Gå til innhold

Noen lærere her ? pedagogisk rapport


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid er det vanlig at en lærer bruker for å lage en pedagogisk rapport som skal sendes til ppt ? 

 

Anonymkode: ac2a8...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar mange timer å skrive. Dette kommer på toppen av alle andre oppgaver. Nå er det tid for elevsamtale og foreldresamtaler. Det er altoppslukende, og går allerede ut over familien. I denne perioden kan det ta opp mot 3 (i noen tilfeller 4) uker å sende. Vanligvis (når det ikke foreldresamtaler, møter m.m.) bruker jeg under en uke fra foreldrene godkjenner at jeg kan sende, men vet at andre bruker lengre tid. 

Anonymkode: 98efc...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ledelsen/ppt om de har en mal for ord. Rapporten. Når jeg fikk en mal, brukte jeg mye kortere tid.

Anonymkode: 8f68f...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det blir brukt mal i dette tilfellet. Allrede gått 3 uker, ppt kan ikke starte før de får rapporten. Og de har ventetid også. Dette er på en ungdomsskole, så jeg syns det haster at det blir fullført ppt sak så raskt som mulig. 

Men visste ikke at denne rapporten tok så mange timer å skrive. Barnet har en sjelden sykdom og trenger tilrettelegging på grunn av denne. 

Har ikke gjort dette før, trodde liksom at alt skjedde raskt 

Anonymkode: ac2a8...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den første som kommenterte (ab 103). Det går mange timer inn i en rapport. Det er mye jobb, alt skal være korrekt. Ofte må ting også dobbeltsjekkes med ledere og gjennom ressursteam på skolen før endelig rapport kan være klart.

Praksis på vår ungdomsskole er først møter, så lærer(e) som skriver rapport, leder sjekker over og gir kommentarer om det er spesielle diagnoser som må tas ekstra hensyn til, så en siste sjekk av leder og rektor før foreldre kan godkjenne. Det er ikke gjort på kort tid. 

Dette gjøres samtidig som samtlige involverte må utføre sine daglig oppgaver med undervisning og planlegging, oppfølgning, møter etc. 

Anonymkode: 7e4ee...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ta lang tid. Og høsten er veldig tettpakka med andre ting som haster. Planer som skal ferdigstilles, foreldre/elevsamtaler, foreldremøte... Og ped.rapport bør være grundig for at barnet skal få den oppfølging som trengs i alle fag. Det tar tid å innhente opplysninger fra andre lærere etc.

Anonymkode: b8cfc...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss sender sosiallærer malen til kontaktlærer, som sender den videre til de lærerne det gjelder. Det tar kanskje ti-femten minutter å skrive pedagogisk rapport, gitt at man har en mal å fylle ut og enkel tilgang på det som er kartlagt. For min del fyller jeg inn det som er relevant som kontaktlærer og faglærer i ett av basisfagene. Fra sosiallæreren sender den ut til den er tilbake tar det kanskje en ukes tid.

Anonymkode: 6524f...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det blir brukt mal i dette tilfellet. Allrede gått 3 uker, ppt kan ikke starte før de får rapporten. Og de har ventetid også. Dette er på en ungdomsskole, så jeg syns det haster at det blir fullført ppt sak så raskt som mulig. 

Men visste ikke at denne rapporten tok så mange timer å skrive. Barnet har en sjelden sykdom og trenger tilrettelegging på grunn av denne. 

Har ikke gjort dette før, trodde liksom at alt skjedde raskt 

Anonymkode: ac2a8...db3

Hvorfor skulle det ikke være mal for det? Vi bruker samme mal uansett vanske. Spiller ingen rolle om det er dysleksi eller sjelden sykdom, beskrivelsene de trenger fra skolen er det samme. Du er lærer ikke lege du skal ikke beskrive sykdommen, men skolefungeringen, faglig og sosialt. 

Anonymkode: 8f68f...1ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det ikke være mal for det? Vi bruker samme mal uansett vanske. Spiller ingen rolle om det er dysleksi eller sjelden sykdom, beskrivelsene de trenger fra skolen er det samme. Du er lærer ikke lege du skal ikke beskrive sykdommen, men skolefungeringen, faglig og sosialt. 

Anonymkode: 8f68f...1ed

Enig! Har jobbet som lektor på tre forskjellig skoler og alle hadde mal.

Anonymkode: c2495...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malen vår er på fire sider, går egentlig fort å skrive når man har tilgang på alt som skal vedlegges, Carsten leseprøver, m-test, karakterutskrift, resultat nasjonale prøver samt evnetestene som spes. Ped koordinator har utført. Så har man alt dette tilgjengelig, går det rimelig greit :) men du bør ha noen timer ledig, ikke starte i første time, så undervisning... Så litt skriving, så et møte... Man må ha tiden til å konsentrere seg om jobben. Ville purret på til rektor om jeg var deg, så kanskje kan lærer frigjøres litt med tid til dette. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har mal, men det tar mange timer for det.  Hos oss må vi skrive hvilke kompetansemål eleven mestrer og ikke mestrer, og det tar tid! 

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da skal du jo ikke skrive noe🙄

Anonymkode: 8f68f...1ed

TS har et barn som trenger hjelp, og lurer på hvor lang tid læreren bruker på rapporten. Så lenge den er på vent er hele saken på vent. Synes dette kommer godt frem i HI

 

10 minutter siden, tirben skrev:

Vi har mal, men det tar mange timer før det.  Hos oss må vi skrive hvilke kompetansemål eleven mestrer og ikke mestrer, og det tar tid! 

Enig med deg! Man må også observere sosial interaksjon og motorikk. Dersom det er flere lærere må/bør alle være enig i det som står der. Det er ikke bare å skrive. Det er mye innhenting av informasjon m. m. Jeg bruker også noen timer på å skrive gode rapporter 

Anonymkode: 98efc...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...