Gå til innhold

Klappseter T-bane


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reiser m barnevogn på T-banen i Oslo og undrer meg stadig over hva det er som gjør at folk på død og liv skal sitte på disse setene når de er friske, oppegående og det er ledig alle andre steder? 

Ved flere anledninger har jeg stått hele veien (14 stopp), fordi det sitter ungdommer m øretelefoner på disse setene. Ved flere anledninger står vi. Jeg og andre småbarnsmødre. Mens ungdommer og diverse andre sitter, på de eneste setene som går an å benytte om man har med seg barn og barnevogn. Her om dagen observerte jeg en Annen mor m to små barn som gikk på egne ben, mens ett satt i vogna. Hun måtte da stå hele veien samtidig som hun skulle holde styr på 3 små barn under 6. Ungdommene satt godt. 

At ingen reiser seg for gamle og gravide har jeg erfart, men når du har små unger å holde styr på? 

Hva er det som gjør disse setene  så attraktive? Jeg skjønner ikke hva den norske greia er? I andre europeiske land hadde det aldri skjedd. 

 

Anonymkode: 2ad60...da5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er attraktive for det er mindre trangt å sitte der fordi det ikke sitter noen rett i mot. Jeg har aldri tenkt at disse skal være forbeholdt de med vogn, vognene plasseres jo uansett med dørene. Vogn ved disse setene sperrer jo hele toget. 

Jeg er 35 år, ikke noen «ungdom» 

Anonymkode: 90ce7...42b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg litt på om du er den moren som så morskt på meg fordi jeg satt på ett (1) klappsete så det bare ble to igjen til henne og vogna. Jeg velger alltid sånne seter når de er ledige, pga beinplassen som ikke eksisterer på de vanlige setene der man må sitte mellom beina til diverse manspreaders. Det er førstemann til mølla når det gjelder sitteplasser, med unntak av om det kommer på skrøpelige eldre, folk med krykker e.l. Og mange foreldre tar opp en hel rad med klappseter til seg og vogna, når de fint kunne sittet på ett sete med vogna ved siden av (ved den døren som ikke brukes). 

Anonymkode: e25d7...2dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor trenger mødre å sitte mer enn de uten barn???

Anonymkode: c5c2e...4f6

De uten barn får jo sitte når det er ledig overalt i vogna, men man kan nesten ikke blokkere hele midtgangen m ei barnevogn.

Anonymkode: 2ad60...da5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil ikke gå fra vogna og sette seg uansett. Og vognene plasseres somregel ikke der.Da blir vogna stående i midtgangen, når de setter seg... Folk skyver vognen rett inn mot døren som ikke åpnes, så de kan trekke den rett ut, igjen. De fleste med vogn står mao av fri vilje for enkelhets skyld.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

De uten barn får jo sitte når det er ledig overalt i vogna, men man kan nesten ikke blokkere hele midtgangen m ei barnevogn.

Anonymkode: 2ad60...da5

Hvis det er ledig over hele vogna så sett deg i ett sete og plasser vogna ved den døren som er minst brukt. 

Anonymkode: e25d7...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør disse setene  så attraktive? Jeg skjønner ikke hva den norske greia er? I andre europeiske land hadde det aldri skjedd. 

Det skjer ikke der fordi noen har hatt vett til å snakke. Kan du ikke bare si unnskyld men jeg trenger å sitte ned, kunne du satt deg der borte. Og så tusen takk, det var hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de setene for handikappede/barnevogn? Det står ingen steder at det er reservert til det :klo: 

 

Mener ikke å være vanskelig men har du barnevogn kan du fint stå med den der det er ledig plass. Er det utrolig trangt om plassen, så er det naturlig at man flytter på seg og lager plass (vil jeg tro) men sånn ellers, tror ikke jeg at det er riktig å forlange at man skal gjøre plass til barnevogn ved de klappsetene.

Anonymkode: f370b...17d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er ledig over hele vogna så sett deg i ett sete og plasser vogna ved den døren som er minst brukt. 

Anonymkode: e25d7...2dd

Det er faktisk et menneske i den vogna. Du vet det? 

Anonymkode: 2ad60...da5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk et menneske i den vogna. Du vet det? 

Anonymkode: 2ad60...da5

Det mennesket kan tas opp... Men de fleste syns det er for mye styr og står til de skal av. Det er veldig styrete å få to unger under 6 og en baby med seg til seter for å sitte. Får ikke sitte sammen, også videre. Få barn til å sitte som ikke vil, osv... Da er det enklere å gå inn, stå og holde kontroll på hvor ungene setter seg, og deretter forberede seg på å gå av, igjen. Mao ønsker ikke disse foreldrene å sette seg. De er opptatt med å dirigere familien og beholde oversikt.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er de setene for handikappede/barnevogn? Det står ingen steder at det er reservert til det :klo: 

 

Mener ikke å være vanskelig men har du barnevogn kan du fint stå med den der det er ledig plass. Er det utrolig trangt om plassen, så er det naturlig at man flytter på seg og lager plass (vil jeg tro) men sånn ellers, tror ikke jeg at det er riktig å forlange at man skal gjøre plass til barnevogn ved de klappsetene.

Anonymkode: f370b...17d

Setene er reservert for barnevogner og rullestoler. At ruter ikke har merket dette skikkelig er et problem.

Anonymkode: 2ad60...da5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Tøytigern said:

De fleste vil ikke gå fra vogna og sette seg uansett. Og vognene plasseres somregel ikke der.Da blir vogna stående i midtgangen, når de setter seg... Folk skyver vognen rett inn mot døren som ikke åpnes, så de kan trekke den rett ut, igjen. De fleste med vogn står mao av fri vilje for enkelhets skyld.

Dørene åpnes jo på begge sider da på enkelte linjer. Så da står du jo enda mer i veien. 

 

Anonymkode: 2ad60...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger mødre å sitte mer enn de uten barn???

Anonymkode: c5c2e...4f6

Det lurer jeg også på

Anonymkode: 9efd9...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det lurer jeg også på

Anonymkode: 9efd9...718

Hvorfor skal mødre måtte stå, når det er hundrevis av ledige seter for alle andre, fordi friske folk sitter i området for barnevogner og rullestoler? 

Det var problemstillingen.

Skjønte du det nå? At vi ikke snakker rush, men en søndag formiddag? 

Anonymkode: 2ad60...da5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er ledig over hele vogna så sett deg i ett sete og plasser vogna ved den døren som er minst brukt. 

Anonymkode: e25d7...2dd

Da får man jo ikke holdt fast på vognen. Det er bare de sidelengs setene man kan sitte og samtidig holde på vognen. 

Helt enig Ts! Det er sykt irriterende når det er masse andre ledige seter, men de sidelengs okkuperer av folk uten vogn. Hvis du ikke sitter i rullestol, eller har med vogn, så kan du sette deg et annet sted. 

Endret av Puny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal mødre måtte stå, når det er hundrevis av ledige seter for alle andre, fordi friske folk sitter i området for barnevogner og rullestoler? 

Det var problemstillingen.

Skjønte du det nå? At vi ikke snakker rush, men en søndag formiddag? 

Anonymkode: 2ad60...da5

Rullestolbrukerne har jo allerede et sete 🧐

Men seriøst, jeg sitter akkurat hvor jeg vil. På kollektivt er det førstemann til mølla som gjelder, jeg skal ikke måtte flytte meg fordi du ikke har klart å knipe igjen beina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...