Gå til innhold

Nabo som leier ut på airbnb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt nyinnflyttet i et borettslag hvor vedkommende som bor over meg begynte å leie ut leiligheten sin to måneder etter jeg flyttet inn. Jeg skjønner at de vil ha ekstrainntekt, men nå er jeg SÅ SINNSYKT LEI! Det er en stygg og nedslitt leilighet, og klientellet har vært MYE rart og mye støy og bråk. Det er såvidt jeg vet egentlig ikke lov å leie ut uten styrets godkjenning, og det kan hun umulig ha ettersom det er nye mennesker mellom hver tredje-syvende dag. 

Jeg har spart meg fra å klage mer enn tre ganger rett og slett fordi jeg syntes det er pinlig å måtte klage så mye. Dessuten tenker jeg hele tiden at jeg bare må "holde ut noen dager til", for alle er midlertidig. Hver gang jeg klager sier hun at hun skal si i fra til leieboerne og håpe det hjelper. Men det er håpløst, for jeg gir opp midt på natta og må sende melding til huseier klokka 03, og da sover hun søtt hos kjæresten og jeg får først svar dagen etter. 

Det er håpløst at det ofte er bråk, mest fordi jeg ikke har EN konkret person å forholde meg til. Hadde hun leid ut fast kunne jeg forholdt meg til leieboerne, men nå driver hun ferieutleie og jeg vet bokstavelig talt aldri hvem jeg møter om jeg skulle gå opp og spørre om de kan roe seg. Det har vært mye polske, litauere osv, så jeg må i tillegg snakke engelsk. Det er i og for seg greit, men syntes det er unødvendig at det skal være så mye SURR som jeg må ta meg til, og ekstraarbeid for meg bare fordi hun skal tjene seg rik. Jeg fant annonsen, og hun tjener 1200kr per natt fordi det er attraktiv beliggenhet. 

Hun sa utleiingen var midlertidig, men nå har det pågått siden april, og hun har listene åpen på airbnb hvert fall frem til januar. Dersom jeg går til styret skjønner hun med en gang hvem det er, og jeg er nyinnflyttet og vil ikke bli uvenner heller.

Råd og tips? 

Syntes egentlig HUN burde passet på at de oppførte seg, og etter klagene kanskje fulgt opp og spurt hvordan det går. Egentlig burde hun SLUTTET siden det er ulovlig og det åpenbart er til plage for meg. Dette går kraftig utover skole og jobb for meg. Driter i helgene, da får jeg bare innfinne meg, men utrolig dritt å bli holdt våken til 01-02 når jeg skal opp 06 på jobb, bare fordi det drives feriekoloni over meg. 

Anonymkode: 66e92...925

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg er usikker på om det er "for tidlig" å klage. Jeg burde kanskje gitt mer beskjed? Jeg er bare så GRÅDIG lei. 

Anonymkode: 66e92...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne en forvarsel på at du snart går til styret da dette er uholdbart for deg. Se om det kan løse saken litt og hvis ikke så går du til styret.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne holde styr på leieboerene, ellers er du nødt til å sende klage til styret. Sørg for å poengtere at det er noe du aller helst vil unngå, men siden dette går utover din jobb, utdannelse og helse (søvnmangel) må noe gjøres.

Det er helt sikkert ikke bare du som er lei, har du snakket med noen av de andre naboene dine? Hvis dere er flere som snakker med henne så synker det kanskje lettere inn. 

Hvis dette er noe hun krever å fortsette med så får hun betale for bedre lydisolering. Eller håndtere en klage fra styret om ikke hun gjør noe. Ta lydopptak om natten når de holder på og la henne høre. Inviter henne hjem til deg en av dagene eventuelt så hun kan oppleve det selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg går til styret skjønner hun med en gang hvem det er, og jeg er nyinnflyttet og vil ikke bli uvenner heller.

Nei da er ikke så mye du får gjort. Er bare å bite det i deg og håpe du blir vant til støyen etterhvert.

Anonymkode: 08a98...6a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ulovlig da?

Anonymkode: ae0e0...41b

Midlertidig utleie har potensialet til å bli sterkt regulert i borettslag, da de fleste sameier og borettslag helst vil ha minst mulig turbulente boforutsetninger for beboere. Derfor det også er typisk med generelle reguleringer også av langtidsutleie i borettslag. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er usikker på om det er "for tidlig" å klage. Jeg burde kanskje gitt mer beskjed? Jeg er bare så GRÅDIG lei. 

Anonymkode: 66e92...925

Huff, føler med deg 😕 for en jævelig irriterende  og kjip situasjon!

Du må jo klage til styret - selv om jeg forstår at det er kjipt. Du har jo til og med vært real nok å gitt henne en sjanse og tatt problemet opp med henne. Mange går bare direkte til styret uten å prøve å løse det seg imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per AKKURAT NÅ løper det tre nye leietakere ut og inn døra, de flytter visst inn nå. Med tanke på at det er strenge regler om stillhet fra klokka 23 og egentlig rolig fra kl 19 er det spesielt at hun godkjenner at de skal flytte inn klokken 12 på natta midt i uka. Det er hamring og tramping og de roper og koser seg. Tre franske jenter. 

Syntes det er en fryktelig vanskelig situasjon, og utrolig råttent gjort av henne å sette meg i den. 

Anonymkode: 66e92...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg tok det opp med henne, burde gått til styret første gangen så hadde hun ikke visste det var meg. 

Anonymkode: 66e92...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt styret. Beskriv det slik du skriver i tråden her. 

Jeg tipper at styret er interessert i å vite om "hotelldrift" i borettslaget, da dette krever særskilte tiltak mht brannsikring og rømningsveier. 

Anonymkode: 8d0bc...135

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per AKKURAT NÅ løper det tre nye leietakere ut og inn døra, de flytter visst inn nå. Med tanke på at det er strenge regler om stillhet fra klokka 23 og egentlig rolig fra kl 19 er det spesielt at hun godkjenner at de skal flytte inn klokken 12 på natta midt i uka. Det er hamring og tramping og de roper og koser seg. Tre franske jenter. 

Syntes det er en fryktelig vanskelig situasjon, og utrolig råttent gjort av henne å sette meg i den. 

Anonymkode: 66e92...925

Skjønner at det kan plage...men vokt deg vel for å ikke bli den naboen som bare irriterer deg. Lev livet ditt, fyll dagene med glede, venner, familie, hobbyer- istedenfor å være mye hjemme alene. Da er du ikke heller i sånn utsatt posisjon at du hører når naboen koser seg faktisk..

bare et tips;-)

Anonymkode: 4fcd2...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du klaget tre ganger til henne, så har du gitt henne gode sjanser til å rette opp i sakene. Det er bare å ta kontakt med styret. 
Det er godt mulig hun skjønner at det er deg, men om hun skulle finne på å si noe er det bare referere til at du har klaget flere ganger uten noen tegn til bedring, og du derfor så deg nødt til å gå videre. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er relativt nyinnflyttet i et borettslag hvor vedkommende som bor over meg begynte å leie ut leiligheten sin to måneder etter jeg flyttet inn. Jeg skjønner at de vil ha ekstrainntekt, men nå er jeg SÅ SINNSYKT LEI! Det er en stygg og nedslitt leilighet, og klientellet har vært MYE rart og mye støy og bråk. Det er såvidt jeg vet egentlig ikke lov å leie ut uten styrets godkjenning, og det kan hun umulig ha ettersom det er nye mennesker mellom hver tredje-syvende dag. 

Jeg har spart meg fra å klage mer enn tre ganger rett og slett fordi jeg syntes det er pinlig å måtte klage så mye. Dessuten tenker jeg hele tiden at jeg bare må "holde ut noen dager til", for alle er midlertidig. Hver gang jeg klager sier hun at hun skal si i fra til leieboerne og håpe det hjelper. Men det er håpløst, for jeg gir opp midt på natta og må sende melding til huseier klokka 03, og da sover hun søtt hos kjæresten og jeg får først svar dagen etter. 

Det er håpløst at det ofte er bråk, mest fordi jeg ikke har EN konkret person å forholde meg til. Hadde hun leid ut fast kunne jeg forholdt meg til leieboerne, men nå driver hun ferieutleie og jeg vet bokstavelig talt aldri hvem jeg møter om jeg skulle gå opp og spørre om de kan roe seg. Det har vært mye polske, litauere osv, så jeg må i tillegg snakke engelsk. Det er i og for seg greit, men syntes det er unødvendig at det skal være så mye SURR som jeg må ta meg til, og ekstraarbeid for meg bare fordi hun skal tjene seg rik. Jeg fant annonsen, og hun tjener 1200kr per natt fordi det er attraktiv beliggenhet. 

Hun sa utleiingen var midlertidig, men nå har det pågått siden april, og hun har listene åpen på airbnb hvert fall frem til januar. Dersom jeg går til styret skjønner hun med en gang hvem det er, og jeg er nyinnflyttet og vil ikke bli uvenner heller.

Råd og tips? 

Syntes egentlig HUN burde passet på at de oppførte seg, og etter klagene kanskje fulgt opp og spurt hvordan det går. Egentlig burde hun SLUTTET siden det er ulovlig og det åpenbart er til plage for meg. Dette går kraftig utover skole og jobb for meg. Driter i helgene, da får jeg bare innfinne meg, men utrolig dritt å bli holdt våken til 01-02 når jeg skal opp 06 på jobb, bare fordi det drives feriekoloni over meg. 

Anonymkode: 66e92...925

Brl leiligheter er det helt klart ikke lov til å leie ut til airbnb. 

Meld deg inn i Huseiernes landsforbund og ta saken opp med dem, så får du hjelp.

Anonymkode: 56d6c...028

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det kan plage...men vokt deg vel for å ikke bli den naboen som bare irriterer deg. Lev livet ditt, fyll dagene med glede, venner, familie, hobbyer- istedenfor å være mye hjemme alene. Da er du ikke heller i sånn utsatt posisjon at du hører når naboen koser seg faktisk..

bare et tips;-)

Anonymkode: 4fcd2...658

Hva faen er dette for et hippie-røkelse-svada-svar? Jeg får en sterk følelse av at du enten leier ut tilsvarende som TS sin nabo, eller så er du en som går fra leieforhold til leieforhold fordi du ikke greier å holde styr på livet ditt. Ansvarsfølelse og empati har du i hvert fall ikke.

Anonymkode: cad62...606

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det bare å kontakte styret om dette er ulovlig. Vedlegg kopi av hennes annonse fra nettet. Om 3 mnd vil du sitte å angre på at du ikke gjorde det før, da hun selvfølgelig kommer til å fortsette med dette så lenge det ikke får noen konsekvenser. Det er jo helt  uholdbart å ha det slik du har det nå. Avvente neste leietager når det er så kortvarige leieforhold vil kun gi deg pause om det tilfeldig ramler noen hensynsfulle av dem innom. 

Anonymkode: 025ee...d84

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk vært mer enn " snill " nok. Jeg ville ha sagt til henne at nå har du klaget flere ganger uten at dette har hjulpet i det hele tatt, og av disse grunner ser du deg nå nødt til å kontakte styret. Så ville jeg ha laget en profil hos AirBnB der jeg hadde skrevet noe om hvordan du som nabo opplever henne som husvert. 

Har selv opplevd slike naboer som leier ut til party dudes, fyllerølpere og det som verre er, det eneste du kan gjøre er og sette ned foten. 

Det finnes også regler for skatt osv som du kan forsøke finne ut av. Er hun der noe selv eller bor hun 100% med typen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit nå i hva eieren synes om deg. Det er ikke noe mål i livet å bli likt av alle.

Klag til styret, signer med fullt navn. Hvis du våkner av bråk midt på natta, så ring huseier og be henne sørge for nattero øyeblikkelig. Ikke send melding, ring, hvorfor skal hun få sove så søtt når hun hindrer deg i det samme?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det kan plage...men vokt deg vel for å ikke bli den naboen som bare irriterer deg. Lev livet ditt, fyll dagene med glede, venner, familie, hobbyer- istedenfor å være mye hjemme alene. Da er du ikke heller i sånn utsatt posisjon at du hører når naboen koser seg faktisk..

bare et tips;-)

Anonymkode: 4fcd2...658

Så du mener at hun ikke skal få lov å gå å legge seg du da? 

Når du leser tråden, hva er det som sier deg at vedkommende ikke lever sitt eget liv? 

leser du at vedkommende skal opp på jobb klokken 6, om at hun går på skole osv? neppe! Hvor leser du i TS innlegget at vedkommende er hjemme HELE tiden? 

Skal hun gå å drive gatelangs midt på natta fordi naboen leier ut leiligheten sin til mennesker som er på ferie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...