AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #1 Skrevet 24. september 2018 Hei, vet ikke om dette er rett plass og spørre, ei venninde anbefalte meg det. jeg lurer på om noen her vet hva jeg kan evt søke om på nav av økonomiske ytelser. helst vist det er noe mer langvarig enn flere søknader hver måned for å få ting til og gå opp. jeg er 27 år, har en kronisk lidelse med navn beckdrews + at jeg har store plager med angst og deprisjoner. jeg jobber men jeg har merket etter litt over 10 år i arbeidslive at jeg sliter med og holde en 100%stilling, det blir ofte bytter av jobb, sykmeldninger som kan gå fra 1 uke til 3 måneder siden formen er veldig svingende på alle fronter. jeg jobber 100% grunnet at jeg også ønsker meg det samme som alle andre i livet, men det er desverre ikke mulig lengre. er det noen ytelser jeg kan søke om som vill kunne gi meg en normal inntekt uten og være nøtt til og søke heletiden om enkelt regninger og ikke minst fratar det meg muligheten til og ta opp lån i framtiden for og eie mitt eget hus og etablere mitt eget liv. det er hardt og gi opp drømmer. og føler min verden raser om jeg mister den muligheten. så sitter du/dere med noen gode råd har jeg blitt evig takknemmlig. beklager evt skrivefeil her og dær 🙂 Anonymkode: 9dc16...f5f
_popcorn_ Skrevet 24. september 2018 #2 Skrevet 24. september 2018 Vanskelig å si hvordan løsninger som kan være best for deg. Om formen svinger såpass, så ville jeg nok vurdert om kanskje 60-80% stilling kunne vært bedre, altså om du kunne taklet det uten sykemeldinger? Ville du kunne sluppet sykemeldinger dersom arbeidsplasser kan tilrettelegge mer? Hadde jeg vært deg, så ville jeg tatt en skikkelig prat med lege, og så eventuelt bedt om møte med nav og lege sammen, for å se hvilke løsninger som kan være mulig. Det beste hadde jo vært en arbeidsplass som er tilrettelagt bra nok til at du kan fortsette jobbe opp mot full stilling, men en mellomting kunne vært delvis uføre og delvis tilrettelegging. 1
Stine901936 Skrevet 24. september 2018 #3 Skrevet 24. september 2018 Takk for svar. Har desverre ikke mulighet til og jobbe såppas at jeg har ei "normal" inntekt som dekker alle utgifter. har pratet med lege og nav. bor på et småsted der nav ikke er spesiellt hjelpsomme, eller så er de ikke godt nok opplært i sine egene tiltak og reglemang så de ikke kan gi meg informasjon eller de svarene jeg trenger, enda jeg stiller konkrete enkle spm får jeg bare svar som ring nav, eller gå inn på nav.no som jeg såklart gjorde flere ganger før jeg dro, da jeg ikke liker å gå uforbredt til avtaler. derfor spør jeg etter hjelp her, fordi skal jeg få hjelp må jeg vite konkret hva jeg kan søke om og hva jeg evt har krav på. tilrettelegging på arbeidsplass hjelper desverre heller ikke mye. da både psykisk og fysisk stress er begge en stor faktor til sykdom. om jeg tilpasser det ene er den andre ikke mulig i mitt yrke. ung ufør er så å si umulig å få, enda det er for og suplere med deltidsjobb, da kan d ta mange år før jeg kan søke da jeg er i utredning av flere, å med beckdrews spesiellt er det vanskelig, da sykdomsforløpet er så variabelt og alt må dokumenteres og prøves for og få det godkjent noe som gjør det vanskelig ifølge lege. godt mulig han tar feil.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #4 Skrevet 24. september 2018 5 minutter siden, Stine901936 skrev: Takk for svar. Har desverre ikke mulighet til og jobbe såppas at jeg har ei "normal" inntekt som dekker alle utgifter. har pratet med lege og nav. bor på et småsted der nav ikke er spesiellt hjelpsomme, eller så er de ikke godt nok opplært i sine egene tiltak og reglemang så de ikke kan gi meg informasjon eller de svarene jeg trenger, enda jeg stiller konkrete enkle spm får jeg bare svar som ring nav, eller gå inn på nav.no som jeg såklart gjorde flere ganger før jeg dro, da jeg ikke liker å gå uforbredt til avtaler. derfor spør jeg etter hjelp her, fordi skal jeg få hjelp må jeg vite konkret hva jeg kan søke om og hva jeg evt har krav på. tilrettelegging på arbeidsplass hjelper desverre heller ikke mye. da både psykisk og fysisk stress er begge en stor faktor til sykdom. om jeg tilpasser det ene er den andre ikke mulig i mitt yrke. ung ufør er så å si umulig å få, enda det er for og suplere med deltidsjobb, da kan d ta mange år før jeg kan søke da jeg er i utredning av flere, å med beckdrews spesiellt er det vanskelig, da sykdomsforløpet er så variabelt og alt må dokumenteres og prøves for og få det godkjent noe som gjør det vanskelig ifølge lege. godt mulig han tar feil. Ta kontakt med https://www.revmatiker.no/lev-med-diagnosen/rad-og-rettigheter/ angående rettigheter som du har ved bechterews sykdom. I tillegg kan du be dem om råd angående en eventuell uføresøknad. Anonymkode: 01089...d4d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #5 Skrevet 24. september 2018 Du kan også ringe og be om råd her: FFOS RETTIGHETSSENTER Ring rettighetstelefonen 23 90 51 55 http://www.ffo.no/Rettighetssenteret/ Anonymkode: 01089...d4d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2018 #6 Skrevet 24. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, vet ikke om dette er rett plass og spørre, ei venninde anbefalte meg det. jeg lurer på om noen her vet hva jeg kan evt søke om på nav av økonomiske ytelser. helst vist det er noe mer langvarig enn flere søknader hver måned for å få ting til og gå opp. jeg er 27 år, har en kronisk lidelse med navn beckdrews + at jeg har store plager med angst og deprisjoner. jeg jobber men jeg har merket etter litt over 10 år i arbeidslive at jeg sliter med og holde en 100%stilling, det blir ofte bytter av jobb, sykmeldninger som kan gå fra 1 uke til 3 måneder siden formen er veldig svingende på alle fronter. jeg jobber 100% grunnet at jeg også ønsker meg det samme som alle andre i livet, men det er desverre ikke mulig lengre. er det noen ytelser jeg kan søke om som vill kunne gi meg en normal inntekt uten og være nøtt til og søke heletiden om enkelt regninger og ikke minst fratar det meg muligheten til og ta opp lån i framtiden for og eie mitt eget hus og etablere mitt eget liv. det er hardt og gi opp drømmer. og føler min verden raser om jeg mister den muligheten. så sitter du/dere med noen gode råd har jeg blitt evig takknemmlig. beklager evt skrivefeil her og dær 🙂 Anonymkode: 9dc16...f5f 25 minutter siden, Stine901936 skrev: Takk for svar. Har desverre ikke mulighet til og jobbe såppas at jeg har ei "normal" inntekt som dekker alle utgifter. har pratet med lege og nav. bor på et småsted der nav ikke er spesiellt hjelpsomme, eller så er de ikke godt nok opplært i sine egene tiltak og reglemang så de ikke kan gi meg informasjon eller de svarene jeg trenger, enda jeg stiller konkrete enkle spm får jeg bare svar som ring nav, eller gå inn på nav.no som jeg såklart gjorde flere ganger før jeg dro, da jeg ikke liker å gå uforbredt til avtaler. derfor spør jeg etter hjelp her, fordi skal jeg få hjelp må jeg vite konkret hva jeg kan søke om og hva jeg evt har krav på. tilrettelegging på arbeidsplass hjelper desverre heller ikke mye. da både psykisk og fysisk stress er begge en stor faktor til sykdom. om jeg tilpasser det ene er den andre ikke mulig i mitt yrke. ung ufør er så å si umulig å få, enda det er for og suplere med deltidsjobb, da kan d ta mange år før jeg kan søke da jeg er i utredning av flere, å med beckdrews spesiellt er det vanskelig, da sykdomsforløpet er så variabelt og alt må dokumenteres og prøves for og få det godkjent noe som gjør det vanskelig ifølge lege. godt mulig han tar feil. Snakk med legen og spør om du kan få en gradert sykemelding (feks 50% sykemelding) for noen måneder fremover, og se om det fungerer for deg. Om dette fungerer, kan du etterhvert (etter dialog med NAV og fastlege) søke om feks 50% uføretrygd. Får du behandling for dine plager (bechterews sykdom og det psykiske)? Anonymkode: 01089...d4d 2
Perelandra Skrevet 25. september 2018 #7 Skrevet 25. september 2018 Hei trådstarter! Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg