Gå til innhold

Hvordan løser man slikt? Barneidrett.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På fotballaget til sønnen min (8-åringer) er det fortsatt slik at de bytter på å stå i mål. Men, det veksler stort sett mellom 4 stk, da det er de som vil stå i mål. Det som er, er at den ene gutten som står i mål er livredd ballen. Han gjør ingenting for å redde ballen, fryser helt fast og står rett opp og ned som en stolpe når det andre laget kommer i mot. Snur ryggen til. Han sier selv han er redd ballen. Det ender alltid opp med at de taper med maaaaange mål når han er keeper. Selv om han er redd ballen og ikke fikser oppgaven, melder han seg alltid til å stå i mål.

Det viktigste er selvfølgelig ikke å vinne, men det er ikke til å unngå at barna selv tenker på dette. Og frustrasjonen kommer etter hvert fram over at det blir slik på kampene.

Men, hvordan kan dette løses på best mulig måte, for alle på laget? Inkludert denne gutten i mål?

Anonymkode: 1ffce...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På fotballaget til sønnen min (8-åringer) er det fortsatt slik at de bytter på å stå i mål. Men, det veksler stort sett mellom 4 stk, da det er de som vil stå i mål. Det som er, er at den ene gutten som står i mål er livredd ballen. Han gjør ingenting for å redde ballen, fryser helt fast og står rett opp og ned som en stolpe når det andre laget kommer i mot. Snur ryggen til. Han sier selv han er redd ballen. Det ender alltid opp med at de taper med maaaaange mål når han er keeper. Selv om han er redd ballen og ikke fikser oppgaven, melder han seg alltid til å stå i mål.

Det viktigste er selvfølgelig ikke å vinne, men det er ikke til å unngå at barna selv tenker på dette. Og frustrasjonen kommer etter hvert fram over at det blir slik på kampene.

Men, hvordan kan dette løses på best mulig måte, for alle på laget? Inkludert denne gutten i mål?

Anonymkode: 1ffce...9ce

Om hans største ønske er å være keeper så må han rett og slett trene på å møte ballen i hvitøyet.

Hadde øvd på at å forsiktig kaste ball der han skulle ta imot og heade slik at han ble mer vant med en ball som kommer mot ansiktet hans. Så hadde pakket ungen inn i hockeylignende beskyttende klær pluss hjelm og så hadde jeg latt han få en sjanse til å overvinne frykten for å møte ballen mens jeg prøvde å score mål. Etterhvert som han ble tryggere hadde jeg tatt av litt og litt inntil han følte seg trygg uten annet enn keeperhanskene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BearMama skrev:

Om hans største ønske er å være keeper så må han rett og slett trene på å møte ballen i hvitøyet.

Hadde øvd på at å forsiktig kaste ball der han skulle ta imot og heade slik at han ble mer vant med en ball som kommer mot ansiktet hans. Så hadde pakket ungen inn i hockeylignende beskyttende klær pluss hjelm og så hadde jeg latt han få en sjanse til å overvinne frykten for å møte ballen mens jeg prøvde å score mål. Etterhvert som han ble tryggere hadde jeg tatt av litt og litt inntil han følte seg trygg uten annet enn keeperhanskene. 

 

Er nok ikke hans største ønske. Syns også det er gøy å spille utpå banen. Men, melder seg også til å stå i mål når spørsmålet kommer.

Jeg er ikke trener, så vet ikke hvordan de legger opp treningene. Så er usikker på om de har mulighet til å bruke så mye tid på én spiller.

Jeg vet trener også syns dette er vanskelig. Han gjør det mye bedre ut på banen. Og det er vanskelig når det oppstår frustrasjon hos de andre på laget. Det er ikke akseptabelt å si noe ufint om andre, men når de like gjerne kunne hatt tomt mål, så er det forståelig at de blir frustrerte.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke hans største ønske. Syns også det er gøy å spille utpå banen. Men, melder seg også til å stå i mål når spørsmålet kommer.

Jeg er ikke trener, så vet ikke hvordan de legger opp treningene. Så er usikker på om de har mulighet til å bruke så mye tid på én spiller.

Jeg vet trener også syns dette er vanskelig. Han gjør det mye bedre ut på banen. Og det er vanskelig når det oppstår frustrasjon hos de andre på laget. Det er ikke akseptabelt å si noe ufint om andre, men når de like gjerne kunne hatt tomt mål, så er det forståelig at de blir frustrerte.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

Men dere kan jo trene litt på det i helgene og på ettermiddagene. Bare for å hjelpe han å bli kvitt ballfrykten?

Bare noen minutter om dagen vil hjelpe på 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BearMama skrev:

Men dere kan jo trene litt på det i helgene og på ettermiddagene. Bare for å hjelpe han å bli kvitt ballfrykten?

Bare noen minutter om dagen vil hjelpe på 😊

Får ikke inntrykk at det er TS sin sønn det er snakk om her. Ikke sikkert foreldrene ser det samme og ønsker å trene. 

Anonymkode: 0a655...c20

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke inntrykk at det er TS sin sønn det er snakk om her. Ikke sikkert foreldrene ser det samme og ønsker å trene. 

Anonymkode: 0a655...c20

Ja, ser det nå...

Da er det jo litt verre, men ville tatt en prat med foreldrene jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er 8 år - hvem bryr seg om at de taper? Kampene de «taper» har jo absolutt ingenting å si.

På dette tidspunktet handler det om lek og læring. Det kommer raskt nok til å handle om helt andre ting, så la nå gutten få prøve seg! 

Anonymkode: 134be...c99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, BearMama skrev:

Ja, ser det nå...

Da er det jo litt verre, men ville tatt en prat med foreldrene jeg.

Er ikke min sønn. Hadde det vært min sønn så hadde jeg sagt at inntil han får øvd mer, så må han vente litt med å stå i mål. Så hadde vi øvd masse hjemme.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er 8 år - hvem bryr seg om at de taper? Kampene de «taper» har jo absolutt ingenting å si.

På dette tidspunktet handler det om lek og læring. Det kommer raskt nok til å handle om helt andre ting, så la nå gutten få prøve seg! 

Anonymkode: 134be...c99

Som sagt så fokusere ikke vi voksne på vinn eller tap. Men, det er ikke til å unngå at barna selv gjør det. Det gjør til og med mor datters lag, og de er 7 år. Dette kommer av seg selv uansett hvor lite vi voksne fokuserer på det.

Og gutten får jo prøve seg. Men, det fungerer veldig dårlig. 

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene må trene med gutten. Det er ikke kjekt for gutten å vite at laget taper på grunn av ham.

Hvorfor melder han seg egentlig til å stå i mål? Det er ganske modig gjort, tross alt, når han selv vet at han er redd ballen. 

Anonymkode: 874af...8c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje treneren burde slutte å spørre hvem som vil stå i mål og heller la det gå på rundgang blandt all på laget. Er dette en post de fire gjerne vil ha eller er det en de tar for å "ta en for laget"? Dette er jo veldig relevant for hvorvidt barnet bør brukes som keeper eller ikke. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene må trene med gutten. Det er ikke kjekt for gutten å vite at laget taper på grunn av ham.

Hvorfor melder han seg egentlig til å stå i mål? Det er ganske modig gjort, tross alt, når han selv vet at han er redd ballen. 

Anonymkode: 874af...8c7

Ja, jeg tenker at gutten kanskje bør vente litt med å stå i mål, og at foreldrene trener hjemme, om han faktisk ønsker å stå i mål. Det er jo litt pussig at han ønsker å stå når han er så redd.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er 8 år - hvem bryr seg om at de taper? Kampene de «taper» har jo absolutt ingenting å si.

På dette tidspunktet handler det om lek og læring. Det kommer raskt nok til å handle om helt andre ting, så la nå gutten få prøve seg! 

Anonymkode: 134be...c99

Mange 8 åringer bryr seg. Det kan være kjedelig å tape en kamp på grunn av en keeper som snur seg bort fra ballen. Det er forskjell på å forsøke å redde en ball og snu seg vekk. Fortsetter dette, kan det skape misnøye i laget. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Agatha skrev:

Kanskje treneren burde slutte å spørre hvem som vil stå i mål og heller la det gå på rundgang blandt all på laget. Er dette en post de fire gjerne vil ha eller er det en de tar for å "ta en for laget"? Dette er jo veldig relevant for hvorvidt barnet bør brukes som keeper eller ikke. 

Dette er en post de fire gjerne vil ha. Resten er ikke noe særlig ivrige på å stå i mål. To av de som ikke vil, vil ikke pga at de er redd ballen som keeper. Men, ja, det bør kanskje gå på rundgang uavhengig av om de ønsker det eller ikke.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemstilling som før. En skal messe inn i hodene på barna at "det viktigste er ikke å vinne". Så blir de eldre og de forstår at det viktigste er nettopp å vinne.

Som med julenissen. En bruker årevis på å lyve til barnet til ingen nytte.

Anonymkode: d7622...094

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme problemstilling som før. En skal messe inn i hodene på barna at "det viktigste er ikke å vinne". Så blir de eldre og de forstår at det viktigste er nettopp å vinne.

Som med julenissen. En bruker årevis på å lyve til barnet til ingen nytte.

Anonymkode: d7622...094

Barna vil selvfølgelig vinne. De har jo skjønt at det er det som er poenget. Det er ikke moro å tape med 10 mål hele tiden.

Men, hvordan løser man dette?

Anonymkode: 1ffce...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker at gutten kanskje bør vente litt med å stå i mål, og at foreldrene trener hjemme, om han faktisk ønsker å stå i mål. Det er jo litt pussig at han ønsker å stå når han er så redd.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

Noen barn bare elsker å si ja til alt. 

Jeg skjønner at det er en vanskelig problemstilling. En ting er at dere som foreldre ikke bryr dere om det blir tap eller seier, men det kan skape misnøye blant barna på laget. Noen har vinnerinstinktene på plass allerede da, og på et vis er det dumt å temme disse også.

Det kan være vanskelig for dere foreldre å ta dette opp på et foreldremøte i klubben, eller ta det opp med treneren. For om gutten gjør det bedre på banen, burde jo for eksempel treneren forsøkt å lokke ham til mer spill der. Skryte av innsatsen han gjør på banene og si at de har mer bruk for ham der. Lokke ham til å ville spille ute, fremfor i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenker at gutten kanskje bør vente litt med å stå i mål, og at foreldrene trener hjemme, om han faktisk ønsker å stå i mål. Det er jo litt pussig at han ønsker å stå når han er så redd.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

Barn er barn, og er egentlig ikke så pussig dette!

Kjenner til mange barn som.ikke jar kondis nok til å gi alt under en hel kamp. Derav melder seg til keeper = pause fra løpingen. 

Ja de får pause fra banen av innbyttere. Likevel ikke i samme grad som det å slappe av i mål. 

Barn er ofte enkle vesner, som velger letteste vei. Noe som kan være å melde seg til keeper, tross frykt for ballen! 😃

Anonymkode: 60188...2fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna vil selvfølgelig vinne. De har jo skjønt at det er det som er poenget. Det er ikke moro å tape med 10 mål hele tiden.

Men, hvordan løser man dette?

Anonymkode: 1ffce...9ce

Ved å rett og slett si det som det er.

Anonymkode: d7622...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kontorotta skrev:

Noen barn bare elsker å si ja til alt. 

Jeg skjønner at det er en vanskelig problemstilling. En ting er at dere som foreldre ikke bryr dere om det blir tap eller seier, men det kan skape misnøye blant barna på laget. Noen har vinnerinstinktene på plass allerede da, og på et vis er det dumt å temme disse også.

Det kan være vanskelig for dere foreldre å ta dette opp på et foreldremøte i klubben, eller ta det opp med treneren. For om gutten gjør det bedre på banen, burde jo for eksempel treneren forsøkt å lokke ham til mer spill der. Skryte av innsatsen han gjør på banene og si at de har mer bruk for ham der. Lokke ham til å ville spille ute, fremfor i mål.

Jeg har nettopp steppet inn som lagleder, så derfor jeg er tett på dette. Har jo som forelder også sett dette over tid.

Trener syns også dette er vanskelig, og er usikker på hva han skal gjøre. 

Men, er det for eks greit å si til gutten at: jeg ser du er redd ballen når du står i mål. Og det er jo ikke noe godt å være redd. Jeg tror du skal få øve deg litt mer på å stå i mål på treninger og hjemme før du står i mål på kamper. Dessuten så gjør du en veldig god jobb utpå banen, og vi trenger deg der.

Går det ann? Og også fortelle foreldrene noe av det samme.

Ts

Anonymkode: 1ffce...9ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...