Gå til innhold

Ødelagt døgnrytme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært arbeidsledig og la meg da alt fra 03 om nattet til 10 på morgenen. Nå har jeg fått en jobb som gjør så jeg må stå opp til den tiden jeg pleide å legge meg. Jobben begynner 06 så det vil si jeg må stå opp litt før 05, lar dette seg virkelig gjøre? Klarer kroppen å snu døgnrytmen eller er det helt sjanseløst? 

Jeg gruer meg skikkelig, å stå opp så tidlig er umenneskelig og burde være forbudt for vanlige arbeidstakere når man ser bort fra sykehusansatte osv 

Anonymkode: 6bdb8...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette klarer du fint. Men det er til stor hjelp om du klarer å snu døgnet gradvis over noen dager. Legg deg litt og litt før vanlig, og vær streng med deg selv når klokka ringer og du må stå opp. 

Enig i at seks er tidlig å starte på jobb, men selv står jeg frivillig opp halv seks for jeg liker å starte tidlig og være tidlig ferdig på kontorjobben min. Så lenge døgnrytmen er jevnt det samme, så tilpasser kroppen seg fint. 

Anonymkode: 08561...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nattevakt å snur døgnet ukentlig, så klart det går. Man er bare litt trøtt og det er jo absolutt ikke noe krise. Ellers er den beste arbeidstiden jeg har hatt 06 til 14. Fikk så mye fritid hver dag pga jeg sluttet tidlig.

Anonymkode: 954a6...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å legge meg nå selv om jeg ikke er trett. Venner meg nok til det etterhvert 

Anonymkode: 6bdb8...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å sitte opp til 10 på morgenen så klarer du å stå opp 05.00.  Jeg ville døgna første gangen for å komme inn i rytmen ved å legge seg kl 23.00 hver kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når man skal lage seg søvnrutine etter å ha gått lenge uten en jevn døgnrytme er faktisk å stå opp til riktig tid, hver eneste dag. Når en legger seg er ikke det viktigste, det viktigste er altså å stå opp til samme tid hver dag, også i helgen frem til rutinen sitter. Så kanskje en idé å allerede nå stå opp kl seks eller sju hver dag for å få det inn. (da blir det enklere å stå opp enda litt tidligere når du starter i jobben) Kroppen tilpasser seg. Du vil være trett i starten, de første sagene, men det tåler du. Heller nå før du starter i jobben 🙂

Forsøk ellers i denne første perioden å unngå kaffe/koffein etter kl 15, få deg frisk luft og sollys hver dag,, vær i aktivitet fysisk, koble av uten skjerm før du legger deg, skap noen gode og hyggelige rutiner - bad, lotion, nytt sengetøy, en god pysj, en god bok osv

 

"og, gratulerer med jobb, da. 🙂 av ren nysgjerrighet - hva slags jobb er det? (siden du må så tidlig på... Tenker baker, jeg da... Hehe) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lill3My skrev:

Det viktigste når man skal lage seg søvnrutine etter å ha gått lenge uten en jevn døgnrytme er faktisk å stå opp til riktig tid, hver eneste dag. Når en legger seg er ikke det viktigste, det viktigste er altså å stå opp til samme tid hver dag, også i helgen frem til rutinen sitter. Så kanskje en idé å allerede nå stå opp kl seks eller sju hver dag for å få det inn. (da blir det enklere å stå opp enda litt tidligere når du starter i jobben) Kroppen tilpasser seg. Du vil være trett i starten, de første sagene, men det tåler du. Heller nå før du starter i jobben 🙂

Forsøk ellers i denne første perioden å unngå kaffe/koffein etter kl 15, få deg frisk luft og sollys hver dag,, vær i aktivitet fysisk, koble av uten skjerm før du legger deg, skap noen gode og hyggelige rutiner - bad, lotion, nytt sengetøy, en god pysj, en god bok osv

 

"og, gratulerer med jobb, da. 🙂 av ren nysgjerrighet - hva slags jobb er det? (siden du må så tidlig på... Tenker baker, jeg da... Hehe) 

Masse gode tips her! 

Eller du kan få barn TS. De vekker deg senest 07.00 i ukedagene og 06.30 i helgene (gudene vêr hvorfor) 😴😴😴

sier som de over: dette klarer du fint. Gratulerer med ny jobb! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering: 

Beklager for at jeg ikke har svart denne tråden på lenge, hadde rett og slett glemt den! 

Kan starte med å si at nå er døgnrytmen snudd helt, legger meg tidlig på kvelden og står opp uten å egentlig være trøtt når jeg står opp som jeg var før. Sover også mye tyngre og bedre om natten, er faktisk bare positive ting med denne døgnrytmen, glad jeg har snudd det! 

Jeg jobber innen helsevesenet 

Anonymkode: 6bdb8...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...