem av».

Det har jo ikke vært så alt for kaldt før nå ( bor på østlandet), men nå begynner det å bli for kaldt til å gå uten fottøy.

ts

Anonymkode: f20ec...10d

Sitat

 

De er masse ute, nesten hele dagen. Valgte denne barnehagen fordi de var så mye ute og barnet mitt elsker å være ute.

Ts

 


Men i alle dager....?!

De er ute store deler av dagen, med et barn som er så lite at ennå ikke kan gå - men - har ikke bedre oversikt, følger ikke med så små pjokker ute, at du faktisk henter barnet så er det uten skoposer på bena....??

Det er jo IKKE greit. Jeg ville vært bekymra for hvordan de sørger for barna, dette må jo tross alt være småbarnsavdelinga. Det er deres jobb å stadig ta på igjen både votter, luer - og skoposer, som småbarn drar av seg. Sånt gjør småbarn, de må lære å ha på seg, og så lenge barnet er i barnehagens varetekt så er det jaggu med deres ansvar. Hva om barnet ditt drar av seg vottene til stadighet - skal de da bare la være å ta de på igjen, om været er for kaldt til å være ute uten votter.....? 

Du har sørga for klær og utstyr som passer ditt barns behov. Det er faktisk deres jobb å passe på og følge med mens de er ute, når det er så små småttiser ❤️ 

Anonymkode: 454c8...cff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...