Gå til innhold

Når kjøpe nye dekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tide å bytte til vinterdekk nå og lurer på om jeg må kjøpe nye. 

I følge dekkhotellet har to dekk 6 mm mønsterdybde og to dekk 5 mm mønsterdybde, og de anbefaler å skifte ut to eller begge. NAF sier mønsterdybde på vinterdekk bør være 4 mm, lovpålagt å være 3mm. Dekka er 4 år gamle i år, like gamle som bilen er. Jeg bruker vanligvis bilen mye til og fra jobb, men i vinter skal jeg ha foreldrepermisjon og vil bruke den veldig minimalt. Snakk om en liten Yaris. 

Bør jeg skifte alle dekka nå? Skifte de to som er 5 mm? Vente til neste sesong? 

 

Hilsen har ikke peiling! 

Anonymkode: f9a06...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tide å bytte til vinterdekk nå og lurer på om jeg må kjøpe nye. 

I følge dekkhotellet har to dekk 6 mm mønsterdybde og to dekk 5 mm mønsterdybde, og de anbefaler å skifte ut to eller begge. NAF sier mønsterdybde på vinterdekk bør være 4 mm, lovpålagt å være 3mm. Dekka er 4 år gamle i år, like gamle som bilen er. Jeg bruker vanligvis bilen mye til og fra jobb, men i vinter skal jeg ha foreldrepermisjon og vil bruke den veldig minimalt. Snakk om en liten Yaris. 

Bør jeg skifte alle dekka nå? Skifte de to som er 5 mm? Vente til neste sesong? 

 

Hilsen har ikke peiling! 

Anonymkode: f9a06...543

Av vesentlig betydning, 1. Hvor i Norge skal bilen kjøres? 2. Hvor langt har dekkene rullet til nå? 

Generelt, du skal ha foreldrepermisjon og ergo skal bilen kjøres med et barn i også i løpet av vinteren? Dekkene er "gamle" i dekksammengeng, gummien er ikke som på nye dekk, er noen nye dekk verdt kostnadene, du kan risikere å oppleve, med eller uten barn, i bilen og på vinterføre? 

Hørt om å spare på pennyene og la daleren gåt? 

 

Anonymkode: 67475...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet. Ut fra det du beskriver vil bilen bli mindre benyttet, har det falt masse snø over natten MÅ du vel ikke ut og kjøre den dagen?

Få de til å sette de med 6mm foran, også kjøper du nye til våren. Da får du oftest en bedre pris. 

Anonymkode: 7e7a2...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de er fire år gamle hadde jeg byttet.

Gummien er ikke så myk som den burde vært.

I tillegg vil du jo stort sett ha viktig last når du kjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Av vesentlig betydning, 1. Hvor i Norge skal bilen kjøres? 2. Hvor langt har dekkene rullet til nå? 

Generelt, du skal ha foreldrepermisjon og ergo skal bilen kjøres med et barn i også i løpet av vinteren? Dekkene er "gamle" i dekksammengeng, gummien er ikke som på nye dekk, er noen nye dekk verdt kostnadene, du kan risikere å oppleve, med eller uten barn, i bilen og på vinterføre? 

Hørt om å spare på pennyene og la daleren gåt? 

 

Anonymkode: 67475...8ad

Jammen det var da voldsomt da. Du trenger ikke være nedlatende og fordomsfull. Jeg skriver jo i hovedinnlegget at jeg ikke har peiling. Kostnad er ikke noe problem, men jeg gidder jo heller ikke kaste penger ut vinduet hvis det er helt unødvendig. 

Bilen skal kjøres minimalt i Oslo. Vi har god kollektivtilbud og strengt tatt må jeg ikke kjøre noe i det hele tatt i vinter.  Som det står - fire år er bilen er både bil og dekk - km-stand er vel 65.000km.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ventet. Ut fra det du beskriver vil bilen bli mindre benyttet, har det falt masse snø over natten MÅ du vel ikke ut og kjøre den dagen?

Få de til å sette de med 6mm foran, også kjøper du nye til våren. Da får du oftest en bedre pris. 

Anonymkode: 7e7a2...2db

 

4 minutter siden, Illuminatum said:

Siden de er fire år gamle hadde jeg byttet.

Gummien er ikke så myk som den burde vært.

I tillegg vil du jo stort sett ha viktig last når du kjører.

 

Takk for svar, selv om jeg ikke blir såå mye klokere 🙈 Hadde håpet å få til svar at dekkhotellet bare vil tjene penger siden NAF sier 4mm holder, men hvis 4 år uansett er et passelig intervall å bytte kan jeg vel like greit bytte alle nå. 

Anonymkode: f9a06...543

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til - bilen vil stå parkert ute hele vinteren. Sliter det noe unødvendig på nye dekk å stå ute i allslags vær eller er det kun kjøring som er av betydning? 

Igjen, sikkert dumme spørsmål,ingen bilinteresse her Jeg er god på å kjøre bil og må ha den til og fra jobb, resten overlater jeg til bilverksted. 

 

TS (også forrige innlegg)

Anonymkode: f9a06...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen det var da voldsomt da. Du trenger ikke være nedlatende og fordomsfull. Jeg skriver jo i hovedinnlegget at jeg ikke har peiling. Kostnad er ikke noe problem, men jeg gidder jo heller ikke kaste penger ut vinduet hvis det er helt unødvendig. 

Bilen skal kjøres minimalt i Oslo. Vi har god kollektivtilbud og strengt tatt må jeg ikke kjøre noe i det hele tatt i vinter.  Som det står - fire år er bilen er både bil og dekk - km-stand er vel 65.000km.

 

 

Takk for svar, selv om jeg ikke blir såå mye klokere 🙈 Hadde håpet å få til svar at dekkhotellet bare vil tjene penger siden NAF sier 4mm holder, men hvis 4 år uansett er et passelig intervall å bytte kan jeg vel like greit bytte alle nå. 

Anonymkode: f9a06...543

Alltid hyggelig å hjelpe tsere med denne typen tilbakemeldinger. 

Dekkene bør byttes jeg er enig med dekkhotellet. Bilens km stand og dekkenes alder tilsier det samme samt at du kjører i Oslo.

Anonymkode: 67475...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alltid hyggelig å hjelpe tsere med denne typen tilbakemeldinger. 

Dekkene bør byttes jeg er enig med dekkhotellet. Bilens km stand og dekkenes alder tilsier det samme samt at du kjører i Oslo.

Anonymkode: 67475...8ad

Takk for svar, jeg tenker at jeg kjøper nye dekk da! :)

Har ikke noen bilkyndige i familien, så da må man ty til forum. 

TS

 

Anonymkode: f9a06...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å kjøpe nye dekk, ja. Til en Yaris er de neppe mye dyrere enn 4-5000kr påmontert, selv om du kjøper testvinnerdekk av ypperste kvalitet.

Anonymkode: c0376...238

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjørt med de dekkene med barn i bilen, og jeg er typen som gjerne kjører på sommerdekk selv om det er snø/is. Hvis det er piggfrie dekk kunne jeg vurdert å bruke dem fram til det blir snø, og så kjøpt nye da (eller hvis jeg fikk et godt tilbud...).

Anonymkode: 2c90a...f0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok byttet. Kjøpte ny bil med gode, nye dekk (Nokian Hakka) for noen år siden, og dekkene ga helt topp grep de tre første sesongene. Sesong fire merket jeg betydelig reduserte kjøreegenskaper, enda dekkene knapt så brukt ut (jeg hadde kortere kjørelengde enn deg). Sesong 5 kjøpte jeg nye dekk, for er det noe vi ikke bør spare penger på her i landet er det vinterdekk. :) 

Anonymkode: 11754...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjennes gummien ut? Hvis den har blitt hardere ville jeg byttet uavhengig av mønsterdybde. Jeg kjøpte nye vinterdekk nå etter å ha brukt de gamle i 5 år. De var myke og fine i fjor da jeg satte de på, men da jeg tok de av i vår hadde gummien hardnet. Da ble dekkene kassert selv om mønsterdybden var grei.

Anonymkode: 5bcd3...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan kjennes gummien ut? Hvis den har blitt hardere ville jeg byttet uavhengig av mønsterdybde. Jeg kjøpte nye vinterdekk nå etter å ha brukt de gamle i 5 år. De var myke og fine i fjor da jeg satte de på, men da jeg tok de av i vår hadde gummien hardnet. Da ble dekkene kassert selv om mønsterdybden var grei.

Anonymkode: 5bcd3...422

Vinterdekka er lagret på dekkhotell til dekkforhandler så jeg vet ikke hvordan de kjennes ut. Jeg føler meg heller ikke kompetent nok til å vurdere det. 

Dekkforhandler anbefaler å ihvertfall bytte ut to dekk, men jeg bytter heller alle sammen siden de er like gamle. :)

Det eneste jeg tenker på er om det er negativt å kjøpe helt nye dekk nå også omtrent ikke bruke bilen til annet enn småturer til butikken og bestemor hele vinterdekksesongen. Hadde jeg hatt garasje over vinteren så hadde de ihvertfall stått tørt, men bilen må stå ute. Men det har kanskje ikke så mye å si?

TS

Anonymkode: f9a06...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å ha dekk i 4 år med 5 og 6 millimeter mønsterdybde igjen? På den tiden hadde jeg nok måttet bytte dekkene bak 20 ganger 😂 ja jeg vet jeg er storforbruker på dekk derfor kjøper jeg rimelige dekk, jeg kan rett og slett ikke kjøpe testvinnere og kaste de etter 2 mnd. 

Men slik du forklarer hadde jeg absolutt kjørt med dekkene du har til mønsterdybden blir 3 mm. De er lovlige og fortsatt trygge å kjøre med, å bytte dekk nå er som å kaste penger ut vinduet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...