Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest i dag!
Skrevet

Er det noen her som har tatt revisorstudiet?

Er det vanskelig? Ekstremt mye å gjøre etc.?

Mvh

Guri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt revisorstudiet, dog for en del år sida. Opplegget er visst noe annerledes i dag på BI og sånt, men fagene er jo stort sett de samme.

Jeg synes det var et forholdsvis tøft studie, særlig var kravene til registrert revisoreksamen krevende. Men det var slettes ikke uoppnåelig, og jeg for min del klarte meg fint. Det var ikke ekstremt mye å gjøre, men en del tid gikk jo med. Det er dog ganske så individuelt hvor mye tid man bruker, selvfølgelig. Det er en stor fordel med forståelse for regnskap og revisjonsfagene, har du det så vil det være litt enklere.

Skrevet

Pusla, jobber du innen regnskap nå? Lønner det seg og er det vanskelig å få en jobb etter studier? Er det mye pensum? Jeg har 2 små barn og har tenkt meg å studere det :roll: Bor også over en time utenfor Oslo :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Studiet er i grunnen ganske enkelt. Ikke mye utfordringer bortsett fra tall og bilag selvsagt.

:roll:

På enkelte avdelinger er det litt lavstatus å være revisor og drive med tall generelt.. :-(

Men uten et regnskap som er i orden blir det ikke mye liv laga.

Gjest Gjest i dag!
Skrevet

Takker for svar!

He he! Lavstatus er det vel fordi de fleste ikke forstår noe av tall og regnskap hvis de ikke er intr., men det er faktisk spennende hvis man setter seg inn i det!

Får håpe jeg kommer inn til høsten da!

Har ikke studert på 10 år så det blir nok tøft i starten!

Skrevet

Jeg tror ikke det er lavstatus sånn ute blant folk og i yrkeslivet, hva det er blant andre studenter er vel ikke så viktig egentlig. Jeg har iallefall inntrykk av at det er en anerkjent og solid utdannelse å ha, selvom mange selvfølgelig synes det høres gørr ut :wink: .

Det er ikke bare tall og bilag i studiet da, man har jo endel andre fag også, som rettslære, skatterett, også er det jo revisjonsmetodikk og andre relaterte øknonomiske fag.

Det kan være en fordel å være litt eldre enn 19 når man studerer også, gjestidag, jeg kom rett fra videregående og da kan det være litt vanskeligere med prioriteringer, forståelse og sånne ting. Så du klarer deg sikkert kjempefint!

Gjest Gjesta
Skrevet

Får håpe jeg kommer inn til høsten da!

Hvor har du søkt?

Vet du om man trenger noe matte utenom basicen på vgs (fra 1.året)?

Skrevet

Pusla, du har ikke svaret meg :cry:

Skrevet

Beklager, sweetdreams, det var da dårlig gjort av meg! Jeg jobber ikke med revisjon i dag, men hadde ikke hatt jobben jeg har nå uten den bakgrunnen. Så sånn sett har ikke utdannelsen vært bortkasta.

Det var ikke så veldig vanskelig å få jobb den gangen jeg søkte, hvis man ikke på død og liv ville jobbe i de fire store da, for det var vanskelig. Men det er så mange år siden. Hvordan det er i dag, vet jeg ikke.

Skrevet

Mannen min er revisor. Han syntes studiet var helt greit midt på treet i vansklighet. Men han har alltid vært glad i tall og økonomi da.

Her hvor vi bor så får han seg ikke jobb, vi bor i Hedmark. Sist gang han søkte på jobb var det 170 søkere på en stilling, og siden han da ikke har erfaring har han ikke mulighet.

Så nå har han en jobb som ikke krever noen form for utdannelse, for han må jo bare ta det han får.

Men tror det er mye lettere og få seg jobb i Oslo og omegn. Mannen min fikk jobbtilbud i Oslo med en gang han var ferdig utdanna.

Gjest Gjest i dag!
Skrevet

Hvor har du søkt?

Vet du om man trenger noe matte utenom basicen på vgs (fra 1.året)?

Jeg har søkt i Halden og i Oslo!

Trenger bare generell studiekompetanse, men det er sikkert en fordel å ha hatt noe mer matematikk.

Skrevet

Mye å gjøre når årsregnskapet skal gjøres.

Skrevet

Forelesningene i matematikk bygger på kunnskaper tilsvarende 2MY fra videregående skole, men alle høgskoler kjører forkurs i matematikk slik at du får lært det du mangler før selve matteundervisningen starter.

Går selv 2.året på revisjonsstudiet.

Skrevet
Mye å gjøre når årsregnskapet skal gjøres.

Ja, det er greit å være klar over - skal man jobbe som revisor i det private vil det være veldig mye jobbing noen måneder hver vinter.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Jeg er utdannet revisor som jobber som reviser i 3 aar naa. Og jeg jobber i en av de 4 storste firmarer. Med det jeg vet naa saa anbefaler jeg deg a heller ta siv. ok. utdanning. Du kommer lenger med deg. I mitt firma ansetter de hovedsakelig siv. ok. er og de har 15 til 20 tusen mer i begynner lonn enn de som er utdannet som revisor.

Og hvis du skal senere bli statautorisert saa maa du som revisor ta 30 studiepoeng mer enn de med siv. ok utdanning. Og paa Bi ma de ekste poengene tas som hovedfagoppgave som du skriver i ett aar mens du jobber full tid. (etter min menning helt umulig hvis du jobber som revisor, for vi jobber lange dager aaret rundt). Eller du kan ta det som et ekstra fag hvis du drar til Bergen.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag saa hadde jeg tatt siv.oki utdanning og fortsatt kunne fatt den jobben jeg har i dag.

Maja

Gjest Telma
Skrevet

Hei, jeg jobber innen investment banking (finanse utdanning fra utlandet) i utlandet og tenker aa flytte tilbake til Norge. Noen her som kjenner til hva slags muligheter jeg har for jobber innen konsulting/private equity/corporate finanse. Mye regnskap i jobben min naa, men jeg er ikke revisor og heller ikke det jeg vil jobbe som, men stortrives med regnskape og det storre bilder rundt firmaer. Kanskje noen her har ideer? Og det lyses ikke ut saa mange relevante jobber innen denne industrien i Oslo?! Dere som jobber i storre fimaer - ser dere paa soknader/CV som kommer inn uten om at det er lyst ut en jobb?

Skrevet

Jeg er siviløkonom og vurterte en stund å ta revisor etterpå (altså "høyere revisorstudium" ved NHH, der jeg er utdannet siv.øk), sånn at jeg ville blitt statsautorisert revisor, men har ikke gjort det enda i alle fall. Fra de som har tatt det har jeg hørt at det er ganske mye å gjøre, og strenge eksamenskrav (må ha laud) som gjør at mange må lese maaaaaasse, men det er jo også en del individuelt.

3 åring registrert revisorstudie vet jeg ikke noe om.

Uansett er jo revisor en jobb med tidvis lange dager ja, men lavstatus kan jeg ikke se at det skal være (dog, noen statsautoriserte vil sikkert synes registrert er litt "lavstatus"), men ja fra "de som mener de gjør den egentlige jobben" anses av og til "det der regnskapet" som bare en irriterende biting som ikke har noe med bedriften å gjøre, på en måte. Jobber på regnkapsavdeling selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...