Gå til innhold

Hvordan måle feber med termometer i munnen?


PepsiMax

Anbefalte innlegg

Hvor i munnen plasserer dere termometeret da dere måler tempen i munn? Har for meg at det skal være under tunga og at man skal legge på en halv grad? 

Målte nå da jeg har frosset i hele dag og kveld, men plutselig holder på å renne bort. Pleier aldri måle så vet ikke hvor jeg pleier ligge, men under tunga viser det nå 34.6 og 34.8. Dette må da være voldsomt lavt?? 

Kan legge til at jeg går på smertestillende om dagen pga andre ting, så har tatt både ibux og Parasett i dag. Tenkte ikke på det før etterpå da jeg begynte å stusse.. Har også lagt stoffskifte, så har sikkert normalt litt lavere temp enn mange pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mål rektalt. Ta litt plastfolie rundt tuppen. 

Anonymkode: da048...146

 

Ville heller kjøpt slike plastkapper som de har på apoteket. Kjedelig å plutselig miste noe gladpack opp i rektum.

Anonymkode: a68fa...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller kjøpt slike plastkapper som de har på apoteket. Kjedelig å plutselig miste noe gladpack opp i rektum.

Kan man ikke miste en plastkapp up i rumpa?

Anonymkode: d297f...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betraktelig vanskeligere enn litt plastfolie som er surret rundt tuppen av termometeret. Plastkappen dekker hele termometeret og om du mister den så er det sannsynligvis pga at hele resten av termometeret også er dratt opp i baken. Etter 12 år med tilnærmet daglig termometer-bruk har jeg fortsatt ikke sett dette skje.

Anonymkode: a68fa...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får alltid riktig temperatur ved å måle under tungen og legge på en halv grad. Det er viktig å holde munnen lukket hele tiden. Ikke ta det ut og kikk på det underveis.

 

Anonymkode: 526fb...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler alltid under tungen, og da legger jeg termometeret så langt innunder tungen som jeg får til, litt på siden. Holder munnen lukket. Når mitt helt enkle, digitale termometer piper at det er ferdig, venter jeg som regel i 15-20 sek ekstra før jeg tar ut termometeret og leser av tempem.

Jeg har noen steder lest at man skal legge til 0,4 grader, og andre steder står det 0,5 grader. (Begge deler fra pålitelige kilder.) Siden jeg holder termometeret lenge i munnen pleier jeg å legge til bare 0,4, men 0,1 grad fra eller til har som regel lite å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ullvott skrev:

Jeg måler alltid under tungen, og da legger jeg termometeret så langt innunder tungen som jeg får til, litt på siden. Holder munnen lukket. Når mitt helt enkle, digitale termometer piper at det er ferdig, venter jeg som regel i 15-20 sek ekstra før jeg tar ut termometeret og leser av tempem.

Jeg har noen steder lest at man skal legge til 0,4 grader, og andre steder står det 0,5 grader. (Begge deler fra pålitelige kilder.) Siden jeg holder termometeret lenge i munnen pleier jeg å legge til bare 0,4, men 0,1 grad fra eller til har som regel lite å si. 

Takk for svar! Så fint at noen svarer på det jeg spør om 👍

Mitt piper også da det har gått 10 sek. Tempen endrer seg ikke etter det uansett om jeg har det inne lenger. 

Men da vet jeg til neste gang, da jeg ikke har så mye smertestillende innabords 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Leser overalt at man skal legge til ca 0,5 når man tar den i munnen. Men det står ingenting om det i pakningsvedlegget på termometeret jeg har. Men det står at den kan brukes enten rektalt, under armen eller i munnen… 

Anonymkode: e8222...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...