Gå til innhold

10 - åring opprettet youtube kanal


Roseus

Anbefalte innlegg

Har nettopp funnet ut at 10 åringen har opprettet youtube bruker og kanal. Veldig usikker på hvordan jeg skal møte dette. Noen tips? Skal jeg si at jeg vet med en gang, eller vente litt og se om det kommer frem. Jeg pleier å bli fortalt det meste, så tenker at det kanskje er bedre å gi det litt tid å se om det kommer fram. 

 

Og når det eventuelt kommer fram. Er det greit så lenge man følger med? Jeg har aldri vært noe særlig på Youtube, prøvd å se litt på det i kveld, men har ikke klart å se noe galt så lenge man ikke deler "feil ting". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står på youtube at det er 13-årsgrense og det er om man har foreldrenes samtykke. Ellers gjelder 18-årsgrense. 

Det er vel nettopp for at en 10 åring ikke alltid vet hva som er å dele "feil ting". 

Children under 13 don’t have the hardware upstairs to make smart decisions online. Just because kids seem tech-savvy at increasingly younger ages, doesn’t necessarily mean that their brains are developing at the same rate as their digital acumen. Research shows that it takes children about 12 years to fully develop the cognitive structures that enable them to engage in ethical thinking. Before 12 it’s difficult, if not impossible, for a child to fully grasp the impact of their actions upon others, online or otherwise. Yet young children are increasingly joining social networking sites, sometimes even putting themselves in harm’s way by becoming victims of online harassment, solicitation, and cyber-bullying before they are ready to respond appropriately.

https://www.huffingtonpost.com/diana-graber/3-reasons-why-social-media-age-restrictions-matter_b_5935924.html

 

Anonymkode: 1ba38...7e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrensen er der for en meget god grunn! 

 

Hva gjør du den dagen feil ting blir delt og det allerede er lagt ut? Da er det for sent! 

 

Har hadde jeg tatt foten ned og sagt at kanalen skal slettes. Deretter må en snakk om nettvett på banen! Du må nok lære deg selv en del før du tar den snakket. Søk opp temaet

Anonymkode: c6f54...5a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldersgrensen er der for en meget god grunn! 

 

Hva gjør du den dagen feil ting blir delt og det allerede er lagt ut? Da er det for sent! 

 

Har hadde jeg tatt foten ned og sagt at kanalen skal slettes. Deretter må en snakk om nettvett på banen! Du må nok lære deg selv en del før du tar den snakket. Søk opp temaet

Anonymkode: c6f54...5a6

Aldersgrensen 13 er satt på grunn av COPPA for sosiale medier tilknyttet USA. Da slipper de å opprettholde loven som har med barn under 13 år (krever foreldres tillatelse blant annet). Tv-serien Silicon Valey lagde en episode om det.

Flere nettsider som har fått bøter i million-klassen på grunn av de har brutt lover: har ikke sjekket foreldre-tillatelse osv.

Anonymkode: e6b57...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står på youtube at det er 13-årsgrense og det er om man har foreldrenes samtykke.

Kreves ikke samtykke hvis man er 13 år. Det er kun under 13 år det er krav om samtykke

Anonymkode: e6b57...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært noe bekymret for at ungen ser på youtube. Men at h*n publiserer seg selv er litt verre, det burde man nok drøye til man er litt eldre med.

Ikke noe galt med at ungen har en konto altså, bare h*n venter til h*n blir eldre med å laste opp noe eget.

Anonymkode: 22acb...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke problemet. H*n kommer neppe til å få mange følgere uansett. Hvis ikke h*n har noe veldig spesielt å bidra med.

Anonymkode: bb0b7...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger barnet ut filmer selv? Jeg ville helt klart tatt en prat om det. En ting er at barnet har løyet om sin egen alder for å få opprettet kanalen, og ikke har sagt noe. Men det er verrre hvis dere ikke har snakket om konsekvenser av om man får spredt feil informasjon, regler for copyright i forbindelse med at man legger ut ting (ofte kopierer de bilder, bruker bilder og snutter de finner andre steder osv.) Jeg har en på 11 som har fått lov til å ha kanal nå, dette fordi jeg vet han er ansvarsbevisst og han har satt seg inn i hva som er lov og ikke. Jeg har også regel på at han sier ifra før han legger ut noe slik at vi kan segjennom eller i alle fall høre hva det er han legger ut. Han følger reglene til puunkt og prikke, så det er virkelig ikke noe problem. Men vi gikk en lang runde på dette før han fikk lov, nettopp fordi han er såpass ung. Men vi har alltid hatt streng kustus på alt sånt hjemme. Hos oss laster ikke ungene inn et eneste spill eller noe uten å ha spurt om lov og fått godkjenning.

Anonymkode: 629b3...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke mitt barn fått lov til før han hadde tippet 16 med god margin, helst ikke da heller men da er han så stor at jeg ikke kunne ha gjort så mye med det. 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10 åring har youtube bruker, så hun kan kommentere videoene til ett par stykker hun følger. Det synes jeg er greit. Vi har snakket mye om hva som er greit og ikke greit og si. Hun har veeeldig lyst på kanal også, men der har jeg satt foten hardt ned!

En 10 åring er ikke moden nok til og tenke langtidskonsekvenser av det den gjør. Selv om 10 åringen er fornuftig nok til og tenke igjennom HVA den legger ut, så har neppe en 10 åring forutsetningen til og forstå rekkevidden av at man alltid vil ligge ute på nettet, resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har en 10 åring å bidra med der? Youtubere er lavmåls. Kom dere på skole og få utdanning.

Anonymkode: 98439...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunne kanskje fått lov, dersom hun spurte, under forutsetning av at jeg skal ha 'sensur' over hva som kan postes. 

Men dersom hun startet kanal og begynte å laste opp på egenhånd uten å spørre, hadde det ikke vært aktuelt å la henne fortsette.

Anonymkode: 2a487...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri godtatt det. Det finnes aldersgrenser for en grunn.

Hos oss er det ikke lov å bryte slike regler, om det er aldersgrense på FB, Insta eller annet. Jeg er direkte sjokkert over alle foreldre som synes slikt er greit. Lærer dere ungene dere at det er lov å bryte regler og aldersgrenser? Dere har en jobb som foreldre, det er ikke å være den mest populære i gata for å si det slik.

 

Anonymkode: a207f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, bare nei. Slett kontoen med en gang! Det er så mange eksempler på små barn som legger ut ting på nett, for så å bli mobbet for det. Ølløv-jenta sitter brent i minnet. Fy fader hvor mye tyn jenta fikk for én video.

Anonymkode: eaef8...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri godtatt det. Det finnes aldersgrenser for en grunn.

Hos oss er det ikke lov å bryte slike regler, om det er aldersgrense på FB, Insta eller annet. Jeg er direkte sjokkert over alle foreldre som synes slikt er greit. Lærer dere ungene dere at det er lov å bryte regler og aldersgrenser? Dere har en jobb som foreldre, det er ikke å være den mest populære i gata for å si det slik.

 

Anonymkode: a207f...0d2

Ja, faktisk lærer jeg henne det. Hun ser absolutt alt i svart/hvitt, så jeg prøver å lære henne at det finnes nyanser. Derfor får hun av og til se filmer eller laste ned spill med høyere aldersgrense dersom jeg vet at det likevel passer for henne. 

Jeg prøver å lære henne å vurdere og tenke selv, ikke bare blindt følge aldergrenser og anbefalinger. Samtidig som jeg forsøker å lære henne hvordan man gjør gode vurderinger ved å vise henne at jeg søker informasjon rundt hver enkelt ting og snakker gjennom min vurdering. 

Nettvett må som regel læres, og da er det etter min mening bedre å sakte slippe opp etter hvert som man ser barnet modnes gjennom opplæring enn å bare 'nei, man må være 13' og så slippe dem løs når de er gamle nok og håpe på at det går bra. 

Anonymkode: 2a487...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Roseus skrev:

Har nettopp funnet ut at 10 åringen har opprettet youtube bruker og kanal. Veldig usikker på hvordan jeg skal møte dette. Noen tips? Skal jeg si at jeg vet med en gang, eller vente litt og se om det kommer frem. Jeg pleier å bli fortalt det meste, så tenker at det kanskje er bedre å gi det litt tid å se om det kommer fram. 

 

Og når det eventuelt kommer fram. Er det greit så lenge man følger med? Jeg har aldri vært noe særlig på Youtube, prøvd å se litt på det i kveld, men har ikke klart å se noe galt så lenge man ikke deler "feil ting". 

Eeee... Så naiv! YouTube er full i dritt! 

Mye bra på YouTube men er jammen meg mye faenskap! 

Anonymkode: 66a8e...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk lærer jeg henne det. Hun ser absolutt alt i svart/hvitt, så jeg prøver å lære henne at det finnes nyanser. Derfor får hun av og til se filmer eller laste ned spill med høyere aldersgrense dersom jeg vet at det likevel passer for henne. 

Jeg prøver å lære henne å vurdere og tenke selv, ikke bare blindt følge aldergrenser og anbefalinger. Samtidig som jeg forsøker å lære henne hvordan man gjør gode vurderinger ved å vise henne at jeg søker informasjon rundt hver enkelt ting og snakker gjennom min vurdering. 

Nettvett må som regel læres, og da er det etter min mening bedre å sakte slippe opp etter hvert som man ser barnet modnes gjennom opplæring enn å bare 'nei, man må være 13' og så slippe dem løs når de er gamle nok og håpe på at det går bra. 

Anonymkode: 2a487...7af

Det er ingen som sier at man skal slippe dem løs når de er 13. De må lære om nettvett så fort de får tilgang til en telefon eller nettbrett. Når de er 13 år så bør de vite dette. Hvis de oppretter en konto som 13-14 åring så bør foreldrene følge med. 

Å gi en 10-11-12 åring SoMe er galskap. Egentlig så synes jeg de er alt for unge som 13-14 åringer også, men da må man som sagt følge godt med på hva som deles. 

Anonymkode: 97732...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvor utrolig krasse mange anonyme er. 

Jeg skjønner i alle fall at de fleste ikke synes det er greit, og vil ta det til etterretning. Tusen takk til dere som har klart å svare på en ordentlig måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har en 10 åring å bidra med der? Youtubere er lavmåls. Kom dere på skole og få utdanning.

Anonymkode: 98439...afb

Lavmåls er ikke et ord som brukes på den måten der. 

Jeg tror for øvrig mange youtubere lever lykkelig som "lavmåls" mens de tjener millionene sine i året

Anonymkode: 55e0f...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...