Gå til innhold

Kjørt med 3 ulike kjørelærere på samme skole - helt ulik oppfatning av kjøringen min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på å ta lappen, er 35 år gammel og har aldri kjørt bil før, vokst opp uten bil i familien og har heller ingen å øvelseskjøre med av ulike grunner. Har derfor gått med titusener av kroner til kjøreskolen. Jeg er stort sett fornøyd med opplæringen, men er et par ting som gjør meg litt usikker:

Jeg ble meldt opp til oppkjøring i sommer av kjørelæreren jeg har kjørt mest med, han mente jeg var mer enn klar. Jeg var ikke så sikker, da det fortsatt var et par ting jeg følte jeg trengte mer mengdetrening på. Men nei, det mente ikke han, for jeg skulle «tross alt ikke være en perfekt sjåfør» som han sa. Jeg strøk på de tingene jeg mente jeg burde hatt mer mengdetrening på.

Kjørelæreren mente at siden jeg strøk må jeg ha endret kjørestil fullstendig med sensor, men det gjorde jeg ikke. Jeg fikk en hyggelig dame som ikke stressa meg (har hørt skrekkhistorier om fæle sensorer). 

En annen ting er at jeg har vekslet mellom 3 lærere og når jeg kjører med de 2 andre er de ikke spesielt imponert over kjøringen min for å si det sånn, forteller meg hele tiden om ting jeg gjør som ikke er bra nok, som den andre læreren ikke nevner noe om. F eks fikk jeg beskjed siste kjøretime at jeg ikke måtte se på trafikklyset for å se når det ble klart (grønt), men på fotgjengerlyset istedenfor. Dette har jeg ikke hørt noe om fra den den andre.

I tillegg er det også galt når jeg følger trafikkreglene, men andre sjåfører ikke gjør det😫 fordi da er det mitt ansvar å være trygg sjåfør, så jeg burde ha brutt reglene selv..?? Men den andre sier at neida, sånn skal det IKKE gjøres. 

Jeg syntes dette er så vanskelig! Hvordan skal jeg klare å ta lappen når jeg får så mange forskjellige ulike beskjeder? 

Bør jeg skifte skole eller er det jeg som er ekstra dum og vanskelig?:/ 

Anonymkode: ed649...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kjøretimer med flere forskjellige kjørelærere, og hadde samme oppfatning som deg. Nå som jeg har sertifikatet selv kan jeg forstå at ulike lærere legger vekt på forskjellige ting, og hvordan de tenker. Jeg ser også på fotgjengerfeltet i blant, men så klart "alltid" på trafikklyset. 

Og ja, det er jo sånn at det er ditt ansvar å være en trygg sjåfør, selv om det bryter reglene. F.eks å bryte fartsgrensen for å unngå en fare.

Det du "trenger" er å bli trygg nok til å bestå førerprøven, også kjøre mye på egenhånd. Det er sånn man lærer å virkelig bli en god sjåfør. 

Da jeg tok førerprøven følte jeg heller ikke at jeg var en "god nok" sjåfør, men i retrospekt så ser jeg at det er ikke før man har kjørt en stund at man virkelig blir trygg. Det skal mye til å bli skikkelig trygg når man alltid har noen i passasjersetet som passer på deg og kan hjelpe deg hvis det er behov for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg hadde kjøretimer med flere forskjellige kjørelærere, og hadde samme oppfatning som deg. Nå som jeg har sertifikatet selv kan jeg forstå at ulike lærere legger vekt på forskjellige ting, og hvordan de tenker. Jeg ser også på fotgjengerfeltet i blant, men så klart "alltid" på trafikklyset. 

Og ja, det er jo sånn at det er ditt ansvar å være en trygg sjåfør, selv om det bryter reglene. F.eks å bryte fartsgrensen for å unngå en fare.

Det du "trenger" er å bli trygg nok til å bestå førerprøven, også kjøre mye på egenhånd. Det er sånn man lærer å virkelig bli en god sjåfør. 

Da jeg tok førerprøven følte jeg heller ikke at jeg var en "god nok" sjåfør, men i retrospekt så ser jeg at det er ikke før man har kjørt en stund at man virkelig blir trygg. Det skal mye til å bli skikkelig trygg når man alltid har noen i passasjersetet som passer på deg og kan hjelpe deg hvis det er behov for det. 

Ja, men poenget mitt er at når kjørelærerene motsier hverandre - hvem skal jeg da høre på?😅😅

Anonymkode: ed649...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men poenget mitt er at når kjørelærerene motsier hverandre - hvem skal jeg da høre på?😅😅

Anonymkode: ed649...d4c

Det er vel ikke en som sier at du skal holde fartsgrensa, mens den andre sier du skal blåse i det? Det er vel ikke en som sier du skal kjøre på grønt, men den andre sier du skal kjøre på rødt? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nuttery skrev:

Det er vel ikke en som sier at du skal holde fartsgrensa, mens den andre sier du skal blåse i det? Det er vel ikke en som sier du skal kjøre på grønt, men den andre sier du skal kjøre på rødt? Hva mener du?

Hvorfor tror du jeg lyver?😅 Det er et anonymt forum🙈 Jeg har heller ikke sagt at en sier at jeg skal kjøre på rødt og en annen på grønt? Jeg har nevnt eksempler i HI. 

Anonymkode: ed649...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du jeg lyver?😅 Det er et anonymt forum🙈 Jeg har heller ikke sagt at en sier at jeg skal kjøre på rødt og en annen på grønt? Jeg har nevnt eksempler i HI. 

Anonymkode: ed649...d4c

Nei, jeg bare forstår ikke hva du mener... Det er jo irrelevant om du er "god" eller "ikke god" så lenge du består førerprøven. Du besto ikke, så da får du øve litt til og ta den på nytt, samme hva de sier...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne ting som å se på fotgjengerlyset og være klar for grønt lys er jo ikke noe du stryker på under førerprøven. Hvilke tilbakemeldinger fikk du fra sensor? Hvilke konkrete ting har du gjort feil? Har du vist tilbakemeldingen til kjørelærer, og er han uenig i at du gjør disse tingene når dere kjører sammen? 

Anonymkode: bce69...4e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinkende fotgjengerlys er nyttig forberedelse og info til deg. Nå vil du snart få grønt. Fleste benytter seg av dette..

Fint hvis du har bilen i fri og høyrehånda dypt nede i potetgull posen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...